/ Forside / Interesser / Fritid / Musik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
Hvordan vedligeholder man sin stemme?
Fra : Kenneth Bjerregaard


Dato : 01-09-02 23:04

Hej NG,

Er der nogen herinde der ved hvordan/ har erfaringer med hvordan man
vedligeholder sin stemme, så den altid er "fit for fight" når man er ude og
spille/synge?

Det ville jo være lidt træls, at være hæs hvis man skal ud og synge om aftenen
:-/

Ja hvad kan man så gøre af mere eller mindre mirakuløse ting for at få rettet
lidt op på stemmen?

Med venlig hilsen
Kenneth Bjerregaard

 
 
Flying Hotdogs (01-09-2002)
Kommentar
Fra : Flying Hotdogs


Dato : 01-09-02 23:35

Hej Kenneth
Må jeg have lov til varmt at anbefale sangundervisning, og måske især
sangpædagog Cathrine Sadolin.
Hun holder jævnligt kurser i DMF ( Dansk musiker forbund) regi . Du har
måske også set hende undervise blandt andre EyeQ i Popstars sidste år.
Hun har skrevet en fremragende bog der hedder "komplet sangteknik" og kan
købes på www.shout.dk . Visse biblioteker har den også.

Den bog fortæller dig alt hvad du har brug for at vide om din stemme, din
hals, brugen af de forskellige sang/stemmetyper/teknikker,
stemmevedligeholdelse og der er en CD med de forskellige øvelser. Den kan
være lidt langhåret at gå til, hvis du ikke før har stiftet bekendskab med
Cathrines teknikker, men tro mig, den bog og teknikkerne er GULD når du har
lært det.

Jeg har selv lige netop denne weekend sunget på to jobs ( ca 3 x 45 min
hver) med de irriterende sidste hæse-hoste-rester af en
sommerforkølelse...og der var ingen der i sangen, kunne høre noget til den
hæshed som plagede min "snakke stemme".
Vel at mærke fungerer min stemme også normalt i dag. Tidligere kunne sådan
en weekend ødelægge min stemme flere dage bagefter....så sangteknik længe
leve

God fornøjelse

/ Anette
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik
www.flyinghotdogs.dk mail: info@flyinghotdogs.dk





Ulrik Lauritzen (01-09-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Lauritzen


Dato : 01-09-02 23:51


"Kenneth Bjerregaard" <bjerregaard-koldby@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d728eb3$0$186$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG,
>
> Er der nogen herinde der ved hvordan/ har erfaringer med hvordan man
> vedligeholder sin stemme, så den altid er "fit for fight" når man er ude
og
> spille/synge?

Det er måske ikke helt det svar du leder efter, men hvis man har den rette
teknik, så er vedligeholdelse ikke nødvendigt, hvilket også er C. Sadolins
holdning. Opvarmning er unødvendigt for en sanger med rigtig teknik. Så lær
din teknik - så er du altid klar Som Anette også skriver, så få fat i
Sadolins bog, for det er da vist noget af det mest fornuftige, der er sagt
om sang i mange år.

> Ja hvad kan man så gøre af mere eller mindre mirakuløse ting for at få
rettet
> lidt op på stemmen?

Jeg ved at K. Eskildsen i Aalborg sælger et eller andet mirakelmiddel, som
man hælder direkte i halsen. Naturmedicin kalder de det vist nok, men hvad
der specifikt er i den lille flaske, tør jeg ikke gætte på. Der er sikkert
tale om placebo Vi kender vel alle sangeres tendenser til at være
forkølede i weekenden og _kun_ i weekenden... God fornøjelse.

/Ulrik



Flying Hotdogs (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Flying Hotdogs


Dato : 02-09-02 00:47

Ulrik Lauritzen wrote:

> Jeg ved at K. Eskildsen i Aalborg sælger et eller andet
> mirakelmiddel, som man hælder direkte i halsen.

Som Cathrine Sadolin meget korrekt siger ...så er der intet at det man
hælder i halsen der har nogen som helst indflydelse på stemmen.
Stemmebåndene sidder i luftrøret og hverken fast eller flydende kommer i
nærheden af stemmebåndene...selvom vi vist alle har prøvet at hælde noget i
den gale hals. Det synger man ikke bedre af
De varme dampe fra Kamillethe kan klare en småhæs stemme i nogle timer (
damp kan indåndes uden man kløjs i det) ...men sådan generelt som Kenneth
efterlyser....der gælder kun stemmetræning/sangteknik.

>Vi kender vel
> alle sangeres tendenser til at være forkølede i weekenden og _kun_ i
> weekenden...
Jamen, Ulrik , det skal du jo bare tage positivt. Når en sanger kun er
forkølet i weekenden så er det jo bare tegn på at han/hun er så tændt på det
job at det nærmer sig nervøsitet..og nervøsitet sætter sig hos sangere,
ALTID i halsen.
Det kan nemmere skjules hvis en instrumentatlist er
anspændt/overtændt/nervøs, han/hun kan forsøge at undgå de
sværeste/hurtigste stykker...men en sanger...det skriger til Himlen hvis en
sanger er nervøs... Hele eens sjæl er jo ude og hænge foran et undrende
publikum og den bliver lidt flosset hvis der er nerver på
Bare spørg en hvilken som helst instrumentalist om han/hun ikke lige vil
tage over og synge næste nummer....no way om de vil stå distancen. Det er
lidt mere nervepirrende at synge. Man sælger lidt mere ud, (...hvis du
forstår hvad jeg mener...) end ved at spille et andet instrument

/ Anette



Bess (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Bess


Dato : 02-09-02 07:24

"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> wrote in message
news:3d72a6f1$0$87286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[SNIP]
> Det kan nemmere skjules hvis en instrumentatlist er
> anspændt/overtændt/nervøs,

Korrekt

> han/hun kan forsøge at undgå de
> sværeste/hurtigste stykker...

Det _kan_ nu godt være svært at undgå hvis man har et solostykke i nummeret


> men en sanger...det skriger til Himlen hvis en
> sanger er nervøs... Hele eens sjæl er jo ude og hænge foran et undrende
> publikum og den bliver lidt flosset hvis der er nerver på
> Bare spørg en hvilken som helst instrumentalist om han/hun ikke lige vil
> tage over og synge næste nummer....no way om de vil stå distancen. Det er
> lidt mere nervepirrende at synge. Man sælger lidt mere ud, (...hvis du
> forstår hvad jeg mener...) end ved at spille et andet instrument

Både og... jeg har prøvet at synge foran et puplikum, både i kor og solo. Du
har helt ret i at man føler at man "giver" meget af sig selv (mest) ved en
solopræstation, men jeg har opdaget at jeg føler næste ligesådan når jeg
spiller et solostykke på mit instrument. Måske fordi det er et
blæseinstrument. Der kan jeg godt være så nervøs at jeg får en "flot"
vibrator på lyden . Til gengæld er jeg aldrig nervøs når jeg spiller
sammen med hele orkesteret.

vh
Bess



Ulrik Lauritzen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Lauritzen


Dato : 02-09-02 07:47


"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse
news:3d72a6f1$0$87286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ulrik Lauritzen wrote:
>
> > Jeg ved at K. Eskildsen i Aalborg sælger et eller andet
> > mirakelmiddel, som man hælder direkte i halsen.
>
> Som Cathrine Sadolin meget korrekt siger ...så er der intet at det man
> hælder i halsen der har nogen som helst indflydelse på stemmen.
> Stemmebåndene sidder i luftrøret og hverken fast eller flydende kommer i
> nærheden af stemmebåndene...selvom vi vist alle har prøvet at hælde noget
i
> den gale hals. Det synger man ikke bedre af
> De varme dampe fra Kamillethe kan klare en småhæs stemme i nogle timer (
> damp kan indåndes uden man kløjs i det) ...men sådan generelt som Kenneth
> efterlyser....der gælder kun stemmetræning/sangteknik.

Jeg har heller ikke på noget tidspunkt anbefalet produktet, men blot nævnt
dets eksistens.

> >Vi kender vel
> > alle sangeres tendenser til at være forkølede i weekenden og _kun_ i
> > weekenden...
> Jamen, Ulrik , det skal du jo bare tage positivt. Når en sanger kun er
> forkølet i weekenden så er det jo bare tegn på at han/hun er så tændt på
det
> job at det nærmer sig nervøsitet..og nervøsitet sætter sig hos sangere,
> ALTID i halsen.

Jeg har spillet i mange år og jeg har meget svært ved at se noget positivt i
det, du siger. Sangere skal bare synge og se lækre ud - ikke blive hæse
Hvis man er professionel nok, så er man ikke nervøs flere dage i forvejen,
men allerhøjest fem minutter inden man går på.

> Det kan nemmere skjules hvis en instrumentatlist er
> anspændt/overtændt/nervøs, han/hun kan forsøge at undgå de
> sværeste/hurtigste stykker...men en sanger...det skriger til Himlen hvis
en
> sanger er nervøs... Hele eens sjæl er jo ude og hænge foran et undrende
> publikum og den bliver lidt flosset hvis der er nerver på
> Bare spørg en hvilken som helst instrumentalist om han/hun ikke lige vil
> tage over og synge næste nummer....no way om de vil stå distancen. Det er
> lidt mere nervepirrende at synge. Man sælger lidt mere ud, (...hvis du
> forstår hvad jeg mener...) end ved at spille et andet instrument

Tja, det ved jeg s'gu ikke... stemmen er et instrument, men de fleste
sangere lægger alt for meget fokus på, at stemmen er en del af deres krop.
Det kommer sikkert også meget an på, hvilket niveau sangeren befinder sig
på, altså lallende amatør eller prof. Hvis man vil være sanger, må man være
klar til at få størstedelen af opmærksomheden, og kan man ikke lide det, så
må man finde noget andet at lave.

hilsner
Ulrik



Queenie (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Queenie


Dato : 02-09-02 08:52

"Ulrik Lauritzen" skrev d. 02-09-02 07:47 dette indlæg :
>
> "Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d72a6f1$0$87286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Ulrik Lauritzen wrote:
> >
> > > Jeg ved at K. Eskildsen i Aalborg sælger et eller andet
> > > mirakelmiddel, som man hælder direkte i halsen.
> >
> > Som Cathrine Sadolin meget korrekt siger ...så er der intet at det
man
> > hælder i halsen der har nogen som helst indflydelse på stemmen.
> > Stemmebåndene sidder i luftrøret og hverken fast eller flydende
kommer i
> > nærheden af stemmebåndene...selvom vi vist alle har prøvet at hælde
noget
> i
> > den gale hals. Det synger man ikke bedre af
> > De varme dampe fra Kamillethe kan klare en småhæs stemme i nogle
timer (
> > damp kan indåndes uden man kløjs i det) ...men sådan generelt som
Kenneth
> > efterlyser....der gælder kun stemmetræning/sangteknik.
>
> Jeg har heller ikke på noget tidspunkt anbefalet produktet, men blot
nævnt
> dets eksistens.
>
> > >Vi kender vel
> > > alle sangeres tendenser til at være forkølede i weekenden og _kun_
i
> > > weekenden...
> > Jamen, Ulrik , det skal du jo bare tage positivt. Når en sanger kun
er
> > forkølet i weekenden så er det jo bare tegn på at han/hun er så
tændt på
> det
> > job at det nærmer sig nervøsitet..og nervøsitet sætter sig hos
sangere,
> > ALTID i halsen.
>
> Jeg har spillet i mange år og jeg har meget svært ved at se noget
positivt i
> det, du siger. Sangere skal bare synge og se lækre ud - ikke blive
hæse
> Hvis man er professionel nok, så er man ikke nervøs flere dage i
forvejen,
> men allerhøjest fem minutter inden man går på.
>
> > Det kan nemmere skjules hvis en instrumentatlist er
> > anspændt/overtændt/nervøs, han/hun kan forsøge at undgå de
> > sværeste/hurtigste stykker...men en sanger...det skriger til Himlen
hvis
> en
> > sanger er nervøs... Hele eens sjæl er jo ude og hænge foran et
undrende
> > publikum og den bliver lidt flosset hvis der er nerver på
> > Bare spørg en hvilken som helst instrumentalist om han/hun ikke lige
vil
> > tage over og synge næste nummer....no way om de vil stå distancen.
Det er
> > lidt mere nervepirrende at synge. Man sælger lidt mere ud, (...hvis
du
> > forstår hvad jeg mener...) end ved at spille et andet instrument
>
> Tja, det ved jeg s'gu ikke... stemmen er et instrument, men de fleste
> sangere lægger alt for meget fokus på, at stemmen er en del af deres
krop.
> Det kommer sikkert også meget an på, hvilket niveau sangeren befinder
sig
> på, altså lallende amatør eller prof. Hvis man vil være sanger, må man
være
> klar til at få størstedelen af opmærksomheden, og kan man ikke lide
det, så
> må man finde noget andet at lave.
>
> hilsner
> Ulrik
Har du fået en sanger i den morgensure hals Ulrik? "sangere skal bare
synge og se lækre ud" .. oh my

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Ulrik Lauritzen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Lauritzen


Dato : 02-09-02 09:25


> Har du fået en sanger i den morgensure hals Ulrik? "sangere skal bare
> synge og se lækre ud" .. oh my

hehe... Der var også en smiley bagefter ikke? Trods det, mener jeg faktisk
ikke, det er det halve galt, selvom det sikkert ikke er en populær udmelding
blandt sangere i denne gruppe. Det afhænger selvfølgelig også af, hvilke
sangere man selv har arbejdet med, men det er min erfaring, at det oftest er
sangere, som ikke øver sig helt så meget som de andre, ikke er teoretisk
velfunderet og som oftest mangler et arrangements-mæssigt overblik -
beklager, men det er altså min erfaring Det er jo heller ikke
nødvendigvis skidt, for så kan de andre jo træde til, og sangeren har
pludselig overskud til publikumskontakt (herunder bl.a. at se lækker ud /
være karismatisk....). Men det er jo altsammen langt fra Kennets spørgsmål


Hilsner
Ulrik



Flying Hotdogs (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Flying Hotdogs


Dato : 02-09-02 13:00

Ulrik Lauritzen wrote:
> Det afhænger
> selvfølgelig også af, hvilke sangere man selv har arbejdet med, men
> det er min erfaring, at det oftest er sangere, som ikke øver sig helt
> så meget som de andre, ikke er teoretisk velfunderet og som oftest
> mangler et arrangements-mæssigt overblik - beklager, men det er altså
> min erfaring

Stakkels dig, hvad er det dog for syngemennesker du har arbejdet
med...tsk.tsk. Det kan ikke have været sangere.
Sangere kan deres teori, kan deres tekster og arrangementer by heart, OG kan
samtidig være "karismatiske og publikumsorienterede"
Min erfaring er at mange bands vælger sanger efter.."nå, ja der skal jo være
een til det" og de glemmer at se på hvordan vedkommende behersker sit
"instrument"og "håndværk". Senere bliver de så trætte af at mange numre ikke
engang kan transponeres til at vedkommende kan levere en bare nogenlunde
vare, eller at vedkommende ganske enkelt altid er for uforberedt fordi
vedkommende ikke har fattet hvad det hele går ud på.
I flere rocksammenhænge er det også min "bitre" erfaring at man som sanger
aldrig får lov til at "komme ind i bandet"...hmm..den skal vist lige
forklares......eksempelvis Guitaristen har svært ved en bestemt passage,
bandet spiller troligt det samme stykke om og om og om igen indtil
guitaristen synes han/hun har ramt det ønskede. Er det sangeren, der har
bøvl med at finde lige den frasering der skal til på en passage...nå ja så
kan "vi da *SUK* godt tage den een gang til".
Der er ikke helt den samme tolerance overfor en sangers ønske om at ville
perfektionere sin del, som der er overfor instrumentalisternes ønske om
samme, så der skal balls til for at sangeren beder bandet om at spille
passagen de ca 4-5 gange der skal til. Får bassisten ramt en forkert tone,
så griner de andre bare overbærende, er det sangeren der rammer ved siden af
kan man næsten se tæerne krumme sig helt op i knæhaserne på samtlige
bandmedlemmer.
Min erfaring at er ikke er den samme respekt for det håndværk at kunne
synge, som der er om andre instrumenter, selvom det tager ligeså lang tid og
ligeså meget træning at blive god til at synge som det tager med et hvilket
som helst andet instrument.
Men for nu at gå lidt tilbage til emnet...
Hvor andre mennesker får ondt i maven når de er stressede eller anspændte,
så sætter det sig som spændinger i halsen, omkring stemmebåndene, på
sangere. Det er vigtigere for sangere end for de fleste andre, at de kan
føle sig trygge og "cared for" i bandet, så kommer roen i sjælen til at give
sig fuldt ud overfor et publikum. Der er ikke noget værre end at være utryg
ved sit band og så skulle face et publikum. Bandet skal være det mentale
ryglæn, dem man læner sig op ad når man har brug for det. Man kan jo ikke
som andre instrumentalister gemme sig bag instrumentet.

Så, ja, Ulrik der er forskel, men for mig at se, af lidt andre årsager end
du har erfaret.
/ Anette



Ulrik Lauritzen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Lauritzen


Dato : 02-09-02 14:47


"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse
news:3d7352b9$0$87290$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ulrik Lauritzen wrote:
> > Det afhænger
> > selvfølgelig også af, hvilke sangere man selv har arbejdet med, men
> > det er min erfaring, at det oftest er sangere, som ikke øver sig helt
> > så meget som de andre, ikke er teoretisk velfunderet og som oftest
> > mangler et arrangements-mæssigt overblik - beklager, men det er altså
> > min erfaring
>
> Stakkels dig, hvad er det dog for syngemennesker du har arbejdet
> med...tsk.tsk. Det kan ikke have været sangere.
> Sangere kan deres teori, kan deres tekster og arrangementer by heart, OG
kan
> samtidig være "karismatiske og publikumsorienterede"

Vi taler lidt forbi hinanden her. Jeg taler ikke om kopimusik overhovedet.
At kunne lære en form uden af burde være alle beskåren (og resten er slet
ikke interessante i nærværende diskussion). Jeg taler om kreativt at kunne
medvirke til at arrangere en sang. Her får mange sangere problemer, da de
måske ikke har det store overskud til at kunne komme med forslag til
guitaristen, bassisten o.s.v. En guitarist vil typisk vide i hvert fald en
smule om en bas og vice versa, ligesom termer for rytmik er overensstemmende
mellem alle i rytme- og akkompagnementsgruppen. Der er naturligvis tale om
voldsomme generaliseringer her, men jeg synes faktisk ofte, det holder i et
vist omfang.

> Min erfaring er at mange bands vælger sanger efter.."nå, ja der skal jo
være
> een til det" og de glemmer at se på hvordan vedkommende behersker sit
> "instrument"og "håndværk".

Der er jeg til gengæld helt enig. Nogenlunde det samme kan oftest siges om
valget af bassist. Hvor ofte har man ikke set guitarister skifte til bas,
for når man kan spille guitar, ja så er bas jo bare akkordernes grundtone...
Det værste jeg overhovedet ved ang. sangere er dem, som ikke kan styre
deres vibrato... det er decideret skrækkeligt. Den teknik bør alle sangere
beherske, men det er desværre ikke altid tilfældet.

> Min erfaring at er ikke er den samme respekt for det håndværk at kunne
> synge, som der er om andre instrumenter, selvom det tager ligeså lang tid
og
> ligeså meget træning at blive god til at synge som det tager med et
hvilket
> som helst andet instrument.

Det er måske rigtigt i visse tilfælde, men i studiesammenhæng ofrer jeg
altid mest krudt og tid på sangere. Det vigtigste i de fleste optagelser og
i efterfølgende mix er, at der ikke hersker nogen som helst tvivl om
sangerens kunnen og vokallyden, og her er sangerens teknik ufattelig vigtig.
En gang blæver-vibrato kan smadre en masse

> Det er vigtigere for sangere end for de fleste andre, at de kan
> føle sig trygge og "cared for" i bandet, så kommer roen i sjælen til at
give
> sig fuldt ud overfor et publikum. Der er ikke noget værre end at være
utryg
> ved sit band og så skulle face et publikum.

Der mener jeg jo så bare, at sangere burde være selvsikre nok til at udføre
deres "arbejde". Er man utryg ved hinanden i bandet, ja så bør bandet
nedlægges eller sammensættes anderledes hårdt sagt. Men jeg kender godt
fornemmelsen af at spille med andre musikere, som man ikke helt stoler på,
og det bliver der aldrig et fedt band ud af.

Ulrik



Flying Hotdogs (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Flying Hotdogs


Dato : 02-09-02 23:59

Ulrik Lauritzen wrote:

>Jeg taler om kreativt at kunne medvirke til at arrangere en sang.

Det har du nok til dels ret i. I visse sammenhæng kan det lade sig gøre at
give inputs og blive lyttet til, men ofte er man som sanger afskåret fra
netop det at blive lyttet til af resten af bandet.
også selvom man selv har været med til at skrive musikken.

> Det værste jeg overhovedet ved ang.
> sangere er dem, som ikke kan styre deres vibrato... det er decideret
> skrækkeligt. Den teknik bør alle sangere beherske, men det er
> desværre ikke altid tilfældet.

Her er vi 100% enige. Ukontrolleret vibrato er tegn på slappe mavemuskler og
kan øves/trænes væk....hvilket mange flere burde gøre.

> Der mener jeg jo så bare, at sangere burde være selvsikre nok til at
> udføre deres "arbejde".

Jeg tror vi er enige her, men...hmmm hvordan skal jeg forklare det???.

I live situationen hænder det af og til at man hos publikum mærker en
skepsis og reserveret distance. Især hvis man kommer som udenby's band lige
efter de lokale helte.
Lige i den situation har selv den mest selvsikre brug for nogle at læne sig
op ad. Nogle som man er så tryg ved, at man ved at de synes det er Okay det
man laver. Har man den tillid til sit band, kan man nemmere trænge igennem,
beholde selvtillid og udstråling helt fremme, istedetfor at krølle sammen og
"gemme sig væk". Sang er så frygteligt personligt og ..ja næsten afslørende
intimt.

>Er man utryg ved hinanden i bandet, ja så bør
> bandet nedlægges eller sammensættes anderledes hårdt sagt. Men jeg
> kender godt fornemmelsen af at spille med andre musikere, som man
> ikke helt stoler på, og det bliver der aldrig et fedt band ud af.

enig.

/ Anette



Ulrik Lauritzen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Lauritzen


Dato : 03-09-02 09:51


"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse
news:3d73ed0c$0$87300$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ulrik Lauritzen wrote:
>
> >Jeg taler om kreativt at kunne medvirke til at arrangere en sang.
>
> Det har du nok til dels ret i. I visse sammenhæng kan det lade sig gøre at
> give inputs og blive lyttet til, men ofte er man som sanger afskåret fra
> netop det at blive lyttet til af resten af bandet.
> også selvom man selv har været med til at skrive musikken.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor sangerene bliver afskåret fra at blive lyttet
til af bandet...? Du mener altså at ha' oplevet, at et band bevidst
ignorerer sangerens idéer og forslag? Det virker i hvert fald ikke som et
særlig hensigtsmæssigt samarbejde. Man bør naturligvis lytte og forholde sig
til alles inputs.

/Ulrik



Flying Hotdogs (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Flying Hotdogs


Dato : 03-09-02 23:45

Ulrik Lauritzen wrote:

> Jeg forstår ikke helt, hvorfor sangerene bliver afskåret fra at blive
> lyttet til af bandet...? Du mener altså at ha' oplevet, at et band
> bevidst ignorerer sangerens idéer og forslag? Det virker i hvert fald
> ikke som et særlig hensigtsmæssigt samarbejde. Man bør naturligvis
> lytte og forholde sig til alles inputs.

Selvfølgelig BØR man lytte, men sådan er verden ikke altid, slet ikke når
fordommene florerer.
De kan selvføgelig fjernes, men det tager lidt tid og en hel del
tålmodighed, at trænge igennem.
Tjek lidt længere nede i tråden "Gæt hvem der ikke kan samle et simpelt pa",
spørger Torsten.
Fordomme mod sangere? Eller fordomme mod hunkøn og teknik?
Stenaldermænd findes i alle udgaver, også blandt musikere ))

/ Anette



Torsten Matthiessen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Torsten Matthiessen


Dato : 02-09-02 21:52

> Ulrik Lauritzen wrote:
> > Det afhænger
> > selvfølgelig også af, hvilke sangere man selv har arbejdet med, men
> > det er min erfaring, at det oftest er sangere, som ikke øver sig helt
> > så meget som de andre, ikke er teoretisk velfunderet og som oftest
> > mangler et arrangements-mæssigt overblik - beklager, men det er altså
> > min erfaring
>
> Stakkels dig, hvad er det dog for syngemennesker du har arbejdet
> med...tsk.tsk. Det kan ikke have været sangere.
> Sangere kan deres teori, kan deres tekster og arrangementer by heart, OG
kan
> samtidig være "karismatiske og publikumsorienterede"

Men øver de sig?

Ja, indtil de kan teksterne.....

....guitaristen sidder og øver teknik, skalaer etc...etc... hver dag, flere
timer ad gangen?
....og trommeslageren øver paraditler (mon det er stavet rigtigt...) i
timevis.

Øver sangeren sig stadig?

/t/



Torsten Matthiessen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Torsten Matthiessen


Dato : 02-09-02 21:46

> det er min erfaring, at det oftest er
> sangere, som ikke øver sig helt så meget som de andre, ikke er teoretisk
> velfunderet og som oftest mangler et arrangements-mæssigt overblik -

Øver sangere sig overhovedet?

Og en lille quiz:

Hvem ved IKKE hvordan man sætter et simpelt sanganlæg sammen?

/torsten/



Flying Hotdogs (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Flying Hotdogs


Dato : 02-09-02 23:46

Torsten Matthiessen wrote:
> Øver sangere sig overhovedet?

Jeg ved ikke hvad andre sangere gør, men jeg øver en aller helvedes masse
hjemme. Et øveband på CD eller på bånd, på med walkman'en og så kan man øve
mens man feks vasker op, støvsuer eller lign

> Og en lille quiz:
>
> Hvem ved IKKE hvordan man sætter et simpelt sanganlæg sammen?

Dit forventede svar er sikekrt sangere, men den holder ikke, .... for:

Det ved jeg, jeg kender EQ setup'et til min egen sang ( både lineær og
parametrisk EQ...er ikke skide god til vores digitalmixer...endnu ) og
kan også lave lyd på alle andre instrumenter. Og jeg kan også samle et
trommesæt, som jo som regel er det der tager længst tid om at sætte op. Det
går hurtigere når man er to

Kom igen, Torsten )

/ Anette



AJC (02-09-2002)
Kommentar
Fra : AJC


Dato : 02-09-02 23:55

"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> wrote in message
news:3d73ea18$0$87319$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg ved ikke hvad andre sangere gør, men jeg øver en aller helvedes masse
> hjemme. Et øveband på CD eller på bånd, på med walkman'en og så kan man
øve
> mens man feks vasker op, støvsuer eller lign
>

Jeg håber ikke, at du bor i lejlighed!

Mvh
AJC.




Flying Hotdogs (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Flying Hotdogs


Dato : 03-09-02 00:11

AJC wrote:

> Jeg håber ikke, at du bor i lejlighed!

*LOL*

nej, vores naboer er ca 200 meter væk og det er de glade for ))
Ikke mindst når husets guitarist tester hvor mange dB der kan komme ud af en
gammel Strat

/ Anette



Torsten Matthiessen (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Torsten Matthiessen


Dato : 03-09-02 18:27

lineær eq?????

/t/



Flying Hotdogs (03-09-2002)
Kommentar
Fra : Flying Hotdogs


Dato : 03-09-02 23:41

Torsten Matthiessen wrote:
> lineær eq?????
>
okay okay...så kalder vi den da grafisk

/ Anette



Åge Halldorsson (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 02-09-02 04:52


Kenneth Bjerregaard <bjerregaard-koldby@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d728eb3$0$186$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG,
>
> Er der nogen herinde der ved hvordan/ har erfaringer med hvordan man
> vedligeholder sin stemme, så den altid er "fit for fight" når man er ude
og
> spille/synge?

> Med venlig hilsen
> Kenneth Bjerregaard
________


Du øhhh.... Kenneth, det har godt nok ikke noget med sagen at gøre, men hvor
spiller du henne og hvad hedder dit orkester,hvis jeg må spørge. Nu gjorde
jeg det i hvert fald.

Hilsen Åge



Kenneth Bjerregaard (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Bjerregaard


Dato : 02-09-02 16:29

On Mon, 2 Sep 2002 05:52:11 +0200, "Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk>
wrote:

>
>Kenneth Bjerregaard <bjerregaard-koldby@mail.tele.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:3d728eb3$0$186$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> Hej NG,
>>
>> Er der nogen herinde der ved hvordan/ har erfaringer med hvordan man
>> vedligeholder sin stemme, så den altid er "fit for fight" når man er ude
>og
>> spille/synge?
>
>> Med venlig hilsen
>> Kenneth Bjerregaard
>________
>
>
>Du øhhh.... Kenneth, det har godt nok ikke noget med sagen at gøre, men hvor
>spiller du henne og hvad hedder dit orkester,hvis jeg må spørge. Nu gjorde
>jeg det i hvert fald.
>
>Hilsen Åge
>


Jeg spiller ikke i et orkester endnu, men jeg tager ud og spiller alene på
keyboard (SSI). Men jeg ville da nu gerne opleve musiken sammen med andre
musikere.

mvh
Kenneth

Claus Tersgov (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-09-02 16:13


"Kenneth Bjerregaard" <bjerregaard-koldby@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse

> Er der nogen herinde der ved hvordan/ har erfaringer med hvordan man
> vedligeholder sin stemme, så den altid er "fit for fight" når man er ude
og
> spille/synge?
> Ja hvad kan man så gøre af mere eller mindre mirakuløse ting for at få
rettet
> lidt op på stemmen?


Måske hende her kan hjælpe: www.rydstroem.com

Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste