Snedig matematik
Fra : Sune Storgaard

Dato : 31-08-02 18:33

Jeg savner navnet på ham (der er måske flere?) som forfattede en hel bog med
sætninger der gjorde lange udregninger til en gang let hovedregning..
Har ikke engang et eksempel, men et FIKTIVT kunne være noget ala
xyz/9 , udregnes ved at flytte z på x's plads og gang med 2...

Altså en masse sætninger hvorved man nemt kan lave dividere & gange med
skæve tal, bogen indeholdt svjh også andre operatorer end blot */ (Ikke at
forveksle med Bertel's øst/vest pol

Hvis nogen har en ide om hvem der skrev den, eller andre der har lavet
lignende overvejelser så giv endelig lyd fra jer. Den bog jeg læste for et
par år siden var vist skrevet omkring 1940-50 af en som sad i fængsel, nok
derfor han havde så god tid til at rode med det :)

Biblioteket gav ikke noget selvom det var der jeg lånte den engang, og selv
ikke oraklet google gav noget brugbart.

Nogen af jer der kender til den/det ?

/Sune

Fra : Sune Storgaard

Dato : 31-08-02 18:50

"Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har ikke engang et eksempel, men et FIKTIVT kunne være noget ala
> xyz/9 , udregnes ved at flytte z på x's plads og gang med 2...

Fandt lige en side der indeholder lignende eksempler
http://mathforum.org/k12/mathtips/beatcalc.html
Dog fra en mailingliste, mangler dog stadigvæk "ham" som samlede sådanne i
en bog...

/Sune

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-08-02 18:54

Sune Storgaard skrev:

> Den bog jeg læste for et par år siden var vist skrevet omkring
> 1940-50 af en som sad i fængsel, nok derfor han havde så god
> tid til at rode med det :)

Michael Schrøder har skrevet en bog med titlen "LYNREGNING med den
berømte TRACHTENBERG teknik", som er udgivet på Spektrum Forlag i
1961.

Jacow Trachtenberg udarbejdede sit system mens han sad i KZ-lejr
under 2. verdenskrig. Det kunne godt lyde som din mand, ikk'?

Se <http://hucellbiol.mdc-berlin.de/~mp01mg/oldweb/Tracht.htm>.

// Klaus

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-08-02 19:49

Jens Axel Søgaard

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jacow Trachtenberg udarbejdede sit system mens han sad i KZ-lejr
> under 2. verdenskrig. Det kunne godt lyde som din mand, ikk'?

Min barndoms bibliotek havde en bog, der hed "Trachtenbergs hurtigregnesystem".
Jeg kan desværre ikke huske om, det var Trachtenberg selv, der skrev den.
I muntert lag har jeg fundet ud, at Trachtenberg og hans system også har optrådt
i ugebladene - muligvis Famililejournalen. Er der nogen af jer, der har kender
bemeldte artikel?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Sune Storgaard

Dato : 31-08-02 19:58

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse
> Jens Axel Søgaard
>
> "Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse

Jeps! Det var lige netop Trachtenberg jeg manglede...

Er på vej :)
Nu jeg har navnet kan google sikkert leve en masse info, ellers må jeg have
fat i bogen.

> [...]
optrådt
> i ugebladene - muligvis Famililejournalen. Er der nogen af jer, der har

Har ikke set den artikel, men min mor er ivrig(fanatisk) læser af hjemmet &
fam.journalen, kan se om jeg kan finde noget iblandt strikkemønstrene :)

Stor tak til Klaus & Jens

/Sune

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-08-02 20:35

"Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d7111a5$0$87308$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> fam.journalen, kan se om jeg kan finde noget iblandt strikkemønstrene :)

Det er uden tvivl *mange* år siden, så jeg tror du skal være særdeles heldig
for at falde over det rigtige blad.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-08-02 20:27

Jens Axel Søgaard skrev:

> I muntert lag har jeg fundet ud, at Trachtenberg og hans system
> også har optrådt i ugebladene - muligvis Famililejournalen.

I ovennævnte bog står der bl.a.:

   »Trachtenberg-regningen blev forelagt danske
    læsere i ugebladet "Hjemmet" i foråret 1961
    i en række artikler, og de afstedkom en lavine
    af breve. Mange indeholdt regneopgaver, [...].
    Og så var der alle dem, som spurgte, om hele
    serien kunne komme samlet i bogform. Det sker
    hermed.«

// Klaus

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-08-02 20:47

Jens Axel Søgaard

> [...]
> af breve. Mange indeholdt regneopgaver, [...].
> Og så var der alle dem, som spurgte, om hele
> serien kunne komme samlet i bogform. Det sker

Takker. Gad vide om, det er den samme jeg har læst.
Det er det sikkert, omend jeg husker bogen som en
bog og ikke som en samling separate artikler.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-08-02 21:03

Jens Axel Søgaard skrev:

> Takker. Gad vide om, det er den samme jeg har læst.
> Det er det sikkert, omend jeg husker bogen som en
> bog og ikke som en samling separate artikler.

I bogen er artiklerne blevet til kapitler, så det virker såmænd
meget naturligt.

// Klaus

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-08-02 21:23

skrev i en meddelelse news:jakabov+23a137e3-5cb3-4a70-b54c-91d7aa22c0f6@news.szn.dk...

> I bogen er artiklerne blevet til kapitler, så det virker såmænd
> meget naturligt.

Jeg skulle lige til at give dig ret, men så fandt jeg
dette indlæg fra 1999:

Fra:Bjørn Allan Johansen (baj@mail.tele.dk)
Emne:Re: Hovedregning
Nyhedsgruppe:dk.videnskab
Dato:1999/07/01

Jeg har været på biblioteket og fik dem til at finde to bøger om
hovedregning:

"Trachtenbergs hurtigregnesystem" af A. Cutler
&
"Lynregning" af Michael Schrøder

Sidstnævnte indeholder Trachtenbergs metoder. Har ikke læst dem endnu, men
man høre så meget godt om ham Trachtenberg ik'?

Jeg kan huske "hurtigregnesystem", så jeg må have læst den første.
Det er sikkert Hjemmets artikler, der har gjort, at de har oversat den første.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Rømer

Dato : 01-09-02 02:52

Bogen - Schrøders - må have været lidt af en succeshistorie - 1. oplag kom
9. november, 2. oplag 22. november og 3. oplag den 1.december.

Et julegavehit? - "Prøv at lægge tusinder af tal sammen - på rekordtid og
uden trættende menter! Ja, selv børn kan i løbet af få minutter løse de
vanskeligste regneopgaver."
Det var det år, juleferien var afskaffet!

Måske lidt oversolgt:
"Med den eventyrlige regneteknik, som radioens videnskabsekspert indfører
Dem i, kan de snart jonglere med milliard-tal uden mellemregninger. De kan
gange kæmpetal i hovedet"

Det er mit indtryk, at man skal have lidt talfornemmelse, for at magte nogle
af reglerne:
Gangning med 4:
Det sidste tal trækkes fra 10. Hvis det er ulige, lægger De 5 til. De øvrige
tal trækkes efter tur fra 9 og lægges til halvdelen af naboen. Hvis tallet
er ulige, skal vi altid lægge 5 til. Det første ciffer i resultatet kommer
vi til ved at halvere det første tal og formindske det med 1.

Bevares - Schrøder anfører selv, at for nogle tal er metoden et kuriosum
Leo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-02 06:41

Rømer skrev:

>Det er mit indtryk, at man skal have lidt talfornemmelse, for at magte nogle
>af reglerne:

Hvis der er nogen der har ledig mental kapacitet, er der nok
andet jeg ville anbefale dem at huske først.

--
Bertel

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 01-09-02 09:39

Rømer <romer@esenet.dk> wrote:
> [...]
> er ulige, skal vi altid lægge 5 til. Det første ciffer i resultatet kommer
> vi til ved at halvere det første tal og formindske det med 1.

Ja, så tør jeg da slet ikke tænke på _division_ med fire - der jo som
bekendt også benyttes, når man fra togvinduet skal opgøre antal køer på
en mark:

Bare tæl benene og del med fire! :))

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 01-09-02 10:12

"Rømer" <romer@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3d717349$0$27675$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> gange kæmpetal i hovedet"

> Det er mit indtryk, at man skal have lidt talfornemmelse, for at magte nogle

Han *vil* åbenbart ikke fordoble to gange.
Men hans metode har den fordel, at den giver et ciffer ad
gangen, og derfor behøver man ikke huse ret meget
i hvert skridt (udover metoden, naturligvis).

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 02-09-02 07:30

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> Michael Schrøder har skrevet en bog med titlen "LYNREGNING med den
> berømte TRACHTENBERG teknik", som er udgivet på Spektrum Forlag i
> 1961.

Hvis man søger på http://www.bibliotek.dk kan man finde følgende.

Trachtenbergs hurtigregnesystem
Overs. af J. Lindegaard Christensen fra orig. udg. The Trachtenberg speed system of basic mathematics
2. opl... 1961. 224 s.
Forlag: Stig Vendelkær

Trachtenberg, Jakow
Trachtenbergs hurtigregnesystem ved Ann Cutler og Rudolph McShane
(Overs. af J. Lidegaard Christensen)
1961. 224 s.
Forlag: Stig Vendelkær

Schrøder, Michael
Lynregning : med den berømte Trachtenberg teknik
1961. 7. oplag, 1962. 96 sider, illustreret
Forlag: Spektrum

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Peter Kyllesbeck

Dato : 01-09-02 10:39

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> par år siden var vist skrevet omkring 1940-50 af en som sad i fængsel, nok
> derfor han havde så god tid til at rode med det :)

Manden hedder Jakow Trachtenberg
24 år gammel blev han overingeniør ved Obutjov-skibværftet i St. Pedersborg.
Efter revolutionen flygtede han til Tyskland, hvor han lancerede et nyt
undervisningssystem. I 1933 flygtede han igen og blev i 1938 arresteret
i Wien. Sad derefter i koncentrationlejre i 7 år. Her skabte han det nye
regnesystem. Flygtede kort før krigens afslutning til Schweiz. Døde 1953.

Trachtenbergs Hurtigregnesystem ved Ann Cutler og Rudolph McShane
Stig Vendelkærs forlag 1961
Copyright 'The Trachtenberg Institute, Zürich'

/Peter

Fra : ole.rughede@privat.d~

Dato : 03-09-02 09:06

Tænker du mon på Trachtenbergs Hurtigregning? Spørg på biblioteket.

Ole