MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP på HD med 2 partitioner?
Fra : Søren Nellemann

Dato : 30-08-02 13:19

Jeg kan ikke få XP installeret på C drev (har også D-drev på ca. 2 gb til
brug for scratch-disk for Photoshop).

Fejlmelding om at drev C er fejlbehæftet.

Er der generelt problem med at installere XP på HD med 2 drev??

mvh/Søren

Fra : Morten

Dato : 30-08-02 13:29

> Jeg kan ikke få XP installeret på C drev (har også D-drev på ca. 2 gb til
> brug for scratch-disk for Photoshop).
>
> Fejlmelding om at drev C er fejlbehæftet.

Hvad lyder fejlmeldingen præcist på, og hvornår under installationen
kommer den?

> Er der generelt problem med at installere XP på HD med 2 drev??

Nej, overhovedet ikke. Ligger der noget på c-drevet i forvejen, bør du dog
formatere først, da en ren installation er at foretrække.

Mvh.
Morten

Fra : Søren Nellemann

Dato : 30-08-02 21:53

> Hvad lyder fejlmeldingen præcist på, og hvornår under installationen
kommer den?

Fejlmelding lyder på at "C-drev er beskadiget og instal. af XP afbrydes".
Meldingen kommer efter indtastning af instal.koden og ifm. at instal.program
checker drevene inden indlæsning af instal.filerne.

Ved instal. af win98 under samme forhold med 2 drev checker den også begge
drev men finder ingen fejl.

> Nej, overhovedet ikke. Ligger der noget på c-drevet i forvejen, bør du dog
> formatere først, da en ren installation er at foretrække.

På drevet ligger i forvejen win98, da jeg tilsyneladende ikke kan instal.
win xp fra dos-promt (??), så det duer ikke at formatere c-drev.

Er der en anden måde at gøre det på?

Fra : Morten

Dato : 30-08-02 22:21

> [...]
> checker drevene inden indlæsning af instal.filerne.
>
> Ved instal. af win98 under samme forhold med 2 drev checker den også begge

Har du forsøgt med en scandisk under win98 inden installation af XP? Virker
win98 ellers som det skal? Har du installeret win98 for nylig? Det lyder lidt
underligt at XP finder fejl, men ikke win98. Måske en formatering kan løse
problemet.

> På drevet ligger i forvejen win98, da jeg tilsyneladende ikke kan instal.
> win xp fra dos-promt (??), så det duer ikke at formatere c-drev.
> Er der en anden måde at gøre det på?

Du kan boote op fra XP-cd'en og vælge format under installationsprocessen.
Du skal evt. ændre bootrækkefølgen i din bios, så pc'en forsøger at starte på cd
før diskette og harddisk
Du kan også boote på winXP-bootdisketter fra www.bootdisk.com (du skal
bruge 4-5 disketter, husk at hente til den korrekte udgave af XP). Du kan evt.
først boote på din win98-startdiskette, formatere c-drevet og dernæst boote på
XP-startdisketterne for at køre installation, hvis du er mere tryg ved den måde.

Mvh.
Morten