ADSL udbyder? godt rååd søges...
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 14:22

hej jeg står for at skulle bestille en ADSL hjemme, og er lidt i tvivl
om hvad jeg skal vælge. mine krav til forbindelsen er:

* Fast pris, ingen minut trafik.
* Hastighed: 128/256 er tilstrækkeligt
* Interface: ethernet, gerne uden router da jeg allerede har en
Airportbase/server med ipfw
* Mulighed for at egen mailserver - (port 25?)
* Fast IP adresse
* Bruge den eksistrende telefonlinie, (hvor der har siddet en ADSL
forbindelse med VPN)
* Lave etableringsomkostninger - meget gerne gør-det -selv løsning
* Helst ikke PPoP, men jeg vil kunne leve med det.

TeleDanark, bredbånd:
=====================
Opfylder såvidt jeg kan se alle mine krav, bortset fra en forbehold
omkring port 25

<http://www.teledanmark.dk/html/privat/internet/bredbaand/egne_servere.html#5>

Opasia, Netexpress:
===================
Såvidt jeg kan se identisk med TD bredbånd - hvad er forskellen ud
over at der er tale om en andet tele danmark datterselskab?

Tele2, ADSL:
============
Opfylder også alle kravende, bortset fra et forbehold omkring port 25,
som jeg ikke helt kan gennemskue - betyder det at UNI-2 stiller deres
mail-rely gratis til rådighed for almindelige Tele2 ADSL kunder?

<http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp>

Dernæst er er spørgsål om hvorvidt Tele2 kan levere på min adresse
samt hvor lang leveringstiden måtte være.

CyberCity, ADSL:
================
Opfylder ikke kravet om lave etableringsomkostninger eller om at bruge
den eksisterende telefonlinie. Desuden er router løsningen påkrævet
for at kunne bruge ethernet tilslutning. De øvrige krav er såvid jeg
kan se opfyldt.

Tiscali, ADSL:
==============
Samme forbehold som hos CC vdr. router og etableringsomkostninger

Umidelbart ser det ud som om jeg skal gå efter Teledanmark bredbånd
eller Tele2 ADSL, såfremt at forbeholdene vdr port 25 kan løses

Er der andre udbydere og eller argumenter jeg bør overveje. Hvor
lang tid er de forskellige udbydere typisk om oprettelse?

NB. Diverse kabel løsninger er ikke en mulighed.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-09-02 14:43

On Sun, 1 Sep 2002 13:21:58 +0000 (UTC), Morten Reippuert Knudsen wrote:
> [...]
>
> TeleDanark, bredbånd:
>=====================
> Opfylder såvidt jeg kan se alle mine krav, bortset fra en forbehold

Som det er nævn det, skal du blot liste en sekundær MX host hos
TDC, så kan du sagtens have en mail server.

> Opasia, Netexpress:
>===================
> Såvidt jeg kan se identisk med TD bredbånd - hvad er forskellen ud
> over at der er tale om en andet tele danmark datterselskab?

Det kører PPPoE, men du kan få en fast adresse.

> [...]
> som jeg ikke helt kan gennemskue - betyder det at UNI-2 stiller deres
> mail-rely gratis til rådighed for almindelige Tele2 ADSL kunder?

De skriver

Er alle porte åbne?
Nej, port 25 er lukket. Uni2 tilbyder sine kunder mulighed for at
benytte deres egen mailserver ved at benytte et UNI2 mail relay
uden meromkostninger.

Så det skulle jeg mene, er en løsning som TDC's

> Umidelbart ser det ud som om jeg skal gå efter Teledanmark bredbånd
> eller Tele2 ADSL, såfremt at forbeholdene vdr port 25 kan løses

For TDC er der ikke problemer, det tror jeg heller ikke at der er
for Tele2

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 20:08

On Sun. d. 01 Sep. 2002 kl. 13:42 GMT, Jesper wrote:

> Som det er nævn det, skal du blot liste en sekundær MX host hos
> TDC, så kan du sagtens have en mail server.

tak for info

> [...]
> uden meromkostninger.
>
> Så det skulle jeg mene, er en løsning som TDC's

men er den kun gratis for erhvervskunder (Uni2), eller er den også
gratis for privat kunder (tele2).

> For TDC er der ikke problemer, det tror jeg heller ikke at der er
> for Tele2

Er de beyndt at levere ADSL? Synes jeg har set noget med at de først
startede 1. august og kan derfor forstille mig at leveringstiden er
lang. (jvf tele danmarks tidligere chikane af WOL og CC mht. adgang
til centralerne)

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-09-02 20:11

On Sun, 1 Sep 2002 19:07:33 +0000 (UTC), Morten Reippuert Knudsen wrote:

> men er den kun gratis for erhvervskunder (Uni2), eller er den også
> gratis for privat kunder (tele2).

Det er du nok nødt til at spørge dem om ...

> Er de beyndt at levere ADSL?

Aner det ikke, hvad siger de ?

> Synes jeg har set noget med at de først startede 1. august og kan
> derfor forstille mig at leveringstiden er lang. (jvf tele danmarks
> tidligere chikane af WOL og CC mht. adgang til centralerne)

Hvilken chikane ? Sagt på en anden måde, så er det ikke enighed om
problemerne om manglede folk hos TDC til at behandle bestillinger,
skyldes forkerte prognoser, eller "chikane".

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 20:38

On Sun. d. 01 Sep. 2002 kl. 19:10 GMT, Jesper wrote:

> Det er du nok nødt til at spørge dem om ...

> Aner det ikke, hvad siger de ?

det finder jeg ud af i morgen, når de tager telefonen

> Hvilken chikane ? Sagt på en anden måde, så er det ikke enighed om
> problemerne om manglede folk hos TDC til at behandle bestillinger,
> skyldes forkerte prognoser, eller "chikane".

det er selvføolgelig et definitionsspørgsmål - men fakta var at TD i
samme periode ikke havde problemer med at give teknikkere adgang til
centralerne, når det drejede sig om TD's datterselskabers egne ADSL
kunder.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-09-02 21:57

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samme periode ikke havde problemer med at give teknikkere adgang til
> centralerne, når det drejede sig om TD's datterselskabers egne ADSL

Sæt dig ind i sagerne.
TDC's løsning adskiller sig på flere punkter fra de andres.
Hovedproblemet var at RK-ansøgningerne tog længere tid end angivet i
aftalerne, men samtidig havde aftagerne heller ikke opfyldt deres
prognose-forpligtelse.
Samhusnings-aftalerne (hvorunder fremmede teknikere skal have adgang til
centralerne) har der svjv ikke været store afvigelser på.

Usenetstatistik pr. 27/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-09-02 20:47

On 01 Sep 2002 13:42:56 GMT,
Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> Som det er nævn det, skal du blot liste en sekundær MX host hos
> TDC, så kan du sagtens have en mail server.

Går tingene over TDC serveren ? For så er der meget anti-spam
via RBL'er der ikke virker. Jeg får altid ekstra spam når min
linie har været nede.

Jeg har selv CC som virker helt OK for mig, de leverer dog kun med
en NAT router medmindre man vil betale for flere offentlige IP
adresser.

Vedr. TDaberøv, så er de eneste produkter jeg vil købe der
deres erhvervsløsninger. Aætså Pro@ccess ADSL.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-09-02 15:19

On Sun, 1 Sep 2002 19:47:02 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

> Går tingene over TDC serveren ? For så er der meget anti-spam
> via RBL'er der ikke virker. Jeg får altid ekstra spam når min
> linie har været nede.

Prøv lige at kigge på headerne, de markere hvilke RBL's afsenderen er
markeret i.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-09-02 21:03

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> CyberCity, ADSL:
> ================
> Opfylder ikke kravet om lave etableringsomkostninger eller om at bruge
> den eksisterende telefonlinie.

De lave etableringsomkostninger skal jeg ikke kunne udtale mig om, men
jeg har altså ADSL hos Cybercity på delt kobber, ganske som jeg havde
det forrige sted jeg boede.

Koster det ikke også lignende beløb (495,-) at få etableret ADSL hos
de andre udbydere?

Cybercity har i øvrigt den fordel at de ud over at have åbent for port
25 også tilbyder at man kan bruge deres mailrelæ som backup-MX. Dette
er et levn fra dengang de havde filter på port 25.

> Desuden er router løsningen påkrævet for at kunne bruge ethernet
> tilslutning.

Ja :-\

Jeg har dog hørt at de nye Zyxel 642 de er begyndt at bruge skulle
have væsentlig færre problemer end de Cisco 67x de har brugt
tidligere.

Jeg har i øvrigt haft ADSL hos Cybercity i lidt over 2 år nu, og har
generelt været godt tilfreds.

--
Jacob - www.bunk.cc
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Fra : Eh-Fniller

Dato : 01-09-02 22:14

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jeg har i øvrigt haft ADSL hos Cybercity i lidt over 2 år nu, og har
> generelt været godt tilfreds.

hejsa.

Har kun at sige at CC har givet 5 gange bedre service end
jeg har oplevet med TDC. (Kunne godt komme noget ang deres
navne forkortelse men tror ikke det hjælper ang service
hos TDC).
Desuden er giver CC efter min opfattelse oxo en temmelig meget
bedre info om evt ændre af div. arter.
Har kun oplevet det samme hos TDC hvis de skulle have flere penge.

mvh fniller

Fra : Henrik

Dato : 02-09-02 12:02

Hold dig LANGT væk fra Tiscali, deres kunde service er ringere end Debitel!!
Umulige at slippe af med igen, de smider simpelthen din opsigelse væk når de
modtager den!!!!!!!

mvh
Henrik

Fra : Lars Brandt

Dato : 02-09-02 15:55

On Mon, 2 Sep 2002 13:02:29 +0200, "Henrik" <henrikberg@tdcadsl.dk>
wrote:

>Hold dig LANGT væk fra Tiscali, deres kunde service er ringere end Debitel!!
>Umulige at slippe af med igen, de smider simpelthen din opsigelse væk når de
>modtager den!!!!!!!

Tænk jeg har haft samme problem med TDC eller Teledanmark Internet
eller hvad de nu kalder sig i den her uge. Jeg har sendt en opsigelse
flere gange og de har endnu ikke slettet mig. Har lige været inde og
tjekke - den er god nok min gamle hjemmeside er stadig på nettet over
2 år efter at jeg sendte min opsigelse. Men så længe jeg ikke får
nogen regning så er jeg sq ligeglad :) Også en grund til at jeg aldrig
nogensinde vil vælge TDC. Og har derudover ingen probelemer med
Tiscali - hverken mobil eller internetdelen. Har altid fået god
support når jeg har ringet og har haft brug for det. At der så er
enkelte der har været uheldige er jo bare bad luck - lige som jeg har
været uheldig hos TDC. Og nej jeg er ikke ansat hos Tiscali ;:)

Og kan du ikke lære at klippe alt unødvendigt fra næste gang og skrive
under det citerede.

Lars B

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-09-02 18:33

"Lars Brandt" <lars@radio-x.dk> skrev i en meddelelse
> Har lige været inde og
> tjekke - den er god nok min gamle hjemmeside er stadig på nettet over
> 2 år efter at jeg sendte min opsigelse.

At hjemmesiden stadig er online er ikke indikator for at abonnementet
ikke er opsagt.

Usenetstatistik pr. 27/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-09-02 18:42

On Mon, 2 Sep 2002 19:32:43 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>At hjemmesiden stadig er online er ikke indikator for at abonnementet
>ikke er opsagt.

Hvad er det så indikator for?

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-09-02 18:45

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det så indikator for?

Well, indsæt "sikker" foran "indikator".

Usenetstatistik pr. 27/8 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-09-02 19:19

On Mon, 02 Sep 2002 19:41:35 +0200, Peter Brodersen wrote:

> Hvad er det så indikator for?

At der er nogle administrative procedurer som fejler ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Henrik

Dato : 02-09-02 20:12

> [...]
> enkelte der har været uheldige er jo bare bad luck - lige som jeg har
> været uheldig hos TDC. Og nej jeg er ikke ansat hos Tiscali ;:)

DU har vel heller ikke prøvet at opsige dit abb. endnu!!!!

Jeg kan ikke se hvordan dit "problem" har noget med mit at gøre!
Har du fået en regning på over 1000,- for et abb. du har opsagt for flere
måneder siden
som du er nødt til at betale, for ellers ryger den til inkasso ?
Og har du adskillige gange hængt i telefonen i flere timer for at få fat i
Tiscalis kundeservice (ikke support), og enten fået at vide "alle optaget,
ring igen senere" eller for at få bekræftiget at din opsigelse efter flere
måneder, og flere skriftlige henvendelser stadigvæk ikke er registreret ?
Og blot fået at vide at du skulle sende et NYT brev!!!!!!!!!
Som de så kunne smide væk!

Jeg vil gerne tilføje at jeg ikke har noget at udsætte på Tiscalis
forbindelse !
Den har virket upåklageligt siden jeg fik den, og gør det foresten endnu.
Og jeg har ikke haft brug for teknisk support, så den vil jeg ikke
kommentere.

Og jeg vil da også sige at jeg ikke har vild jubel til TDC, men de svare da
på mine mails, og ringer da også tilbage når jeg beder dem om det, indtil
videre i alt fald.

> Og kan du ikke lære at klippe alt unødvendigt fra næste gang og skrive
> under det citerede.

Sorry!
måske du kunne nøjes med kommentere, hvis din kommentar har noget med det d
u kommentere
at gøre.

Henrik

Fra : AJC

Dato : 02-09-02 20:30

"Henrik" <henrikberg@tdcadsl.dk> wrote in message

> Har du fået en regning på over 1000,- for et abb. du har opsagt for flere
> måneder siden
> som du er nødt til at betale, for ellers ryger den til inkasso ?

Da du fik regningen havde du vel allerede sendt router osv tilbage til
Tiscali.
Hvis ikke, så er det vel også i orden med en ny regning!

Mvh
AJC (som er meget træt af den meget dårlige omtale af Tiscali, som diverse
TDC fanboys praktiserer i denne gruppe!)

Fra : Henrik

Dato : 02-09-02 21:26

"AJC" <benny@abba.se> skrev i en meddelelse
> "Henrik" <henrikberg@tdcadsl.dk> wrote in message

> Da du fik regningen havde du vel allerede sendt router osv tilbage til
> Tiscali.
> Hvis ikke, så er det vel også i orden med en ny regning!

Hvor skulle jeg sende det hen?
Og så vidt jeg ved, skal man have et nummer som man skal sende tilbage på,
og helt ærligt! , syntes du ikke det er lidt latterligt at foreslå at sendet
udstyret tilbage før man har fået en bekræftigelse på opsigelsen!!

> Mvh
> AJC (som er meget træt af den meget dårlige omtale af Tiscali, som diverse
> TDC fanboys praktiserer i denne gruppe!)

Den dårlige omtale er vist berettiget, se alle de andre emner om emnet !

Fra : Henrik

Dato : 02-09-02 22:46

> Da du fik regningen havde du vel allerede sendt router osv tilbage til
> Tiscali.
> Hvis ikke, så er det vel også i orden med en ny regning!

Man sender sku da ikke sit udstyr tilbage før man har fået en opsigelse, og
et returnr.!

> Mvh
> AJC (som er meget træt af den meget dårlige omtale af Tiscali, som diverse
> TDC fanboys praktiserer i denne gruppe!)

Vær du glad for at du gerne vil beholde din Tis ka vi li konto, og den
dårlige omtale må du nok acceptere, så længe Tiscali driver forretning på
denne måde, vil kritikken vare ved!

mvh
Henrik (som er faktisk er ved at være lidt træt af uforstående Tiscali
"fanboys")

Fra : AJC

Dato : 02-09-02 23:13

> Vær du glad for at du gerne vil beholde din Tis ka vi li konto, og den
> dårlige omtale må du nok acceptere, så længe Tiscali driver forretning på
> denne måde, vil kritikken vare ved!

Der er vist noget du har misforstået. Jeg har ADSL hos TDC men skifter til
Tiscali inden længe!

> mvh
> Henrik (som er faktisk er ved at være lidt træt af uforstående Tiscali
> "fanboys")

Mvh
AJC (som ikke kan se hvorfor man skal støtte TDC hvis der er mulighed for at
benytte et andet firma!)

Fra : Henrik

Dato : 03-09-02 10:59

> Der er vist noget du har misforstået. Jeg har ADSL hos TDC men skifter til
> Tiscali inden længe!

Det var det samme med mig! jeg har såmen ikke fortrudt at jeg skiftede, Men
jeg er godt nok træt af at jeg har så store problemer mad at komme ud af det
igen.

> Mvh
> AJC (som ikke kan se hvorfor man skal støtte TDC hvis der er mulighed for
at
> benytte et andet firma!)

Sådan tænkte jeg også!
Men jeg skifter også kun fordi det er lidt billiger, samlet (adsl+tlf), plus
jeg ville godt have den trådløse netværks pakke til 1500 !

henrik

Fra : AJC

Dato : 03-09-02 13:50

> [...]
plus
> jeg ville godt have den trådløse netværks pakke til 1500 !

Fair nok.
Jeg har ikke været utilfreds med TDC som sådan, jeg vil bare gerne slippe
for at skulle betale til et fastnettelefonabonnement, som jeg ikke har brug
for (jeg har nemlig ingen venner).
I mit tilfælde er det kun Tiscali, som kan levere.

Mvh
AJC.

Fra : Ole Kirkholt

Dato : 03-09-02 08:03

> [...]
> * Lave etableringsomkostninger - meget gerne gør-det -selv løsning
> * Helst ikke PPoP, men jeg vil kunne leve med det.

Jeg vil foreslå dig end Pro@ccess-forbindelse der også er et TDC produkt
(til professionelle) (www.zillion.dk) som opfylder alle ovenstående krav.
Hvis du ikke anvender deres speedstrem 5781 router er alle porte åbne, men
selv med deres router er port 25 åben.

Mindste hastighed er dog 256/256 til 340 kr pr. måned + moms

mvh

Ole