Alternativ til vertical centrering?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 01-09-02 22:29

Hejsa NG,

Jeg søger et godt alternativ til vertical centrering med frames. Jeg har
været inde og kigge på Runes kaboom.dk, men da hans ellers glimrende
eksempel ikke holder vand i en pæn portion browsere, er den nok ikke så
relevant for mit projekt.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Hintzmann

Dato : 02-09-02 08:35

> Jeg søger et godt alternativ til vertical centrering med frames. Jeg har

Jeg har lavet lidt alternativer til centrering her:
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/centrering/readme.html

Håber noget af det kan bruges

Hintzmann

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 02-09-02 10:08

Hintzmann <nospam@please.dk> wrote in news:akv4ae$i5k$1@sunsite.dk:

> Jeg har lavet lidt alternativer til centrering her:
> http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/centrering/readme.html

Du har samme løsning som Rune på kaboom.dk

Et alternativ kan være en kombination af absolut og relativ positionering,
men det kræver lige en ekstra <div> for at virke. Jeg tror sog ikke at du
får understøttelse fra flere browsere af den grund.

Helt præcist hvilke browsere taler vi om? Runes eksempel burde virke uden
problemer i alle nyere browsere.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-09-02 11:57

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> skrev i en meddelelse

> Helt præcist hvilke browsere taler vi om? Runes eksempel burde virke uden
> problemer i alle nyere browsere.

Ifølge Rune selv: "ikke i bl.a. IE på Mac og Opera på Windows eller Mac."

Og da jeg udvikler et site, der forventes at have en del Mac brugere, er
løsningen ikke aktuel.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Hintzmann

Dato : 02-09-02 13:20

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> wrote in message
> [...]
>
> Og da jeg udvikler et site, der forventes at have en del Mac brugere, er

Selv om du fik positioneret indholdet i midten på Opera ville den stadig
ikke forstå overflow.

Man må acceptere at nogle browsere, specielt de lidt ældre ikke håndtere de
nye standarder (CSS/DOM'en) særligt godt.

Jeg har den opfattelse at det vigtigste for en hjemmeside er indholdet (med
få undtagelser).
Derfor startes opbygningen nedefra med at lave ren HTML uden formateringer,
som kan læses af alle.
Herefter tilføjes i små trin mere og mere layout/design.

1) Du skriver ren valid-HTML som kan ses af alle browser, selv browsere fra
præ-mosaic tiden, text-only browsere, speech-browsere m.fl

2) Du inkludere et simpelt stylesheet "basic.css" som kun indeholder lidt
text-formatering måske lidt farve, dette forstås fra version 4 browserne
(IE4+, NS4+)

3) Speciel inklude af stylesheet "default.css" som udelukker version 4
browserne NS4+ (da den crasher) og MSIE4+. Der findes nogle metoder med bla.
import. Dette stylesheet kan ses af alle version 5 browserene (MSIE5+, NS6+,
OP5+, m.fl). Her positioneres elementerne relativt og simpelt. Ikke nogle
store armbevægelser.

4) Her sorteres fårene fra bukene med et javascript som inkludere et
specielt stylesheet "extend.css". Dette stylesheet vises kun i browser med
god understøttelse af DOM'en, såsom MSIE5+ og Mozilla 1+. Dette trin kan
også "lukke op" for DOM'ens nice features faldned menuer, menutræer,
"rulle-effekter", m.fl.

Jeg håber at du kan bruge "min" måde at opbygge hjemmesider på

Hintzmann

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 02-09-02 13:29

> "Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge Rune selv: "ikke i bl.a. IE på Mac og Opera på Windows eller
> Mac."

Selve centreringen har i hvert fald Opera ingen problemer med, og jeg
tvivler stærkt på at IE på Mac har problemer der.

Overflow er en helt anden sag. Opera understøtter kun overflow visible og
hidden. Det har ikke noget med selve centreringen at gøre.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-09-02 14:40

> Overflow er en helt anden sag. Opera understøtter kun overflow visible og
> hidden. Det har ikke noget med selve centreringen at gøre.

Korrekt, men hvis man skal lave et bare lidt skalérbart design, er
overflow:auto ikke til at komme uden om med Runes løsning. Altså løsningen
med vertical centrering er fin, men ikke brugbar for det site, jeg er i gang
med.

Tak for input til alle :)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>