Hvad betyder xp
Fra : \(7000\) DHS

Dato : 29-08-02 21:07

Jeg har flere gange undret mig over den her AMD Athlon XP 1800. Der er andre
som ikke hedder XP men noget andet. Hvad betyder det når den hedder XP som
"mellemnavn"? Betyder det at den er bygget specielt til windows xp?
Umiddelbart skulle man mene at de fleste cpu i den størrelsesorden kan
trække xp.

Nogen der kan forklare mig det lidt nærmere?

Dennis
--
Fjern: slet dette ved svar

Fra : Mogens

Dato : 29-08-02 21:16

On Thu, 29 Aug 2002 22:07:02 +0200, "\(7000\) DHS"
<cfs11807sletdette@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>trække xp.
>
>Nogen der kan forklare mig det lidt nærmere?

Hej

Windows XP og AMD's XP processor har intet med hinanden at gøre.

De AMD processorer som hedder XP er blot en anden og lidt nyere
model end de andre og desuden angiver tallet som står ved disse
ikke hastigheden som sådan, men er en sammenligning med andre
processorer. En AMD XP 1800 kører "kun" 1533 MHz, men svarer
altså ca til en 1800 MHz CPU af den forrige model ( eller til en 1800
MHz Pentium 4 siger nogle. Jeg ved ikke hvad der er mest korrekt )

Og ja, enhver CPU i den størrelsesorden kan sagtens trække en
Windows XP uden besvær. Mindre kan også sagtens gøre det.
Jeg har da en 500 MHz Pentium 3 som kører Windows XP.

mvh Mogens

Fra : Kristian Espensen

Dato : 29-08-02 22:11

"(7000) DHS" <cfs11807sletdette@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> som ikke hedder XP men noget andet. Hvad betyder det når den hedder XP som
> "mellemnavn"? Betyder det at den er bygget specielt til windows xp?

Jeg er faktisk ikke klar om XP står for eXPerince ligesom det er tilfældet
med Windows XP, men det er rent PR fra AMD's side. Efter Windows XP blev
lanceret er der gået "mode" i forkortelsen; grafikkort- og
softwareproducenter bruger det ligeledes. Det du skal ligge mærke til er om
det er en Athlon: Thunderbird, Palomino eller Thoroughbred (A eller B). Jeg
gider ikke lige forklare forkellene det bliver teknisk og besværligt, men
Thoroughbred er den nyeste og bedste (fra 2200+). Du kan finde forklaringer
på dansk her: http://www.hardinfo.dk/tests/Processor/default.asp?ID=440
På engelsk bl.a. her:
http://www.tomshardware.com/
og her:
http://www.anandtech.com/

> Umiddelbart skulle man mene at de fleste cpu i den størrelsesorden kan
> trække xp.

Korrekt.

--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-08-02 08:45

"Kristian Espensen" <leth_espensen@mail.tele.dk> wrote in

> eller Thoroughbred (A eller B). Jeg gider ikke lige forklare
> forkellene det bliver teknisk og besværligt, men Thoroughbred er
> den nyeste og bedste (fra 2200+). Du kan finde forklaringer på
<SNIP>

Bemærk at Thoroughbred faktisk laves helt fra 1800+ og op til 2200+
indtil videre. De "små" er blot ikke sådan lige at finde i Danmark.

Flemming

Fra : Morten Dybdal

Dato : 30-08-02 13:13

Flemming Joensson wrote:

> Bemærk at Thoroughbred faktisk laves helt fra 1800+ og op til 2200+
> indtil videre. De "små" er blot ikke sådan lige at finde i Danmark.

Hvor på AMDs sider får du den info? Det materiale jeg får fra dem siger
klart at det kun er 2200+ og op der er 0.13.

--
Morten Dybdal

Fra : Lars Mosegård

Dato : 30-08-02 20:52

"Morten Dybdal" <morten@REMdm-data.dk> wrote in message

> Hvor på AMDs sider får du den info? Det materiale jeg får fra dem siger
> klart at det kun er 2200+ og op der er 0.13.

http://makeashorterlink.com/?I17B267A1 (pdf - datablad)
Kapitel 6, side 21.
Model 8 (Thoroughbred) starter faktisk fra 1700+

Mvh
Lars

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-08-02 22:22

"Lars Mosegård" <lamosfjern@dettepost8.tele.dk> wrote in

> http://makeashorterlink.com/?I17B267A1 (pdf - datablad)
> Kapitel 6, side 21.
> Model 8 (Thoroughbred) starter faktisk fra 1700+

Ok, den havde jeg lige overset.
Jeg fandt ud af det ved at læse på Tomshardware. Der var en oversigt
over hvor megen effekt de enkelte CPU'er udviklede. Jeg kan dog ikke
lige huske adressen.

Flemming

Fra : Morten Dybdal

Dato : 31-08-02 18:17

Lars Mosegård wrote:

> http://makeashorterlink.com/?I17B267A1 (pdf - datablad)
> Kapitel 6, side 21.
> Model 8 (Thoroughbred) starter faktisk fra 1700+

Ok, så tyder det på at de ikke er så intersserede i at sælge dem, måske
skal de først have solgt resten af de gamle.

--
Morten Dybdal

Fra : fretur

Dato : 31-08-02 19:16

"Kristian Espensen" <leth_espensen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
det bliver teknisk og >besværligt, men Thoroughbred er den nyeste og bedste

Vil bare lige sige at XP også er Athlon.
Dvs. der i performance rækkefølge er:

Duron
Athlon
Athlon Thunderbird
XP Athlon Palomino
XP Athlon Thoroughbred

Hilsen Søren.

Fra : Finn Holger

Dato : 04-09-02 21:29

Hvad med Athlon4 og mobile -de bærbare..?.

Fra : Jokum Snusk

Dato : 30-08-02 08:28

> Jeg har flere gange undret mig over den her AMD Athlon XP 1800. Der er
andre
> som ikke hedder XP men noget andet. Hvad betyder det når den hedder XP som
> "mellemnavn"?

Det står for eXtreme Performance. Men det er klart at markedførings folket
hos AMD
har brugt navnet XP for at få en association med styresystemet.

> Betyder det at den er bygget specielt til windows xp?

Det tror jeg sgu ikke

> Dennis

JS