MS Windows
briani 27239
Windows 98 hardvare konflikt
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-09-02 16:40

Hej NG,

Min kammerat har lige fået monteret CD drev på sin gamle 166mhz pc, men pcen
kan ikke se drevet. Når den sarter op er den der godt nok, og inde i
enhedshåndtering er der vist en gul markering, men hvis man går ned i
egenskaber, så er der ingen konflikter. jeg har prøvet basiskonfiguration 0
og basis konfiguration 1, men lige meget hjæper det.

NOgen gode forslag??

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Edmund

Dato : 02-09-02 17:01

Peter K. Nielsen skrev:

> [...]
> går ned i egenskaber, så er der ingen konflikter. jeg har prøvet
> basiskonfiguration 0 og basis konfiguration 1, men lige meget hjæper

Slet den inde i enhedshåndtering og genstart.
Prøv at sætte den på den anden ide kontroler
Prøv at sætte den til slave eller master.

Er der Cd driver i autoexec.bat og config.sys, jeg har aldrig prøvet det
men måske det kan hjælpe at fjerne dem

--
Mvh Edmund

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-09-02 17:06

Edmund wrote:

> Slet den inde i enhedshåndtering og genstart.
> Prøv at sætte den på den anden ide kontroler
> Prøv at sætte den til slave eller master.

Det vil jeg prøve

> Er der Cd driver i autoexec.bat og config.sys, jeg har aldrig prøvet
> det men måske det kan hjælpe at fjerne dem

Det har jeg prøvet, og så går det helt galt

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Edmund

Dato : 02-09-02 18:26

Peter K. Nielsen skrev:

> Det vil jeg prøve

> Det har jeg prøvet, og så går det helt galt

Windows98 kan køre helt unden autoexec.bat og config.sys
Har du fjernet dem helt eller har du skrevet rem i cd driver linjerne

--
Mvh Edmund

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-09-02 22:54

Edmund wrote:

> Windows98 kan køre helt unden autoexec.bat og config.sys
> Har du fjernet dem helt eller har du skrevet rem i cd driver linjerne

jeg har bare skrevet rem

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-09-02 17:53

Edmund wrote:

> Slet den inde i enhedshåndtering og genstart.
> Prøv at sætte den på den anden ide kontroler
> Prøv at sætte den til slave eller master.

virker heller ikke

Fra : \(4913\) Jørgen Mads~

Dato : 02-09-02 19:35

Hej Peter
Prøv at starte computeren med en startdiskette-
vælg -start med cd-rom support-se om den
finder cd-rom drevet-genstart computeren
uden startdisketten.
Har du kontroleret ,om cd-rom drevet er sat
til Master eller Slave,på IDE-kablet
er yderst på kablet Master-inderst Slave.
Mvh.
Jørgen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-09-02 22:56

(4913) Jørgen Madsen wrote:
> [...]
> Har du kontroleret ,om cd-rom drevet er sat
> til Master eller Slave,på IDE-kablet
> er yderst på kablet Master-inderst Slave.

Den kører som slave. Og når jeg starter på startdisketten, er der ingen
problemer med at læse fra cd drevet, men ligeså snart windows får lov at
overtage, så melder den "ingen adgang til drevet.

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Madsen

Dato : 03-09-02 00:00

Peter K. Nielsen skrev:

> [...]
> ingen problemer med at læse fra cd drevet, men ligeså snart
> windows får lov at overtage, så melder den "ingen adgang til

Er både den primære og den sekundre IDE-kanal slået til inde i
Enhedshåndtering? Hvis der aldrig har været koblet noget på den
sekundære IDE-kanal så er det muligt at Windows kun kører med
den ene slået til. Så vidt jeg husker, så skal du højreklikke på
IDE-controlleren og vælge Egenskaber og så et eller andet sted
derinde skal du være sikker på at den står til 'Begge Kanaler',
'Both Channels', eller noget i den stil. Husker ikke helt hvordan
det ser ud længere, og det er blevet ændret i WinXP som jeg kører
nu.

Er Lastdrive-kommandoen i Config.sys sat så højt at der er plads
til et ekstra drevbogstav? Så vidt jeg husker så kunne det også
være et problem i Win95 og 98. Stil den til LASTDRIVE=Z. Så er
den i hvert tilfælde uden for mistanke.

Madsen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-09-02 07:39

Madsen wrote:

> [...]
> 'Both Channels', eller noget i den stil. Husker ikke helt hvordan
> det ser ud længere, og det er blevet ændret i WinXP som jeg kører

Ja begge kanaler er slået til. så det er heller ikke her hunden er begravet.

> [...]
> til et ekstra drevbogstav? Så vidt jeg husker så kunne det også
> være et problem i Win95 og 98. Stil den til LASTDRIVE=Z. Så er

jeps last drive er Z

flere gode forslag, eller skal jeg virkelig give op og sige til ham om at
købe en ny?

Peter

Fra : Madsen

Dato : 04-09-02 12:02

Peter K. Nielsen skrev:

> flere gode forslag, eller skal jeg virkelig give op og sige til
> ham om at købe en ny?

Tja, det lyder jo godt nok mystisk.
Har han prøvet at fjerne harddiskcontrolleren og så genstarte?

Madsen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-09-02 16:07

> Tja, det lyder jo godt nok mystisk.
> Har han prøvet at fjerne harddiskcontrolleren og så genstarte?

ups...der ramte du noget jeg ikke ved noget om. hvordan gør jeg det??

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Madsen

Dato : 04-09-02 16:27

Peter K. Nielsen skrev:

> ups...der ramte du noget jeg ikke ved noget om. hvordan gør jeg det??

På samme måde som du fjerner drevet inde fra Enhedshåndtering.
Højreklik på den og vælg slet. Du skal så vidt jeg husker slette
den primære og sekundære IDE-controller og derefter genstarte.
De vil blive fundet igen ved genstart og dermed _måske_ cd-drevet
som sidder på en af dem.

Madsen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-09-02 21:10

Madsen wrote:

> [...]
> den primære og sekundære IDE-controller og derefter genstarte.
> De vil blive fundet igen ved genstart og dermed _måske_ cd-drevet

Tak for de mange gode råd. Enden på det hele blev, at vi ikke prøvede dit
sidste råd. Inden jeg læste dit svar, blev vi så tossede at han købte en
anden, men alligvel tak for råd og venlig deltagelse.

;Med venlig hilsen

Peter

Fra : Madsen

Dato : 04-09-02 21:18

Peter K. Nielsen skrev:

> Inden jeg læste dit svar, blev vi så tossede at han købte en
> anden, men alligvel tak for råd og venlig deltagelse.

Velbekom, men virkede det så med det nye drev?

Madsen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 06-09-02 22:51

Madsen wrote:

> Velbekom, men virkede det så med det nye drev?

Han købte en anden PC med W2000 og den virker

mvh

Peter

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 23:22

Peter K. Nielsen skrev:

> Han købte en anden PC med W2000 og den virker

Nå ja, det var selvfølgelig også en løsning. :)

Madsen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 07-09-02 18:45

Madsen wrote:

> Nå ja, det var selvfølgelig også en løsning. :)

Den gamle var en pentium 133, så det var vel ikke for tidligt at komme af
med den

Peter

Fra : Madsen

Dato : 07-09-02 19:24

Peter K. Nielsen skrev:

> Den gamle var en pentium 133, så det var vel ikke for tidligt at
> komme af med den

Nej, det var vist på tide. I hvert tilfælde hvis den skal bruges til
de sidste nye spil og tunge programmer. :)

Madsen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 07-09-02 20:51

Madsen wrote:

> Nej, det var vist på tide. I hvert tilfælde hvis den skal bruges til
> de sidste nye spil og tunge programmer. :)

Nej den skal godt nok ikke bruges til spil, men de store office programmer
skulle gerne kunne køre samtidigt

Endnu engang tak for hjælpen

Peter