skift af baggrundsfarve
Fra : Jannik

Dato : 29-08-02 14:30

hej

kan det lade sig gøre at skifte baggrundsfarve i en tabel eller et layer
ved hjælp af mouseover funktionen ?

Med Venlig Hilsen
Jannik

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-08-02 14:28

Jannik wrote:

> kan det lade sig gøre at skifte baggrundsfarve i en tabel eller et layer
> ved hjælp af mouseover funktionen ?

Nej - ikke udelukkende ved hjælp af HTML og CSS.

Du skal bruge en eller anden form for clientside-script.

Denne er krydsposteret til både dk.edb.internet.webdesign.html og
dk.edb.internet.webdesign.clientside.

Opfølgning (FUT) sker på dk.edb.internet.webdesign.clientside.

De herligste hilsner

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-08-02 15:04

Claus Sørensen wrote:

> Nej - ikke udelukkende ved hjælp af HTML og CSS.

Jo - bare ikke i alle browsere.

Konqueror, Mozilla og Netscape 6/7 understøtter hover på de fleste ting
- og det *er* gyldig CSS. Et eksempel, der vil få baggrundsfarven på et
tabelfelt til at skifte, hvis man kører musen hen over feltet:

<?xml version='1.0' encoding='ISO-8859-1' ?>
<!DOCTYPE html PUBLIC '-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN'
''>http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd'>

   <head>
      <title></title>

         td {
            background: silver;
            color: black;
         }
         td:hover {
            background: black;
            color: white;
         }
   </head>

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-08-02 17:09

Claus Sørensen wrote:

> Nej - ikke udelukkende ved hjælp af HTML og CSS.
>
> Du skal bruge en eller anden form for clientside-script.

Her tog jeg altså fejl, som Jonas Koch Bentzen pointerer.

Det er blot ikke bredt understøttet (jeg prøver at lave en undersøgelse og
vender tilbage) på andet end <a>-elementet.

Se mere her:

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html#dynamic-pseudo-classes

> Denne er krydsposteret til både dk.edb.internet.webdesign.html og
> dk.edb.internet.webdesign.clientside.

Det er denne her også.

> Opfølgning (FUT) sker på dk.edb.internet.webdesign.clientside.

Denne opfølgning (FUT) er dog til dk.edb.internet.webdesign.html

Fra : Jannik

Dato : 29-08-02 22:49

-snip snip-

tusind tak for hjælpen... nu virker det...
brugte dog en lidt anden metode, men nåede frem til den efter at have læst
svarene, først da havde jeg en ide om hvordan det kunne gøres...

//jannik

Fra : Claus Sørensen

Dato : 30-08-02 09:58

Jannik wrote:

> tusind tak for hjælpen... nu virker det...
> brugte dog en lidt anden metode, men nåede frem til den efter at have
> læst svarene, først da havde jeg en ide om hvordan det kunne gøres...

Du må meget gerne poste svaret, så andre også kan have glæde af det.

De herligste hilsner

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 30-08-02 12:30

Claus Sørensen <cs@chbs.dk> wrote in news:akl8fh$ksc$1@news.net.uni-c.dk:

> [...]
> dk.edb.internet.webdesign.clientside.
>
> Opfølgning (FUT) sker på dk.edb.internet.webdesign.clientside.

Dette virker i MSIE:

<HTML>
<HEAD>
<STYLE TYPE="text/css">
   .help   { background-color: ''; }
</STYLE>
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="#00CC00">

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function changeColor(c)
{
   var s=document.styleSheets[0].rules[0].style
   s.backgroundColor=c
}
</SCRIPT>

<TABLE CLASS="help" BORDER="01" WIDTH="100"
   onMouseOver="changeColor('#FF0000')"
   onMouseOut="changeColor('#0000FF')">
<TR><TD>Hello</TD></TR></TABLE>

</BODY>
</HTML>

Det er vigtigt at der defineres en farve i .help - default værdier er IKKE
underforstået i JavaScript. Farve '' = transparent.

CLASS-nanvet må gerne være noget andet end ".help", men SKAL ligge som
første def i første STYLE på siden, ellers skal tallet i styleSheet og
rules tilpasses.

Du bør nok indbygge et browser/versionstjek.

--

Klaus Ambrass
IT - Storstrøms Amt

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-08-02 16:07

Thu, 29 Aug 2002 15:30:11 +0200, skrev "Jannik"
<jannik@comodin.dk>:

> kan det lade sig gøre at skifte baggrundsfarve i en tabel eller et layer
>ved hjælp af mouseover funktionen ?

onMouseOver = "this.style.backgroundColor='red';"
onMouseOut = "this.style.backgroundColor='green';">
Indhold

Kig evt. på
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/tabel/tabelbaggrund1.htm>