MS Windows
briani 27239
Windows Partition Ødelagt?
Fra : Jess Nygaard Pederse~

Dato : 30-08-02 12:49

Hej

Jeg har været i gang med at rode lidt med Linux (Mandrake 8.2). Hvor jeg fik
det op at køre i en dualboot med Windows XP. Hvorefter jeg ændrede
bootmenuen fra LILO til GRUB, og så startede problemerne:

Derefter kunne jeg få adgang til Windows XP. Så prøvede jeg køre en "fdisk
/mbr" fra Windows ME CD for at gendanne Master Boot Record. Det hjalp ikke.

Så prøvede jeg at smide min Windows XP CD i og starte op på den, for at køre
en Recovery, men computeren ville ikke boote fra CD'en.

Så startede jeg op på Windows ME CD'en igen, smed Windows XP CD'en i, gik
ind i mappen /i386 og startede Winnt.exe, så fik jeg meddelelsen:
"An internal setup error has occured. Could not find a place for a swap
file. Installationen kunne ikke fortsætte."

På dette tidspunkt var/er jeg villig til at geninstallere Windows og hele
moletjavsen, så jeg smed harddisken i en anden computer (Også med Windows XP
installeret), og nu får jeg at vide at min Windows XP partition er
uformateret.

Så mit spørgsmål er, hvordan jeg får reddet Windows XP installation (hvis
det er muligt)?

Hvis ikke det er muligt, så vil jeg vide hvordan jeg får adgang til den
"uformateret" partition for at få kopieret mine emails over på et sikkert
sted?

Info om partitionerne:
Partition Size [MB]
C: Windows XP 4220 ("uformateret") (Aktiv)
*: Extended 49779,5
D: Programmer 9287,5
E: Sikring 5004,6
J: Data 35487,3
*: Linux Ext2 3004,3
*: Linux Swapspace 251

Håber der er nogle der kan hjælpe...

Mvh. Jess

PS. Ved svar på email fjern 2 x REMOVETHIS

Fra : Jess Nygaard Pederse~

Dato : 31-08-02 00:56

Jess Nygaard Pedersen <weshleyREMOVETHIS@REMOVETHIShotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Info om partitionerne:
> Partition Size [MB]
> C: Windows XP 4220 ("uformateret") (Aktiv)

Så har jeg endelig fået hentet de data jeg skulle bruge fra partitionen.
Jeg fandt en del der ville kunne gøre jobbet for mig (bl.a. Restorer2000).
Det eneste problem var blot at de alle kostede omkring 100$ og opefter,
hvilket jeg ikke var villig til at ofre.
Jeg fandt derefter følgende artikel hos Microsoft ( Q153973 - Recovering
NTFS
boot sector on NTFS partitions:
http://makeashorterlink.com/?S621218A1 ).

Jeg fulgte fremgangsmåden, selvom det kun galdt for Win NT og 2000, og efter
genstart af computeren, så kom chkdsk frem og undersøgte partitionen og
fandt en masse fejl ( hvilket gjorde mig glad, da den nu kunne læse på
partionen ) og efter Windows var startet kunne jeg kopiere dataene til et
sikre sted.

Løsningen har dog resulteret i, at mit "Windows" og "Program Files" mapper
er forsvundet, men mit "Documents and settings" bibliotek var det stadig.
"Windows" og "Program Files" mapperne ligger stadig på partitionen og spøger
et eller andet sted, da Windows viser, der er brugt lidt over 3 GB, og
"Documents and settings" fylder kun ca. 400 MB. Men det er vist bedre få
skidtet formateret og starte på frisk...

Mvh. En meget lettede Jess