Dyn IP, netværk og firewall
Fra : Peter Nørkjær

Dato : 02-09-02 18:27

Der er sikkert blevet spurgt om dette før, men jeg synes ikke at have fundet
et svar, hvor jeg kunne gennemskue, så jeg tillader mig at spørge igen, og
håber at nogle i et sprog der er til at forstå, kan hjælpe mig med følgende:

Jeg har TDC ADSL, hvor der tildeles dynamiske IPadresser. Der er sat en
switch på internetforbindelsen, og alle computere er individuelt beskyttet
med en firewall og kører WinXP.

Nu starter mine problemer så. For efter TDC er begyndt at tildele dynamiske
IP adresser er det ikke umiddelbart muligt at have et lokalt netværk
kørende.

Jeg har - so far - opfattet noget med at protokollen "NetBEUI" skulle kunne
gøre noget ved sagen. Er det den eneste løsning, og i så fald, hvordan får
jeg sat det op?
De beskrivelser jeg har set var lidt for langhåret til at jeg ville kaste
mig ud i det.

Alternativt, så ser jeg, at der i WinXP under Egenskaberne for TCP/IP er et
faneblad der hedder "Alternativ konfiguration" hvis computeren også bruges
på et netværk, så man kan give den en fast IP.
Kan jeg "nøjes" med at skrive individuelle 192.168.1.x-adresser her for de
to computere?

/Peter

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 03-09-02 07:36

> [...]
> jeg sat det op?
> De beskrivelser jeg har set var lidt for langhåret til at jeg ville kaste

Gå ind i egenskaber for netværket, der hvor du før har fundet TCP/IP, og
vælg :
Installer -> protokol > NWlink IPX/SPX/NetBIOS kompatibel transport protokol
( Dette er frit oversat fra engelsk til dansk, da jeg kører engelsk XP )
Gør det på alle tre, og de burde igen kunne se hinanden på det lokale
netværk.

Andreas Jeppesen

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 03-09-02 18:29

> [...]
> ( Dette er frit oversat fra engelsk til dansk, da jeg kører engelsk XP )
> Gør det på alle tre, og de burde igen kunne se hinanden på det lokale

OH YES! Jibiiiii!
Det virker.
MANGE tak for hjælpen!
/Peter