/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Printer?
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 20-02-01 18:52

Hej NG,

To spørgsmål fra hoften:

1) Hvordan installerer jeg min printer ( IBM / LEXMARK 4039 10R ) på min
Debian 2.2 potatoe maskine?

2) Hvordan deler jeg den med mit netværk gennem Samba?

På forhånd tak
Tonni Aagesen



 
 
Klaus Alexander Seis~ (20-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 20-02-01 21:51

Tonni Aagesen skrev:

> 1) Hvordan installerer jeg min printer ( IBM / LEXMARK 4039 10R )
> på min Debian 2.2 potatoe maskine?

Den burde virke "out of the box", da det er en PostScript-printer, men
du skal selvfølgelig have installeret lpd/lpr el.lign.

Hvis du vælger at bruge CUPS ("apt-get install cupsys{,-{bsd,client}}")
kan jeg sende dig en PPD-fil til printeren (har selv en 4039 10+ - mon
ikke den er kompatibel med din?).


// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (21-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 21-02-01 01:40


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn995m1h.s8f.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Den burde virke "out of the box", da det er en PostScript-printer, men
> du skal selvfølgelig have installeret lpd/lpr el.lign.
>
> Hvis du vælger at bruge CUPS ("apt-get install cupsys{,-{bsd,client}}")
> kan jeg sende dig en PPD-fil til printeren (har selv en 4039 10+ - mon
> ikke den er kompatibel med din?).

Hej,

Jeg kan ikke installere cupsys, den siger at pakken ikke findes
Kan jeg få dig til at skrive en step by step vejledning, så jeg snart kan få
skidtet til at virke?

På forhånd tak
Tonni Aagesen



Adam Sjøgren (21-02-2001)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 21-02-01 00:59

On Wed, 21 Feb 2001 00:39:37 -0000, Tonni Aagesen wrote:

>> Hvis du vælger at bruge CUPS ("apt-get install
>> cupsys{,-{bsd,client}}") kan jeg sende dig en PPD-fil til printeren
>> (har selv en 4039 10+ - mon ikke den er kompatibel med din?).

> Jeg kan ikke installere cupsys, den siger at pakken ikke findes
> Kan jeg få dig til at skrive en step by step vejledning, så jeg
> snart kan få skidtet til at virke?

Der er masser af pakker på nettet:
<http://cgi.debian.org/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=cupsys&searchon=names&version=all&release=all>


Mvh.

--
"Ok, so we didn't learn any big lesson. Sue me." Adam Sjøgren
"Live and don't learn, that's us." asjo@koldfront.dk

Klaus Alexander Seis~ (21-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 21-02-01 12:26

Tonni Aagesen skrev:

> Jeg kan ikke installere cupsys, den siger at pakken ikke findes

Hm, kan det være at den kun er i unstable/testing? Tnæh, den skulle være
til stede både i stable (v1.0.4) og unstable/testing (v1.1.4).

Hvis du ikke allerede har noget lignende, så prøv at tilføje

#v+
deb ftp://sunsite.auc.dk/pub/os/linux/debian stable main contrib non-free
deb ftp://sunsite.auc.dk/pub/os/linux/debian unstable main contrib non-free
deb ftp://sunsite.auc.dk/pub/os/linux/debian/non-US stable/non-US main contrib non-free
deb ftp://sunsite.auc.dk/pub/os/linux/debian/non-US unstable/non-US main contrib non-free
#v-

til din /etc/apt/sources.list¹ og kør dernæst en "apt-get update". Nu
burde det være muligt at lave en

   # apt-get install cupsys{,-{bsd,client}}

for at installere pakkerne cupsys, cupsys-bsd og cupsys-client.

Det er _lang_ tid siden jeg installerede CUPS, så jeg kan ærligt talt
ikke huske hvordan jeg fik selve PPD'en installeret, blot at jeg lagde
lex4039p.ppd i /usr/share/cups/model/ og kørte én eller anden kommando
så den blev registreret i /etc/cups et sted. MOM

[...et øjeblik efter...]

Når det er lykkedes dig at få apt-get'et cupsys og har puttet PPD'en det
rigtige sted, så prøv at læse /usr/share/doc/cupsys/README.txt.gz, som
viser hvilken kommando der skal til for at få registreret PPD'en (send
mig en mail hvis du vil ha' en kopi af min lex4039p.ppd).

Skriv igen med relevante fejlmeddelelser hvis det stadig ikke virker.
CUPS kan være lidt tricky at sætte op, men det er absolut ikke umuligt.

Før CUPS kørte jeg i adskillige år med standardopsætningen af lpd/lpr.
Det virkede ganske fortrinligt og jeg har kun installeret CUPS for at få
et webinterface til min printer. Måske var det en idé at få lpd/lpr til
at fungere først (har du printersupport og pc_parport, eller hvad det nu
hedder, i kernen, og har du assignet til den rigtige printerport?) og så
skifte til CUPS bawetter hvis du skulle have lyst til det.


// Klaus

¹) Du skal naturligvis kun have linierne med "unstable" hvis du virkelig
ønsker at bruge pakkerne fra unstable.
--
><>°

Tonni Aagesen (21-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 21-02-01 21:15


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99795r.s5n.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Måske var det en idé at få lpd/lpr til at fungere først
>(har du printersupport og pc_parport, eller hvad det nu
> hedder i kernen...

Ja, nu har jeg

> ...og har du assignet til den rigtige printerport?)

Øhh, hvordan gør jeg lige det ???

Var i øvrigt lige inde og kigge på "printcap" som Samba siger den loader
printere efter, der står kun noget med en matrix-printer, skal jeg gøre
noget her ???

Mvh
Tonni Aagesen



Klaus Alexander Seis~ (21-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 21-02-01 21:30

Tonni Aagesen skrev:

>> ...og har du assignet til den rigtige printerport?)
>
> Øhh, hvordan gør jeg lige det ???

Du skal bare sørge for at bruge den rigtige port (lp{0,1,2}). Det står
i README'en til cupsys hvordan kommandoen ser ud.

Hvis du er i tvivl om hvilken port printeren bruger, kan du evt. cat'e
en PostScript-fil direkte til devicet, fx

# cat lillepostscriptfil.ps > /dev/lp0

(gentag for lp1 og lp2) og se hvornår der kommer noget ud af printeren.

> Var i øvrigt lige inde og kigge på "printcap" som Samba siger den
> loader printere efter, der står kun noget med en matrix-printer,
> skal jeg gøre noget her ???

Aner det ikke, jeg er helt blank i Samba. Jeg bruger ikke selv printcap
til noget efter at jeg er gået over til CUPS, det hele forgår i /etc/cups.

Snakker vi iøvrigt lpr/lpd eller CUPS nu?


// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (21-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 21-02-01 22:35


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99896j.6p4.klaus@zigzag.adsl.dk...
> # cat lillepostscriptfil.ps > /dev/lp0
>
> (gentag for lp1 og lp2) og se hvornår der kommer noget ud af printeren.

Ok, men jeg har da vist ikke en *.ps fil ?

> Snakker vi iøvrigt lpr/lpd eller CUPS nu?

Jeg tror hellere, jeg må holde mig til lpd/lpr, indtil jeg bliver lidt
stærkere i det her

Mvh
Tonni Aagesen



Klaus Alexander Seis~ (21-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 21-02-01 21:56

Tonni Aagesen skrev:

> Ok, men jeg har da vist ikke en *.ps fil ?

Så prøv om en tekstfil ikke kan gøre det.

Ellers lav en med enscript/genscript.

>> Snakker vi iøvrigt lpr/lpd eller CUPS nu?
>
> Jeg tror hellere, jeg må holde mig til lpd/lpr, indtil jeg
> bliver lidt stærkere i det her

Okay.

Min gamle /etc/printcap-fil ser således ud

#v+
lp:\
   :sd=/var/spool/lpd/lp:\
   :mx#0:\
   :sh:\
   :lp=/dev/lp0:
#v-

måske kan du bruge noget lignende.


// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (21-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 21-02-01 23:29

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn998apq.6um.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Så prøv om en tekstfil ikke kan gøre det.

Jeg får bare beskeden "no such device", altså må printeren ikke være
installeret, eller...?

> Min gamle /etc/printcap-fil ser således ud
>
> #v+
> lp:\
> :sd=/var/spool/lpd/lp:\
> :mx#0:\
> :sh:\
> :lp=/dev/lp0:
> #v-

Ok, skriver bare ovenstående ind i printcap, og kan jeg slette alt det
andet?

Mvh
Tonni Aagesen



Klaus Alexander Seis~ (22-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 22-02-01 01:57

Tonni Aagesen skrev:

>> Så prøv om en tekstfil ikke kan gøre det.
>
> Jeg får bare beskeden "no such device", altså må printeren ikke
> være installeret, eller...?

Det kunne lyde som om den sidder på et andet device. Har du prøvet med
både lp0, lp1 og lp2?

Det er også muligt at du skal give kernen besked om printeren. Jeg har
fx "options lp irq=7" i min /etc/modutils/lp (husk at køre update-modules
bagefter).

Har du kompileret printersupport ind i kernen eller lavet det som et
modul?

Hvad siger "modprobe lp"?

>> #v+
>> lp:\
>> :sd=/var/spool/lpd/lp:\
>> :mx#0:\
>> :sh:\
>> :lp=/dev/lp0:
>> #v-
>
> Ok, skriver bare ovenstående ind i printcap, og kan jeg slette
> alt det andet?

Ikke bevidstløst. Og du skal da lige finde ud af hvor printeren sidder
først, eller hjælper det ikke meget.

--
><>°

Tonni Aagesen (22-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 22-02-01 19:26


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn998oqc.98p.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Hvad siger "modprobe lp"?

Can't locate module lp

Mvh
Tonni Aagesen



Klaus Alexander Seis~ (22-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 22-02-01 19:00

Tonni Aagesen skrev:

>> Hvad siger "modprobe lp"?
>
> Can't locate module lp

Så har du vel bare bygget lp ind i kernen, fremfor som modul?


// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (22-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 22-02-01 20:10


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99aknn.mcp.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Så har du vel bare bygget lp ind i kernen, fremfor som modul?

Ja, er det et problem?

Mvh
Tonni Aagesen



Klaus Alexander Seis~ (22-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 22-02-01 19:39

Tonni Aagesen skrev:

>> Så har du vel bare bygget lp ind i kernen, fremfor som modul?
>
> Ja, er det et problem?

Nej, ikke spor, men det kan være du skal have en

   append = "lp=0x378,7"

i din lilo.conf (0x378 er io-adressen og 7 er IRQ-nummeret - de gælder
for min printer på /dev/lp0 og skal selvfølgelig ændres hvis din printer
sidder på en anden port).


// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (23-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 23-02-01 00:09


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99an2u.nd5.klaus@zigzag.adsl.dk...

> append = "lp=0x378,7"
>
> i din lilo.conf (0x378 er io-adressen og 7 er IRQ-nummeret - de gælder
> for min printer på /dev/lp0 og skal selvfølgelig ændres hvis din printer
> sidder på en anden port).

Ok, er gjordt.
Nu kan jeg skrive "cat print.ps > /dev/lp3" uden at få en fejlmeddelelse,
men der bliver ikke skrevet noget ud?
Og hvorfor lp3, jeg har kun en parallelport i PC'en??

Mvh
Tonni Aagesen



Klaus Alexander Seis~ (23-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 23-02-01 13:00

Tonni Aagesen skrev:

> Nu kan jeg skrive "cat print.ps > /dev/lp3" uden at få en
> fejlmeddelelse,

Det kan jeg osse, men resultatet er bare en kopi af den oprindelige
fil. På mit system findes kun /dev/lp[0-2].

> men der bliver ikke skrevet noget ud?

Prøv en "ls -l /dev/lp?".


// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (23-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 23-02-01 16:26


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99cjs1.6h9.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Prøv en "ls -l /dev/lp?".

den siger:

No such file or directory

ls -l /dev/lp0 siger:

crw-rw---- 1 root lp 6, <dato> /dev/lp0

Hjælper det, jeg fatter ingenting??

Mvh
Tonni Aagesen



Klaus Alexander Seis~ (23-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 23-02-01 18:45

Tonni Aagesen skrev:

>> Prøv en "ls -l /dev/lp?".
>
> den siger:
>
> No such file or directory
>
> ls -l /dev/lp0 siger:
>
> crw-rw---- 1 root lp 6, <dato> /dev/lp0
>
> Hjælper det, jeg fatter ingenting??

Jeg fatter i hvert fald ikke at den siger "No such file or directory"
til "ls -l /dev/lp?", hvis den kan vide /dev/lp0.

Kan du ikke prøve

#v+

   $ script
   $ ls -l /dev/lp*
   $ exit

#v-

og så poste indholdet af filen "typescript".

Det er såmænd ikke fordi det hjælper dig til at kunne printe, mere for
at vise at du sikker har lavet en almindelig fil ved navn lp3 i /dev/,
mens lp[0-2] sikkert er "character special files".

Hvis du er desperat - og det bør du vel egentlig være nu - kan du
prøve at installere "printtool". Så vidt jeg kan bedømme, er det en
RedHat-ting - og sidst jeg kørte den, lavede den godt og grundigt ged
i file-permissions (hvem har et godt dansk udtryk for disse?), men
det er muligvis en biting i forhold til slet ikke at kunne få
printeren til at virke.

Altså, prøv at installere printtool, og fyr op under den som root
under X. Svar så godt du kan på de forskellige sprøgsmål, så kan det
være at den skriver en brugbar /etc/printcap til dig - så må vi evt.
kigge på det med rwx bawetter.


// Klaus

PS: Sig mig, er der ingen af jer andre der har noget at sige til denne
tråd? Jeg svarede fortrinsvis fordi jeg har ca. samme printer, ikke
fordi jeg er expert i opsætning af printere - jeg er faktisk stort set
hardwareanalfabet, og det gør det ikke lettere at jeg bare fik min
printer til at virke og så i øvrigt har glemt alt om hvad jeg gjorde.
--
><>°   All your base are belong to us!

Tonni Aagesen (23-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 23-02-01 20:10


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99d8ak.98t.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Jeg fatter i hvert fald ikke at den siger "No such file or directory"
> til "ls -l /dev/lp?", hvis den kan vide /dev/lp0.
>
> Kan du ikke prøve
>
> #v+
>
> $ script
> $ ls -l /dev/lp*
> $ exit
>
> #v-
>
> og så poste indholdet af filen "typescript".

Jo, det ville jeg gerne, hvis jeg vidste, hvad du mener

> Det er såmænd ikke fordi det hjælper dig til at kunne printe, mere for
> at vise at du sikker har lavet en almindelig fil ved navn lp3 i /dev/,
> mens lp[0-2] sikkert er "character special files".
>
> Hvis du er desperat

Det er jeg.

> Altså, prøv at installere printtool, og fyr op under den som root
> under X.

Da det er en server, har jeg altså ikke X installeret, er der måske en anden
"console" løsning?

Mvh
Tonni Aagesen



Klaus Alexander Seis~ (23-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 23-02-01 21:00

Tonni Aagesen skrev:

>> Kan du ikke prøve
>>
>> #v+
>>
>> $ script
>> $ ls -l /dev/lp*
>> $ exit
>>
>> #v-
>>
>> og så poste indholdet af filen "typescript".
>
> Jo, det ville jeg gerne, hvis jeg vidste, hvad du mener

Du skal bare skrive nøjagtigt som jeg skrev ($'erne er din prompt).
Sekvensen producerer en fil (i current directory) ved navn typescript.

Se bort fra #v+ og #v- - de er der kun for at glæde slrn-brugere.

>> Altså, prøv at installere printtool, og fyr op under den som
>> root under X.
>
> Da det er en server, har jeg altså ikke X installeret, er der
> måske en anden "console" løsning?

Sikkert, men jeg kender den ikke.


// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (23-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 23-02-01 23:24


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99dg63.ati.klaus@zigzag.adsl.dk...
> Tonni Aagesen skrev:
>
> >> Kan du ikke prøve
> >>
> >> #v+
> >>
> >> $ script
> >> $ ls -l /dev/lp*
> >> $ exit
> >>
> >> #v-
> >>
> >> og så poste indholdet af filen "typescript".

her er den så:

Script started on Fri Feb 23 22:23:26 2001

user ls -l /dev/lp*
crw-rw---- 1 root lp 6, 0 Nov 30 16:23 /dev/lp0
crw-rw---- 1 root lp 6, 1 Nov 30 16:23 /dev/lp1
crw-rw---- 1 root lp 6, 2 Nov 30 16:23 /dev/lp2
-rw-r--r-- 1 root root 7 Feb 22 23:19 /dev/lp3
user exit
exit

Script done on Fri Feb 23 22:24:28 2001

Siger det noget?

Mvh
Tonni Aagesen



Peter Dalgaard BSA (24-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 24-02-01 01:19

"Tonni Aagesen" <delphin@worldonline.dk> writes:

> Script started on Fri Feb 23 22:23:26 2001
>
> user ls -l /dev/lp*
> crw-rw---- 1 root lp 6, 0 Nov 30 16:23 /dev/lp0
> crw-rw---- 1 root lp 6, 1 Nov 30 16:23 /dev/lp1
> crw-rw---- 1 root lp 6, 2 Nov 30 16:23 /dev/lp2
> -rw-r--r-- 1 root root 7 Feb 22 23:19 /dev/lp3
> user exit
> exit
>
> Script done on Fri Feb 23 22:24:28 2001
>
> Siger det noget?

Well, at /dev/lp3 ikke er en device, men en almindelig tekstfil som
kun root kan skrive i, og har gjort så en gang torsdag aften...

På RedHat har de tilsyneladende gruppe daemon, ikke lp. (Jeg har glemt
hvad system du kører.)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Tonni Aagesen (24-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 24-02-01 02:47


"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:x23dd5gcfr.fsf@blueberry.kubism.ku.dk...

> På RedHat har de tilsyneladende gruppe daemon, ikke lp. (Jeg har glemt
> hvad system du kører.)

Debian (2.2 potatoe) / Printer (IBM / Lexmark 4039 10R)

Kan du et trick?

Mvh
Tonni Aagesen



Peter Dalgaard BSA (24-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 24-02-01 12:09

"Tonni Aagesen" <delphin@worldonline.dk> writes:

> "Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
> news:x23dd5gcfr.fsf@blueberry.kubism.ku.dk...
>
> > På RedHat har de tilsyneladende gruppe daemon, ikke lp. (Jeg har glemt
> > hvad system du kører.)
>
> Debian (2.2 potatoe) / Printer (IBM / Lexmark 4039 10R)
>
> Kan du et trick?

Næh. På en mig nærtstående (altså ikke fysisk) Debian maskine ser det
sådan her ud:

crw-rw---- 1 root lp 6, 0 Dec 31 1969 /dev/lp0
crw-rw---- 1 root lp 6, 1 Dec 31 1969 /dev/lp1
crw-rw---- 1 root lp 6, 2 Dec 31 1969 /dev/lp2

Gruppen skal matche den som lpd dæmonen kører under.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Peter Dalgaard BSA (24-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 24-02-01 12:21

"Tonni Aagesen" <delphin@worldonline.dk> writes:

> "Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
> news:x23dd5gcfr.fsf@blueberry.kubism.ku.dk...
>
> > På RedHat har de tilsyneladende gruppe daemon, ikke lp. (Jeg har glemt
> > hvad system du kører.)
>
> Debian (2.2 potatoe) / Printer (IBM / Lexmark 4039 10R)
>
> Kan du et trick?

Jeg bladrede lige baglæns gennem korrespondancen. Jeg tror ikke at I
blev færdige med at checke om driveren overhovedet er på plads

Hvad siger /sbin/lsmod ?
Eksisterer /proc/parport ?

Hmm. Et hurtigt check på Debian maskinen viser at den slet ikke har
parport*.o modulerne (fair nok, den bruger kun netprintere). Skal man
mon rekompilere kernen og vælge "compile as module"?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Tonni Aagesen (24-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 24-02-01 14:04


"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:x2ae7ciaxu.fsf@blueberry.kubism.ku.dk...

> Hvad siger /sbin/lsmod ?

# lsmod
Module Size Used by
lockd 43632 0 (autoclean) (unused)
sunrpc 58724 0 (autoclean) [lockd]
serial 18420 0 (autoclean)
ide-floppy

> Eksisterer /proc/parport ?

Ja.

> Hmm. Et hurtigt check på Debian maskinen viser at den slet ikke har
> parport*.o modulerne (fair nok, den bruger kun netprintere). Skal man
> mon rekompilere kernen og vælge "compile as module"?

Hmm... Har rekompilet kernen, da den ikke havde parallel porten med før. Jeg
sagde Y og ikke M til parallelport.

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online



Peter Dalgaard BSA (24-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 24-02-01 14:11

"Tonni Aagesen" <delphin@worldonline.dk> writes:

> > Eksisterer /proc/parport ?
>
> Ja.
>
> > Hmm. Et hurtigt check på Debian maskinen viser at den slet ikke har
> > parport*.o modulerne (fair nok, den bruger kun netprintere). Skal man
> > mon rekompilere kernen og vælge "compile as module"?
>
> Hmm... Har rekompilet kernen, da den ikke havde parallel porten med før. Jeg
> sagde Y og ikke M til parallelport.

Ok. Hvad ligger der så i /proc/parport ? og får du nogen vink under
boot?

Fx. har jeg

$ cat /proc/parport/0/
autoprobe devices hardware irq
[pd@butterfly R-dev-web]$ cat /proc/parport/0/hardware
base: 0x378
irq: 7
dma: none
modes: SPP


(en af fiduserne ved at vælge M ville være at det så er nemmere at
ændre på parametrene uden reboot, men det burde også kunne lad sig gi'
sig når den er kompileret fast ind.)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Tonni Aagesen (24-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 24-02-01 15:49


"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:x2n1bcmdjq.fsf@blueberry.kubism.ku.dk...

> Fx. har jeg
>
> $ cat /proc/parport/0/
> autoprobe devices hardware irq

Jep, det har jeg også.

> [pd@butterfly R-dev-web]$ cat /proc/parport/0/hardware
> base: 0x378
> irq: 7
> dma: none
> modes: SPP

Der får jeg følgende:

# cat /proc/parport/0/hardware
base: 0x378
irq: none
dma: none
modes: SPP,PS2

- ligner jo ikke helt dit. Er det her "fejlen" er?

Mvh
Tonni Aagesen



Klaus Alexander Seis~ (24-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 24-02-01 18:54

Tonni Aagesen skrev:

> # cat /proc/parport/0/hardware
> base: 0x378
> irq: none
> dma: none
> modes: SPP,PS2
>
> - ligner jo ikke helt dit. Er det her "fejlen" er?

Nej, at irq=none betyder blot at der bruges polling i stedet for en
interrupt request. Du kan formodentlig lave en

   # echo 7 > /proc/parport/0/irq

hvis du vil ændre det.

Nu ved vi da at din printer sidder på /dev/lp0.

Da du compilede kernen/modulet, havde du så

   CONFIG_PRINTER=y
   CONFIG_PARPORT=y
   CONFIG_PARPORT_PC=y

?

// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (25-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 25-02-01 18:17


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99ft2l.u6h.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Nu ved vi da at din printer sidder på /dev/lp0.

Ja, så langt så godt.

> Da du compilede kernen/modulet, havde du så
>
> CONFIG_PRINTER=y
> CONFIG_PARPORT=y
> CONFIG_PARPORT_PC=y

Ja, det mener jeg helt bestemt, men jeg skal da gerne rekompile kernen for
at være sikker. Men det er måske bedre at sætte dem som moduler?

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online



Klaus Alexander Seis~ (25-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 25-02-01 18:00

Tonni Aagesen skrev:

>> Da du compilede kernen/modulet, havde du så
>>
>> CONFIG_PRINTER=y
>> CONFIG_PARPORT=y
>> CONFIG_PARPORT_PC=y
>
> Ja, det mener jeg helt bestemt, men jeg skal da gerne rekompile
> kernen for at være sikker.

Narh, du kan nøjes med at kigge i /usr/src/linux/.config.

> Men det er måske bedre at sætte dem som moduler?

Det burde være hip som hap.


// Klaus

--
><>°

Kent Friis (25-02-2001)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-02-01 21:26

Den Fri, 23 Feb 2001 20:00:02 GMT skrev Klaus Alexander Seistrup:
>Tonni Aagesen skrev:
>
>>> Kan du ikke prøve
>>>
>>> #v+
>>>
>>> $ script
>>> $ ls -l /dev/lp*
>>> $ exit
>>>
>>> #v-
>>>
>>> og så poste indholdet af filen "typescript".
>>
>> Jo, det ville jeg gerne, hvis jeg vidste, hvad du mener
>
>Du skal bare skrive nøjagtigt som jeg skrev ($'erne er din prompt).
>Sekvensen producerer en fil (i current directory) ved navn typescript.
>
>Se bort fra #v+ og #v- - de er der kun for at glæde slrn-brugere.

Hvad skal de forestille at gøre, og hvordan slår man det til?

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med thumbnails på grafiksiderne.

Klaus Alexander Seis~ (25-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 25-02-01 22:15

Kent Friis skrev:

>> Se bort fra #v+ og #v- - de er der kun for at glæde slrn-brugere.
>
> Hvad skal de forestille at gøre, og hvordan slår man det til?

J.E.D. kaldte dem en overgang for "verbatum marks", men rettede det på
opfording til "verbatim marks". Tekst mellem disse mærker bliver ikke
ombrudt (svarer vel til <pre></pre> i HTML) og kan vises i en anden
farve, hvis man vil. Jeg har

   color verbatum "green" "black"
   mono verbatum "none"

i min ~/.slrnrc. Jeg kan ikke huske i hvilken version af slrn denne
feature dukkede op, men det var vel omkring 0.9.6.1.


// Klaus

--
><>°

Klaus Alexander Seis~ (25-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 25-02-01 22:26

>> og hvordan slår man det til?

I ~/.slrnrc:

% If non-zero, #v+ and #v- will be used as markers of verbatum lines
set process_verbatum_marks 1


// Klaus

--
><>°

Kent Friis (25-02-2001)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-02-01 22:26

Den Sun, 25 Feb 2001 21:15:02 GMT skrev Klaus Alexander Seistrup:
>Kent Friis skrev:
>
>>> Se bort fra #v+ og #v- - de er der kun for at glæde slrn-brugere.
>>
>> Hvad skal de forestille at gøre, og hvordan slår man det til?
>
>J.E.D. kaldte dem en overgang for "verbatum marks", men rettede det på
>opfording til "verbatim marks". Tekst mellem disse mærker bliver ikke
>ombrudt (svarer vel til <pre></pre> i HTML) og kan vises i en anden
>farve, hvis man vil. Jeg har
>
>   color verbatum "green" "black"
>   mono verbatum "none"
>
>i min ~/.slrnrc. Jeg kan ikke huske i hvilken version af slrn denne
>feature dukkede op, men det var vel omkring 0.9.6.1.

Det skal nok passe - min 0.9.5.7 vil i hvert fald ikke æde de linier.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med thumbnails på grafiksiderne.

Klaus Alexander Seis~ (25-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 25-02-01 22:30

Tonni Aagesen skrev:

>> Hvis du er desperat
>
> Det er jeg.

Bor du i rimelig afstand af Søborg [med offentlige transportmidler]?
Jeg vil gerne komme hjem og hjælpe dig, hvis du har lyst. Svar evt.
pr. e-mail.


// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (26-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 26-02-01 13:02

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99iuag.kdj.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Bor du i rimelig afstand af Søborg [med offentlige transportmidler]?
> Jeg vil gerne komme hjem og hjælpe dig, hvis du har lyst.

Hej Klaus,

Det var ellers et flot tilbud, men der er lidt langt fra Aalborg
Jeg har formateret skidt, og kørt en "ren" installation af Debian 2.2
Potatoe. Under installation (netværksinstallation) har jeg valgt
config_parport og config_parport_pc, der var ingen config_printer mulighed.
Jeg kan ikke installere X - grafikkortet er ikke understøttet

Mvh
Tonni Aagesen



Kent Friis (26-02-2001)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 26-02-01 20:01

Den Mon, 26 Feb 2001 12:02:23 -0000 skrev Tonni Aagesen:
>"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
>news:slrn99iuag.kdj.klaus@zigzag.adsl.dk...
>
>> Bor du i rimelig afstand af Søborg [med offentlige transportmidler]?
>> Jeg vil gerne komme hjem og hjælpe dig, hvis du har lyst.
>
>Hej Klaus,
>
>Det var ellers et flot tilbud, men der er lidt langt fra Aalborg
>Jeg har formateret skidt, og kørt en "ren" installation af Debian 2.2
>Potatoe. Under installation (netværksinstallation) har jeg valgt
>config_parport og config_parport_pc, der var ingen config_printer mulighed.

Den er placeret et helt andet sted end de andre to - prøv at kigge
character devices.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med thumbnails på grafiksiderne.

Klaus Alexander Seis~ (26-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 26-02-01 20:24

Tonni Aagesen skrev:

>> [Søborg]
>
> der er lidt langt fra Aalborg

Hm, ja, men så må vi fortsætte her...

> Jeg har formateret skidt, og kørt en "ren" installation af Debian
> 2.2 Potatoe. Under installation (netværksinstallation) har jeg valgt
> config_parport og config_parport_pc, der var ingen config_printer
> mulighed.

De der CONFIG_*=y, jeg nævnte tidligere, havde med kernekompilering at
gøre, ikke med Debian-installation.

> Jeg kan ikke installere X - grafikkortet er ikke understøttet

Det er måske osse lidt voldsomt at foretage en fuld installering af X
bare for at kunne køre printtool (som vist i parentes bemærket er en
Redhat-ting - den lavede i hvert fald en del ravage på mit system).

Men lad os se om vi ikke kan finde ud af det alligevel.

Du har altså et jomfrueligt Debian-system nu. Der er printersupport
i kernen, printeren sidder på /dev/lp0 (IRQ7) og der er endvidere et
/proc/parport/0/ directory. Både lpd og lpr er installeret, og lpd
kører ("/etc/init.d/lpd start").

Er det korrekt?

Har du et directory ved navn "/var/spool/lpd/lp"? Og hvad ligger der
i så fald i det dir ("ls -la /var/spool/lpd/lp/")? Er der fx en fil
ved navn "/var/spool/lpd/lp/.seq"? Hvad er indholdet (brug cat)?

Hvad sker der nu hvis du kører en "ps | lpr"? Kommer der nogle nye
filer i /var/spool/lpd/lp/? Ændres indholdet af .seq? Hvad siger lpq
(evt. "lpq -l")? Og viser printeren overhovedet ikke tegn på at nogen
forsøger at tage kontakt med den (hold øje med LCD-displayet lige når
du har sat jobbet i gang)?


// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 27-02-01 00:45


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99lb8v.4it.klaus@zigzag.adsl.dk...
> Men lad os se om vi ikke kan finde ud af det alligevel.

Jaaaah

> Du har altså et jomfrueligt Debian-system nu. Der er printersupport
> i kernen, printeren sidder på /dev/lp0 (IRQ7) og der er endvidere et
> /proc/parport/0/ directory. Både lpd og lpr er installeret, og lpd
> kører ("/etc/init.d/lpd start").
>
> Er det korrekt?

Jeps

> Har du et directory ved navn "/var/spool/lpd/lp"? Og hvad ligger der
> i så fald i det dir ("ls -la /var/spool/lpd/lp/")? Er der fx en fil
> ved navn "/var/spool/lpd/lp/.seq"? Hvad er indholdet (brug cat)?

Debian:/var/spool/lpd/lp# ls -al
total 12
drwxrwsr-x 2 lp lp 4096 Feb 25 23:21 .
drwxrwsr-x 4 lp lp 4096 Feb 25 23:21 ..
-rw-r--r-- 1 root lp 4 Feb 26 22:33 lock
Debian:/var/spool/lpd/lp# cat .seq
cat: .seq: No such file or directory
Debian:/var/spool/lpd/lp#

> Hvad sker der nu hvis du kører en "ps | lpr"? Kommer der nogle nye
> filer i /var/spool/lpd/lp/? Ændres indholdet af .seq? Hvad siger lpq
> (evt. "lpq -l")?

Debian:/var/spool/lpd/lp# ps | lpr
Debian:/var/spool/lpd/lp# ls -al
total 28
drwxrwsr-x 2 lp lp 4096 Feb 26 22:43 .
drwxrwsr-x 4 lp lp 4096 Feb 25 23:21 ..
-rw-r----x 1 root lp 4 Feb 26 22:43 .seq
-rw-rw---- 1 lp lp 78 Feb 26 22:43 cfA000Debian
-rw-rw---- 1 root lp 112 Feb 26 22:43 dfA000Debian
-rw-r--r-- 1 root lp 4 Feb 26 22:43 lock
-rw-rw-r-- 1 root lp 43 Feb 26 22:43 status
Debian:/var/spool/lpd/lp# cat .seq
001

kører jeg ps | lpr igen viser cat .seq "002".

> Og viser printeren overhovedet ikke tegn på at nogen
> forsøger at tage kontakt med den (hold øje med LCD-displayet lige når
> du har sat jobbet i gang)?

Nej, den står forresten på PS emulering, er det ikke ok?
Skriver jeg "cat fil.txt > /dev/lp0" for at skrive "fil.txt" ud?

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online






Peter Dalgaard BSA (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 27-02-01 00:21

"Tonni Aagesen" <newspost@e-box.dk> writes:

> > Og viser printeren overhovedet ikke tegn på at nogen
> > forsøger at tage kontakt med den (hold øje med LCD-displayet lige når
> > du har sat jobbet i gang)?
>
> Nej, den står forresten på PS emulering, er det ikke ok?
> Skriver jeg "cat fil.txt > /dev/lp0" for at skrive "fil.txt" ud?

Ja. Bortset fra at hvis printeren står til PS er det nok bedre med en
..ps fil....

Ov, forresten. Det dumme spørgsmål, som *skal* stilles: Er du sikker
på at printeren er online?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Tonni Aagesen (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 27-02-01 01:38


"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse > >Ja.
Bortset fra at hvis printeren står til PS er det nok bedre med en
> .ps fil....

Skal jeg bare navngive en tekstfil test.ps, eller hvad?

> Ov, forresten. Det dumme spørgsmål, som *skal* stilles: Er du sikker
> på at printeren er online?

Ja

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online



Klaus Alexander Seis~ (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 27-02-01 10:25

Tonni Aagesen skrev:

> Skal jeg bare navngive en tekstfil test.ps, eller hvad?

Nej, lav fx en "enscript -Ma4 < textfil.txt".


// Klaus

--
><>°

Kent Friis (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 27-02-01 19:09

Den Tue, 27 Feb 2001 09:24:44 GMT skrev Klaus Alexander Seistrup:
>Tonni Aagesen skrev:
>
>> Skal jeg bare navngive en tekstfil test.ps, eller hvad?
>
>Nej, lav fx en "enscript -Ma4 < textfil.txt".

Hvis man ikke har enscript, burde en fil med flg. indhold kunne klare
det:

%!PS-Adobe-1.0
/Times-Roman findfont 24 scalefont setfont
100 100 moveto (Hello) show showpage

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med thumbnails på grafiksiderne.

Klaus Alexander Seis~ (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 27-02-01 10:44

Tonni Aagesen skrev:

> Debian:/var/spool/lpd/lp# cat .seq
> 001
>
> kører jeg ps | lpr igen viser cat .seq "002".

Fint - det er som det skal være.

Hvad siger "lpq" eller "lpq -l"?

> Nej, den står forresten på PS emulering, er det ikke ok?

Jo.

> Skriver jeg "cat fil.txt > /dev/lp0" for at skrive "fil.txt" ud?

Nej, du skriver "cat fil.txt | lpr" eller "lpr < fil.txt" el.lign.

Det er kun root og lp der kan skrive til /dev/lp0, men det er usmart
at skulle su'e til root for at skrive ud. Derfor har man lpd/lpr
til den slags.

Hvordan ser din /etc/printcap ud?


// Klaus

--
><>°

Peter Dalgaard BSA (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 27-02-01 11:13

klaus@seistrup.dk (Klaus Alexander Seistrup) writes:

> > Skriver jeg "cat fil.txt > /dev/lp0" for at skrive "fil.txt" ud?
>
> Nej, du skriver "cat fil.txt | lpr" eller "lpr < fil.txt" el.lign.
>
> Det er kun root og lp der kan skrive til /dev/lp0, men det er usmart
> at skulle su'e til root for at skrive ud. Derfor har man lpd/lpr
> til den slags.

Men hensigtsmæssigt hvis man vil vide om der er hul igennem til
printeren... (derfor svarede jeg ja til spørgsmålet).

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Tonni Aagesen (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 27-02-01 18:05


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99mtkh.ia2.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Nej, du skriver "cat fil.txt | lpr" eller "lpr < fil.txt" el.lign.

Ok, så får jeg følgende besked:

Debian# cat print.txt | lpr
lpr: connect: Connection refused
jobs queued, but cannot start daemon.

> Hvordan ser din /etc/printcap ud?

# /etc/printcap: printer capability database. See printcap(5).
# You can use the filter entries df, tf, cf, gf etc. for
# your own filters. See /etc/filter.ps, /etc/filter.pcl and
# the printcap(5) manual page for further details.

lp|Generic dot-matrix printer entry:\
:lp=/dev/lp0:\
:sd=/var/spool/lpd/lp:\
:af=/var/log/lp-acct:\
:lf=/var/log/lp-errs:\
:pl#66:\
:pw#80:\
:pc#150:\
:mx#0:\
:sh:

# rlp|Remote printer entry:\
# :lp=:\
# :rm=remotehost:\
# :rp=remoteprinter:\
# :sd=/var/spool/lpd/remote:\
# :mx#0:\
# :sh:

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online



Klaus Alexander Seis~ (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 27-02-01 19:15

Tonni Aagesen skrev:

> Debian# cat print.txt | lpr
> lpr: connect: Connection refused
> jobs queued, but cannot start daemon.

Kører lpd ("ps waux | grep [l]pd")?

Du mangler stadig at fortælle mig hvad "lpq" (evt "lpq -l") siger.

> lp|Generic dot-matrix printer entry:\
> :lp=/dev/lp0:\
> :sd=/var/spool/lpd/lp:\
> :af=/var/log/lp-acct:\
> :lf=/var/log/lp-errs:\
> :pl#66:\
> :pw#80:\
> :pc#150:\
> :mx#0:\
> :sh:

Det ser vel okay ud (men du kan undvære de der pl/pw/pc-linier).

Står der noget sjovt i de angivne logfiler?


// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 27-02-01 22:08


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99nr7g.129.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Kører lpd ("ps waux | grep [l]pd")?

Ovenstående komando giver ingenting?

> Du mangler stadig at fortælle mig hvad "lpq" (evt "lpq -l") siger.

Debian:/# lpq
waiting for lp to become ready (offline ?)
Rank Owner Job Files Total Size
1st root 0 (standard input) 112 bytes
2nd root 1 (standard input) 112 bytes
3rd root 2 (standard input) 16 bytes
4th root 3 (standard input) 16 bytes
5th root 4 (standard input) 16 bytes

Debian:/# lpq -l
waiting for lp to become ready (offline ?)

root: 1st [job 000Filserver]
(standard input) 112 bytes

root: 2nd [job 001Filserver]
(standard input) 112 bytes

root: 3rd [job 002Filserver]
(standard input) 16 bytes

root: 4th [job 003Filserver]
(standard input) 16 bytes

root: 5th [job 004Filserver]
(standard input) 16 bytes

> Står der noget sjovt i de angivne logfiler?

lpr.log / lp-acct / lp-errs er alle tre tomme.

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online




Klaus Alexander Seis~ (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 27-02-01 21:50

Tonni Aagesen skrev:

>> Kører lpd ("ps waux | grep [l]pd")?
>
> Ovenstående komando giver ingenting?

Kører lpd mon så?

Kør en "/etc/init.d/lpd start" og prøv så igen.

> Debian:/# lpq
> waiting for lp to become ready (offline ?)

Det ser ud som om printerdæmonen ikke kører...


// Klaus

--
><>°

Tonni Aagesen (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 27-02-01 22:58


"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn99o4hu.6uj.klaus@zigzag.adsl.dk...

> Kør en "/etc/init.d/lpd start" og prøv så igen.

Starting printer spooler: lpd allready running.

> Det ser ud som om printerdæmonen ikke kører...

Øhh, ja, men hvad gør jeg, snøft.

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online



Klaus Alexander Seis~ (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 27-02-01 22:30

Tonni Aagesen skrev:

>> Kør en "/etc/init.d/lpd start" og prøv så igen.
>
> Starting printer spooler: lpd allready running.

Pass.


// Klaus

--
><>°

Peter Dalgaard BSA (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 27-02-01 22:36

"Tonni Aagesen" <newspost@e-box.dk> writes:

> "Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrn99o4hu.6uj.klaus@zigzag.adsl.dk...
>
> > Kør en "/etc/init.d/lpd start" og prøv så igen.
>
> Starting printer spooler: lpd allready running.
>
> > Det ser ud som om printerdæmonen ikke kører...
>
> Øhh, ja, men hvad gør jeg, snøft.

Hvad med

/etc/init.d/lpd stop
/etc/init.d/lpd start

Ellers prøv

1) at hitte ud af hvad det er for en lockfil der får den til at sige
"lpd already running" (med lidt held står det i /etc/init.d/lpd) og
fjern den

2) led efter en fil der hedder noget med lpd-errors og læs den

3) har du en socket der hedder /dev/printer ?

$ ls -l /dev/printer
srw------- 1 root root 0 Feb 10 20:31 /dev/printer

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Tonni Aagesen (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 27-02-01 23:47


"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:x2snkzolk8.fsf@blueberry.kubism.ku.dk...
> Hvad med
>
> /etc/init.d/lpd stop
> /etc/init.d/lpd start
>
> Ellers prøv
>
> 1) at hitte ud af hvad det er for en lockfil der får den til at sige
> "lpd already running" (med lidt held står det i /etc/init.d/lpd) og
> fjern den

Mener du denne her:
Debian:/var/spool/lpd# dir
lp lpd.lock remote

> 2) led efter en fil der hedder noget med lpd-errors og læs den

Den er tom.

> 3) har du en socket der hedder /dev/printer ?
>
> $ ls -l /dev/printer
> srw------- 1 root root 0 Feb 10 20:31 /dev/printer

Ja.

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online



Peter Dalgaard BSA (27-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 27-02-01 23:43

"Tonni Aagesen" <newspost@e-box.dk> writes:

> "Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
> news:x2snkzolk8.fsf@blueberry.kubism.ku.dk...
> > Hvad med
> >
> > /etc/init.d/lpd stop
> > /etc/init.d/lpd start

(prøvede du det?)

> >
> > Ellers prøv
> >
> > 1) at hitte ud af hvad det er for en lockfil der får den til at sige
> > "lpd already running" (med lidt held står det i /etc/init.d/lpd) og
> > fjern den
>
> Mener du denne her:
> Debian:/var/spool/lpd# dir
> lp lpd.lock remote

Ikke utænkeligt. Hvad ligger der i lpd.lock (et tal, dvs proces ID)?
Redhat har også en i /var/lock/subsys/lpd (en tom en)

Hvis du skriver ps aux er der så en proces med samme nummer?
Her fx:

$ cat /var/spool/lpd/lpd.lock
532

$ ps aux
USER PID %CPU %MEM SIZE RSS TTY STAT START TIME COMMAND
bin 360 0.0 0.1 1216 380 ? S Feb 10 0:00 portmap
daemon 477 0.0 0.0 1144 104 ? S Feb 10 0:00 /usr/sbin/atd
....
root 532 0.0 0.0 1204 112 ? S Feb 10 0:00 lpd
....


Hvis lpd processen ikke er der og du fjerner lockfilen/-erne og kører
/etc/init.d/lpd start, hvad så?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Tonni Aagesen (28-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 28-02-01 01:26


"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:x2bsrneohq.fsf@blueberry.kubism.ku.dk...

> > /etc/init.d/lpd stop
> > /etc/init.d/lpd start
>
> (prøvede du det?)

Ja, nu har jeg Og hvis jeg prøver "lpd < printtest.txt", smider den bare
den over i køen.

> Hvis du skriver ps aux er der så en proces med samme nummer?
> Her fx:

Debian:/# cat /var/spool/lpd/lpd.lock
155

Debian:/# ps aux
root 155 0.0 0.4 1052 412 ? S 16:05 0:00 /usr/sbin/lpd
root 157 0.0 0.4 1076 472 ? S 16:05 0:00 /usr/sbin/lpd

> Hvis lpd processen ikke er der og du fjerner lockfilen/-erne og kører
> /etc/init.d/lpd start, hvad så?

Der jo to lpd-processer, og de ligner jo ikke dine?

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online



Peter Dalgaard BSA (28-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 28-02-01 01:12

"Tonni Aagesen" <newspost@e-box.dk> writes:

> Debian:/# cat /var/spool/lpd/lpd.lock
> 155
>
> Debian:/# ps aux
> root 155 0.0 0.4 1052 412 ? S 16:05 0:00 /usr/sbin/lpd
> root 157 0.0 0.4 1076 472 ? S 16:05 0:00 /usr/sbin/lpd
>
> > Hvis lpd processen ikke er der og du fjerner lockfilen/-erne og kører
> > /etc/init.d/lpd start, hvad så?
>
> Der jo to lpd-processer, og de ligner jo ikke dine?

De er bare startet med et fuldt stinavn.

Det er normalt at lpd deler sig i to (eller flere) når der er noget at
lave: en lytter efter nye printjobs og den anden hælder filer ud til
printeren. Så hvorfor vil din #157 ikke skrive, that is the question.

Prøvede du (som root) med

cat test.ps > /dev/lp0 ?


--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Tonni Aagesen (28-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 28-02-01 02:28


"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:x28zmrekds.fsf@blueberry.kubism.ku.dk...

> Prøvede du (som root) med
>
> cat test.ps > /dev/lp0 ?

Debian# cat test.ps > /dev/lp0
bash: /dev/lp0: No such device

Samme kedelige svar på denne komando

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online



Peter Dalgaard BSA (28-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 28-02-01 10:05

"Tonni Aagesen" <newspost@e-box.dk> writes:

> Debian# cat test.ps > /dev/lp0
> bash: /dev/lp0: No such device
>
> Samme kedelige svar på denne komando

Hmmm. Så kan du i hvert fald roligt glemme alt om lpd og co. indtil du
har fået isenkrammet til at virke.

Men hvorfor f....?

Lad os se:

/proc/parport/0

eksisterer og der stod noget rimeligt deri

/dev/lp0 eksisterer og har rigtige permissions

Hvad kan der så være galt? Prøv lige

cat /proc/ioports

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Torben Simonsen (28-02-2001)
Kommentar
Fra : Torben Simonsen


Dato : 28-02-01 15:49

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Hvad kan der så være galt? Prøv lige
>
> cat /proc/ioports

.... og cat /proc/devices

Der skal i /proc/devices være en linie under "Character Devices", som
hedder "6 lp".

Der er noget med, at parport-device'n er sådan en low-level-dims, som
kan bruges af flere forskellige character device drivers. Det begynder
at lyde som om, at kernen godt nok er oversat med parport-support, men
selve lp-driveren mangler.

Hvis den omtalte linie med "6 lp" mangler i /proc/devices, så vil jeg
anbefale Tonni at genoversætte kernen og så vælge parport- og printer-
understøttelse som *moduler*. Alt bliver noget nemmere at fejlsøge og
rette på, når du har driverne som moduler.

--
-- Torben.

Tonni Aagesen (28-02-2001)
Kommentar
Fra : Tonni Aagesen


Dato : 28-02-01 21:00


"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse
news:m3r90ij226.fsf@pc115235.stofanet.dk...

Hej Torben, og tak fordi du afløser lidt for Peter og Klaus, der har været
meget hjælpsomme, men efterhånden må være lidt udkørte

> ... og cat /proc/devices

Character devices:
1 mem
2 pty
3 ttyp
4 ttyS
5 cua
7 vcs
10 misc
29 fb
128 ptm
136 pts

Block devices:
1 ramdisk
2 fd
3 ide0
7 loop

> Hvis den omtalte linie med "6 lp" mangler i /proc/devices, så vil jeg
> anbefale Tonni at genoversætte kernen og så vælge parport- og printer-
> understøttelse som *moduler*. Alt bliver noget nemmere at fejlsøge og
> rette på, når du har driverne som moduler.

Ok, det prøver jeg

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online



Peter Dalgaard BSA (28-02-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 28-02-01 21:46

"Tonni Aagesen" <newspost@e-box.dk> writes:

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse
> news:m3r90ij226.fsf@pc115235.stofanet.dk...
>
> Hej Torben, og tak fordi du afløser lidt for Peter og Klaus, der har været
> meget hjælpsomme, men efterhånden må være lidt udkørte
>
> > ... og cat /proc/devices
>
> Character devices:
> 1 mem
> 2 pty
> 3 ttyp
> 4 ttyS
> 5 cua
> 7 vcs
> 10 misc
> 29 fb
> 128 ptm
> 136 pts
>
> Block devices:
> 1 ramdisk
> 2 fd
> 3 ide0
> 7 loop
>
> > Hvis den omtalte linie med "6 lp" mangler i /proc/devices, så vil jeg
> > anbefale Tonni at genoversætte kernen og så vælge parport- og printer-
> > understøttelse som *moduler*. Alt bliver noget nemmere at fejlsøge og
> > rette på, når du har driverne som moduler.

Hmm. En Google søgning gav at nogen har følgende i /etc/modules.conf

alias /dev/printers lp
alias /dev/lp lp
alias parport_lowlevel parport_pc
options parport_pc io=0x378,0x278 irq=7,auto

Dem med /dev/ er nye for mig (devfs, k. 2.4.x?)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Torben Simonsen (28-02-2001)
Kommentar
Fra : Torben Simonsen


Dato : 28-02-01 22:31

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Hmm. En Google søgning gav at nogen har følgende i /etc/modules.conf
>
> alias /dev/printers lp
> alias /dev/lp lp
> alias parport_lowlevel parport_pc
> options parport_pc io=0x378,0x278 irq=7,auto
>
> Dem med /dev/ er nye for mig (devfs, k. 2.4.x?)

Det er også nyt for mig. Jeg kører stadig med 2.2-kerner (og det må Tonni
vel også gøre, hvis han ikke selv har hentet noget nyere til sin Debian?)

Det eneste, som har noget med parallelporten at gøre i min /etc/conf.modules
er:

alias parport_lowlevel parport_pc

.... og min printer fungerer perfekt. Til gengæld så *skal* ovenstående
linie også være der, når man kører med parport-understøttelsen som
moduler. Så når Tonni har fået lavet sin kerne om til at køre med
moduler, så kan han lige så godt indsætte ovenstående linie med det
samme. Options-linien er kun nødvendig, hvis man insisterer på at
køre interrupt-drevet i stedet for pollet på porten.

--
-- Torben.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste