Større Skriftlig Opgave (3.G)
Fra : tdn

Dato : 31-08-02 16:53

Hej Gruppe,

Jeg skal skrive "Større Skriftlig 3.g Opgave" snart.
Jeg overvejer at vælge faget fysik.

Kan nogle af jer komme med nogle gode emner og idéer
til hvad der kunne være godt at skrive om?

Med venlig hilsen
Thomas

P.S
den opgave jeg snakker om, er den der er omtalt her:
http://www.fjerritslev-gym.dk/hjemmesiden/doc/fgside2-101.htm

Fra : Magnus Rohde

Dato : 01-09-02 01:07

tdn <merlin@sprex.dk> wrote:

> [...]
> Jeg overvejer at vælge faget fysik.
>
> Kan nogle af jer komme med nogle gode emner og idéer
> til hvad der kunne være godt at skrive om?

Tja.. min 3.g opgave var også i fysik, med titlen Raketter, satellit og
planetbaner i solsystemet.

Den handlede om raketteori, Newtons gravitationslov, lidt om planet og
satellitbaner og udforskning af solsystemet.

Det er måske en ide at koncentrere sig om et bestemt område, f.eks.
raketteori og så lave et par forsøg og nogle simuleringer i DYMOS
el.lign.

Det er også en god ide at undgå emner med for svær matematik, f.eks.
udledning af Newtons gravitationslov, selvom raketteori ikke er helt
nemt heller.

Magnus

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 01-09-02 03:29

tdn wrote:
> Jeg skal skrive "Større Skriftlig 3.g Opgave" snart.
> Jeg overvejer at vælge faget fysik.

Det endte jeg også med.

> Kan nogle af jer komme med nogle gode emner og idéer
> til hvad der kunne være godt at skrive om?

Jeg skrev om halvledere.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 01-09-02 08:39

Der er mange gode emner at vælge indenfor fysik :

1. Laser. Opdagelse, teori, funktion, anvendelse
2. Musikinstrumenter. Teori, analyse af frekvensspektret, toneskalaen,
højtalere
3. Optik. Linsetyper, kikkerter, mikroskoper osv.
4. Modstand. Objektbevægelse gennem væsker, Stokes lov, luftmodstand ved
forskellige hastigheder osv.
5. Magnetisme. Teori, målinger af felter om f.eks. højspændingskabler,
feltyper
6. Astronomi. Stjerners dannelse og udvikling, spektralanalyse, observation
af variable stjerner osv.
7. Astronomi. Afstandsbestemmelse. Geometrisk, Cepheider, Hubbles lov osv.
8. Hologrammer. Teori, fremstilling og anvendelse.
9. Elektronik. Forskellige kredsløb med alm. komponenter som dioder, spoler,
kapacitorer osv.
10. Radioaktivitet/baggrundsstråling. Oprindelse, strålingstyper, måling af
radon + døtre, statistik, ude/inde, nat/dag ...
11. Lydbølger og akustik. Måling af lydstyrke omkring forskellige lydkilder
(vinkel og afstand), akustik i lukkede rum osv.

osv
osv.
osv.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-09-02 10:05

"tdn" <merlin@sprex.dk> wrote in message
> Jeg skal skrive "Større Skriftlig 3.g Opgave" snart.
> Jeg overvejer at vælge faget fysik.

Der endte jeg også...

> Kan nogle af jer komme med nogle gode emner og idéer
> til hvad der kunne være godt at skrive om?

Jeg skrev om Doppler-effekt. Noget værre juks, idet mit daværende kendskab
til DSO's var _meget_ begrænset.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen