Øjenbetændelse
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 01-09-02 09:23

Hejsa,
Da jeg kom hjem i nat kunne jeg godt se at der var et eller andet galt med
Røskvas øje, og her til morgen er det stadig galt. Det virker som om der er
en hinde som sidder halvt ind over øjet og der er også udflåt fra øjet (som
hun ellers aldrig har). Jeg har jo læst en masse af jeres gamle indlæg og
jeg har tænkt mig at drøne ned i Brugsen (det er nu dejligt at de har
søndagsåbent) og få fat i noget kamillete. Men hvordan bader man øjet i det?
Skal man bruge en sprøjte, eller hælder man det bare ind i øjet? Eller
drypper man det?
Kan man godt bare bruge sådan nogen tebreve?
Hvis det ikke er bedre i morgen tidlig (efter kamilleteen) kommer hun med
til dyrlæge.

Mvh
En bekymret Vibeke

Fra : Birgitte

Dato : 01-09-02 09:40

Hej Vibeke
Det gør mig ondt med din Røskvas.
Du koger noget kamillete lader det trække 10 min. og køl det ned til det er
lunkent.
Husk at lave nyt til hver dag.
Du hælder lidt af det afkølede te i en ren kop og med et stykke vat, eller
en blød klud dyppet i teen bader du øjet. Vrid ikke kluden.
Men jeg ville nu nok råde dig til allerede mandag, at tage en tur til
dyrlægen, så Røskvas kan komme i rette medicinsk behandling så hurtig som
mulig.
Missehilsner fra Birgitte
DK TRUE TRUST
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-09-02 09:40

Når blinkhinden er synlig (det er den hinde, som du kan se sådan hen over
øjet) og der er betændelse, så hjælper kamillete ikke en lyd.
Kamillete kan være godt for mange ting, og det er mildt desinficerende, men
det kan ikke kurere noget som helst.
Jeg bruger kamillete til killinger med lidt udflåd, mest for bare at fjerne
det generende klistrede udflåd, og så bruger jeg ellers medicinsk øjensalve
fra dyrlægen (killinger får ret let øjenbetændelse fordi moderkatten har
nogle bakterier i sin mund, som hun får "tværet" ind i øjnene på
killingerne, når hun vasker dem - det er især et problem lige når
killingerne er ved at åbne øjnene). Jeg laver en kop te, lader den køle til
lidt over stuetemperatur og bruger så en vatrondel vædet i te til at bade
øjnene med - du skal ikke dryppe det i øjnene på katten! Om det er breve
eller i løs vægt er ligemeget.

Mvh. Camilla