Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Spørgsmål om filterbrug?
Fra : Lars Holst

Dato : 30-08-02 17:00

Jeg bruger Minolta Dimage 7i og har for nyligt købt 2 filtre.
Det ene er et UV filter og det andet er et Cirklært Polariseringsfilter.

Mit spørgsmål er:
Er der nogen grund til IKKE at benytte begge filtre hele tiden?
Eller er der nogen grund til IKKE at bruge et Pol-filter hele tiden?
Og sidst...... er der nogen grund til IKKE at bruge UV filter hele tiden?

Jeg forestiller mig at Pol-filtret kunne sidde tættest på objektivet og at UV filtret kunne sidde yderst som en simpel beskyttelse
af det dyrere grej.

Der er konstateret ingen vignettering i sidstnævnte konfiguration.
Polfiltret virker effektfuldt og er nemt at dreje til rette indbyrdes vinkel trods placeringen af UV filtret yderst.
Med en EVF kan man bruge POL-filter som på mine gamle SLR mursten.

venligst

Lars

Fra : Klaus Madsen

Dato : 30-08-02 20:19

> [...]
> Eller er der nogen grund til IKKE at bruge et Pol-filter hele tiden?
> Og sidst...... er der nogen grund til IKKE at bruge UV filter hele tiden?

Hej

Ja, der er en grund til ikke at bruge begge filtre hele tiden.

Pol filteret "stjæler" et par blænder. Det kan selvfølgeligt være ok, nogen
gange eller ligefrem godt hvis der er for meget lys. Derudover kan
polfilteret fjerne refleksioner (ikke på metal), men det er jo heller ikke
altid man ønsker det.

UV filteret har stort set ingen virkning (herhjemme) men bruges som du selv
skriver, til beskyttelse af objektivet. Så det kan du godt lade sidde på
hele tiden.

Mvh Klaus
Webdesign, DtP & undervisning
www.grafreaks.dk