hjælp til teksttydning
Fra : Inger Solberg Lund

Dato : 30-08-02 18:47

Hej
Jeg har lagt et lille uddrag fra et skifte ind på dk.binaer.historie
Jeg håber en eller anden kan tyde skriften og måske forklare, hvad
benævnelsen kabber..... dækker?
Hilsen Inger Lund

Fra : Hans Engmark

Dato : 30-08-02 19:53

Kobberrøddt

mvh
Hans Engmark

Fra : Hans Engmark

Dato : 30-08-02 20:19

<ilund@post2.tele.dk> wrote:

>Hej
>Jeg har lagt et lille uddrag fra et skifte ind på dk.binaer.historie
>Jeg håber en eller anden kan tyde skriften og måske forklare, hvad
>benævnelsen kabber..... dækker?

Hastværk
Ne,j det står ikke kobberødt, men snarere

1 fliyels kabberølik og pandstykke

hvad det så end er

mvh
Hans Engmark

Fra : Hans Engmark

Dato : 01-09-02 17:46

Har fået nedenstående svar per. mail

mvh
Hans Engmark

>Hastværk
>Ne,j det står ikke kobberødt, men snarere
>
>1 fliyels kabberølik og pandstykke
>
>hvad det så end er

Kabberølik,: kiggede i Ordbog over det Danske Sprog (ODS), under
Kapperøllike (en k.), hvor der angives flere stavemåder:
kaperøllik(e), kapp(e)-rønnike, kaperonike, kabrylleke, kab(e)rølleke
m.fl. Her står bl.a. "vel laant fra middelnedertysk., jf.
gl.hollandsk. caproenkijn, egl. diminutiv af Kaprun). (...). hætte,
der omslutter hovedet og kan trækkes (knappes) ned over skuldrene;
kabuds; kappehætte (...) om forsk. slags hovedtøjer for kvinder, fx
sort kyse ell. rejsehue til at tage over et andet hovedtøj, kyse ell.
kappe, der bedækker den største del af hovedet, hovedtøj, overklædt
med fløjl og damask olgn. (...)". Og da vi nu er igang - et tekststed
med det pudsige ord, citeret i samme artikel: "Endelig kom Værtinden
... et gammelt, blegt venligt Ansigt med en kapperøllike paa som paa
gamle Malerier". (citatet ikke årstal-sat, men forfatteren levede
1798-1870).

Men "pandstykke" ses ikke i ODS, ej heller "pandestykke" eller
"panstykke".

Fra : Valdemar Lund

Dato : 01-09-02 18:42

"Hans Engmark" <hengmark@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1798-1870).
>
> Men "pandstykke" ses ikke i ODS, ej heller "pandestykke" eller

Hvad med det hvide pandestykke som ses under kapperølliken, umulig er
det vel ikke.

venlig hilsen
Valdemar Lund.

Fra : Inger Solberg Lund

Dato : 03-09-02 16:45

Hej Valdemar Lund
Jamen det var da sjovt at få at vide. Tak for hjælpen
Hilsen Inger