Nyhedsgrupper på egen hjemmeside?
Fra : Simon Glue

Dato : 31-08-02 15:32

Hej,

Jeg kan se at det bl.a. på html.dk og improve.dk er muligt at
læse/skrive i nyhedsgrupper som denne.
Jeg vil gerne tilbyde adgang til en bestemt nyhedsgrupper fra mit
website.

Hvordan gør jeg?
Findes der nogle færdige løsninger/scripts?
Kræver det mange ressourcer (båndbredde, serverplads osv.)?

Jeg håber I kan hjælpe mig.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 31-08-02 16:18

http://hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Usenet_Gateway/

> Kræver det mange ressourcer (båndbredde, serverplads osv.)?

Kommer helt an på, hvor mange grupper (og hvilke), man vil give adgang
til. Men generelt: ja.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-08-02 18:53

Simon Glue skrev:
> Jeg vil gerne tilbyde adgang til en bestemt nyhedsgrupper fra mit
> website.

Jeg er nysgerrig - hvorfor ?

> Hvordan gør jeg?

Vær opmærksom på, at du skal være forsigtig med, at lade "hvemsomhelst"
poste til usenet med din IP-adresse... Husk at sætte softwaren op, så
skribentens IP kommer med som poster på indlægget, eller risikerer "du"
pludseligt, at floode usenet med spam...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Jette

Dato : 03-09-02 19:15

"Søren C. Fischer" skrev:
> [...]
> skribentens IP kommer med som poster på indlægget, eller risikerer
"du"
> pludseligt, at floode usenet med spam...

Hej Søren... jeg er webmaster på www.dk-fritid-dyr-kat.dk hvor vi har en
newsreader. En venlig bruger af dk.fritid.dyr.kat har gjort mig
opmærksom på dit indlæg, og jeg må indrømme at jeg ikke har været
opmærksom på det med IP'en. Jeg har et par sp. i den forbindelse som jeg
håber du kan svare på:

Kan man sætte sin browser op til ikke at afsløre en IP-adresse, hvis ja,
hvad gør man så?

Hvor i headeren sættes IP-adressen ind? er det i X-trace?

Er der en standard for hvordan strengen skal se ud, i den linie af
headeren hvor den sættes ind?

På forhånd tusind tak

Mvh. Jette

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-02 19:39

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> wrote in

> Kan man sætte sin browser op til ikke at afsløre en IP-adresse,
> hvis ja, hvad gør man så?

Nej, så kunne dataen jo ikke komme tilbage til browseren - serveren
ville ikke vide hvem der spurgte!

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.hs235.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-09-02 19:58

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> writes:

> Kan man sætte sin browser op til ikke at afsløre en IP-adresse, hvis ja,
> hvad gør man så?

Nej, som Henrik skriver er man nødt til at sende sin rigtige
IP-adresse med, hvis man vil have noget som helst data tilbage, fx i
form af en hjemmeside (eller sådan set blot for at oprette
TCP-forbindelsen).

> Hvor i headeren sættes IP-adressen ind? er det i X-trace?

Normalt ville man putte den i en NNTP-Posting-Host, men den bliver din
udbyder nok sur, hvis du bruger. Du kan så bruge en X-header. Jeg
ville anbefale noget i stil med:

På den måde er der ikke nogen der kan være i tvivl. Den anden header
kan evt. erstattes af en User-Agent-header med et sigende indhold.

> Er der en standard for hvordan strengen skal se ud, i den linie af
> headeren hvor den sættes ind?

Den sættes ind i headeren - der er så vidt jeg ved ikke nogen standard
for rækkefølgen af de forskellige headere.

--
Jacob - www.bunk.cc
Memory fault - where am I?

Fra : Jette

Dato : 03-09-02 22:57

"Jacob Bunk Nielsen" skrev:
> Normalt ville man putte den i en NNTP-Posting-Host, men den bliver din
> udbyder nok sur, hvis du bruger. Du kan så bruge en X-header. Jeg
> ville anbefale noget i stil med:

Tusind tak for dit uddybende svar ... det vil jeg straks se at få ordnet

Mvh. Jette

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 01-09-02 10:04

> Findes der nogle færdige løsninger/scripts?
> Kræver det mange ressourcer (båndbredde, serverplads osv.)?
>
> Jeg håber I kan hjælpe mig.

Der findes nok nogle færdige scripts, men jeg synes det er svært at
finde noget som kan lige hvad man vil. Derfor har jeg på improve.dk
lavet et komponent, som selv udfører de opgaver der kræves. Hvis du
har mod på selv at lave kommunikationen med news serveren, og lave
dit eget komponent, så prøv at søg på "RFC NNTP" inde på google.com.
Så kan du finde noget information om hvordan du kommunikerer med news
(NNTP) serveren.

Ang båndbredde og serverplads, så er det alt efter hvordan du laver
det. På improve.dk gemmer jeg alle nyhedsindlæg, således at jeg
senere kan søge i dem, men hvis jeg valgte ikke at gøre dette, ville
plads på ingen måde være et problem. Jeg har nok omkring 14.000
lagrede beskeder i øjeblikket, og det fylder ca. 22 Mb i en SQL
Server database. Båndbredde afhænger også af hvordan du laver det. På
improve.dk henter serveren selv nye beskeder hvert 10. minut, i
stedet for at gøre det hver gang en bruger går ind på en
nyhedsgruppe, så båndbredde er ikke noget problem.

Jeg håber det hjælper lidt, ellers så sig til.

Mvh Mark
--
www.improve.dk

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-09-02 10:12

Mark S. Rasmussen wrote:

> Der findes nok nogle færdige scripts, men jeg synes det er svært at
> finde noget som kan lige hvad man vil. Derfor har jeg på improve.dk

Hmmm... Har du tjekket den side i Mozilla? I min (Mozilla 1.1 til Linux)
får man bare en tom side med en lodret menubjælke i venstre side at se.
Ingen tekst, ingen menu.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 01-09-02 10:58

> Hmmm... Har du tjekket den side i Mozilla? I min (Mozilla 1.1 til Linux)
> får man bare en tom side med en lodret menubjælke i venstre side at se.
> Ingen tekst, ingen menu.

Jeg er klar over at der er problemer i Mozilla. Den virker i Internet
Explorer, Opera og Netscape 6+. Den validerer hos w3. Jeg kan ikke
umiddelbart finde ud af hvad Mozilla har imod den, men jeg er dog
klar over at Mozilla har nogle problemer med CSS.

Mvh Mark
--
www.improve.dk

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Finn Nielsen

Dato : 01-09-02 11:01

"Mark S. Rasmussen" <mark@improve.dk> writes:

> [...]
> umiddelbart finde ud af hvad Mozilla har imod den, men jeg er dog
> klar over at Mozilla har nogle problemer med CSS.

Din HTML validerer måske, men det gør din CSS ikke
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://www.improve.dk

Prøv at rette fejlene og se om den så ikke kan ses i Mozilla.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

"Creatures seemed to turn up in the world randomly, and certainly not
according to any pictures in a book." - The science of Discworld

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 01-09-02 12:14

> Prøv at rette fejlene og se om den så ikke kan ses i Mozilla.

Så validerer den både HTML og CSS. Jeg har ikke selv Mozilla
installeret, så jeg kan desværre ikke svare på om det har hjulpet?

Mvh mark
--
www.improve.dk

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-09-02 12:14

Mark S. Rasmussen wrote:

> Så validerer den både HTML og CSS. Jeg har ikke selv Mozilla
> installeret

Det burde du have :) Bedre browser end den findes ikke, når det gælder
understøttelse af standarder.

> så jeg kan desværre ikke svare på om det har hjulpet?

Det har det ikke. Når man åbner Mozillas JavaScript-fejlvisningsvindue
(Tools -> Web Development -> JavaScript Console), får man følgende fejl:

Warning: The stylesheet
http://improve.dk/includes/styles/styles.css.aspx was loaded as CSS even
though its MIME type, "text/html", is not "text/css".

Løsning: Sørg for, at dit ASP-stylesheet sender den rigtige

Error: document.all has no properties

Løsning: document.all er en gammel IE-ting. I dag bruger man "style"
(f.eks. document.getElementById("minDiv").style.background = "black").
Det virker både i Mozilla, IE, Netscape 6/7, Opera, Konqueror m.fl.

XFUT: dk.edb.internet.webdesign.html

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 01-09-02 14:17

> Det burde du have :) Bedre browser end den findes ikke, når det gælder
> understøttelse af standarder.

Jeg ved jeg burde have gjort det... Kald mig doven :)

> [...]
> though its MIME type, "text/html", is not "text/css".
>
> Løsning: Sørg for, at dit ASP-stylesheet sender den rigtige

Den burde være fikset nu.

> Løsning: document.all er en gammel IE-ting. I dag bruger man "style"
> (f.eks. document.getElementById("minDiv").style.background = "black").
> Det virker både i Mozilla, IE, Netscape 6/7, Opera, Konqueror m.fl.

document.getElementById() gav mig en JS fejl, så jeg bruger i stedet
document.GoogleForm.fGoogleSearch.focus() - hvilket ingen js fejl
giver, og burde være valid.

Har det hjulpet nu? :)

Mvh mark
--
www.improve.dk

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-09-02 15:29

Mark S. Rasmussen wrote:

> document.getElementById() gav mig en JS fejl

Så må du bruge en meget gammel browser (eller også bruger du funktionen
forkert).

Et eksempel på brug:

   Tekst

<script type='text/javascript'>
   document.getElementById("minDiv").style.background = "gray"
</script>

> Har det hjulpet nu? :)

Desværre ikke. Nu, hvor der ikke synes at være nogen større brud på
standarderne, kan jeg ikke udelukke, der er tale om en eller anden fejl
i Mozilla. Jeg undrer mig dog, for det sker næsten aldrig, at en side
overhovedet ikke kan vises.

Fejlen kan selvfølgelig også skyldes en CSS-fejl i CSS'en nede i selve
HTML-koderne (<span style='noget'> osv.). Den bliver vist ikke tjekket
af W3's CSS-validator.

I øvrigt - når man bruger utf8 som tegnsæt, skal man lave æ, ø og å om
til HTML-entities (f.eks. "&aelig;", "&oslash;" og "&aring;").
Alternativet er at bruge ISO-8859-1 som tegnsæt - så kan man skrive æ, ø
og å direkte i koden.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 01-09-02 16:28

> Fejlen kan selvfølgelig også skyldes en CSS-fejl i CSS'en nede i selve
> HTML-koderne (<span style='noget'> osv.). Den bliver vist ikke tjekket
> af W3's CSS-validator.

Det gør den :). Jeg blev påmindet om to steder hvor jeg havde en <td
style="blahblah"> hvor jeg havde glemt "px" bagved en talværdi. (Er
rettet nu ;))

> [...]
> til HTML-entities (f.eks. "&aelig;", "&oslash;" og "&aring;").
> Alternativet er at bruge ISO-8859-1 som tegnsæt - så kan man skrive æ, ø

Du har ret, egentligt lidt pinligt af mig, eftersom jeg lige har
lavet en referenceliste over HTML Entities :). Jeg ændrer den lige
til ISO-8859-1, men det hjælper desværre nok ikke på Mozilla
problemet :(

Mvh Mark
--
www.improve.dk

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-09-02 16:48

Jonas Koch Bentzen wrote in <akt88n$fdq$1@sunsite.dk>:
> [...]
> til HTML-entities (f.eks. "&aelig;", "&oslash;" og "&aring;").
> Alternativet er at bruge ISO-8859-1 som tegnsæt - så kan man skrive æ, ø

Da vel ikke hvis man skriver dem i utf8-format?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-09-02 17:00

Niels Andersen wrote:

> Da vel ikke hvis man skriver dem i utf8-format?

Det forstår jeg ikke...? Jeg siger "hvis man bruger ISO-8859-1, skal
man...." hvortil du svarer "ikke, hvis man skriver dem i utf8-format".

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-09-02 18:23

Jonas Koch Bentzen wrote in <aktdii$k0g$1@sunsite.dk>:

> Det forstår jeg ikke...? Jeg siger "hvis man bruger ISO-8859-1, skal
> man...." hvortil du svarer "ikke, hvis man skriver dem i utf8-format".

Jeg fik en sætning for meget med. Jeg prøver igen:

Fra : Jesper Harder

Dato : 01-09-02 17:36

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> Det forstår jeg ikke...? Jeg siger "hvis man bruger ISO-8859-1, skal
> man...." hvortil du svarer "ikke, hvis man skriver dem i utf8-format".

Du skriver "når man bruger utf8 som tegnsæt, skal man lave æ, ø og å om
til HTML-entities".

Det er ikke nødvendigt, hvis man gemmer HTML-dokumentet som utf-8.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-09-02 17:59

Jesper Harder wrote:

> Du skriver "når man bruger utf8 som tegnsæt, skal man lave æ, ø og å om
> til HTML-entities".
>
> Det er ikke nødvendigt, hvis man gemmer HTML-dokumentet som utf-8.

Gemmer det som utf8? Mener du i editoren?

Fra : Jesper Harder

Dato : 01-09-02 18:04

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> Gemmer det som utf8? Mener du i editoren?

Ja.

Hvis man i headeren påstår at et HTML-dokument er kodet som utf-8,
Latin-1, iso-2022 eller whatever, skal man selvfølgelig sørge for at
dokumentet rent faktisk bruger det tegnsæt.

På det punkt er utf-8 ikke forskelligt fra alle mulige andre tegnsæt.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 01-09-02 16:23

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Jonas Koch
Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> just offered me, he muttered some
weird stuff, and I had to correct this gibberish:

>Løsning: document.all er en gammel IE-ting. I dag bruger man "style"
>(f.eks. document.getElementById("minDiv").style.background = "black").
>Det virker både i Mozilla, IE, Netscape 6/7, Opera, Konqueror m.fl.

Det er ikke helt korrekt. Style er bare en property (egenskab) på det
element du henter ind via. getElementById

document.all er et array over elementer i dokumentet.

dvs.

document.all['mitElement'].style.background = 'black';
og
document.getElementById('mitElement').style.background = 'black';

svarer ca. til hinanden, og har altså intet direkte med style at gøre.
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 27105580
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicity

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-09-02 17:02

Martin Mouritzen wrote:
> [...]
> document.getElementById('mitElement').style.background = 'black';
>
> svarer ca. til hinanden, og har altså intet direkte med style at gøre.

Okay, tak for opklaringen. Ikke desto mindre er document.all ikke
standard og bør derfor ikke bruges (især ikke, når man tænker på, at der
findes glimrende alternativer).

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-09-02 11:03

Mark S. Rasmussen wrote:

> Den validerer hos w3.

Ikke CSS'en:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://improve.dk/

> Jeg kan ikke
> umiddelbart finde ud af hvad Mozilla har imod den, men jeg er dog
> klar over at Mozilla har nogle problemer med CSS.

Tværtimod er der en del nye standard-CSS-ting, der virker i Mozilla, men
ikke i Internet Explorer. Hvor har du hørt, at Mozilla skulle have
problemer med CSS?

FUT: dk.edb.internet.webdesign.html