Alder og evnen til at lære
Fra : Henrik S. Hansen

Dato : 29-08-02 19:39

Hvilken sammenhæng er der mellem en persons alder og dennes evne til at
lære nye koncepter? Lærer børn/unge hurtigere end ældre, eller er det bare
en meget udbredt myte? Hvad ved videnskaben egentlig om dette?

Ældre mennesker må have den fordel at de kan relatere ny viden til hvad de
i forvejen ved - det gælder også nye koncepter. Yngre mennesker har måske
den fordel at deres hjerner er hurtigere - er der hold i dette?

Kunne en årsag til at nogle ældre mennesker måske lærer langsommere end
yngre ikke være ren og skær uvilje (modstand mod forandringer)?

--
Henrik S. Hansen
Remove -NO_SPAM- to email me.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-02 17:59

Henrik S. Hansen skrev:

>Hvilken sammenhæng er der mellem en persons alder og dennes evne til at
>lære nye koncepter?

En ekstremt kompleks en.

>Lærer børn/unge hurtigere end ældre, eller er det bare
>en meget udbredt myte? Hvad ved videnskaben egentlig om dette?

Vi ved at børn før en hvis alder kan omplantes til et andet land
og lære at tale det nye sprog helt uden accent. Det kan en voksen
ikke (hvis de altså ikke havde lært sproget i forvejen).

>Ældre mennesker må have den fordel at de kan relatere ny viden til hvad de
>i forvejen ved - det gælder også nye koncepter.

Ja.

>Yngre mennesker har måske den fordel at deres hjerner er hurtigere - er der hold i dette?

Nej. Nervesignalernes hastighed falder mig bekendt ikke med
alderen. Prøv at sparke en gammel mand og se om der går et par
sekunder inden han råber "Av!".

>Kunne en årsag til at nogle ældre mennesker måske lærer langsommere end
>yngre ikke være ren og skær uvilje (modstand mod forandringer)?

Jo. Jeg er i gang med en uddannelse, og jeg mærker ingen
specielle problemer med at lære nyt. Jeg er 54 år gammel. Jeg
mærker derimod en vis modvilje mod at droppe et
programmeringssprog som jeg kender og kaste mig over nye hvor jeg
er på bar bund. Det har dog ikke forhindret mig i at lære dem
tilfredsstillende, men jeg har dem ikke på rygmarven endnu.

--
Bertel

Fra : Stefan Garvig

Dato : 29-08-02 18:11

Jeg sparkede forleden en gammel mand - og han svarede slet ikke

Aller venligst

Stefan Garvig

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-08-02 00:12

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]

Uanset om man er ung eller gammel indebærer det et
vist mentalt "besvær" at lære nyt.

> [...]
> Jeg mærker derimod en vis modvilje mod at droppe et
> programmeringssprog som jeg kender og kaste mig over nye

At lære et nyt programmeringssprog er for de fleste en proces,
som tager tid og indebærer et vist møje. Derfor er mange
uanset alder særdeles konservative, når det drejer sig om
at skifte programmeringssprog. Bevidst eller ubevidst forsøger
man at sammenligne den gevinst, man får ved at udnytte
mulighederne i det nye sprog med det besvær, det indebærer
at få det lært. Hvis det er ikke er tale om en tydelig gevinst,
og ikke bliver skubbet i skolesammenhæng, er der tale om
en stor overvindelse.

Med andre ord så er jeg ikke sikker på, at din modvilje
har noget med alder at gøre.

> Det har dog ikke forhindret mig
> i at lære dem tilfredsstillende, men jeg har dem ikke på
> rygmarven endnu.

Netop rygmarvsfornemmelsen tager tid at opnå - men det
er også triumf, når man når dertil.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-08-02 12:15

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Nej. Nervesignalernes hastighed falder mig bekendt ikke med
> alderen. Prøv at sparke en gammel mand og se om der går et par
> sekunder inden han råber "Av!".

Ualmindeligt dårligt eksempel. Hvis der er noget, der er
veldokumenteret, så er det da den med alderen stigende reaktionstid.

--
-Jens B.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-08-02 12:53

Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Ualmindeligt dårligt eksempel. Hvis der er noget, der er
> veldokumenteret, så er det da den med alderen stigende

Men falder nervernes hastighed?

Er det ikke snarere hjernen, der bliver langsommere til at behandle signalerne?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-08-02 13:16

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote in message

> Men falder nervernes hastighed?
>
> Er det ikke snarere hjernen, der bliver langsommere til at behandle

Nu bliver det vist snart et slagsmål om ord Mig bekendt behandler
hjernen data v.hj.a. nervesignaler (neuronerne kommunikerer). Hvad er
det ellers, der går "langsommere" hos gamle mennesker?

--
-Jens B.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-08-02 16:41

Jens Bruun wrote:

> Nu bliver det vist snart et slagsmål om ord Mig
> bekendt behandler hjernen data v.hj.a. nervesignaler
> (neuronerne kommunikerer).

Som jeg opfatter det, så er nervernes opgave at sende
information til hjernen. Denne side beretter, at der er
12 nerver der går ind i hjernen.

http://neozone.dk/hvordan_virker_hjernen.htm

Når signalet når hjernen behandles det af netværket
bestående af neuroner. Disse kommunikerer ikke
indbyrdes ved hjælp af nerver, men ved hjælp af
neuritter og synapser. Se nærmere på:

http://www2000198.thinkquest.dk/intro/naturlige.html

> Hvad er det ellers, der går "langsommere" hos gamle mennesker?

Det var et reelt spørgsmål. På den første side kan man
læse, at hastigheden afhænger, hvor godt "indpakket" nerven
er. Nervernes hastighed falder derfor sikkert med alderen.
Men er det nok til at forklare reaktionstidens nedsættelse?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 30-08-02 20:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Nej. Nervesignalernes hastighed falder mig bekendt ikke med
> alderen. Prøv at sparke en gammel mand og se om der går et par

for det første er det uhøfligt at gå rundt og sparke gamle mænd, men bortset
fra det så vil den gamle sandsynligvis være længere om at sige av end den
unge. Mig bekendt er det en kendt sag at reaktionstiden stiger med alderen?

> [...]
> er på bar bund. Det har dog ikke forhindret mig i at lære dem
> tilfredsstillende, men jeg har dem ikke på rygmarven endnu.

Jeg mener at have læst et sted at indlæringsevne ikke i sig selv har noget
med alder at gøre, men derimod med "træning". Det vil sige Bertel, at hvis
du hele livet igennem har holdt din hjerne ved lige med konstant indlæring,
så vil du meget højt op i alderen kunne blive ved med at lære "nye tricks",
men hvis du derimod i en tidlig alder F.eks. 30 års alderen er holdt op med
at lære nyt, og bare har klaret dig "på rutinen", så vil du få sværere ved i
din nuværende alder at lære nyt.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Simon Kamber

Dato : 29-08-02 19:07

On Thu, 29 Aug 2002 20:38:36 +0200, "Henrik S. Hansen"
<henrik-hansen@-NO_SPAM-vip.cybercity.dk> wrote:

>Ældre mennesker må have den fordel at de kan relatere ny viden til hvad de
>i forvejen ved - det gælder også nye koncepter. Yngre mennesker har måske
>den fordel at deres hjerner er hurtigere - er der hold i dette?
Det er vist videnskabeligt påvist at menneskers jerneeffektivitet er
allerstørs omkring toårsalderen. Derefter falder den en anelse for
igen at nå et toppunkt omkring tolvårsalderen(næsten ligeså højt som
2års-toppunktet). Derefter gåt det bare nedad med evnen til at lære,
er ikke sikker på om de også omfatter logisk tænkning o.l.
--
Simon "Black" Kamber
ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen

Fra : Matthiessen

Dato : 29-08-02 19:34

"Simon Kamber" <simon_kamber@hotREMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse

<snip>
> [...]
> 2års-toppunktet). Derefter gåt det bare nedad med evnen til at lære,
> er ikke sikker på om de også omfatter logisk tænkning o.l.

Jeg har læst for lang tid siden, at det toppede ved 12 år, men som du
skriver, afhænger det sikkert af hvilket område man snakker om.

/Anders