Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan fotografere jeg festfyrværkeri?
Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 30-08-02 16:04

Hej

På Sønderstrand i Aabenraa er der i aften kl. 23.30 DM revanche i
festfyrværkeri med nummer 1-2 og 3.

Hvordan tager jeg billeder af dette som er hver at se på .

Jeg vil helst kun taget billeder i RAW format derfor kan jeg "kun" bruge
indstillingerne P-Tv-Av-M.

Jeg har virkelig svært ved at finde ud af hvordan disse indstillinger skal
stå.

Kan jeg med fordel bruge kontinuerligt fotografering til dette projekt med
fordel?

Udstyr:
Canon Powershot G1
Speedlite 420EX blitz
UV filter
Cir-polarizing filter
Stativ

Mvh
Henrik

Fra : KNL DtP

Dato : 30-08-02 19:12

" <hbp@privat.dk> skrev i en meddelelse

> På Sønderstrand i Aabenraa er der i aften kl. 23.30 DM revanche i
> festfyrværkeri med nummer 1-2 og 3.

Oki.

> Hvordan tager jeg billeder af dette som er hver at se på .

Forklaring følger...!

> Jeg vil helst kun taget billeder i RAW format derfor kan jeg "kun" bruge
> indstillingerne P-Tv-Av-M.

Godt nok - de der "idiotsikrede" programmer er ikke til at bruge til noget når det
virkelig gælder...

> Canon Powershot G1
- tjeck
> Speedlite 420EX blitz
- nope
> UV filter
-nope
> Cir-polarizing filter
-nope
> Stativ
-tjeck

Altså smid kamera på stativet, find det sted på himmelen, hvor der fremkommer det
flotteste festfyrværkeri. Jeg vil bruge vidvinkelobjektiv, da det kan være svært at
"ramme" med telen.

For at få den mest brugte (og efter min mening den flotteste) effekt ved
fotografering af festfyrværkeri, så skal du bruge en laaaaang lukketid. Det kan være
30 sek. - det kan også være 10-15. Det komme lidt an på hvor meget fyrværkeri du vil
ha' på hvert enkelt billede.

Lysmålingen er jo selvsagt noget svær, så det må du sjusse dig frem til - mål hvor
stor en blænde du kan få ved f.eks. 15 sek. belysningstid. Hvis dette f.eks. giver
f:5,6, så sætter du den f.eks. på 8 eller 11 - alt efter hvor meget festfyrværkeri
vil tilføje af extra lys. Du kan med fordel skyde lidt over og under dette gæt - det
vil dog altid være mere end det du måler mod den sorte nattehimmel.

Ta' rigeligt med billeder - husk at lave kameraet stå HELT stile - du kan også bruge
B-funktionen, og så stoppe når du har fået nok lys på billedet. Tjeck hele tiden
billedets kvalitet, så når du finder en go' indstilling så holder du fast i den.

Håber du kunne bruge disse råd til noget! Nogen spørgsmål? Så skriver du bare igen...

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 30-08-02 19:38

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Kristian

> [...]
fremkommer det
> flotteste festfyrværkeri. Jeg vil bruge vidvinkelobjektiv, da det kan være

Jeg har desværre ikke et vidvinkelobjektiv

> [...]
Det kan være
> 30 sek. - det kan også være 10-15. Det komme lidt an på hvor meget

Højeste lukketid på G1 er 8 sekunder så det må jeg nøjes med.

> [...]
gæt - det
> vil dog altid være mere end det du måler mod den sorte nattehimmel.

Altså.... et eks. jeg stiller G1 på Tv og stiller lukketid på 8 sek. Så
holder jeg udløser knappen halvt ned og hvis blænde f.eks viser f:5,6 så
stiller jeg knappen over på M (manuel for både lukketid og blænde) og
stiller lukketid på 8 sek. og blænden på f:8,0 som iøvrigt er den højeste
blænde på G1?

Mvh
Henrik

Fra : KNL DtP

Dato : 30-08-02 20:01

"Henrik Bruun-Petersen" <hbp@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stiller jeg knappen over på M (manuel for både lukketid og blænde) og
> stiller lukketid på 8 sek. og blænden på f:8,0 som iøvrigt er den højeste

Jeps! Prøv dig frem, og vurder billederne hvis de nu har et par indledende runder,
hvor det ikke er så flot.

Mht. ISO, så opnår du den flotteste billedkvalitet ved 50 ISO - men du kan komme ud
for at der ikke er nok lys ved 8 sek. til en f:2,8 eller hvad der nu er største
blænde åbning på dit G1-kamera. Hvis det var mig (og jeg bruger sølvkornsfilm), så
ville jeg vælge 200 eller 400 ISO til sådan en opgave. Igen prøv lidt af hvert - du
kan jo se info-filen bagefter for detaljer om det bedste billede, og derved lære af
det.

Held og lykke med det - og lad os andre se de bedste skud

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 30-08-02 19:43

> " <hbp@privat.dk> skrev i en meddelelse

Jeg glemte....

Hvad med ISO indstillinger?

G1 har:
50
100
200
400

Mvh
Henrik

Fra : U. Pedersen

Dato : 31-08-02 11:21

Henrik Bruun-Petersen skrev:

>Jeg har virkelig svært ved at finde ud af hvordan disse indstillinger skal
>stå.

Hej Henrik

Står der ikke noget om emnet i din brug"forviring" til dit kamera ?

fx. skal min Sony DSC-S50 indstilles på ** OUT DOOR ** ved optagelser
af solopgang/solnedgang, nattescener, neonskilte eller fyrværkeri.

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 31-08-02 20:19

"U. Pedersen" <info@digifoto-nord.dk> skrev i en meddelelse
> Står der ikke noget om emnet i din brug"forviring" til dit kamera ?

Nej ikke meget.

> fx. skal min Sony DSC-S50 indstilles på ** OUT DOOR ** ved optagelser
> af solopgang/solnedgang, nattescener, neonskilte eller fyrværkeri.

G1 har en indstilling til nat foto men det virker ad h... til og som før
skrevet ønsker jeg ikke at bruge disse faste indstillinger da jeg kun kan
gemme mine billeder i JPG.

Ved at vælge "P" (Program AE) hvor kameraet automatisk indstiller lukketid
og blændeåbning ELLER "Tv" hvor jeg selv skal indstille lukketid og kameraet
automatisk indstiller blændeåbning ELLER "Av" hvor jeg selv indstiller
blændeåbning og kameraet selv indstiller lukketid ELLER "M" hvor jeg selv
skal indstille både lukketid og blændeåbning.

Ved at vælge en af disse fire indstillinger kan jeg gemme mine billeder i
RAW og derefter lave TIFF billeder, JPG kan jo ikke bruges til andet ind
udgivelse på skærm og web.

MEN jeg syntes det er svært, dog ikke i dagslys m/"P" her får jeg nogle gode
billeder. Problemet er når jeg som i aftes vil prøve noget andet.

Mange af de problemer jeg har har nok udløb i at jeg ikke helt forstår de
samspil der er mellem lukketid og blændeåbning, og jeg har endda læst både
Digital Fotografering af Thomas Nykrog og Politikens Familiehåndbøger, Jeg
Fotograferer. Selvfølgelig er jeg da kommet på sporet men der mangle lige
det sidste.

I går aftes tog jeg 123 billeder af festfyrværkeriet og 29 af dem kan bruges
til noget, først havde jeg en lukketid på 8 sek. og en blænde på f:2,0 men
dette har givet nogle billeder der ligner dem man ser taget ved en motorvej
med lange streger af lys, ikke særligt flot syntes jeg, dette kunne jeg dog
først se da jeg kom hjem.

Grunden til at jeg satte lukketid ned til 2 sek. var fordi jeg så kunne tage
nogle flere billeder og for mig at se er de billeder der ramte plet også
meget bedre.

Mvh
Henrik

Fra : Morten Grouleff

Dato : 31-08-02 21:12

"Henrik Bruun-Petersen" <hbp@privat.dk> writes:

> "U. Pedersen" <info@digifoto-nord.dk> skrev i en meddelelse

[...]

> [...]
> blændeåbning og kameraet selv indstiller lukketid ELLER "M" hvor jeg selv
> skal indstille både lukketid og blændeåbning.

Dette er taget på "M" med størst mulig blænde (F2.8) og 1/3s lukketid i
4MP og skaleret ned til 757x568 til dette formål. Det er lidt rystet,
men det må man tage med når det er håndholdt med den slags lukketid.
Omvendt ser det helt sjovt ud med de krusseduller lyset tegner af den
grund :)

<URL:http://www.grouleff.com/~mg/p8203808.jpg>

> Ved at vælge en af disse fire indstillinger kan jeg gemme mine billeder i
> RAW og derefter lave TIFF billeder, JPG kan jo ikke bruges til andet ind
> udgivelse på skærm og web.

Ikke enig. Hvis man skal ikke bruger de "hårde" komprimeringer synes jeg
JPEG er ganske okay.

[...]

> Grunden til at jeg satte lukketid ned til 2 sek. var fordi jeg så kunne tage
> nogle flere billeder og for mig at se er de billeder der ramte plet også
> meget bedre.

Jeg vil nok helst længere ned i lukketid. Flg er taget med F2.8 og 1/15s
lukketid, håndholdt. Faktisk burde jeg nok endnu længere ned, da det er
noget udbrændt, men det kan nok ikke undgås når det er ild man tager
bileder af?

PS. Kameraet er et Olympus C40Z, og fyrværkeriet er årets DHL stafet i
Mindeparken i Århus.

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Fra : Morten Grouleff

Dato : 31-08-02 21:42

Sorry, glemte URLen: <URL:http://www.grouleff.com/~mg/p8203855.jpg>

--
Morten Grouleff.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 01-09-02 10:30

Hejsa!

Jeg har også leget lidt med mit Canon G2 of fyrværkeri. Se f.eks her
http://bo.yaboo.dk/regatta/index.htm
De er alle taget fra båd og unden stativ. Fra Regatta i Silkeborg 2002. De
fleste kunne også klare en papirudgave på 30X45 cm ( fra Interphoto`s
netprint).

Hilsen Bo

File: IMG_0848.JPG
File size: 799KB
Image Serial Number: 108-0848
Camera Model: Canon PowerShot G2
Firmware: Firmware Version 1.10
Date/Time: 2002.08.10 23:04:13
Shutter speed: 1/30 sec
Aperture: 2.2
Exposure mode: Av
Flash: Off
Metering mode: Evaluative
Drive mode: Continuous frame: 5
ISO: 200
Lens: 7,0 to 21,0 mm
Focal length: 7,0 mm
Subject distance: 66 m
AF mode: Single AF
Focus point: [Center]
Image size: 2272 x 1704
Image quality: Fine
White balance: Auto
Saturation: Normal
Sharpness: Normal
Contrast: Normal

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 01-09-02 15:30

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De er alle taget fra båd og unden stativ. Fra Regatta i Silkeborg 2002. De
> fleste kunne også klare en papirudgave på 30X45 cm ( fra Interphoto`s

Hej

Mine billeder minder meget om dine, jeg har ikke noget webside der er i
drift men det vil jeg få ordnet.

Når jeg har lagt dem på nettet giver jeg besked, og ikke fordi jeg tror
billederne er noget specielt men fordi jeg gerne vil have at vide hvad jeg
kan gøre bedre.

Mvh
Henrik

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-09-02 20:41

"Henrik Bruun-Petersen" <hbp@privat.dk> wrote:

>Hej
>
>På Sønderstrand i Aabenraa er der i aften kl. 23.30 DM revanche i
>festfyrværkeri med nummer 1-2 og 3.
>
>Hvordan tager jeg billeder af dette som er hver at se på .

Efter en masse ord om digitalfoto af fyrværkeri i denne tråd, fandt jeg en enkel
film frem med fem billeder af fyrværkeri.

De tre af disse billeder er blevet til en side om fyrværkeri på min hjemmeside.
Der er også beskrevet lidt om film, blænde osv.

Man kan endnu ikke klikke sig frem til dette nye afsnit fra forsiden, men her er
den fulde adresse: <http://hiker.dk/billeder/fireworks/default.htm>

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Bo Kristensen

Dato : 01-09-02 20:54

"Ove Kjeldgaard" <ok@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Der er også beskrevet lidt om film, blænde osv.
>
> Man kan endnu ikke klikke sig frem til dette nye afsnit fra forsiden, men

Flot!

Kan især godt lide det sidste. Tak fordi du delte!

--
Bo Kristensen
Weinberg's Second Law: If builders built buildings the way programmers wrote