MS Windows
briani 27239
langsom maksine
Fra : Henrik Steffensen

Dato : 31-08-02 09:26

Min maskine er forfærdelig langsom med alting. Jeg har kørt
diskfragmentering.

Min reg.database er på 18Mb, når jeg eksporterer den - kan det være
problemet? Der er nok diskplads - og maskinen har også været rimelig kvik
for et års tid siden.

Det er selv, når ganske få programmer er åbne, at den bliver langsom. Mit
scannerprogram er katastrofalt - det tager flere minutter at åbne!

Hvad kan der være galt?

Hvorledes skal ems-indstillinger m.v. være i config.sys? Og skal jeg være
opmærksom på noget særligt ved min hukommelsessetup i BIOS?

Fra : Madsen

Dato : 31-08-02 10:47

Henrik Steffensen skrev:

> Hvad kan der være galt?

Hvilket styresystem drejer det sig om?

Madsen.

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 31-08-02 10:58

Win98SE.

Fra : Martin K

Dato : 31-08-02 11:05

> Win98SE.

Hvilken hardware har du proppet i dyret?

Vil du ikke for fremtiden svare under det citerede? Det gør det altså lidt
nemmere

--
Martin K

Fra : Madsen

Dato : 31-08-02 11:19

Henrik Steffensen skrev:

[Win98SE]

> [...]
>
> Min reg.database er på 18Mb, når jeg eksporterer den - kan det
> være problemet? Der er nok diskplads - og maskinen har også været

At regdatabasen fylder 18 MB tror jeg ikke er problemet, men du kunne
evt. prøve at hente en regcleaner som kan rense ud i regdatabasen og
fjerne ugyldige nøgler. Mange roser Regcleaner som kan hentes her:
http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/regcleaner.shtml

> Det er selv, når ganske få programmer er åbne, at den bliver
> langsom. Mit scannerprogram er katastrofalt - det tager flere
> minutter at åbne!

Hvad sker der hvis du lukker for antivirussoftwaren? Er pc'en så
stadig langsom?

> Hvad kan der være galt?

Har du prøvet at køre Ad-aware? http://www.lavasoft.nu/index.html
Husk at hente den nyeste referencefil til den også. Du kan med
fordel installere Refupdate 2.01 fra ovenstående side.

> Hvorledes skal ems-indstillinger m.v. være i config.sys?

Du har ikke noget at bruge ems-hukommelse til hvis du ikke har nogle
DOS-spil eller DOS-programmer som kræver ems og det gør de færreste,
medmindre det er meget gamle DOS-spil og programmer du sidder og
roder med.

> Og skal jeg være opmærksom på noget særligt ved min hukommelses-
> setup i BIOS?

Det hører så nok til i news:dk.edb.hardware.bundkort eller noget i
den stil. Det har de meget mere forstand på.

Madsen.

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 31-08-02 19:44

> Henrik Steffensen skrev:
>
> [Win98SE]

> Hvad sker der hvis du lukker for antivirussoftwaren? Er pc'en så
> stadig langsom?

Det hjalp faktisk gevaldigt at slå den fra!

> Har du prøvet at køre Ad-aware? http://www.lavasoft.nu/index.html
> Husk at hente den nyeste referencefil til den også. Du kan med
> fordel installere Refupdate 2.01 fra ovenstående side.

Smart program - kan man som hovedregel blot fjerne alle suspekte
reg-entries?

Fra : Madsen

Dato : 31-08-02 20:28

Henrik Steffensen skrev:

> Det hjalp faktisk gevaldigt at slå den fra!

Hvad er det for et antivirusprogram? Altså producent?

[Ad-aware]
> Smart program - kan man som hovedregel blot fjerne alle suspekte
> reg-entries?

Jeg sletter kategorisk alt hvad Ad-aware finder. Du kan risikere at
et program efterfølgende ikke vil virke hvis du har fjernet spyware-
delen fra programmet, men jeg ser sådan på det, at hvis de smider
spyware ind i et program, så har jeg ikke noget at bruge det til og
så ryger programmet også ud. Jeg gider ikke at spilde tid på sådan
noget "saftware".

Madsen.

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 31-08-02 21:13

> Hvad er det for et antivirusprogram? Altså producent?

McAfee.

Fra : Madsen

Dato : 31-08-02 21:19

Henrik Steffensen skrev:

> McAfee.

Ok. Jeg var blot nysgerrig da jeg også lige har skiftet antivirus-
producent fordi den jeg brugte tidligere (KAV), blev for stor og
tung at danse med. Jeg har oplevet det samme med McAfee engang for
nogle år siden og det var også hovedårsagen til at jeg droppede
McAfee i sin tid. De kom med en nyere version som trak Win95 helt
i knæ.

Madsen.

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 01-09-02 07:11

> [...]
> nogle år siden og det var også hovedårsagen til at jeg droppede
> McAfee i sin tid. De kom med en nyere version som trak Win95 helt

Har du fundet et nyt virusprogram?

Fra : Martin K

Dato : 01-09-02 10:49

Jeg har også oplevet dette med McAfee, så det er længe siden jeg har kørt
med det... Efter McAfee, blev det så til Dr. Solomon, derefter Sophos...

> Har du fundet et nyt virusprogram?

Nu kører jeg så med Norton Antivirus 2002, og jeg må sige at det er det
program/firma, der kommer hurtigst med opdateringer, og som ikke stjæler en
masse unødig CPU-kraft, men så koster det også 600 kr. for et år. Det koster
23 ? for en opgradering til endnu et år... Jeg kan kun være tilfreds...

--
Martin K

Fra : Madsen

Dato : 01-09-02 17:12

Henrik Steffensen skrev:

> Har du fundet et nyt virusprogram?

Ja, jeg kører pt. med Norton Corporate Edition 7.61 som har fået ros
tidligere her i gruppen, og indtil videre er jeg imponeret over den.
Den sløver ikke systemet ret meget og passer generelt sig selv.

Madsen.

Fra : Ole C

Dato : 31-08-02 13:53

Henrik Steffensen skrev blandt andet:

> Hvorledes skal ems-indstillinger m.v. være i config.sys?

Sådan så min config.sys ud da jeg kørte med Win98SE:

DEVICE=C:\WIN98DK\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\WIN98DK\EMM386.EXE NOEMS
DOS=HIGH,UMB
devicehigh=C:\WIN98DK\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\WIN98DK\COMMAND\country.sys

--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 31-08-02 13:54

Ole C skrev blandt andet:

> [...]
> DOS=HIGH,UMB
> devicehigh=C:\WIN98DK\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
> Country=045,850,C:\WIN98DK\COMMAND\country.sys

Men du skal lige være opmærksom på hvad DIN Windowsmappe hedder!

--
vh
Ole C

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 31-08-02 15:06

I min står ikke NOEMS, men det gør der på min kones maskine - hvad er
egentlig bedst?

Fra : Madsen

Dato : 31-08-02 15:18

Henrik Steffensen skrev:

> I min står ikke NOEMS, men det gør der på min kones maskine - hvad er
> egentlig bedst?

NOEMS betyder at der ikke bliver reserveret EMS-hukommelse (NO EMS)
og det er den normale indstilling. Som nævnt er det de færreste
DOS-programmer og spil som kan udnytte EMS.

Hvis du virkelig vil kigge på hukommelsesoptimering i DOS, hvad
næppe har noget som helst med dit problem i Windows at gøre, så var
det bedre at kigge på hvor meget fri konventionel hukommelse du har.

Madsen.

Fra : grokraft

Dato : 31-08-02 17:20

"Madsen" skrev d. 31-08-02 15:18 dette indlæg :

> [...]
> næppe har noget som helst med dit problem i Windows at gøre, så var
> det bedre at kigge på hvor meget fri konventionel hukommelse du har.

Hej

Jeg har en kommentar som måske kan øge din hastighed på maskinen
Hvis du programmer med småfejl vil maskinens hastighed falde.
jeg har f.eks opgraderet word og helpfilen gik i stykker, efter
fejretning ved hjælp fra kandu øgede maskines yedeevne med 20 procent

http://www.kandu.dk/