Ny rude i akvarie.
Fra : Martin Rasmussen

Dato : 29-08-02 19:48

Jeg har fået fingrene i et 250l akvarium som mangler en af de
korte side ruder. Jeg har fjernet alt den gamle silicone rundt om
"den gamle" rude og ca. 5 cm. ned af langsiderne med et barberblad.
Mit spørgsmål er så om det er nok. Kan den nye silicone binde ordentligt
på den gamle?
Den bedste måde må vel være at fjerne al den gamle silicone i alle
samlinger og så give det en ny fuge hele vejen rundt.
Også pga. jeg intet kender til akvariets alder og hvor længe det har
været
tomt. Kan jeg overhovedet forvente det bliver tæt og kan holde?

Fra : Plesner

Dato : 29-08-02 21:54

> [...]
> "den gamle" rude og ca. 5 cm. ned af langsiderne med et
> barberblad. Mit spørgsmål er så om det er nok. Kan den nye

Det kan det sagtens, men det kræver, at du har renser tingene ordentligt
af først.

> Den bedste måde må vel være at fjerne al den gamle silicone i alle
> samlinger og så give det en ny fuge hele vejen rundt.

Det er slet ikke ikke nødvendigt.

> Også pga. jeg intet kender til akvariets alder og hvor længe det
> har
> været
> tomt. Kan jeg overhovedet forvente det bliver tæt og kan holde?

Jeg ville ikke betænke mig på at kaste mig ud i projektet og ville helt
klart forvente, at det endte med at komme til at fungere.

God fornøjelse,
Plesner

Fra : Martin Rasmussen

Dato : 30-08-02 11:18

Jeg takker for de beroligende ord.

Jeg har tænkt mig at rense af med acitone.
er det en god ide eller? Her tænker jeg på om den
gamle silicone vil tage skade af det og om acitonen
vil afgive noget til vandet.

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-08-02 22:16

Martin Rasmussen <REMOVEmcbl@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6f45dc$0$178$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg takker for de beroligende ord.
>
> Jeg har tænkt mig at rense af med acitone.
> er det en god ide eller? Her tænker jeg på om den
> gamle silicone vil tage skade af det og om acitonen
> vil afgive noget til vandet.

Acetone er ok at bruge, de renser evt fedt af ruderne, og skader ikke
siliconen,
ej heller ikke den gamle. Acetone fordamper så hurtigt, at du efter et par
minutter
roligt kan lime den nye rude i. Sørg for at få presset siliconen godt ud i
hjørnerne, det er som regel der
det smutter. Du behøver ikke bruge tonsvis af silicone, så længe der er en
pæn glat fuge som er tæt er det nok.

Carsten

Fra : Martin Rasmussen

Dato : 31-08-02 11:05

Mange tak skal i have.

Nu ved jeg hvad jeg skal få resten af Weekenden
til at gå med.

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 31-08-02 13:28

Et lille tip.

Når du skal glatte fugen, hvilket du sikkert gør med en finger, så gør
fingeren våd. Så hænger silikonen ikke fast = pænere fuge.

Mvh

Bjark

Fra : rno

Dato : 04-09-02 22:46

> Når du skal glatte fugen, hvilket du sikkert gør med en finger, så gør
> fingeren våd. Så hænger silikonen ikke fast = pænere fuge.

Og finger...

Rene