Algevekst
Fra : Robert Th Johansen

Dato : 20-02-01 14:06

Hei

Jeg har i den tid vært plaget av algevekst i mitt akvarium. Dette er ikke
vanlig algevekst, men fremstår som silke, teppelignende alger som legger seg
over trerot og sandbund.

Jeg har forsøkt tilsetting av torv uten hell.

Akvariet er 200 L og jeg bruker en eheimpumpe med kapasitet 350 L.

Noen som har noen god ide for å løse problemet ?

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 20-02-01 15:01

Robert Th Johansen <rjohanse2@chello.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vYtk6.4420$8c.571177@news01.chello.no...
> [...]
L.

> Noen som har noen god ide for å løse problemet ?

Lyder umiddelbart som om løsningen er: Mindre foder + hyppigere
vandskift.

Fra : Pluto

Dato : 20-02-01 17:23

Test

Fra : Christian Hansen

Dato : 20-02-01 20:37

Prøv mindre fodring, da det typisk er store mængder af foderrester der giver
denne form for "svamp/mug"....

Hyppigere vandskifte er også et nødvendigt onde

Held og lykke med det....

Christian

Fra : Pluto

Dato : 20-02-01 23:59

Jeg har vurdert formengde, og vet desverre at jeg ikke overforer. Ligger
heller litt i underkant.

Har også praktisert hyppige vannskift uten at dette har hjulpet.

Kan det være noe som har vært med nye planter tidligere ?
Kan løsningen i såfåll være at hele karet må tømmes og vasket før ny
påfylling ?

God råd taes imot med takk !

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 21-02-01 00:09

Hej Pluto eller Robert eller ?

"Pluto" <pluto@chello.no> skrev i en meddelelse
> Jeg har vurdert formengde, og vet desverre at jeg ikke
overforer. Ligger
> heller litt i underkant.

Hvordan har vurderet det?
Hvor lang tid går der fra du fodrer til ALT fodret er spist?

> Har også praktisert hyppige vannskift uten at dette har
hjulpet.

Hvor hyppigt?
Hvor meget vand skifter du?

> Kan det være noe som har vært med nye planter tidligere ?

Ikke hvis der er tale om en alge. Alle slags alger er "pr.
definition" altid til stede - spørgsmålet er om de har vilkår til
at gro.

> Kan løsningen i såfåll være at hele karet må tømmes og vasket
før ny
> påfylling ?

Du kan (jvf. ovennævnte) ikke vaske algesporene væk. De vil altid
være der. Det, som skal til er et miljø, hvor de ikke trives.

> God råd taes imot med takk !

Som det burde fremgå af min uddybende spørgsmål til dig mangler
du at fortælle lidt mere. F.eks. har du ikke skrevet hvilken
farve de "silke, teppelignende alger" har. Både silke og tæpper
kan jo have mange forskellige farver - det samme gælder for alger

Mvh. Jonas