Halv båndbredde - eller hva'. TDC BB.
Fra : Jens

Dato : 02-09-02 18:39

Hejsa.

Jeg er ved at bestille TDC Bredbånd. Jeg skal have 2 computere på, og det er
jo fint nok med 2 dynamiske IP-adresser, og jeg køber så en switch til at
dele disse. Det bliver en 512/128 forbindelse.

Men nu kom jeg til at tænke på en ting...
Med TDC BB er computeren jo på nettet så snart den er boot'et op. Er det
ikke rigtigt ??

Betyder det så, hvis jeg surfer på computer 1, og kæresten så starter
computer 2 for at skrive i Word, så falder min surf-hastighed fra 512kb til
256kb, fordi switchen sporer en ekstra forbindelse og derfor deler de 2
forbindelser ligeligt.

ELLER, er det først når computer 2 går på nettet, ved at starte en browser,
opdatere klokken, hente cd-titler, antivurs updates (eller hvad den nu kan
gå på nettet for) at forbindelsen bliver halveret ????

....det vil jo være lidt ærgerligt, hvis bare det at computer 2 bliver tændt
for at skrive i word, betyder en halvering i internethastighed for computer
2, og dermed spildt båndbredde...

Husk, det er dynamiske IP-adresser og altid-på.

Hvis det er deciderede internetforbindelser, som f.eks. en eller flere
aktive browsere der bestemmer hastigheden, er det så ikke sådan, at hvis
computer 1 kører med 3 aktive browser og computer 2 med een, så får computer
1 75% af hastigheden (384kb) og computer 2 25% (128kb).

Selve opsætningen:
Det RJ-45 kabel jeg skal sætte fra ADSL modemmet til switchen jeg køber,
skal det 1) være et krydset kabel ?, 2) SKAL switchen have en Uplink port,
og skal kablet sættes i denne, og 3) er svaret på 2 egentlig afhængig af
svaret på 1, så man enten skal have en uplink port, eller et krydset kabel -
eller skal det bare være et straigt kabel direkte i en almindelig port. ????

(Kom så ikke og sig at jeg ikke kan skrive snørklede sætninger...

Håber på Jeres hjælp.

Mvh
Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-09-02 18:47

"Jens" <jenc@SPAMMENOTget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
512kb til
> 256kb, fordi switchen sporer en ekstra forbindelse og derfor deler de

Forbindelsen bliver ikke delt ligeligt. Den maskine der sender flest
pakker (groft sagt) får mest båndbredde

Usenetstatistik pr. 27/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Cubus

Dato : 02-09-02 20:22

> [...]
> 256kb, fordi switchen sporer en ekstra forbindelse og derfor deler de 2

Nej, det betyder intet for hastigheden på computer 1, at en computer mere er på
når den ikke bruger nettet. Der er ingen mekanisme til at dele hastigheden i 2 dele.

> ELLER, er det først når computer 2 går på nettet, ved at starte en browser,
> opdatere klokken, hente cd-titler, antivurs updates (eller hvad den nu kan
> gå på nettet for) at forbindelsen bliver halveret ????

Nej, kun hvis den ene downloader fuld skrue vil det mærkes hos den anden
og det vil da mærkes betragteligt. Alm. surf på begge maskiner vil stadig føles
som fuld hastighed på begge maskiner, med mindre man synkroniserer sine
klik til lige præcis at falde samtidigt.

3) er rigtig, læs evt

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#lige_kryds

--
Cubus