Telefon og ADSL kaben installation ( telef~
Fra : Geert Petersen

Dato : 01-09-02 09:32

Jeg forventer at få ADSL fra Tele2 eller TDC senere på året, og vil gerne
forberede til det, da den nuværende telefoninstallation ikke er særlig
hensigtsmæssig.
TDCs tilslutning dåse sider udvendig på gavlen af huset, og derfra er
trukket et kabel til 3 analog stik i huset ( i skjulte rør ). Da PC rummet
er et andet sted i huset vil jeg ændre installationen følgende:

Adskille det analoge 'hus' kabel i dåsen på gavlen.
Fra gavl dåsen graves et kabel i jorden og føres ind i PC rummet hvor der
monteres et almindeligt telefonstik. Umiddelbart ved siden af monteres et
tilsvarende telefonstik, og et kabel føres tilbage og samles med det
tidligere 'hus' kabel. Så kan skillefilteret tilsluttes det første stik og
det analoge føres tilbage via det andet stik.
Vil dette være acceptabelt, og kunne bruges af enten TDC eller Tele2, så
udstyret kan monteres uden ydeligere kabeltræk ?

Hvilket kabel ( det er ca 10 m der er tale om ) skal man bruge fra TDCs
tilslutningsdåse ( det er et 2 par jordkabel ) og til første telefonstik,
som er TDC godkendt og må nedgraves, og hvor købes man det ?

Eller skal jeg gøre noget helt andet ?

På forhånd tak

Geert Petersen

Fra : Cubus

Dato : 01-09-02 11:10

> [...]
> Vil dette være acceptabelt, og kunne bruges af enten TDC eller Tele2, så
> udstyret kan monteres uden ydeligere kabeltræk ?

Teleteknikeren udfører udelukkende udvendig installation så du har ret i,
at du selv skal sørge for kabelføringen hvis det skal graves ned. Du skal
have fat i et parsnoet kabel, der kan tåle at ligge i jorden. Kablet skal
have mindst 2 par, altså 4 ledere. Undlad at sætte alm. telefonstik op,
det er specielle såkaldte KAP-stik der anvendes, som teleteknikeren har
med. Du skal blot sørge for at kablet er langt nok i de to ender hvor
teknikeren skal montere.

Grunden til de nødvendige 2 par er, at det ene par monteres i den
udvendige telefondåse med ledningerne fra telefoncentralen og fører
således det samlede signal til dit PC-rum. Det andet par fører det
filtrerede telefonsignal tilbage til telefondåsen og samles med det kabel
der nu forsyner dine 3 analoge stik. Du skal altså ikke bekymre dig om
andet end at kablet ligger klart når teknikeren ankommer.

Hvis din nuværende telefoninstallation er udført med mindst 4-leder
kabler er der også mulighed for at trække et kabel fra det nærmeste af
dine analoge stik til PC-rummet. Men skal teknikeren gøre dette bliver
det som sagt udvendig installation langs paneler og lign. Kan du selv
sørge for et skjult kabel ad denne vej kan ethvert parsnoet kabel
anvendes.

Endelig er der jo også mulighed for at lægge fx rillerør med træktråd
mellem udvendig parfordeler og PC-rum og så anvende det kabel
teknikeren har med. Det er kabel beregnet til udvendig installation,
men om det ogå kan tåle evt. at ligge badet i vand i et rillerør skal
dog lige undersøges først.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Geert Petersen

Dato : 02-09-02 06:53

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message

> [...]
> det er specielle såkaldte KAP-stik der anvendes, som teleteknikeren har
> med. Du skal blot sørge for at kablet er langt nok i de to ender hvor

Hvilket type kabel skal man bruge til nedgravning, og hvor køber man det ?

Kan du forklare lidt nærmere hvad KAP stik er, evt henvise til en hjemmeside
?

Mvh

Geert

Fra : Cubus

Dato : 02-09-02 20:55

> Kan du forklare lidt nærmere hvad KAP stik er, evt henvise til en hjemmeside
> ?

Der er et billede af det her på side 8 øverst:

http://www.cekan.com/Katalog%20Nov.%202000.pdf

Det er et stik med brydefunktion beregnet til modular-stik (RJ11).

Anvendelsen af disse stik betyder, at telefoninstallationen fortsat virker
uden at en tekniker skal ud og forbinde ledningerne om selvom
ADSL-modem og skillefilter bliver fjernet, fx ved flytning eller opsigelse
af ADSL-abonnement.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Cubus

Dato : 09-09-02 22:43

http://cubus.adsl.dk/elteknik/opslag/kapstik.php
http://cubus.adsl.dk/elteknik/tele/adsl_inst.php

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 10-09-02 11:41

"Geert Petersen" <gp@BrodersenControls.com> wrote in

> Kan du forklare lidt nærmere hvad KAP stik er, evt henvise til en
> hjemmeside ?

Simpelt diagram:

<http://www.angola.dk/kap.jpg>

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Henrik

Dato : 02-09-02 15:15

Vil lige gøre opmærksom på at alt udendørs kabel, og dåser er teleDKs
ejendom!
Og vist ikke må pilles i af andre end dem, hvis det skal være helt rigtigt!

Henrik