Hvor meget væske?
Fra : Jette

Dato : 31-08-02 22:39

Der har jo været en del snak om vådfoder/tørfoder, og jeg kunne i den
forbindelse godt tænke mig at vide, hvor meget væske en kat bør indtage
i løbet af et døgn.... det er jo svært at vide om den får for lidt, hvis
man ikke ved hvor meget den skal have.

Jeg har forsøgt at finde oplysninger på diverse danske sites, men uden
held. Det er ikke noget problem at finde detaljerede oplysninger om
fodermængder, men der står aldrig noget om væske...

Mvh. Jette
--
Ny bruger af dk.fritid.dyr.kat? Opret din profil og se andres på
gruppens hjemmeside http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 31-08-02 22:45

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har forsøgt at finde oplysninger på diverse danske sites, men uden
> held. Det er ikke noget problem at finde detaljerede oplysninger om
> fodermængder, men der står aldrig noget om væske...

Det er nok fordi, det er svært at sige generelt. Det er lettere at holde øje
med, hvad der kommer ud i den anden ende (det er også for os mennesker et
mere pålideligt mål) - hvis klumperne i bakken bliver mindre og færre end
sædvanligt, får katten nok for lidt.

Niels Peter

Fra : Jette

Dato : 31-08-02 22:56

"Niels Peter" skrev:
> [...]
et
> mere pålideligt mål) - hvis klumperne i bakken bliver mindre og færre

Jo, men som nybagt katteejer har man jo ikke noget tidligere afføring at
sammenligne med. Findes der retningslinier for hvilken konsistens
afføringen helst skal have?

Mvh. Jette

Fra : Niels Peter

Dato : 31-08-02 23:15

> [...]
> >

> Jo, men som nybagt katteejer har man jo ikke noget tidligere afføring at
> sammenligne med. Findes der retningslinier for hvilken konsistens

Hvis den har så meget "facon", at den bevarer formen, når den er ude, men
ikke er så fast, at det volder katten besvær at få det ud ....

Niels Peter

Fra : Jette

Dato : 31-08-02 22:51

Lige et tillægsspørgsmål:

Jeg har før læst her i gruppen, at nogen katte stikker poten i vandet
inden de drikker, og at forklaringen skulle være at de "bryder isen".

Er den forklaring ikke usandsynlig, når katten oprindeligt stammer fra
Libyen/Ægypten hvor der jo ikke ligefrem er behov for isbrydere?

Mvh. Jette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 31-08-02 22:58

> [...]
> Er den forklaring ikke usandsynlig, når katten oprindeligt stammer fra
> Libyen/Ægypten hvor der jo ikke ligefrem er behov for isbrydere?

Hej Jette

Jeg har en helt personlig teori der går på, at de gør det for at lave uro i
vandoverfladen, så de kan se, hvor langt de skal stikke hovedet ned for at
"ramme" - katte ser faktisk ikke så godt helt tæt på, derfor kan et
fuldstændigt ubevægeligt bytte sidde lige foran snuden på katten (dog
undtaget at katten kan lugte det - men så en bille fx...), og først når
byttet bevæger sig, reagerer katten.
Mine egne katte stikker ikke poten i vandet før de drikker, men til gengæld
ser jeg mange gange, at de første gang de stikker hovedet i vandskålen,
stikker snuden for langt ned... (deraf min private teori).

Mvh. Camilla

Fra : Jette

Dato : 31-08-02 23:14

"Camilla Scharff" skrev:
> [...]
uro i
> vandoverfladen, så de kan se, hvor langt de skal stikke hovedet ned

Din teori lyder meget logisk i mine ører, især - som du siger - fordi de
ikke ser ret godt tæt på, og en kat jo ikke har lyst til at blive mere
våd end allerhøjst nødvendigt *S*

Mvh. Jette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 31-08-02 23:03

> [...]
> forbindelse godt tænke mig at vide, hvor meget væske en kat bør indtage
> i løbet af et døgn.... det er jo svært at vide om den får for lidt, hvis

Mængden af væske afhænger meget af hvor varmt det er og sikkert også den
enkelte kat - jeg har aldrig spekuleret nærmere over, hvor meget en kat skal
drikke, for det er ret nemt at undersøge om katte lider af væskemangel, så
hvis man gør det ind imellem og der ikke er problemer, så får den sikkert
nok!

"Undersøgelsen" foregår ved, at man tager fat i en "pølse" nakkeskind og
løfter blidt op i det - når man så giver slip, så skal det falde på plads
med det samme, hvis det bliver "stående", så har katten et væskeproblem...

Mvh. Camilla

Fra : Jette

Dato : 31-08-02 23:40

Tak for Jeres svar... Jeg har lavet en faq om tørfoder/vådfoder/væske:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/faq/faq.php?id=25

Kommentarer modtages gerne

Mvh. Jette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-09-02 00:07

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> skrev...
> Tak for Jeres svar... Jeg har lavet en faq om tørfoder/vådfoder/væske:
> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/faq/faq.php?id=25
>
> Kommentarer modtages gerne

Hurtig kommentar fra mig

Jeg er godt nok ikke enig i det du skriver vedrørende udelukkende at fodre
med vådfoder for at være nogenlunde sikker på, at katten får væske nok - for
man kan faktisk også risikere, at katten får for meget vand, hvilket
"skyller" vandopløselige vitaminer og mineraler ud lige så hurtigt som de
kommer ind (eller ihvertfald næsten
Dåsemad består typisk af op til 80% vand, og en kat på ca. 5 kg. skal
faktisk have en hel dåse Whiskas på 400 g om dagen - hvis den altså ikke får
andet - svarende til ca. 320 g vand pr. dag!! Og hvis et menneske på fx 65
kg skal drikke ca. 2 liter vand om dagen, dvs. godt 1/32 af kropsvægten pr.
dag, hvis man altså omregner liter til kg (hvilket man sikkert ikke lige
kan... har dog ikke lige gidet veje en liter vand , så kan jeg
ihvertfald ikke få det til at hænge sammen, at en kat (som i øvrigt er i
stand til at koncentrere sin urin) skal indtage 1/15 vand af sin kropsvægt
pr. dag.

Mvh. Camilla

Fra : Jette

Dato : 01-09-02 09:04

"Camilla Scharff" skrev:
> [...]
> man kan faktisk også risikere, at katten får for meget vand, hvilket
> "skyller" vandopløselige vitaminer og mineraler ud lige så hurtigt som

Tusind tak for din kommentar. Jeg har nu slettet omtalte afsnit og
istedet tilføjet følgende:

"Man kan ikke gå ud fra at fodring med vådkost alene sikrer den rette
indtagelse af væske. Køber man billig dåsemad i supermarkedet, kan man
risikere at katten bliver underernæret, da det ofte indeholder alt for
meget vand i forhold til næring.
Uanset om du fodrer med vådkost eller tørkost, skal du altid sørge for
at det er et kvalitetsfoder. Det sikrer du dig bedst ved at handle din
kattemad hos dyrehandleren."

Er det ok?

Mvh. Jette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-09-02 09:44

> [...]
> Uanset om du fodrer med vådkost eller tørkost, skal du altid sørge for
> at det er et kvalitetsfoder. Det sikrer du dig bedst ved at handle din

En lille tilføjelse til sidste sætning "eller dyrlægen" - og måske skulle vi
også tilføje, at hvis man er i tvivl om, hvorvidt det foder man bruger er
godt nok/passende til katten, så kan man få råd og vejledning hos dyrlægen
(ja, jeg tror stadig på, at dyrlæger trods alt er så uvildige og i øvrigt
vil dyrene det bedste, at de godt kan vejlede om fodring!).

Mvh. Camilla

Fra : Lars Dahl

Dato : 01-09-02 10:09

Camilla Scharff <camischa@jubiimail.dk> skrev i
> [...]
> stand til at koncentrere sin urin) skal indtage 1/15 vand af sin kropsvægt

Hej Camilla.

Ferskvands massefylde er 1,00, hvilket vil sige at en liter vejer nøjagtigt
et kg. *S*

I øvrigt vil jeg da også gerne protestere over fodring kun med dåsemad. Det
må vel være et tegn på enten for meget vand eller for dårlig sammensætning,
når mam ser, hvor meget tyndskid det afstedkommer.

Mvh. Lars Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-09-02 06:56

On Sat, 31 Aug 2002 23:39:28 +0200, "Jette"
<jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> wrote:

> [...]
>forbindelse godt tænke mig at vide, hvor meget væske en kat bør indtage
>i løbet af et døgn.... det er jo svært at vide om den får for lidt, hvis

Jeg mener at vide, at hvis katten har adgang til rigeligt vand, så vil
den selv sørge for at få væske nok, den er ikke som mensker der ikke
fra naturens hånd er udstyret med evnen til at drikke nok.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Jette

Dato : 01-09-02 08:50

"Ivar Madsen" skrev:
> Jeg mener at vide, at hvis katten har adgang til rigeligt vand, så vil
> den selv sørge for at få væske nok, den er ikke som mensker der ikke
> fra naturens hånd er udstyret med evnen til at drikke nok.

Ja, det gælder for nogle katte, men ifølge erfarne katteejere i denne
gruppen, er der katte der får problemer med nyrerne, fordi de ikke
drikker nok.

Det skyldes at kattene kommer fra et klima hvor der ikke er ret meget
vand, og hvor de derfor indtager det meste af den daglige væske gennem
deres kost.

Mvh. Jette

Fra : Kate

Dato : 01-09-02 10:10

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> wrote in

> Det skyldes at kattene kommer fra et klima hvor der ikke er ret
> meget vand, og hvor de derfor indtager det meste af den daglige
> væske gennem deres kost.

Hele denne snak om vand eller ikke, fik jo også mig lidt op på dupperne
mht mine katte. Men jeg er faktisk faldet lidt ned igen, for det har jo
aldrig virket som et problem hos nogle af mine katte og vandskålene
bliver jo tømt. Så kom jeg egentligt til at tænke på måske jeg ikke ser
et problem fordi mine altid har fået tørkost og derfor har vænnet sig
til at mad og vand kommer separat? Tja, det kan måske lyde søgt, men nu
vil jeg tage mig selv i ikke at se problemer hvor der ingen er, at de
så faktisk rigtigt godt ku' li' det vådkost de fik og jeg måske kunne
finde på at bruge det til forkælelse, det er noget andet.
Eller måske er mne katte bare anderledes, men Mowgli som jo kun har
været her knapt et døgn har da også været i vandskålen flere gange.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Jette

Dato : 01-09-02 13:26

"Kate" skrev:
> [...]
> Eller måske er mne katte bare anderledes, men Mowgli som jo kun har
> været her knapt et døgn har da også været i vandskålen flere gange.

Nej, jeg tror ikke dine katte er specielt anderledes. Mine katte trives
også fint med tørkost og vand, og det har jeg ikke tænkt mig at lave om
på. Der er jo ingen grund til at reparere noget, der ikke er i stykker

Grunden til at jeg spurgte, var at jeg har lavet en faq på vores
hjemmeside og gerne ville skrive den så korrekt som muligt. Jeg har også
forsøgt at lægge op til, at man selv skal vurdere og bedømme sin kats
behov hvad det angår... du må meget gerne fortælle om du synes det er
lykkes, for det sidste jeg vil med den, er at male fanden på væggen. Jeg
kan bare fornemme at folk ofte er i tvivl om hvorvidt de skal vælge
tørkost eller vådkost, og derfor har jeg lavet den:

Fra : Kate

Dato : 02-09-02 08:42

> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/faq/faq.php?id=25

Nu fk jeg læst den, godt nok hedder den 27, 25 er om for mange
killinger.
Begge artikler er godt skrevet synes jeg.
Den om for mange killinger er formanende uden at slå læseren oven i
hovedet, det kan jeg godt li'.
Den du egentligt henviser mig til, synes jeg er dejligt fri for morale.
Den opfordrer til at kigge på sine dyr, trives de jamen så er der jo
ikke så meget at bekymre sig om.
Ja, jeg kan godt li' når man skriver med en forvetning om at folk kan
tænke selv, men bare skal ha' vejledning. Jeg synes faktisk du har
grebet essensen af snakken her.
Kan kun sige at jeg synes du skriver rigtigt godt.

Fra : Jette

Dato : 02-09-02 18:02

"Kate" skrev:
> Nu fk jeg læst den, godt nok hedder den 27, 25 er om for mange
> killinger.

Ups! undskyld, hi! Den smuttede vidst lige for mig...

> [...]
> grebet essensen af snakken her.
> Kan kun sige at jeg synes du skriver rigtigt godt.

Tusind tak Jeg har i hvert fald gjort mit bedste for at imødekomme
de mange meninger herinde, og når det ind imellem lykkes, er det jo
dejligt :-}

Mvh. Jette