Praktisk brug af æ, ø å i HTML
Fra : Kim Lennert Simonsen

Dato : 20-02-01 12:04

Til rette vedkommende!

Jeg er blevet lidt i tvivl omkring den praktiske, mest korrekte
håndtering
af "det-med-æ-ø-å" i HTML-dokumenter, pga. følgende:

1)
For nogen tid siden sløjfede jeg html-karakterer (entiteter) i
mine dokumenter
da jeg erfarede at min SearhBotton.com-søgefunktion ikke virkede
med æ, ø
og å, hvis en bruger IKKE brugte entiteterne herfor (...og det
kan alle brugere
ikke lige hitte rundt i ).

2)
Èn bruger (dog KUN én) meldte hurtigt tilbage med at "den var
helt gal med æ, ø og å"
- desuden kunne han heller ikke se min almindelige Times font?

3)
Jeg er tilbage med entiteterne igen og har desuden valgt Verdana
som font
(blot for en sikkerheds skyld)

4)
Jeg har efterfølgende talt med en god, erfaren HTML-snedker der
IKKE mener
det er nødvendigt med andet end de pæredanske æ, ø og å:
Søgemaskinerne skulle
i følge ham ikke have problemer med selv at forstå tegnene da de
opfattedes
som de pågældende entiteter. Samtlige up-to-date browsere skulle
ligeledes
understøtte (dvs. selv være i stand til at oversætte...) danske
tegn!

Ovenstående punkter peger i begge retninger...

..
...men jeg håber hermed på at kunne få din/jeres tunge, faglige
responds
på mit spørgsmål

NB!
a)
Jeg benytter altid <meta http-equiv="Content-Type"
content="text/html; charset=iso-8859-1"> anført imellem <HEAD> og
</HEAD>!

b)
Min forespørgsel gælder også brugen af danske tegn v.s. entiteter
i TITLE, DESCRIPTION og KEYWORDS - IKKE kun mht. generel
"brødtekst"!

Ser frem til et rigtigt godt og seriøst svar

Mvh. Kim Lennert Simonsen
http://www.brugden.dk/

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-02-01 00:12

On Tue, 20 Feb 2001 12:03:58 +0100, "Kim Lennert Simonsen"
<kls@brugden.dk> wrote:

> Èn bruger (dog KUN én) meldte hurtigt tilbage med at "den var helt gal
> med æ, ø og å"
> - desuden kunne han heller ikke se min almindelige Times font?
Hvilken URL klagede han/hun over?

> [...]
> stand til at oversætte...) danske tegn!
>
> Ovenstående punkter peger i begge retninger...
Korrekt.

> b) Min forespørgsel gælder også brugen af danske tegn v.s. entiteter i
> TITLE, DESCRIPTION og KEYWORDS - IKKE kun mht. generel
> "brødtekst"!
Igen: Brug tegnene råt.

Fra : Kim Lennert Simonsen

Dato : 22-02-01 21:36

> Hvilken URL klagede han/hun over?
Det var vist min forside? Jeg har efterfølgende spekuleret på, om den
pågældende bruger benyttede Mac. I så fald (muligvis den eneste
problematiske situation ifbm. danske tegn) skulle der nemlig kunne opstå
problemer.

> Igen: Brug tegnene råt.
Nu skal du bare høre Troels! Jeg har netop modtaget nogle fine
tilbagemeldinger fra henholdsvis AltaVista's og Jubii's tekniske
afdelinger. Jeg vil ikke sige at jeg er 100% afklaret, men aht. sikkerheden
overfor mine læsere følger jeg Jubii's anvisning:

AltaVista skrev til mig:
===========================
"......Jeg kan i denne forbindelse nævne, at jeg lavede en testside, som
jeg angav
charset ISO 8859-2 på og efterfølgende submit'ede
til AltaVIstas indeks, og den gav problemer mht. visningen af æ, ø og å i
hitlisten. Men hvis du holder dig til ISO 8859-1 bør du ikke få problemer."
===========================

Jubii skrev til mig:
===========================
"De skal oversættes til &aelig; &oslash; og &aring;. Uanset
om du skriver <meta http-equiv="Content-Type">
content="text/html; charset=iso-8859-1">" Interessant (red.)

"Engang var søgemaskinerne ikke så gode til at indeksere
sider med specialtegn. Men alle de store er kommet efter
det."
===========================

På evt. genhør Troels

Fra : Troels Arvin

Dato : 23-02-01 18:47

On Thu, 22 Feb 2001 21:35:34 +0100, "Kim Lennert Simonsen"
<kls@brugden.dk> wrote:

> aht. sikkerheden overfor mine læsere følger jeg Jubii's anvisning
Good luck.

> [...]
> jeg angav charset ISO 8859-2 på og efterfølgende submit'ede til
> AltaVIstas indeks, og den gav problemer mht. visningen af æ, ø og å
Det er da klart: Hvis man erklærer, at siden benytter et tegnsæt, der
slet ikke har æøå, så vil det naturligvis give problemer...

> Jubii skrev til mig:
> ===========================
> "De skal oversættes til &aelig; &oslash; og &aring;
Så er jubii's robot mere buggy end jeg troede.

ISO Latin 1 er standard på webbet, hvis ikke andet angives[1]. ISO Latin 1
indeholder æøå. Punktum.

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke ændre min kode blot for at gøre én
bestemt (og åbenbart fejfyldt) robot glad.

Note 1:
Jvf. RFC 2616 afsnit 3.7.1.

Bemærk dog, at W3C _anbefaler_, at tegnsæt eksplict angives angives i
HTTP-svar. Dette kan ske igennem HTTP-headeren i responset (bedst, men
ikke alle web-skribenter har mulighed for at rode med HTTP-headers)
eller gennem "poor man's" erstatning for den ægte vare: META HTTP-EQUIV
tags i HTML'ens HEAD sektion.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-02-01 12:27

On Thu, 22 Feb 2001 20:35:34 GMT, Kim Lennert Simonsen
<kls@brugden.dk> wrote:

> [...]
>om du skriver <meta http-equiv="Content-Type">
>content="text/html; charset=iso-8859-1">" Interessant (red.)
[..]

Nu er Jubii jo ikke ligefrem kendetegnet ved teknisk kompetence hvad
angår forståelse for HTTP, HTML plus diverse andre webstandarder (DNS,
clusteropsætning, etc.)...

--
- Pede
Professionel nørd