Hjerteorm
Fra : VRI

Dato : 29-08-02 20:16

Hej NG-skribenter.

I en anden streng, kom det frem, at en dyrlæge havde udtalt, at hjerteorm
kun smitter gennem snegle (når hunden spiser en snegl). Kan dette have sin
rigtighed? Jeg mener bestemt at have hørt, at ræveafføring er den egentlige
smittekilde, da det er rævene (især i kbh-området) der er inficerede af
denne parasit. Jeg mener at det er ganske rigtigt, at hunden kan smittes ved
indtagelse af snegle, men dette fordi snegle jo spiser den inficerede
rævelort. Mit spørgsmål er derfor dette: Kan hunden kun inficeres med
hjerteorm når den spiser snegle, eller også ved indtagelse af afføring fra
smittede dyr (ræve andre hunde m.m.)???

Har nogle her erfaringer med smittede hunde og hvilke? Er der nogle der ved
hvor tit hunde i kbh-området bliver inficerede med denne parasit? Kan det
overhovedet helbredes og hvis ja, hvor tidligt skal man da skride til
aktion?

Håber på nogle gode konstruktive svar.

MVH
VRI

Fra : Pia J

Dato : 29-08-02 20:37

Jeg mener at have kendt en hund, som gennem rævelort blev smittet med
lungeorm, som er lige en tand mindre farligt end hjerteorm.

:Pia

Fra : Ally

Dato : 29-08-02 22:36

> [...]
> der ved hvor tit hunde i kbh-området bliver inficerede med denne
> parasit? Kan det overhovedet helbredes og hvis ja, hvor tidligt skal

Jeg kan tilføje nogle enkelte spørgsmål:

- Skal man behandle mod orm, selvom man ikke ser nogle symptomer? Jeg har
læst, at man bør behandle 1-2 gange om året.

- Hvilke ormemidler virker mod hjerteorm?

Min årsag til disse spørgsmål kan ses i tråden: "HJÆLP! Hun sløj efter at
have spist noget på mark". Konkret kunne jeg godt tænke mig at vide, om jeg
bør give min hund noget ormemiddel, især set i lyset af hjerteorm.

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Bjergskoven

Dato : 30-08-02 19:07

Mit spørgsmål er derfor dette: Kan hunden kun inficeres med
> hjerteorm når den spiser snegle, eller også ved indtagelse af afføring fra
> smittede dyr (ræve andre hunde m.m.)???

Sneglen er mellemvært for ormen.Her gennemgår den flere stadier, før den kan
begynde at inficere en ræv eller hund. Hunden skal altså spise sneglen for
at få hjerteorm. Ormen er så at sige ikke klar til at inficere en hund/ræv
når den befinder sig i rævens afføring.

> overhovedet helbredes og hvis ja, hvor tidligt skal man da skride til
> aktion?

Ja hjerteorm kan godt helbredes. Hunden skal have en ormekur op til 3 gange
med ca. 14 dages mellemrum.
Nogle hunde udvikler lungebetændelse i forbindelse med invasionen af
hjerteorm og denne skal selvfølgelig også behandles med antibiotika.

Hvis du har mistanke om at din hund har fået hjerteorm, skal du tage til
dyrlægen,som kan afgøre sagen ved at undersøge en afføringsprøve fra hunden.

Hilsen

Merete

Fra : VRI

Dato : 01-09-02 10:39

Sad og surfede lidt og fandt dette link. God forklaring om hjerteorm......

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm?id=703&sprog=1&grp=3&menu=9

MVH
VRI