vand i olien - hvorfra?
Fra : Tore og Helle

Dato : 30-08-02 07:56

I min Volvo Penta MD5A er der kommet vand i olien (olien er lysgrå og fylder
meget mere). Hvilke steder skal jeg undersøge for evt. utæt pakning etc.

Tore
Rosa
Magretheholm

www.rj85.dk

Fra : Kjeld Hansen

Dato : 30-08-02 23:09

"Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fylder
> meget mere). Hvilke steder skal jeg undersøge for evt. utæt pakning etc.

Tja, den hyppigste årsag til vand i olien er vel en sprængt toppakning.
Inden du piller toppakningen af kan du prøve at få målt kompressionen på
cylindrene for at se om om det ligger normalt og lige højt på alle cylindre.
Gør det det, kan du så i første omgang kontrollere andre fejlkilder. Hvis
der er oliekøler på en Penta MD5A, kunne det også være her fejlen ligger.

Venlig hilsen
Kjeld
L/F Mytilus

Fra : Per

Dato : 31-08-02 13:57

> [...]
fylder
> meget mere). Hvilke steder skal jeg undersøge for evt. utæt pakning etc.

Jeg er ikke hjemme i VP MD5A, men tit er det simmerringene på akslen til
vandpumpen og/eller aksen der er slidte.
Det kan også være toppakningen, men mere usansynligt, da der ikke er noget
væsentlig tryk der kan skade toppakningen mellem skylle- og oliekanaler. Dog
kan en tæring i topstykke være årsag til vand kommer til oliekanaler.

--
_/) Hilsen

Per
S/Y A Lot
Helmsman 35

Fra : Stjernholm

Dato : 13-09-02 23:01

hej
Et andet forslag kunne vel også være at Jeres motor kører mange korte ture,
og så er det kondensvand der er i olien.
Dette sker i en bilmotor, ved mange korte ture - og i takt med at olien
forbruges, "efterfylder" den selv med lidt kondensvand. Og når Du så efter
en lang tur (200 km) og motoren bliver gennemvarm, vil kontrollere
oliestanden er vandet fordampet og oliestanden i nærheden af MIN.
mvh
peder

Fra : Lillian Schütt

Dato : 20-10-02 18:52

Hej Peder
Jeg har haft det samme problem med en BUKH, det var vand som blev suget ind
fra udstødningen, fordi der er en hævertbryder der var tilstoppet så det
vand som står i udstødningen blev suget ind ovenpå stemplerne, Og det var en
dyr omgang, held og lykke med det