Skift fra SiS735 til KT333
Fra : Lovegreen

Dato : 30-08-02 06:32

Jeg har en kammerat som vil skifte sit ECS board
ud med et Asus A7V333.
Er det bare at smække det nye board i og installere via 4-in-1
driverne ?
Eller bør man gen-installere Win XP ?

mvh
Lars

lovegreen AT it DOT dk

Fra : jørgen vorre

Dato : 30-08-02 06:59

jeg tror ikke windows xp vil starte efter at du har skiftet bundkort det har
ikke hørt ,at nogen kunne få den til og vis det er fra en sis til en via så
bliver du nød til at ligge windows xp om.
jørgen

Fra : Leony

Dato : 30-08-02 07:18

"jørgen vorre" <stenhojen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke hørt ,at nogen kunne få den til og vis det er fra en sis til en via

> bliver du nød til at ligge windows xp om.

Under alle omstændigheder ville det være en god ide at ominstallere.
På den måde får man helt sikkert alle gamle drivere ud af systemet, så de
ikke kan genere.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Lovegreen

Dato : 30-08-02 19:20

> Under alle omstændigheder ville det være en god ide at ominstallere.
> På den måde får man helt sikkert alle gamle drivere ud af systemet, så de
> ikke kan genere.

Nu må vi se om det bliver mig der får "æren" af at montere det nye Asus
A7V333 (m/raid btw.)

Men grunden til min kammerat vil opgradere er, at hans system har kørt
ustabilt med periodiske fejl.
Jeg har selv kigget lidt på den, og har da også læst rundt omkring at folk
har haft problemer med ECS-board'et.
Men jeg har ikke kunnet finde en nyere bios, som skulle kunne forbedre
stabiliteten.
Maskinen har også været på "værksted" hvor den kørte en 24-timers test uden
problemer.
Lige nu, står den og samler støv, fordi Windows XP vil ikke starte op. Meget
mystisk.
Men nu er det sket - byt til nyt. :)

mvh
Lars

lovegreen AT it DOT dk

Fra : Leony

Dato : 30-08-02 21:07

> Maskinen har også været på "værksted" hvor den kørte en 24-timers test
uden
> problemer.

Det er egentligt meget mærkeligt. En gang i mellem kunne jeg godt tænke mig
at se når de laver disse tests (hvis de overhovedet laves), hvis jeg skulle
have lavet en sådan test ville jeg gerne være tilstede. En kunde kommer ind
i butikken og siger "min computer vil ikke starte". Fint vi tester den lige,
siger ekspedienten. 3 dage senere kommer kunden ind i butikken igen og får
beskeden "din computer virker fint, vi har ikke observeret nogen fejl, det
bliver lige 400 kr for at få testet den". Kunden kommer glad hjem og sætter
computeren til, den vil ikke starte. Her spørger jeg mig selv hvad strøm
bruger butikken siden computeren kan køre uden fejl her, men ikke viser tegn
på liv hos kunden?

Ved godt at der bliver indleveret en del ting som aldrig har fejlet noget,
men ikke at kunne få computeren til at starte, det tager man ikke fejl af.

Fra : Lovegreen

Dato : 31-08-02 06:57

> [...]
> computeren til, den vil ikke starte. Her spørger jeg mig selv hvad strøm
> bruger butikken siden computeren kan køre uden fejl her, men ikke viser

Nu skal jeg ikke udtale mig om andre forretninger, men jeg ved at computeren
er blevet testet i dette tilfælde. Jeg kan ikke helt huske hvad program de
brugte
men det er vist nok noget med "24 hour burn in test" eller bare "burn in
test" ...
Computeren får lov til at stå og passe sig selv mens den laver udregninger.
De fejl jeg kunne forestille mig en "burn in test" vil kunne opdage er fx.
overophedning af cpu, fejl på ram-klodser, ustabil eller for lille
strømforsyning,
harddisk-fejl, osv...
Dog tror jeg ikke testen vil kunne finde evt. fejl i Windows.

Så hvis maskinen kører ustabilt, så kan man vel lige så godt selv prøve at
køre en test, istedet for at smide 400,- i lukommet..

mvh
Lars

lovegreen AT it DOT dk

Fra : Leony

Dato : 02-09-02 07:36

> Nu skal jeg ikke udtale mig om andre forretninger, men jeg ved at
computeren
> er blevet testet i dette tilfælde.

Det mærkelige er bare at computeren kan køre 24 timer her og hos din
kammerat kan den ikke starte. Hmmm.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 30-08-02 07:34

Lovegreen skrev bl.a.:

> Jeg har en kammerat som vil skifte sit ECS board
> ud med et Asus A7V333.
> Er det bare at smække det nye board i og installere via 4-in-1
> driverne ?

Da jeg skiftede fra en PIII med Intel BX chipset til en XP1600+ med VIA
KT266A chipset, skulle jeg lige prøve at smide harddisken på og lade WinXP
starte op. Det gik også fint nok. WinXP fandt det nye hardware og kørte
faktisk stabilt nok, bare ikke mærkbart hurtigere end med den gamle 600MHz
Pentium.

> Eller bør man gen-installere Win XP ?

Da jeg geninstallerede WinXP og fik driverene på plads, kørte det væsenligt
hurtigere.

Så ja... geninstaller hellere. Så er man sikker på at der ikke er noget fra
det gamle system, der sløver eller skaber ustabilitet.

--
Lars

Bruger du OutlookExpress uden OE-QuoteFix?
Skynd dig denne vej -> http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 30-08-02 10:28

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> wrote in message

> [...]
> faktisk stabilt nok, bare ikke mærkbart hurtigere end med den gamle 600MHz

Heldigt at det virkede - men helt forventet at det var sløvt - har også
forsøgt det engang -> Intel TX chipset med en K6 ->Intel BX Chipset med en
Celly - der kom mange BSOD's indtil jeg tænkte mig om og reformatterede...!
:)

> [...]
fra
> det gamle system, der sløver eller skaber ustabilitet.

Jepz...! Da jeg skiftede fra SiS645->i845E ville jeg liiiige prøve - fik
aldrig startet Windoze op...!

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : Peter Jespersen

Dato : 31-08-02 01:47

On Fri, 30 Aug 2002 07:32:14 +0200, Lovegreen wrote:

> [...]
>ud med et Asus A7V333.
>Er det bare at smække det nye board i og installere via 4-in-1

Windy er et af de få tilfælde hvor et styresystem ikke kan håndtere større
hardware skift.
Hvilket skyldes at det ikke er et PNP system (Selvom andre ikke PNP systemer
skægt nok ikke har nogen problemer).

Chancen for at få Windy'en til at køre er minimal og da vil den ikke køre
særlig optimalt.....
Ved ikke om man kan bruge det gamle Win9x trick og fjerne inf-filerne til den
udskiftede hardware for således at tvinge Sindy til at probe nye settings for
den nye hardware istedet for at benytte de allerede registrerede.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I started out with nothing & still have most of it left.

Fra : Lovegreen

Dato : 31-08-02 09:46

> [...]
for
>den nye hardware istedet for at benytte de allerede registrerede.

Tak for svaret. Jeg tror jeg vil prøve uden at gen-installere xp først.
Hvis jeg kan få bare lidt liv i maskinen, så kan jeg da redde de data
der ligger.

mvh
Lars

lovegreen AT it DOT dk

Fra : Leony

Dato : 02-09-02 07:40

"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> skrev i en meddelelse

> Windy er et af de få tilfælde hvor et styresystem ikke kan håndtere større
> hardware skift.

Windy er det en bestemt Windowsversion eller bare dem alle sammen under en
fane?
Jeg har da skiftet motherboard på et par Windows maskiner, jeg har endnu
aldrig været udsat for at de ikke har kunnet starte op på den gamle
installation af Windows med de gamle motherboard dirvere.
Windows XP vil nok kræve en re-aktivering ved skift af motherboard, men det
er jo hurtigt gjort.

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-02 12:46

Leony wrote:
> Windows XP vil nok kræve en re-aktivering ved skift af motherboard

undtagen for XP Pro Corporate version (til firmaer).

Fra : Leony

Dato : 03-09-02 08:43

"greylion snabel-a gmx.net" <"greylion snabel-a gmx.net"> skrev i en
meddelelse news:3d734e16$0$87323$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> undtagen for XP Pro Corporate version (til firmaer).

Og i mange tilfælde privatpersoner.