|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Gammelt spil på WinXP Fra : Bobby Sixkiller
 | 
 Dato :  29-08-02 18:36
 | 
 |  | Er blevet ramt af nostalgi og fået lyst til at spille Monkey Island 2 igen.
 Problemet er, at der ikke er noget lyd på - selve spillet virker ellers ok.
 Har brugt System Information og set at mit lydkort kører IRQ 9 I/O
 A000-A01f, mens jeg ikke kan se hvad dma der bruges. Har prøvet med
 variablen set blaster=A000 I9 D1 uden succes. Har ligeledes forsøgt at køre
 programmet i win95-kompatibilitets mode - også uden succes. Nogle forslag.
 
 mvh
 
 BS, der venter på at få smadret LeChuck...
 
 
 
 |  |  | 
  Sune Mika Salminen (30-08-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sune Mika Salminen
 | 
 Dato :  30-08-02 00:06
 | 
 |  | 
 
            Bobby Sixkiller wrote:
 > Er blevet ramt af nostalgi og fået lyst til at spille Monkey Island 2
 > igen. Problemet er, at der ikke er noget lyd på - selve spillet
 > virker ellers ok. Har brugt System Information og set at mit lydkort
 > kører IRQ 9 I/O A000-A01f, mens jeg ikke kan se hvad dma der bruges.
 > Har prøvet med variablen set blaster=A000 I9 D1 
 Godt forsøgt......Set Blaster variablen virker kun med Soundblaster kort og Soundblaster emulatorer. Understøtter dit kort ikke Soundblaster emulering?
 Ellers kig her engang.
http://sourceforge.net/projects/vdmsound/ -Sune
 Hvorfor skriver folk, der har lydproblemer ALDRIG hvilket lydkort de har?????
 -Sune
            
             |  |  | 
  Sune Mika Salminen (30-08-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sune Mika Salminen
 | 
 Dato :  30-08-02 12:33
 | 
 |  | 
 
            Sune Mika Salminen wrote:
 > Bobby Sixkiller wrote:
 >> Er blevet ramt af nostalgi og fået lyst til at spille Monkey Island 2
 >> igen. Problemet er, at der ikke er noget lyd på - selve spillet
 >> virker ellers ok. Har brugt System Information og set at mit lydkort
 >> kører IRQ 9 I/O A000-A01f, mens jeg ikke kan se hvad dma der bruges.
 >> Har prøvet med variablen set blaster=A000 I9 D1
 Du kan også prøve med Scummvm - et genialt projekt....Hvor f.. var det nu jeg lagde min kopi af Day Of The Tentacle....
http://scummvm.sourceforge.net/ -Sune
            
             |  |  | 
  Bobby Sixkiller (30-08-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bobby Sixkiller
 | 
 Dato :  30-08-02 14:03
 | 
 |  | 
 
            Godt forsøgt......Set Blaster variablen virker kun med Soundblaster kort og
 Soundblaster emulatorer. Understøtter dit kort ikke Soundblaster emulering?
 Ellers kig her engang.
http://sourceforge.net/projects/vdmsound/ -Sune
 Hvorfor skriver folk, der har lydproblemer ALDRIG hvilket lydkort de
 har?????
 Ok, ok.. jeg har et Soundblaster Live Value så der burde ikke være
 kompatibilitetsproblemer. Jeg tror selv at problemet ligger i at de settings
 lydkortet har (irq, I/O, dma) er atypiske for datiden. Så vidt jeg husker
 kørte man irq 5 eller 7, dma 1 og I/o a220 på lydkortet i de gamle
 MS-DOS-dage.. Spørgsmålet er så hvordan jeg kan komme uden om dette
 problem.... ?
 Jeg kigger lige på de links du har angivet..
 mvh
            
             |  |  | 
   Sune Mika Salminen (30-08-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sune Mika Salminen
 | 
 Dato :  30-08-02 14:26
 | 
 |  | Bobby Sixkiller wrote:
 
 Snip
 
 > Ok, ok.. jeg har et Soundblaster Live Value så der burde ikke være
 > kompatibilitetsproblemer.
 
 ....det skal du ikke sige...
 
 Jeg tror selv at problemet ligger i at de
 > settings lydkortet har (irq, I/O, dma) er atypiske for datiden. Så
 > vidt jeg husker kørte man irq 5 eller 7, dma 1 og I/o a220 på
 > lydkortet i de gamle MS-DOS-dage.. Spørgsmålet er så hvordan jeg kan
 > komme uden om dette problem.... ?
 
 Ja..... Men kig lige først i Windows' Device Manager (enhedshåndtering) under Soundblaster kortet, og sig mig om Soundblaster 16 emulering overhovedet er aktiveret? Det er nemlig slet ikke inkluderet i de nye drivere til SB Live.
 
 I fordums tid (før der var noget der hed DirectX og 32-bit operativsystemer) brugte man SETSOUND variablen til at fortælle programmer og spil, hvilke hukommelses-område og IRQ og så videre, ens Soundblaster kort havde. Men moderne operativsystemer som Windows 2000 og XP tillader ikke at software får direkte adgang til din hardware, al trafik sker istedet igennem DirectX - i hvert fald hvad lyd og grafik angår. Derfor har du ingen lyd i de gamle spil.
 
 Soundblaster emuleringen der fulgte med på SB Live CD'en i gamle dage (den er ikke med på den nyeste LiveWare CD) , "oversætter" de hardware-kald de gamle spil laver, til DirectX.
 
 Du får det ikke til at virke uden.
 
 -Sune
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sune Mika Salminen (30-08-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sune Mika Salminen
 | 
 Dato :  30-08-02 19:42
 | 
 |  | 
 
            Bobby Sixkiller wrote:
 > Er blevet ramt af nostalgi og fået lyst til at spille Monkey Island 2
 > igen. Problemet er, at der ikke er noget lyd på - selve spillet
 > virker ellers ok. Har brugt System Information og set at mit lydkort
 > kører IRQ 9 I/O A000-A01f, mens jeg ikke kan se hvad dma der bruges.
 > Har prøvet med variablen set blaster=A000 I9 D1 uden succes. Har
 > ligeledes forsøgt at køre programmet i win95-kompatibilitets mode -
 > også uden succes. Nogle forslag. 
 Glem det, og brug ScummVM. Download Win32 versionen, og bagefter Win32 daily snapshot som du unzipper til samme directory. Læs dernæst readme filen. Hvis du stadig har problemer, så skal jeg nok hjælpe, bare post her. Jeg har lige fået Day Of The Tentacle til at køre perfekt med ScummVM.
http://scummvm.sourceforge.net -Sune 
            
             |  |  | 
  Bobby Sixkiller (31-08-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bobby Sixkiller
 | 
 Dato :  31-08-02 14:13
 | 
 |  | 
 
            Glem det, og brug ScummVM. Download Win32 versionen, og bagefter Win32 daily
 snapshot som du unzipper til samme directory. Læs dernæst readme filen. Hvis
 du stadig har problemer, så skal jeg nok hjælpe, bare post her. Jeg har lige
 fået Day Of The Tentacle til at køre perfekt med ScummVM.
http://scummvm.sourceforge.net -Sune
 Tak for hjælpen - MI2 kører fino nu    Ligeledes kører MI1 også - dog uden
 musik (men med lydeffekter), kan ikke huske om der oprindeligt var musik i
 spillet.
 mvh
 BS
            
             |  |  | 
   Sune Mika Salminen (01-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sune Mika Salminen
 | 
 Dato :  01-09-02 00:31
 | 
 |  | 
 
            Bobby Sixkiller wrote:
 > Glem det, og brug ScummVM. Download Win32 versionen, og bagefter
 > Win32 daily snapshot som du unzipper til samme directory. Læs dernæst
 > readme filen. Hvis du stadig har problemer, så skal jeg nok hjælpe,
 > bare post her. Jeg har lige fået Day Of The Tentacle til at køre
 > perfekt med ScummVM. http://scummvm.sourceforge.net >
 > -Sune
 >
 >
 > Tak for hjælpen - MI2 kører fino nu    Ligeledes kører MI1 også -
 > dog uden musik (men med lydeffekter), kan ikke huske om der
 > oprindeligt var musik i spillet.
 Herligt! Og er det ikke bare genialt.....Jeg synes dog at lyden godt
 kunne forbedres lidt, og jeg har haft et par crashes. I DOTT er der kun
 een lydkanal under ScummVM, så hvis flere siger noget samtidigt bliver
 den første stemme klippet væk. MIDI musikken kører til gengæld perfekt,
 og det er rigtig lækkert med de der billedfiltrerings-muligheder der er.
 Jeg har lige gennemført DOTT for en halv time siden   ) Jeg må ud og
 finde en kopi af Indiana Jones-spillet, det var vist også ret sjovt!
 -Sune
            
             |  |  | 
 |  |