Flueforfang.....hvordan dælen gør man?
Fra : Miracoolix

Dato : 02-09-02 16:23

Hej Gruppe.

Hvordan er det lige at man laver et forfang på fluelinen?
Er der ikke nogen steder på nettet, hvor det er illustreret?

Jeg er ganske "grøn" på området, og søger derfor råd og vejledning....
På forhånd tak.

Morten Jacobsen

P.S. Det er ikke min rigtige e-mailadresse

Fra : Per Herholdt

Dato : 02-09-02 19:00

Miracoolix wrote:
> [...]
> Er der ikke nogen steder på nettet, hvor det er illustreret?
>
> Jeg er ganske "grøn" på området, og søger derfor råd og vejledning....

Hej
Du kan godt lave et taperet forfang af monoline, men det er stift og svært
at få til at virke ordentligt. Der er opskrifter bogen "Ørreden og jeg" som
kan lånes på biblioteket.
Køb et flettet forfang. Der er "øjer" i begge ender, den ene sætter du på
fluelinen. Til den anden ende binder du så nylon forfangsmateriale , tyndere
og tyndere derudaf.
Til en klasse 6 line har jeg så ca. en halv meter 3x efter det flettede
forfang.
Afhængig af fluevalg følger så 4x, 5x og evt. 6x. Den yderste spids er til
en start ca. 3/4 meter, "mellemstykkerne" ca. 1/2 meter. Til vådflue er
spidsen 4x, til tørflue 5x eller 6x.
Efterhånden som der kommer knuder og slid på den yderste spids skifter jeg
den. Jeg sætter gerne en ny på når den gamle er ved at være nede på 30-40
cm.
Jeg bruger Orvis forfangsmateriale fra Go Fishing i Odense. 5x svarer til
0.15 og har en brudstyrke på 2,2 kg.
MVH Per, Odense

Fra : jakob

Dato : 02-09-02 21:13

In article <3d73a78b$0$59345$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
per.herholdt@tdcadsl.dk says...

Køb et poly forfang og lav et øje ved hjælp af en tackling sikret med
aquaseal i den tynde ende. Heri kan du så binde en spids af monofil
nylon på 1-1,5 m. Når den er for kort klipper du det blot af og binder
et nyt stykke i øjet på forfanget.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars

Dato : 02-09-02 19:27

"Miracoolix" <sven@hund.se> wrote in message
> [...]
> Er der ikke nogen steder på nettet, hvor det er illustreret?
>
> Jeg er ganske "grøn" på området, og søger derfor råd og vejledning....

Der er mange der sværger til taperede forfang. Jeg bruger et enkelt stykke
line, som ikke er taperet, og det virker fint.

/Lars

Fra : Henric

Dato : 03-09-02 00:07

Jag får passa på att rekomendera Riverges flourcarbon till tafsmaterial.
Dyrt, starkt och nästan osynligt i vattnet.
Knyt ihop två eller tre olika tjocklekar Riverge som vanligt med en
uni_to_uni- eller blodsknut. Tafsen fäster du i fluglinan mha en ögla (tex
perfection loop). Ska du skarva vanlig nylon med flourcarbon behövs det
tydligen en liten tafsring.
/H

Fra : Henric

Dato : 03-09-02 00:20
Fra : Miracoolix

Dato : 03-09-02 01:26

Henric.....du er dagens mand i skysovs...

1000 tak skal du have for linket...det var lige hvad jeg havde brug for!!!
Venlig hilsen
Morten

Fra : Sune

Dato : 03-09-02 10:43

"Henric" <henric@nopsam_telescopesoftware.se> skrev i en meddelelse
> http://www.graysofkilsyth.com/fishing.htm

Simpelt hen det bedste link jeg længe har set. Lige hvad også jeg havde brug
for. Tak for det.
Jeg har lige købt et "begynderfluesæt" og har ærlig talt været tæt på at
kyle den ud af vinduet.

Men.. Hvad gør egentlig punkt 6 : Dropper knot ? Det ligner sådan noget
ophænger-noget. Bruges det også når man fisker med flue ?

mvh
Sune

Fra : Henric

Dato : 03-09-02 12:57

> Men.. Hvad gør egentlig punkt 6 : Dropper knot ? Det ligner sådan noget
> ophænger-noget. Bruges det også når man fisker med flue ?

Jepp, detta är till en ev upphängare (dropper). Det används ibland men
ställer även till en del oreda ibland. Jag använder det ibland när jag
fiskar havsöring - typ stor räka jagar liten räka - och det tycker jag kan
ge resultat.
/H

Fra : Miracoolix

Dato : 03-09-02 16:08

Okay...det kunne da være at man skulle prøve det , når man har lært at
kontrollere
sine kast. Jeg har delvist meldt mig til et fluekasterkursus på Fyn i næsten
weekend, men ved ikke om jeg får tid til at komme.
Men der er ingen tvivl om at det skal læres og afprøves..

Venlig hilsen
Morten

Fra : ** kent **

Dato : 03-09-02 14:30

On Tue, 3 Sep 2002 11:43:11 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Sune
wrote:

> [...]
>
>Men.. Hvad gør egentlig punkt 6 : Dropper knot ? Det ligner sådan noget
>ophænger-noget. Bruges det også når man fisker med flue ?

Vid traditionellt engelskt våtflugefiske använder man två flugor, en längst
ut och en upphängare. Mycket effektivt även för abborre (med engelska
våtflugor med vingar).

Fra : Henric

Dato : 03-09-02 22:48

Mycket effektivt även för abborre (med engelska
> våtflugor med vingar).

Jupp, jag tog flera dubletter idag när jag abborrfiskade fluga i Höjeåns
mynning (dom största låg på 3 hg eller mer). En på en liten orange räka som
var upphängare och en på en större röd zonker. Verkade vara så med
abborrarna att det viktigaste kravet var att flugan syntes bra.
/H