Bestemmelse af diameter
Fra : Ole Weigelt

Dato : 30-08-02 16:18

Hej,

Diameteren D på valsen skal bestemmes. Denne er givet udfra variablerne X og
Y som kan bevæge sig på deres egen bane. q1 og q2 er faste færdier, som
indstilles fra start. Valserne vil så bevæge sig efter som D vokser, og vil
skubbe X og Y i hver deres retning, i en vinkel på 60 grader. Punktet w
ligger fast, efter som det indstilles fra q1 og q2, og vil skubbe til valsen
med en diameter på 32, og vil bevæge denne i en bane, hvor den ligger i en
radius på 100 fra punktet w.

Er der nogle som kan give et svar på, hvordan diameteren D udtrykkes via X
og Y.

Tegning af problemet kan ses på linket: www.dragonforce.dk

<weigelt>

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-08-02 16:36

On Fri, 30 Aug 2002 17:17:35 +0200
"Ole Weigelt" <weigelt@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> w.
>

> Er der nogle som kan give et svar på, hvordan diameteren D udtrykkes

ikke et komplet svar, men jeg tror jeg har en ide til hvordan det løses
(kun en flyvsk teori da jeg kun lige brugte 2 minutter på det)

de 3 store cirkler's centrum danner en trekant (hvor 2 af siderne er X
og Y). ved at lave vinkelhalvering på de 3 vinkler i trekanten, så har
du i disse linjer skæringspunkt for trekantens indvendige cirkel (dette
centrum er så vidt jeg kan regne mig frem til det samme som det din
valse har).
Med dette burde det være almindeligt geometri der skal til for at finde
ligningen for diameteren.
(den ekstra lille cirkel tæller bare med som radius på den cirkel den er
placeret op af).
Tror du jeg er inde på noget af det rigtige?

--
Kim Schulz - Freelance Development | Pray: To ask that the laws of the
Email : kim @ schulz.dk | universe be annulled in behalf of

Fra : Ole Weigelt

Dato : 30-08-02 17:32

Jeg kan se, at det passer i det tilfælde, som jeg har lagt op.
Det passer dog ikke i alle tilfælde, så vidt jeg kan måle op...
eks. der kan forekomme, hvor det kun stemmer i det sidste tilfælde.
x = 173,153 - y = 158 - D = 15
x = 227,02 -y = 158 - D = 50
x = 212,535 - y =178 - D = 50