Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken film og fremkaldelse til sort/hvid~
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 02-09-02 15:55

Jeg er blevet "kapret" til at tage en stribe sort/hvid-billeder af min brors
unger og vil derfor høre hvad I vil anbefale af sort/hvid film.

Derudover vil jeg høre om I kender et godt sted at få fremkaldt samme. For
en del år tilbage havde jeg foto i ungdomsskolen og de sort/hvid ting man
fik lavet hos "standardfotohandleren" var ikke synderligt prangende - selvom
tingene jo selvfølgelig sagtens kan have ændret sig i løbet af de dersens
ca....uha, 15 år der er gået siden dengang.

Mvh Mads

Fra : WebCat

Dato : 02-09-02 18:07

Vælg den farvefilm du fortrækker, og få den fremkaldt hos nogle der har
Digital lab, og bed dem lave den (uden farve) som sort/hvid. Det har mange
fordele. Der findes også særlige sort/hvide film som er lavet på
farveteknologi bare uden farve. Den eneste grund til at vælge en
"gammeldags" S/H film, er at du kan i et mørkekammer lave bedre resultater
end noget lab, hvis man behærsker tekniken.

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:akvugq$g7t$1@news.cybercity.dk...

Fra : Amund Johansen

Dato : 02-09-02 20:37

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in

> [...]
> prangende - selvom tingene jo selvfølgelig sagtens kan have ændret sig
> i løbet af de dersens ca....uha, 15 år der er gået siden dengang.

   Ilford XP2 Super er en meget bra 400 ISO s/h film som fremkalles i
C41. Anbefales på det varmeste. Sjekk kopiene når du får de tilbake - det er
ikke alle som passer på at det er en s/h-film som skal over til papir, og
det kan dukke opp noen rare toner i bildene. Hvis operatøren passer på det
får du veldig gode s/h-bilder.

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 03-09-02 07:53

Amund Johansen <amund.jo@online.no> wrote in

> [...]
> papir, og det kan dukke opp noen rare toner i bildene. Hvis operatøren
> passer på det får du veldig gode s/h-bilder.

Jeg har også kun gode erfaringer med Ilford XP2 Super.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 03-09-02 08:48

> [...]

> en del år tilbage havde jeg foto i ungdomsskolen og de sort/hvid ting man
> fik lavet hos "standardfotohandleren" var ikke synderligt prangende

Ilford film er altid gode til sort/hvis, men kodak har nu også lavet en del
gode film, prøv dig frem.

Få fremkaldt din film hos en fotograf ikke en fotohandler, men en
proffesionel fotograf, de kan tit lave det som håndarbejde, i deres eget
mørkekammer, det er måske lidt dyre end fotohandlerens maskine fremkaldelse,
men går ud fra at du gerne vil have kvalitet.Du skriver ikke noget om hvor
du bor i landet, så det kan være svært at anbefale et godt sted, men finder
du ikke nogle, så send den til Århus så skal jeg nok ordne den for dig..
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk Email foto@tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 03-09-02 22:00

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[Svinger den store saks og fjerner en masse]
> men går ud fra at du gerne vil have kvalitet.Du skriver ikke noget om hvor
> du bor i landet, så det kan være svært at anbefale et godt sted, men
finder

København er stedet

Mvh Mads

Fra : Pico

Dato : 04-09-02 16:46

Mads Thorning Pedersen wrote:
> "Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> meddelelse news:3d746959$0$22872$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> [Svinger den store saks og fjerner en masse]
>
> København er stedet

Der er masser af steder der laver virkeligt kvalitetsarbejde ved
fremkaldelse af S/H film.
Selvfølgelig kan jeg ikke lige huske nogen nu, men gå på nettet
og søg på fremkaldelse. Et par af dem i fotokluben får fremkaldt
inde i det indre København, jeg mener det heder noget i retning
af Black and Whidt eller noget i den retning. De har en utrolig høj
kvalitet. Du skal nok lede efter profesionelle.
Pico

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-09-02 19:55

> København er stedet

www.blackandwhite.dk
www.colorgruppen.dk

Begge prof-labs.

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 06-09-02 08:21

> Jeg er blevet "kapret" til at tage en stribe sort/hvid-billeder af min
brors
> unger og vil derfor høre hvad I vil anbefale af sort/hvid film.

Min personlige favorit blandt C41 s/h filmene er Kodak T400CN. Både denne og
Ilfords XP2 super giver -efter min mening- en mere tæt kornstruktur hvis de
overeksponeres som 250-300 ISO og fremkaldes almindeligt uden kompensation.

Den mest økonomiske måde, er at du får dine eksponerede c41 s/h film
fremkaldt på 10x15 farvepapir hos det almindelige lab hvor du normalt får
fremkaldt dine farve billeder.
Resultatet er typisk billeder med et let farvestik.
Ud fra disse billeder vælger du og din bror de bedste, og får dem lavet på
rigtigt s/h papir hos et af de nævnte professionelle laboratorier.
Det kan spare dig for mange penge.

Mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen