Køb af 13 mdr. gl. bengaler som ude /-inde~
Fra : CC

Dato : 31-08-02 11:26

Hej ng,
Nu har jeg i lang tid fuldt med i diskussionerne og haft meget glæde af
mange af de spørgsmål og svar der er blevet stillet, men nu er vi kommet i
den situation at vi muligvis vil købe en 13 måneder gammel neutraliseret
pigebengaler, hvor ejeren har stillet krav om at den kan komme ud i den fri
natur (ikke blot i voliere - den har tilsyneladende grædt i 6 måneder over
ikke at måtte komme ud, efter en ufrivillig springtur).

Umiddelbart vil det passe os bedst med en udekat, da vores nuværenden kat
på 8 år kommer og går som det passer den (har kattelem). Vi bor relativt
fredeligt op til skov, eng og strand og temmelig få biler i området.

Vores spørgsmål er så, hvordan vænner man en "gammel" killing til, at det er
her den hører til, så den ikke bare smutter første gang vi introducere den
til haven???

Hilsen
Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-08-02 12:50

Hej Claus

Du holder den nye kat hjemme i 14 dage til 1 md. Evt. kan du gå tur med den
i snor, så den også føler sig hjemme udenfor, den dag du slipper den løs.

Håber du ved, hvad du går ind til med en bengal. Bengalen er en pragtfuld
kat, men den er anderledes end andre katte.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : CC

Dato : 31-08-02 13:54

Hej Nina,
Vi har læst en del om bengalen og forelskede os fuldstændigt i dem på en
udstilling, men på hvilken måde mener du med at den er anderledes end andre
katte - positivt eller negativt?? Jeg har tidligere kigget på din artikel på
hjemmesiden om bengalere, her lyder det hele ret positivt - måske lige
bortset fra, at du skriver, at "man ikke kan stole på dem når man ikke er
tilstede"!!!???

Alle råd er meget velkomne, da vi endnu ikke har endelig besluttet os og
iøvrigt heller ikke set katten endnu.

Tusind tak.

Hilsen
Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-08-02 16:17

Bengalen er en meget selvstændig kat, med et lidt andet lyd- og kropssprog
end andre katte. De kan fx. få tyk hale i leg, hvor andre katte er usikre
eller aggressive. Deres lyde er helt forskellige fra andre kattes, de har
den vilde forfaders stemme, de kan lyde meget farlige uden at være det.

Samtidig er det en dejlig livlig kat, der knytter sig meget stærkt til sin
ejer. Men de kan normalt ikke lide at blive holdt fast/båret.

Når jeg spurgte, om du vidste, hvad du gik ind til, var det ikke ment som en
advarsel, men fordi man let kan misforstå bengalen og blive bange for den
uden grund.

Du skal også vide at bengalen ikke "lider i stilhed", den skal nok fortælle
dig, hvis der er noget der ikke passer den.

Fra : Helle Andersen

Dato : 31-08-02 16:35

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Bengalen er en meget selvstændig kat, med et lidt andet lyd- og kropssprog
> end andre katte. De kan fx. få tyk hale i leg, hvor andre katte er usikre
> eller aggressive.

Det har jeg nu også et par aby'er, der gør Men du har ret i, at det
nok ikke er det mest almindelige og at nogle andre katte nok vil undre
sig over det.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Katrine Nederby

Dato : 01-09-02 10:42

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det har jeg nu også et par aby'er, der gør Men du har ret i, at det
> nok ikke er det mest almindelige og at nogle andre katte nok vil undre

-Og jeg har en burmeser, der gør det Når Tabita morer sig allermest,
styrter hun rundt og fanger både synligt og usynligt (hmmm - det tyder jo
også på, at hun ikke er helt normal *g*) legetøj med tyk hale og "hanekam"
hele vejen ned af ryggen. De andre katte kan slet ikke "følge hende" og ser
bare undrene på *g*

Mange hilsner
Katrine

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 31-08-02 13:52

Hejsa Nina
Hvad er det der gør den så speciel siden du skriver det på denne måde
:"håber du ved hvad du går ind til"???
Jeg var bare lige lidt nysgerrig

Hilsen Sanne

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 31-08-02 17:46

Hejsa Nina

> Håber du ved, hvad du går ind til med en bengal. Bengalen er en pragtfuld
> kat, men den er anderledes end andre katte.

efter aat jeg har luret dein pæne hjemmeside af kan jeg jo se at bengalen er
den kat min mand går og synger om efter at have set nogle på udlanske sider
og et par stykker på udstillinger. Den lyder noget mere aktiv end vores
norske skovkatte

Hilsen Sanne
http://www.silver-heart.dk
Sanne@silver-heart.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-09-02 08:42

> [...]
er
> her den hører til, så den ikke bare smutter første gang vi introducere den

Du holder den indendørs i mindst 14 dage, som Nina skriver. Når du går ud
med den første gang, så kun så langt som katten synes er spændende og du
bliver mellem den og huset. I løbet af et par dage kan i begynde at gå tur
rundt på grunden - du behøver ikke give den snor på, hvis den ikke er vant
til det, så bliver det bare en kamp. I løbet af en uges tid har den helt
fint styr på hvor maden står, og kan så selv finde rundt.

Jeg gik tur med mine hver aften de første par uger, og selv i dag elsker de
en aftentur rundt på matriklen

Mvh Maria

Fra : CC

Dato : 01-09-02 14:24

Tusind tak for alle jeres svar og kommentarer, men nu har sagen "desværre"
udviklet sig sådan, at familien, som havde den ene af deres begalere til
salg, ikke lige havde fået afklaret situationen med deres mindre søn, som
var fuldstændig ude af sig selv, da han hørte at den ene af hans katte
skulle sælges, så de valgte at give hende en ny chance i familien.
....SUK!!...

Til Nina,
Det lyder altså som en fantastisk kat. Vi må se om vi kan finde en anden på
et tidspunkt.

Til Maria,
Den med at gå tur rundt i haven om aftenen, sammen med sine mennesker er
også vores kats favoritbeskæftigelse, selvom hun nu ofte mener, at vi går
for stærkt, når hun lige skal nå at vaske sig, kigge på en sommerfugl, snuse
til hvert andet græsstrå osv.

Hilsen
Claus