/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Nybegynder - hvad skal jeg vide?
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 02-09-02 18:27

Hep!

I aften engang har jeg fået hentet de 3 RedHat ISOer, og skal så
sikkert bruge det halve af natten [1].

Hvad skal jeg vide inden jeg går i gang?

Maskinen skal KUN køre RedHat, der skal ikke være andre systemer på
den (den skal være server, jeg har en anden arbejdsmaskine).

Ifølge http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/rhinstall.html - så
fylder en serverinstallation 1.7GB, ikke så lidt. Men kan det
anbefales at installere denne?

Skal jeg installere de 'indbyggede' ting, såsom webserver, eller er
det smartere at hente den direkte fra Apaches hjemmeside?

[1] Ikke fordi jeg så er færdig, men søvn bliver jeg nok nødt til at
have :)

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock
** Nu også unlocking af Ericsson T39, T65 og T68 **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

 
 
Martin Christensen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Christensen


Dato : 03-09-02 00:18

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> Ifølge http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/rhinstall.html - så
> fylder en serverinstallation 1.7GB, ikke så lidt. Men kan det
> anbefales at installere denne?

Det kommer an på, hvad du skal bruge. Hvis du vil lege med serverting,
kunne det nok blive relevant. Men du skal nok slå de dæmoner (eller
servere eller services, alt efter hvilken terminologi man er til) fra,
du ikke bruger. Du ved, sikkerhed og alt det der.

> Skal jeg installere de 'indbyggede' ting, såsom webserver, eller er
> det smartere at hente den direkte fra Apaches hjemmeside?

Linuxdistributøren laver pakker til dig netop for at fjerne besværet
ved at holde styr på dine egne pakker. Med mindre du har helt særlige
krav, giver det ingen mening for dig at bygge din egen Apache.

> [1] Ikke fordi jeg så er færdig, men søvn bliver jeg nok nødt til at
> have :)

Sæt en ekstra kande kaffe over. Du lyder som en, der kunne få brug for
det. Det passer fortrinligt med 'skidt under neglene' og
gå-på-mod.

Martin

- --
Homepage: http://www.cs.auc.dk/~factotum/
GPG public key: http://www.cs.auc.dk/~factotum/gpgkey.txt
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.0.6 (GNU/Linux)
Comment: Using Mailcrypt+GnuPG <http://www.gnupg.org>

iEYEARECAAYFAj1z8b4ACgkQYu1fMmOQldX8NQCfd9Xyr2t7+HgG/IShE8C6rQpp
gj8An13/zeScBj+/o5VlJwt/nowW0gLH
=DPSU
-----END PGP SIGNATURE-----

Alex Holst (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 03-09-02 00:53

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> wrote:
> Men du skal nok slå de dæmoner (eller
> servere eller services, alt efter hvilken terminologi man er til) fra,
> du ikke bruger. Du ved, sikkerhed og alt det der.

Sikkerhed er overdrevet!

"Close your mind. You can find everything you need with your eyes."

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

Lasse Hedegaard (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 03-09-02 00:57

Martin Christensen skrev:

>> Skal jeg installere de 'indbyggede' ting, såsom webserver, eller er
>> det smartere at hente den direkte fra Apaches hjemmeside?
>
>Linuxdistributøren laver pakker til dig netop for at fjerne besværet
>ved at holde styr på dine egne pakker. Med mindre du har helt særlige
>krav, giver det ingen mening for dig at bygge din egen Apache.

Dvs. det er den nyeste version af Apache (med PHP?)?

>> [1] Ikke fordi jeg så er færdig, men søvn bliver jeg nok nødt til at
>> have :)
>
>Sæt en ekstra kande kaffe over. Du lyder som en, der kunne få brug for
>det. Det passer fortrinligt med 'skidt under neglene' og
>gå-på-mod.

Jeg fandt en gammel harddisk frem og prøvede at installere skidtet på
min alm. PC... Efter installation kan jeg end ikke boote fra disken?
Det er den 'alm' fejl, når der ikke er noget 'brugbart' i
bootsectoren.

Jeg valgte hverken LILO eller GRUB, da jeg ikke har andre OSer på den
harddisk (og skal kun lige bruge det til test, så der er ikke andre
diske i systemet). Men SKAL jeg installere en af de to, også selvom
der kun er ét OS på systemet?

Jeg tror jeg hopper i seng for nu, det blev faktisk tidl. en
'frygtet', men jeg kom jo desværre heller ikke særlig lang. Lige nu
kan jeg bare ikke lige se hvad jeg kan gøre, ud over at geninstallere,
og så prøve at vælge GRUB/LILO.

Det kan sikkert ordnes på en NOGET fiksere måde, hvordan? Det kunne jo
være super med en løsning, så jeg kan rode med den i morgen formiddag.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock
** Nu også unlocking af Ericsson T39, T65 og T68 **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Peter Mogensen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 03-09-02 05:49

Lasse Hedegaard wrote:
> Jeg valgte hverken LILO eller GRUB, da jeg ikke har andre OSer på den
> harddisk (og skal kun lige bruge det til test, så der er ikke andre
> diske i systemet). Men SKAL jeg installere en af de to, også selvom
> der kun er ét OS på systemet?


Ja,
De er ikke bare boot-managere. De er også boot-loadere. D.v.s.
programmer der kan finde ud at at hente linux-kernen ind i hukommelsen
og starte den. Uden en af dem, ingen linux.

Peter


Martin Christensen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Christensen


Dato : 03-09-02 09:55

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

>>Linuxdistributøren laver pakker til dig netop for at fjerne besværet
>>ved at holde styr på dine egne pakker. Med mindre du har helt særlige
>>krav, giver det ingen mening for dig at bygge din egen Apache.
> Dvs. det er den nyeste version af Apache (med PHP?)?

Det er måske ikke den allernyeste, men er det ikke også underordnet?
Det er en version af programmerne, som er testet godt sammen med
resten af distributionen, og som virker godt i den kontekst. Der er
ingen grund til at opgradere, før du er kompetent nok med et stykke
software til at se, hvad fordelen ved at opgradere ville være i din
specielle situation.

> Jeg valgte hverken LILO eller GRUB, da jeg ikke har andre OSer på den
> harddisk (og skal kun lige bruge det til test, så der er ikke andre
> diske i systemet). Men SKAL jeg installere en af de to, også selvom
> der kun er ét OS på systemet?

De er bootloadere. Alle operativsystemer kræver en. Du kan altså ikke
slippe uden om at skulle vælge en (folk siger, at Grub er bedre, men
jeg har altid kørt med LILO).

> [At redde et system ved geninstallering]
> Det kan sikkert ordnes på en NOGET fiksere måde, hvordan? Det kunne jo
> være super med en løsning, så jeg kan rode med den i morgen formiddag.

Har du en 'rescue disk', eller hvad nu Red Hat kalder dem? Eller mon
ikke installations-CD'en selv kan bruges? Jeg har ikke rodet med Red
Hat i en del år.

Martin

- --
Homepage: http://www.cs.auc.dk/~factotum/
GPG public key: http://www.cs.auc.dk/~factotum/gpgkey.txt
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.0.6 (GNU/Linux)
Comment: Using Mailcrypt+GnuPG <http://www.gnupg.org>

iEYEARECAAYFAj10eNkACgkQYu1fMmOQldVtAwCdGYK4+XUYifJbUFlkL1rwHKWy
VoIAn0mY3RGOzxyxBnvtt8HGTAeWtBBh
=NEel
-----END PGP SIGNATURE-----

Henrik Christian Gro~ (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Christian Gro~


Dato : 03-09-02 14:05

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> writes:

> slippe uden om at skulle vælge en (folk siger, at Grub er bedre, men
> jeg har altid kørt med LILO).

Jo, man kan. Hvis man bruger en boot-diskette har man ikke nogen
bootloader, og det burde være muligt (men et frygteligt spild af plads)
at lave samme trick på en harddisk.
Det eneste tilrådelige er at bruge LILO/Grub. Jeg har også altid brugt
LILO, og jeg har altid kunne få den til alt hvad jeg ville (også ting
folk siger man skal bruge Grub til).

> > [At redde et system ved geninstallering]
> > Det kan sikkert ordnes på en NOGET fiksere måde, hvordan? Det kunne jo
> > være super med en løsning, så jeg kan rode med den i morgen formiddag.
>
> Har du en 'rescue disk', eller hvad nu Red Hat kalder dem? Eller mon
> ikke installations-CD'en selv kan bruges? Jeg har ikke rodet med Red
> Hat i en del år.

RH7.3 opfordrer under installationen til at man laver en
rescue-diskette og hvis man booter på den burde man kunne installere
LILO/Grub, men min viden om RedHat rækker ikke til at fortælle hvordan.

..Henrik

--
"det er fuldstændigt tåbligt" at mene noget andet når
Makholm har sagt at man er dum
-- citat Peter Toft

Peter Mogensen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 03-09-02 14:12

Henrik Christian Grove wrote:
> Jo, man kan. Hvis man bruger en boot-diskette har man ikke nogen
> bootloader,

Hvis du vælger en boot diskette får du under alle omstændigheder en
boot-loader - sandsynligvis syslinux.
Der er andre måder at loade Linux på f.eks. LoadLIN som gør det fra
Win9x, men du skal have en boot-loader.
LILO og grub har så bare også boot-manager faciliteter... d.v.s. de kan
give dig forskellige boot alternativer.



Peter





Rasmus Bøg Hansen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 03-09-02 14:18

Peter Mogensen wrote:

> Henrik Christian Grove wrote:
>> Jo, man kan. Hvis man bruger en boot-diskette har man ikke nogen
>> bootloader,
>
> Hvis du vælger en boot diskette får du under alle omstændigheder en
> boot-loader - sandsynligvis syslinux.
> Der er andre måder at loade Linux på f.eks. LoadLIN som gør det fra
> Win9x, men du skal have en boot-loader.
> LILO og grub har så bare også boot-manager faciliteter... d.v.s. de kan
> give dig forskellige boot alternativer.

Ikke nødvendigvis. vmlinuz kan faktisk skrives direkte på disketten (dd
if=vmlinuz of=/dev/fd0) og kernel vil boote direkte fra disketten uden at
have en dedikeret bootloader.

Det fungerer i praksis ved at vmlinuz rent faktisk starter med en
bootsektor, som BIOS eksekverer, så man kan vel sige at BIOS her fungerer
som en form for bootloader - eller at kernen har en indbygget bootloader.

Men det er vist ikke realistisk at gøre på en harddisk, da man herved skal
have en hel harddisk til kernen (eller måske man kan lægge den i en
dedikeret partition uden filsystem og installere en passende bootsektor?).

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
cat complaints > /dev/null
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Peter Mogensen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 03-09-02 14:28

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Ikke nødvendigvis. vmlinuz kan faktisk skrives direkte på disketten (dd
> if=vmlinuz of=/dev/fd0) og kernel vil boote direkte fra disketten uden at
> have en dedikeret bootloader.
>
> Det fungerer i praksis ved at vmlinuz rent faktisk starter med en
> bootsektor, som BIOS eksekverer, ...


Ok :) .. det er muligt du har ret i at vmlinuz placeret i en boot-sektor
kan loades direkte.
Men hvor tit bruger man det ?
Jeg mener... jeg har lige lavet en boot-diskette til mit Mandrake system
og en til mit Debian system.
Mandrake laver en FAT diskette (læsbar med mtools) med SYSLINUX.
Debain laver en ext2 diskette og lægger LILO i starten af den.

Peter


Rasmus Bøg Hansen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 03-09-02 14:32

Peter Mogensen wrote:

> Ok :) .. det er muligt du har ret i at vmlinuz placeret i en boot-sektor
> kan loades direkte.
> Men hvor tit bruger man det ?

Jeg har tidligere brugt det, når jeg skulle afprøve nye versioner af kerner.
På denne måde kunne jeg boote fra disketten og ikke rode i
lilo-konfigurationen.

Det kan være nyttigt, hvis man på forhånd ved, at man vil skifte tilbage til
den kerne, man kører normalt - f. eks. hvis man leger med 2.5-kerner ol.

> Mandrake laver en FAT diskette (læsbar med mtools) med SYSLINUX.
> Debain laver en ext2 diskette og lægger LILO i starten af den.

Jup, jeg ville også til enhver tid bruge sådanne bootdisketter - undtagen i
ovenstående tilfælde.

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Henrik Christian Gro~ (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Christian Gro~


Dato : 03-09-02 16:17

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> writes:

> Men det er vist ikke realistisk at gøre på en harddisk, da man herved skal
> have en hel harddisk til kernen (eller måske man kan lægge den i en
> dedikeret partition uden filsystem og installere en passende bootsektor?).

Med en dedikeret partition og passende bootsektor har du jo en
bootloader. Jeg forestiller mig at man kan nøjes med at undlade at
partitionere cylinder 1 (det er sædvanligvis kun ca. 8MB), og så smide
en kerne i starten af disken med `dd if=bzImage of=/dev/hda`, men jeg
har ikke lige en disk at prøve det på.
Under alle omstændigheder er det spild af plads og forholdsvis obskurt.

Konklusionen er stadig: Brug en bootloader!

..Henrik

--
Når man kører Linux er dette også en mulighed:
Modeline "912x684" 64.00 912 966 1104 1232 684 699 706 734

Rasmus Bøg Hansen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 03-09-02 17:00

Henrik Christian Grove wrote:

> Med en dedikeret partition og passende bootsektor har du jo en
> bootloader. Jeg forestiller mig at man kan nøjes med at undlade at

Ikke helt. Der ligger en bootsektor, som fortæller BIOS, at bootloaderen
ligger i en bestemt partition - kernen har så indbygget bootloader.

Men det er vist en strid om ord, som vi næppe får noget fornuftigt ud af.
Det korte af det lange er at det er rigtig usmart måde at gøre tingene på
ift. LILO eller GRUB.

> partitionere cylinder 1 (det er sædvanligvis kun ca. 8MB), og så smide
> en kerne i starten af disken med `dd if=bzImage of=/dev/hda`, men jeg
> har ikke lige en disk at prøve det på.

Det kan man ikke. Der skal partitionstabellen ligge.

> Under alle omstændigheder er det spild af plads og forholdsvis obskurt.

Ja.

> Konklusionen er stadig: Brug en bootloader!

Ja igen.

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Programming is a race between programmers, who try and make more and
more idiot-proof software, and universe, which produces more and more
remarkable idiots.
Until now, universe leads the race.
- R. Cooka
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Martin Christensen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Christensen


Dato : 03-09-02 10:19

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

Alex Holst <a@mongers.org> writes:

> Sikkerhed er overdrevet!
> "Close your mind. You can find everything you need with your eyes."

Mon ikke det i denne forbindelse skulle nævnes, at Alex er gammel,
gnaven og dybt ironisk.

Martin

- --
Homepage: http://www.cs.auc.dk/~factotum/
GPG public key: http://www.cs.auc.dk/~factotum/gpgkey.txt
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.0.6 (GNU/Linux)
Comment: Using Mailcrypt+GnuPG <http://www.gnupg.org>

iEYEARECAAYFAj10fp4ACgkQYu1fMmOQldUpxgCgtTAQlR2M6lx+gpoIfMOOOBn7
fZsAn3ollNZhkO2AQeqjSDx+IA3fx9qO
=bJ5R
-----END PGP SIGNATURE-----

Peter Makholm (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 03-09-02 14:33

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Ok :) .. det er muligt du har ret i at vmlinuz placeret i en
> boot-sektor kan loades direkte.
> Men hvor tit bruger man det ?

Langt de fleste gange jeg har haft brug for en bootdisk har været
fordi noget har fucket min lilo op. For eksempel fordi man er kommet
til at slette den eneste fungerende kerne på systemet.

Så er en bootdisk man har dd'et en kerne ind på rigeligt.

(Nu foretrækker jeg dog at have en rescue-cd liggende. Det er meget
bedre end at rode med floppyer)

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web
http://hacking.dk | dreaming
| -- Tim Berners-Lee

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste