Akvarie-ramme
Fra : MH

Dato : 01-09-02 17:43

Har planer om at lime mit eget akvarie, men det skal være i et lidt specielt
mål. Mit ønske er imidlertid at akvariet skal have en alu-ramme - a la dem
man køber. Spørgsmålet er blot om nogen har kendskab til hvor man kan købe
et akvarie UDEN glas eller om det kan lade sige gøre/kan betale sig, at lave
det selv.

På forhånd tak

Michael

Fra : J@N

Dato : 01-09-02 19:29

"MH" <mh@oskars.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> et akvarie UDEN glas eller om det kan lade sige gøre/kan betale sig, at

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med "et akvarie UDEN glas", men du kan
bygge et silikone-akvarie i dine specielle mål og derefter lime aluprofiler
på, de kan fås i ethvert velassortet byggemarked, eks. Silvan, Bauhaus....
Om det kan betale sig ved jeg ikke, måske hvis du kan erhverve glasset
billigt, men at købe på special mål er også dyrt.

Jan

Fra : ts

Dato : 01-09-02 19:04

Og hvis du køber et akva-u-stabil i specialmål, kan du godt overveje om det
er så vigtigt med den båd eller bil du har stående i garagen .o)

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Christian H

Dato : 01-09-02 20:52

"ts" <NOSPAMblabla@stall.dk> wrote in message
> Og hvis du køber et akva-u-stabil i specialmål, kan du godt overveje om
det
> er så vigtigt med den båd eller bil du har stående i garagen .o)

Lad mig så høre!
Hvorfor u-stabil? Og hvad skal man så holde sig til?

Christian H

Fra : ts

Dato : 04-09-02 18:19

> Hvorfor u-stabil? Og hvad skal man så holde sig til?
>
> Christian H

Kender en del der har købt 530'ere. De fleste er blevet utætte efter et par
måneder. Når de så er blevet limet om af akva-u-stabil, sker det samme igen
efter kort tid. Alle større akva-u-stabil skal efter min mening ses godt
efter i sømmene... Køber du derimod et WOHA, har du intet at bekymre dig
over. De er lavet ordentligt, og de er efter min mening meget flottere end
akva-u-stabils "ufo-akvarier".

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : J@N

Dato : 05-09-02 15:38

"ts" <NOSPAMblabla@stall.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
par
> måneder. Når de så er blevet limet om af akva-u-stabil, sker det samme

De må have været uheldige, jeg er ret sikker på at det er sjældent de bliver
utætte, i hvert fald ikke i det omfang du nævner - ellers ville butikken
ikke kunne løbe rundt.

> Alle større akva-u-stabil skal efter min mening ses godt
> efter i sømmene...

Hvordan gør man det?

> Køber du derimod et WOHA, har du intet at bekymre dig
> over. De er lavet ordentligt, og de er efter min mening meget flottere end
> akva-u-stabils "ufo-akvarier".

"ufo-akvarier"

Hvordan kommer du frem til det?

Jan

Ejer af et AkvaStabil 530 l.

Fra : ts

Dato : 06-09-02 20:47

> "ufo-akvarier" Hvordan kommer du frem til det?
>
> Jan

De "nye" effectline ligner efter min mening noget fra 2150.

Mht. efterse et akva. Hvis du prøver næste gang du er i en akvabutik, se
hvordan siliconen sidder på et akva-u-stabil og og så et juwel for eks. vil
du kunne se en virkelig vild forskel. Rammen på et akva-u-stabil er ikke en
undskyldning for at bruge mere silicone end nødvendigt. Men se selv efter
næste gang du får mulighed for det.

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-09-02 22:41

ts <NOSPAMblabla@stall.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:alb0nk$hhp$1@sunsite.dk...

> [...]
en
> undskyldning for at bruge mere silicone end nødvendigt. Men se selv efter

Jeg mener at rammen mere er for at kunne bruge tyndere glas, siliconen
koster ikke
ret meget.

Den letteste måde at sammenligne 2 mærker, der har den samme slags ramme,
er simpelt hen at løfte på det.
Et Akvastabil vejer væsenligt mindre end f.eks Aquabase gør.

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 07-09-02 02:52

> [...]
en
> undskyldning for at bruge mere silicone end nødvendigt. Men se selv efter

Hej.
Undskyld at jeg spørger, men siden hvornår er et akvarie med meget silicone
blevet af en dårligere kvalitet end andre akvarier, af andre mærker.
Så vidt jeg ved, så har det med de store mængder af silicone - som vi gerne
vil undgå - kun noget at gøre med det estetiske, at gøre. Det er jo ikke så
pænt med for meget heller :)
Hilsen Ditte

Fra : René Krogh

Dato : 01-09-02 21:41

ts wrote in message ...
>Og hvis du køber et akva-u-stabil i specialmål, kan du godt overveje om det
>er så vigtigt med den båd eller bil du har stående i garagen .o)

Synes nu ikke prisen er afskrækkende i forhold til et akvastabil i standard
mål. Jeg gav selv 20-25% ekstra for at få det lavet, hvilken egentlig er
billigt, da de ikke længere bare kan køre det igennem som et alm. samlebånds
arbejde. Mange andre virksomheder ville løbe skrigende bort, hvis kunnen
bestilte et produkt, der afveg fra det normale produkt sortiment.

Jeg vil enda tvivle på om man selv kan bygge special akvavariet billigere,
med mindre man er en af de få udvalgte, der kan skaffe nogle af materialerne
gratis, specielt ikke hvis man også skal lægge sin egen arbejdsløn oveni, og
materialerne skal købes i silvan / bauhauss.

Men du har ret i dit lille "U" i firmanavnet. Den nye serie effektline lever
efter min mening langt fra kvalitets mæssigt op til den gamle serie fra
akvastabil, omend de er en del kønnere.

mvh
René

Fra : MH

Dato : 01-09-02 19:21

Det jeg mener med et "akvarie uden glas" er simpelthen RAMMEN. Jeg har
glasset - ovenikøbet i overflod - så kan jeg spare penge der, så er det jo
fint
Nu har jeg hverken båd, bil eller hus (blot en ældre brugt herrecykel), men
tak jeg kender udemærket priserne på et specialbygget Akvastabil.Det er
fuldstændigt sindsygt. Netop derfor prøver jeg med en alternativ løsning.
Prøvede faktisk at kontakte Aquabase og de var for så vidt også
interesseret, men trak i land til sidst EFTER det havde givet mig et tilbud
på ca. 200-250,- (for en ramme på ca. 150 liter).

Fra : René Krogh

Dato : 01-09-02 22:12

MH wrote in message ...
> [...]
>interesseret, men trak i land til sidst EFTER det havde givet mig et tilbud
>på ca. 200-250,- (for en ramme på ca. 150 liter).

Undskyld på fårhånd, hvis jeg fornærmer dig, men jeg tror ikke du vil kunne
lave et akvarie med de økonomoske rammer du stiller op her. Hvis du synes
200 kr er dyrt for en ramme, burde du ikke stille akvariet op. Prisen på en
nyt færdiglavet akvarie er ikke meget dyrere, end de penge du skal bruge til
strøm de første to år, for at holde det i drift.

Jeg synes 200-250 kroner er en meget fair pris på en færdiglavet ramme til
et akvarie. Hvis du f.eks. køber nogle ukorrante aluprofiler i silvan, vil
prisen blive langt højere. Du skal desuden sikre dig at aluminiumen er
eloxeret, ellers vil den i løbet af kort til korrodere og blive meget grim
at se på.

Hvis prisen skal under 200 kr, tror jeg du skal bruge gaffa-tape, til at
lave en ramme til dit akvarie. Alternativt, kig i den blå avis, indtil der
er en der vil bortgive sit utætte akvarie. Husk blot, at du ikke skal købe
den blå avis mange gange, før det er billigere at købe aquabase rammen

Hviken forhandler bruger du, siden du siger, at et specialbygget akvarie er
dyrt. Se evt mit svar til thomas i denne tråd.

mvh
René

Fra : René Krogh

Dato : 02-09-02 00:09

René Krogh wrote in message ...

> [...]
>prisen blive langt højere. Du skal desuden sikre dig at aluminiumen er
>eloxeret, ellers vil den i løbet af kort til korrodere og blive meget grim

Sorry, læste lige dit inslag en ekstra gang. Jeg misforstod dig i første
omgang, som om det var dig der afslog deres tilbud på 200-250 kr, hvilket
gav mig tvivl om hvorvidt dit projekt kunne gøres billigere.

min fejl, håber på tilgivelse

mvh
René

Fra : MH

Dato : 02-09-02 21:03

Det er helt i orden...ville faktisk gerne give 3-400,- for en ramme, men et
færdigt akvarie i mine mål koster (med glas i) 8-1000,-