Alternativ til declawing
Fra : Katrine Nederby

Dato : 30-08-02 01:35

Ja, det er nok lidt mere harmløst end declawing
http://www.softpaws.com/

....men helt ærligt...Hvis man føler, det er nødvendigt med den slags
"hjælpemidler", bør man så overhovedet ha' en kat?

Mange hilsner
Katrine

Fra : marianne hellemose

Dato : 30-08-02 06:08

Hej Katrine
Som fast "bestandel" på mange US/Int.-lister, er det
noget af det jeg er blevet upopulær på at sige, men jeg føler lige som dig
at en kat kommer altså med kløer og
hvis det ikke kan accepteres, bør man vælge noget andet.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Jette

Dato : 30-08-02 06:41

"marianne hellemose" skrev:
> [...]
dig
> at en kat kommer altså med kløer og
> hvis det ikke kan accepteres, bør man vælge noget andet.

Helt enig... kom også til at tænke på den anden dag, at det da må være
frygtelig svært for disse katte at klatre opad... vores katte bruger
alene kløerne til at "vandre" op at klatretræet. Er alle disse former
for declawing ikke enormt bevægelseshæmmende for misserne?

Mvh. Jette

Fra : Niels Peter

Dato : 30-08-02 07:15

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alene kløerne til at "vandre" op at klatretræet. Er alle disse former
> for declawing ikke enormt bevægelseshæmmende for misserne?

Jo - og det giver kattene mange adfærdsproblemer.
Det er ikke ualmindeligt at få spørgsmål om urenlighedsproblemer, hvor
ejeren ikke kan forstå, hvorfor katten pludselig er blevet urenlig -
hvorefter de tilføjer som et P.S. at katten for resten blev declawed for en
måneds tid siden
Vi andre kan jo bare glæde os over, at den slags er forbudt i Danmark.
Faktisk tror jeg USA er det eneste land, hvor det er tilladt.

Niels Peter

Fra : marianne hellemose

Dato : 30-08-02 08:57

Og Canada. Mener også at have hørt at det er tilladt i
SydAfrika, men at de der har en anden "holdning" end
USA og Canada, folk bruger det kun hvis der er en
seriøs grund, ikke bare for at "beskytte" dem selv og deres møbler

Fra : Bobo

Dato : 30-08-02 11:54

Hejsa gruppe....
Må indrømme at ligefrem og fjerne klørerne på en kat er uacceptabelt,
derimod har jeg et problem med at mine katte hænger i hvis de ikke får
klippet klørerne......så da helst jeg slap, men den største har før praktisk
talt skreget af smerte fordi hun hang i......de har 2 kradsetrær, men på
trods af at de bruger det flittigt så bliver klørerne stadig for lange.....
Det virker ikke som om de lider overlast, men hvad ved bønder om agurksalat?
Den lille brokker sig godt nok lidt....de store sidder bare og kigger mens
de bliver klippet.....
Mener ikke at klippe klørerne er lige så slemt som at disideret fjerne
kløen......vores an jo staig springe op og gribe fast.....
er ikke tilhænger af klø fjerning og Perser katte......i det hele taget er
jeg ikke ret meget til americanske "Diller" og slet ikke når katte lider
overlast........er glad for mine små husmisser.....
Knuz Jinnie, Buffy og lille My

Fra : Grit Wessel

Dato : 30-08-02 12:16

> Mener ikke at klippe klørerne er lige så slemt som at disideret fjerne
kloen

Nej, du kan slet ikke sammeligne at klippe kløer og declawing.
Man bliver nødt til at klippe kløer hvis katten ikke slider dem selv,
hvorimod declawing er direkte dyremishandling. Det er ikke bare kløerne, man
fjerner, men hele det yderste led på tæerne - puha, de stakkels katte må
have mange fantomsmerter. Jeg fatter ikke, hvordan folk kan få sig selv til
at gøre det.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Katrine Nederby

Dato : 30-08-02 12:27

"Bobo" <bobo@alf-bobo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ikke ret meget til americanske "Diller" og slet ikke når katte lider
> overlast........er glad for mine små husmisser.....

Hej Jinnie.

Jeg er helt enig

At klippe kløerne kan slet ikke sammenlignes med declawing. Jeg vil endda
vove den påstand, at det ligefrem kan være hæmmende for en indekat _ikke_ at
få klippet sine kløer, da de netop, som du skriver, risikerer at hænge i
tæpper, stof og klatremiljøer. Alle mine katte får klippet kløer på
forpoterne, og det forhindrer dem ikke i at klatre i miljøerne. Jeg har kun
een gang oplevet at en kat have "problemer" efter en kloklipning. Det var en
killing, som simpelthen drattede ned første gang han forsøgte at klatre op i
miljøet uden sine sylespidser. I andet forsøg greb han bare bedre fast, og
så var den skid slået

Når katten hvæsser sine kløer slider den ikke specielt på klospidserne.
Derimod smider den kloskel, som nærmest er kloens sider (dem kan du sikker
se ligge omkring klatremiljøet , og det er netop denne måde at vokse på,
som er med til at sikre, at kattens klo (dens våben) altid er i tip-top
stand og klar til brug. Et kradsetræ forhindrer derfor ikke kattens kløer i
at blive sylespidse

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Katrine Nederby

Dato : 30-08-02 11:57

"Niels Peter" skrev:

> [...]
> ejeren ikke kan forstå, hvorfor katten pludselig er blevet urenlig -
> hvorefter de tilføjer som et P.S. at katten for resten blev declawed for

Yeps, der er ingen tvivl om at kløerne har stor betydning for katten. I en
af mine amerikanske bøger (skrevet af en dyrlæge) står flg. om declawing:
"....but I've known the operation to permanently change some cats'
personalities. Occationally, cats seem to become less playful after their
toes are healed. Their activity is subdued, they display rather reticent,
solitary attitudes, they seem to lose their adventurous spirit, and they
often become less outgoing."

Men for de mennesker, som ser lyset i declawing, er det desværre nok bare
et ekstra plus, at katten også bliver mindre aktiv efter indgrebet

(For de, der ønsker at vide mere om declawing:
http://declaw.lisaviolet.com/)

Mht. til Soft Paws, så ser det for mig ud som om kattens kløer ikke kan
trækkes tilbage så længe negledutterne er på. Og det kan da heller ikke være
særligt sundt for sener og muskler i længden eller.....?

Mange hilsner
Katrine (med sit nye "motto"
------------

Fra : Pia J

Dato : 30-08-02 12:10

hold kæft, hvor er de åndssvage de amerikanere. Bortset fra, at det må være
ubehageligt, så kan jeg ikke forestille mig en kat med lilla negle. Jeg
troede, man havde kat fordi man fascineredes af dens væsen, dette vilde,
mystiske, og helt specielle sind, dens måde at bruge sin krop på. En kat som
ikke er en "hel" kat - det kan jeg slet ikke forestille mig.

Er det i øvrigt ikke meget normalt at have ondt i stumperne, når man får
amputeret kropsdele? Tror da pokker staklerne bliver mere stille, det gør
vel ondt bare at gå.

Jeg ville anbefale den slags mennesker at få en skilpadde. Så kan de pynte
skjoldet med guldglimmer ved særlige lejligheder og den slags.

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-08-02 14:11

Declawing gør også at kattene begynder at bide. Jeg har læst om en kat der
konstant måtte holdes i bur, fordi declawingen havde gjort den farlig for
sine omgivelser.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : marianne hellemose

Dato : 30-08-02 15:33

SUK........stakkels kat, først declawing ....så bur
det siger jeg jer, hvis nogle fjernede mine "kløer" så
ville jeg s***** også BIDE

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-08-02 16:59

Ja jeg forstår heller ikke dem der declawer, og burkatten havde haft det
bedre hvis den var blevet aflivet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:aknvnc$gq9$1@sunsite.dk...

Fra : Ann K.

Dato : 30-08-02 17:50

Hejsa.
Blot lige en kommentar ang declawing...
Vores Ranje er som bekendt fundet på gaden... foruden så meget andet
vrøvl, havde han også knust sin venstre forpote
Skaden var helet dårligt!... Det betyder at Ranje ikke er i stand til at
trække de to midterste kløer + "ulvekloen" (undskyld - aner ikke hvad
jeg ellers skal kalde den ;) ind... kløerne er hele tiden blottede - og
især "ulvekloen" synes meget udsat for evt at hænge fast e.lign.
Naturligvis spurgte vi ang operation af poten, men fik dengang at vide
at dét simpelthen ikke kunne betale sig... knogler, brusk og sener
skulle hæftes sammen vha. skruer, søm og ståltråd. Selv om operationen
ville blive velykket, så ville der alligevel være en overhængende risiko
for at hans pote ville "bryde op" blot ved et forkert hop. Sagt med
andre ord - Ranje kunne risikere at hans pote skulle opereres ca en gang
om året... resten af hans levetid! Dét ville vi ikke udsætte ham for
og vi valgte derfor operation fra...
Men så spurgte vi ang nødvendigheden af at fjerne den tilsyneladende
meget udsatte "ulveklo"... altså en regulær declawing! Dyrlægen ville
ikke direkte afvise dette, MEN hun sagde også, at hun under ingen
omstændigheder ville gøre det, FØR end der ville være en god grund
(ex.vis at han konstant fik revet kloen i stykker eller lign.)... hendes
holdning var/er at declawing er = dyremishandling, medmindre der er en
meget god medicinsk begrundelse for indgrebet...
Nu er Ranje så blevet 5 ½ år... og har _aldrig_ haft noget bøvl med sine
kløer. Vi sørger for at klippe dem, så de ikke bliver for lange (og
derfor bedre kan hænge fast i noget) - og dét accepterer han uden
videre... Vores enste indvending er når han skal stå og "stampe" - dét
gør altså ondt, netop fordi kløerne ikke kan trækkes tilbage! ;)
Selv om han ikke har den fulde førlighed i poten, så klarer han sig
altså fint... og vi kan se hvordan hans humør er, blot ved at se på den
måde, han langer ud efter de andre i Banden.... Så længe det er "dask,
dask - højre, venstre", er der kun tale om leg... men bruger han kun sin
venstre pote i et "udfald", så er han kattenknurreme SUR!!!
Venstre forpote er blevet Ranje's stridshandske

Mvh Ann