Nervøs hvalp
Fra : Michael H.

Dato : 30-08-02 09:24

Hej med jer, igen

Vi fik vores lille Rottweilerhvalp her i Tirsdags, og er meget
glade for ham, men...

Han virker utrolig nervøs/bange når han hører den mindste lyd
feks. hvis man sætter glasset lidt for hårdt på bordet, kommer
til pludselig at lave en høj lyd, eller en pludselig lyd i TV'et
så farer han sammen og løber ud af værelset.

Jeg ved godt at han lige skal vænne sig til de nye omgivelser
men vores gamle Rotte var slet ikke så nervøs/bange af sig.
Igår aftes mødte vi vores genbo med sin lille Westie på 3 mdr.
i en transportkasse, og den begyndte at gø da den så vores hund,
(vores havde ikke set westien) med det resultat at vores hund løb
som lyn og torden ind i huset.

Er det normalt at de er så nervøse eller er det vores der er en
''lille piveskid'', og kan man overhodet gøre noget så han ikke
er så nervøs og bange for lyde, biler, mennesker og andre hunde ??

Michael

Fra : Thomas

Dato : 30-08-02 10:11

Hej Michael H.!

> Er det normalt at de er så nervøse eller er det vores der er en
> ''lille piveskid'', og kan man overhodet gøre noget så han ikke
> er så nervøs og bange for lyde, biler, mennesker og andre hunde ??

Da jeg fik min schæfer-hvalp (en tæve) for et års tid siden var hun også
meget nervøs - ikke i samme udstrækning som din hvalp, men alligevel
lidt derhenaf.

Det råd jeg fik af dyrlægen var, at hunden bare skulle ud og opleve
noget - og gerne så hurtigt som muligt. Dvs. inden den blev alt for
mange uger gammel da den bruger sine første uger (mellem 8-12 uger, tror
jeg) til at danne sit permanente indtryk af omgivelserne.

Så ... måske skal du bare tage ham med ud og se mennesker, lastbiler,
cykler, tog og busser. Simpelthen gå en tur med ham på strøget i en
større by osv, osv. Samtidig kunne du tale med lys og venlig stemme til
ham og eventuelt tage noget legetøj han kan lide med. Simpelthen for at
distrahere ham, og få ham til at vænne sig til omgivelserne samtidig med
at han har det sjovt og mærker at du er glad og rolig.

Det ville i hvert fald være det, jeg ville gøre. Håber, det kan hjælpe
dig lidt?

Mvh,
Thomas

Fra : KT

Dato : 30-08-02 11:39

Hej Michael.

Allerførst: tillykke med dit nye familiemedlem! Jeg tror, det er ganske
normalt, at din hund reagerer som den gør. Der er selvfølgelig store
forskelle fra hund til hund - vores 1. hund var fløjtende ligeglad med
sådanne "småting" som gravemaskiner, fremmede hunde, helikoptere og høje
lyde, mens Diva (nu 5½ måned) var noget mere usikker i starten. Nu derimod
er der ikke meget, der kan vælte hende af pinden, så det skal nok komme med
din hund også.
For det første må du huske på, at han jo ikke rigtig kender dig endnu. Han
skal lige have tid til at lære, at "ham der Michael, ham kan man stole på!!
Når han er med, sker der ikke noget farligt." Det er også vigtigt, i de
situationer hvor hunden bliver bange og flygter, at du *ikke* ynker ham
("nåååårh, staaaakkels lille dig, hvor eeeeer det dog syyyyynd for dig"),
for så fortæller du hunden at ja, det var meget farligt, og det var det helt
rigtige at stikke af. I det hele taget skal du være opmærksom på, at hunden
er fantastisk dygtig til at læse dit kropssprog; han vil ikke være et sekund
i tvivl om, hvis du selv er lidt usikker (på hundens vegne) eller stresser
lidt - det kan han altså sagtens mærke. Så det er vigtigt, at du selv er
positiv og tryg ved situationen - det vil som regel smitte af på hvalpen.
Derudover er det _meget_ vigtigt at miljøtræne hunden, men det så jeg, at
Thomas har fortalt om, og jeg vil give ham helt ret i det han skriver. Dog
vil jeg nok ikke gå helt så hurtigt frem, hvis din hund er så usikker, som
du beskriver den. Den næste uges tid ville jeg nok ikke udsætte ham for de
helt store oplevelser; jeg ville nøjes med at gå op i nærheden af
cykelstien, så I kan lege og hygge, mens alle cyklerne triller forbi, eller
tage ham med hen foran lokalbrugsen og lade ham se lidt på livet der, eller
måske finde et stykke græs, hvor der er biler, cykler, børn osv. i nærheden
og så smide godbidder/foder, som han kan gå og søge efter. Banegårde,
byggepladser og byture ville jeg nok vente med til næste uge, når han
(forhåbentlig) er mere tryg ved dig.
Mht. det at møde andre hunde: *du* skal være tryg ved den anden hund, før
hvalpen bliver det. Så aftal at mødes med nogle hundeejere, du kender (nogle
med rolige sikre hunde), og sæt dig så på hug, når hundene skal mødes. På
den måde kan han når som helst komme hen til dig, hvis han synes, det bliver
for meget. Du behøver ikke at sige noget, egentlig heller ikke at rose, bare
sid der og slap af, så skal det nok komme efterhånden.
Hmm, er der mon mere, jeg vil sige? Nå ja, en lille ting til: pas på med at
liste rundt inde i huset. Gør som du plejer, tænd opvaskemaskinen (hvis du
da er så heldig at have sådan en......suk), tænd fjernsynet, skraml med
potter og pander, når du laver mad og lad i det hele taget være med at lave
et "lydløst" hjem. Han vænner sig hurtigt til det.
Og selvfølgelig vil jeg anbefale dig (og alle andre) at begynde på et
hvalpemotavationshold; nu ved jeg ikke, hvor du bor, men der er som oftest
en hundeklub i nærheden. Det er bare så godt for både hund og fører, og man
kan sagtens begynde med en 8-ugers hvalp. Der vil du højst sandsynligt også
kunne få svar på mange af de spørgsmål, der dukker op undervejs.
Ja, det var så lige det, jeg kunne komme i tanker om nu. Jeg håber, det kan
være til lidt hjælp.
Held og lykke!

Mvh. Line

Fra : Helle Jensen

Dato : 30-08-02 15:01

Hej Michael

Det kan være en god ide at vænne hvalpen til mange lyde. CDen Auritsius(?)
indeholder mange forskellige lyde, som kan afspilles på lavt lydniveau (så
lavt at hvalpen næsten ikke hører det), mens hvalpen er optaget af andre
ting - lege, spise osv. Efterhånden som hvalpen vænner sig til lydene og
ikke reagerer på dem, kan der skrues op for lydene. Der følger en mere
udførlig vejledning med CDen.

Endvidere er tegnefilm rigtig gode at afspille for hvalpen - her er der
masser af tju bang lyde. Bruges selvfølgelig efter samme princip som
ovenstående.

Jeg tror, det er vigtigt at træne vores hunde til at ignorere/vænne sig
til mange lyde mens de er hvalp, så undgås ubehagelige oplevelser f.eks.
nytårsaften eller når hjem-is bilens klokke ringer i kvarteret.

Held og lykke med din nye hvalp

Helle

Fra : solveig

Dato : 30-08-02 16:33

Hej.
Jeg har også en overgang haft problemer med at min hund var nervøs for
lyde.
F.eks når et grydelåg blev lagt lidt hårdt på bordet, blev min hund
bange. Jeg satte mig ned til hunden, tog grydelåget med og lagde den
hårdt ned på gulvet, straks lyden var der, fik min hund en godbid. Det
blev gjort mange gange. Det var som om at hunden nærmest blev glad når
den "grimme" lyd kom, fordi der så vankede godbidder.
Min hund er blevet overfaldet af en anden hund, og derefter kunne jeg
næsten ikke trække hunden forbi når vi mødte den anden hund. Også der
brugte jeg små godbidder, sådan at straks vi så den anden hund, fik min
hund en godbid, samtidig med at jeg talte opmundtrende og glad til den.
Og i dag, kan vi fint gå forbi den anden hund.
Jeg ved ikke om dette kan bruges. Men det hjalp os.
Held og lykke med det.
Mvh
Solveig

http://www.kandu.dk/