MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
meget ram stor pagefile
Fra : Edmund

Dato : 31-08-02 10:29

Hvad er det logiske i at pagefile i WinXP skal være større jo mere ram
man kommer i

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 31-08-02 10:43

Edmund skrev:

> Hvad er det logiske i at pagefile i WinXP skal være større jo mere
> ram man kommer i

Det behøver den nødvendigvis heller ikke at være. MS anbefaler blot
at den skal være 1.5x så stor, men det er mere end rigeligt og
specielt hvis man har masser af RAM installeret. Jeg kører pt. med
en sidefil som er halv så stor som antallet af MB RAM installeret
uden problemer i Win2000/XP. En kammerat har langt mindre RAM end
jeg, men er pisket til at køre med en sidefil som er 3 gange så stor
som installeret MB RAM for at undgå en meddelelse med: 'systemet er
ved at løbe tør for virtuel hukommelse..', når han lukker eller
genstarter pc'en (han kører med WinXP Pro DK).

Se evt.:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314482

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 31-08-02 11:30

Madsen skrev:

> Det behøver den nødvendigvis heller ikke at være.

Jeg håbede at microsoft havde en forklaring på hvorfor at pagefile skal
være 1,5 x ram.

Jeg så i et andet indlæg at du havde flyttet din pagefil, har du
opserveret en forbedring på grund af det.

> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314482

Det anbefales ligefrem at have flere pagefiles, så skal man da vist have
nogle tunge grafikprogrammer før man kan teste det.

Ikke fordi jeg gider, men hvordan skulle man teste det.

Tak for linket, det var super.
--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 31-08-02 13:01

Edmund skrev:

> Jeg håbede at microsoft havde en forklaring på hvorfor at
> pagefile skal være 1,5 x ram.

Ikke så vidt jeg ved. Det er vel blot et cirka-tal for at være på
den sikre side vil jeg tro, men jeg ved det ikke.

> Jeg så i et andet indlæg at du havde flyttet din pagefil, har du
> opserveret en forbedring på grund af det.

Her har det ikke givet den helt store ydelsesforbedring, men det
er også ret sjældent at sidefilen i det hele taget bliver brugt her,
da jeg har 2 GB RAM installeret. Alligevel har jeg valgt at oprette
en sidefil på 1 GB, for jeg har programmer som ikke kører ordentligt
uden en sidefil, og når jeg virkelig presser pc'en, kan der godt
blive brugt omkring 8-900 MB sidefil.
Ved at give den en fast størrelse på 1 GB er der nok at tage af selv
når jeg presser den, så den størrelse passer fint til mit behov, men
det er nok meget indviduelt fra pc til pc. Det kommer jo helt an på
hvad man bruger den til.

Så vidt jeg har forstået, så kan der ikke kommunikeres med to diske
som sidder på det samme kabel på samme tid og det er sikkert årsagen
til at jeg ikke har mærket den helt vilde ydelsesforbedring ved at
placere sidefilen på den anden harddisk, for mine to harddiske
sidder på det samme IDE-kabel.

Det optimale må være at placere sidefilen på en anden fysisk disk end
den disk styresystemet er installeret på, men samtidig på en disk som
ikke sidder på det samme kabel som systemdisken, for så kan der
kommunikeres med begge diske på samme tid.

> Det anbefales ligefrem at have flere pagefiles...

Flere sidefiler forstået på den måde, at der _skal_ være en sidefil
på systemdisken. Hvis der ikke er det, så kan Windows ikke finde ud
at at lave et memorydump hvis Windows går ned, hvis man da ellers
har noget at bruge det til. Da et memorydump som standard kun er på
64 KB i Win2000 og XP, så kan man f.eks. lave en sidefil på 1-2 MB
på systemdisken og så placere den "rigtige" sidefil på en anden
fysisk disk. Det er det jeg har gjort i hvert tilfælde.

> ...så skal man da vist have nogle tunge grafikprogrammer før man
> kan teste det.

De store og tunge grafikprogrammer har ofte deres egen sidefil.
Photoshop har f.eks. sin egen scratchdisk, som er det samme som en
sidefil. Den kan dog underligt nok ikke køre hvis Windows' sidefil
er fjernet, men alligevel bruger Photoshop sin helt egen sidefil
når man arbejder med programmet. Scratchdisken i Photoshop skal
også have uhyre meget harddiskplads at boltre sig på for at Photo-
shop kører optimalt.

> Ikke fordi jeg gider, men hvordan skulle man teste det.

Ved f.eks. at tvinge Windows til at bruge sidefilen imens den ligger
på systemdisken. Det kan man gøre ved at åbne et hav af programmer
og sætte dem i gang med en eller anden opgave. Når man er sikker på
at Windows bruger sidefilen og at man næsten er løbet tør for ægte
RAM, så kan man vel prøve at starte et par programmer mere og så
måle hvor lang tid Windows er om at starte dem. Det vil sikkert tage
længere tid for Windows at starte dem, hvis sidefilen befinder sig
på samme drev som programmerne og Windows ligger på, da læse/skrive-
hovedet på harddisken er i fuld gang med at læse og skrive til
sidefilen og så pludselig bliver bedt om at springe et andet sted
hen for at indlæse det program du lige har startet.

> Tak for linket, det var super.

Velbekom.

Madsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-08-02 15:57

Skyldes muligheden for at skulle kunne dumpe hele indholdet af
hukommelsen til HD hvis Windows går ned. Eftersom du kører med mindre
må du også have fået en advarsel om dette da du satte det ned.
Ikke særligt anvendeligt for normale folk men for hardcore
programmører kan der være værdifulde oplysninger i dette.

Fra : Gevaldi

Dato : 31-08-02 20:59

Jens Peter Karlsen skrev:
> [...]
> Ikke særligt anvendeligt for normale folk men for hardcore
> programmører kan der være værdifulde oplysninger i dette.

Hvorfor ikke benytter du ikke den citatteknik som
et flertal af usenet brugerne har vedtaget letter
læsbarheden af indlæg i nyhedsgrupperne.
Klip det du ikke svarer på og svar så venligst
under det citerede.

FUT netetiketten
--
/Gevaldi

Fra : Edmund

Dato : 31-08-02 23:56

Madsen skrev:

> [...]
> til at jeg ikke har mærket den helt vilde ydelsesforbedring ved at
> placere sidefilen på den anden harddisk, for mine to harddiske

Du har måske fået en lille forbedring ved at side filen ikke er
defragmenteret, men så skal sidefilen vel ligge først på harddisken.

Jeg har 192 MB ram + 64mb delt med grafikkort, det giver en sidefil på
288MB. selv om jeg har 2GB fri på system disken er den alligevel delt i
to.

I dit link skriver Microsoft at man får bedre ydelse ved at ligge
sidefilen på en anden partition, det undrer mig lidt for en harddisk har
vel kun en læse/skrive arm.
--
Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-09-02 08:30

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
> Du har måske fået en lille forbedring ved at side filen ikke er
> defragmenteret, men så skal sidefilen vel ligge først på harddisken.

Du kan ikke få en ydelsesforbedring på basis af noget der ikke er
defragmenteret...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Edmund

Dato : 03-09-02 11:28

Jesper G. Poulsen skrev:

> "Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
>
> Du kan ikke få en ydelsesforbedring på basis af noget der ikke er
> defragmenteret...

Du mener fragmenteret gør du ikke, jeg skrev også forkert i mit indlæg

Min sidefil på c er nogle gange delt i 2 og 3, selv om den står til en
fast størrelse

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 31-08-02 16:08

Jens Peter Karlsen skrev:

> Skyldes muligheden for at skulle kunne dumpe hele indholdet af
> hukommelsen til HD hvis Windows går ned.

Ja, men Win2000 og XP dumper som sagt ikke hele hukommelsen hvis
den går ned. Den dumper som standard kun de 64 KB.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/memory_dump.gif

> Eftersom du kører med mindre må du også have fået en advarsel om
> dette da du satte det ned.

Ikke så vidt jeg husker, men det er muligt.

> Ikke særligt anvendeligt for normale folk men for hardcore
> programmører kan der være værdifulde oplysninger i dette.

Hvorfor skulle jeg køre med 3 GB sidefil når Windows aldrig bruger
mere end de 8-900 MB af den? Det er da efter min mening spild af
harddiskplads.

Madsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-08-02 22:33

Se inline.

On Sat, 31 Aug 2002 17:08:29 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Ja, men Win2000 og XP dumper som sagt ikke hele hukommelsen hvis
>den går ned. Den dumper som standard kun de 64 KB.

Ja, men kan sættes til mere.

>Hvorfor skulle jeg køre med 3 GB sidefil når Windows aldrig bruger
>mere end de 8-900 MB af den? Det er da efter min mening spild af
>harddiskplads.

Det ville du også have svært ved da Windows ikke kan håndtere en
sidefil på over 1.5GB.
Desuden hvis du har 2GB RAM og Windows også bruger 800MB swap gad jeg
godt vide hvilke programmer du kører.

Fra : Edmund

Dato : 31-08-02 23:09

Jens Peter Karlsen skrev:
>Ja, men Win2000 og XP dumper som sagt ikke hele hukommelsen hvis
>den går ned. Den dumper som standard kun de 64 KB.

Min XP home er som standard også sat til 64 KB, så man får nok først en
advarsel hvis man sætter sidefilen til under 64 KB.

> Det ville du også have svært ved da Windows ikke kan håndtere en
> sidefil på over 1.5GB.

Den opretter vel automatisk en sidefil på 3GB hvis man har 2GB ram, det
kommer måske også an på om man bruger fat32 eller ntfs. Jeg har ikke
prøvet i XP, med i win98 kunne man godt oprette og bruge f.eks. en 4GB
avi-film men den kunne ikke flyttes med stifinder

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 31-08-02 23:42

Edmund skrev:

> [...]
> ikke prøvet i XP, med i win98 kunne man godt oprette og bruge f.eks.
> en 4GB avi-film men den kunne ikke flyttes med stifinder.

Man kan godt flytte en 3.99GB fil på fat32 i XP, så det kan ikke være
det, der er begrænsningen i sidefil størrelsen

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 31-08-02 23:04

Jens Peter Karlsen skrev:

> Ja, men kan sættes til mere.

Nå jo, men jeg tror det er de færreste der piller ved den indstilling.
Desuden er det vel de færreste der overhovedet kan bruge et memorydump
til noget som helst fornuftigt.

> Det ville du også have svært ved da Windows ikke kan håndtere en
> sidefil på over 1.5GB.

Så er det egentlig underligt at den foreslår at min sidefil skal
være 3 GB. http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/pagefile_size.gif -
hvis den alligevel ikke kan udnytte den.

> Desuden hvis du har 2GB RAM og Windows også bruger 800MB swap gad jeg
> godt vide hvilke programmer du kører.

Tja, hvis jeg f.eks. starter DVD2SVCD op og sparker den i gang med
at kode en DVD-film om til SVCD, så bliver der ca. brugt 800 MB af
sidefilen, kan jeg se hvis jeg kigger i taskmanageren. Hvis jeg helt
fjerner sidefilen, så nægter Photoshop at starte fordi den ikke kan
finde sidefilen, trods det at den har sin helt egen sidefil.

Kigger jeg i taskmanageren lige nu, så ser ser det sådan her ud:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/pagefile_usage.gif

Og så har jeg endda flyttet det meste af programkoden væk fra side-
filen og op i RAM. (DisablePagingExecutive=1)

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 31-08-02 23:17

Madsen skrev:

> Kigger jeg i taskmanageren lige nu, så ser ser det sådan her ud:
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/pagefile_usage.gif

Har du to cpuer i din pc siden at cpu vinduet i din taskmanager er delt
i to.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 31-08-02 23:24

Edmund skrev:

> Har du to cpuer i din pc siden at cpu vinduet i din taskmanager er
> delt i to.

Ja.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 01-09-02 00:15

Edmund skrev:

> Du har måske fået en lille forbedring ved at side filen ikke er
> defragmenteret, men så skal sidefilen vel ligge først på
> harddisken.

Ja, det ville nok være det optimale at den var placeret først på
disken for hurtig adgang, men det er den så ikke her. Derimod er
den ikke fragmenteret, hvilket den meget nemt kan komme til hvis
man lader Windows styre størrelsen på den.

> I dit link skriver Microsoft at man får bedre ydelse ved at ligge
> sidefilen på en anden partition, det undrer mig lidt for en
> harddisk har vel kun en læse/skrive arm.

Det ved jeg så ikke, men jeg tror det ville være bedre hvis det
var en anden harddisk og ikke blot en anden partition. Det kræver
så selvfølgelig at den anden harddisk er mindst lige så hurtig
som systemdisken, for ellers hjælper det nok ikke ret meget at
flytte den væk fra systemdisken.

Madsen.