Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz til Olympus 2500 ?
Fra : Jens Bøgh Vinther

Dato : 20-02-01 08:47

Jeg har lånt et eksemplar af ovennævnte kamera og skal tage nogle
indendørs billeder. Desværre er den indbyggede blitz ikke specielt stor,
så spørgsmålet er - kan jeg bruge en "alm" blitz (eks. canons speedlite
550 ex ell. andre)?. I manualen advares mod at bruge andre blitz end
olympus´ (kan ikke huske modellen) da det kan ødelægge kameraet. Er der
nogen der har erfaringer/viden indenfor dette område.?

Mvh

Jens Vinther

Fra : Erik Aalund

Dato : 20-02-01 08:55

Jens Bøgh Vinther <jbv@nja.dk> wrote:

> [...]
> olympus´ (kan ikke huske modellen) da det kan ødelægge kameraet. Er der
> nogen der har erfaringer/viden indenfor dette område.?

Jeg er sikker på at du selvfølgelig kan bruge andre blitz med
kameraer, blot du bruger den manuelt
mht. instillinger af både blitz og kamera.

Jeg kan dog varmt anbefale Olympus FL-40 som jeg bruger til Oly
C-2100UZ. Har har du mulighed for TTL.
--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Jensen

Dato : 20-02-01 18:31

> 550 ex ell. andre)?. I manualen advares mod at bruge andre blitz end
> olympus´ (kan ikke huske modellen) da det kan ødelægge kameraet. Er der

Lad heller vær med at bruge andre blitz til kammeret, undtagen hvis der kun
er 1 (EN) kontakt midt på blitzfoden. Hver mærke har sin egen måde at styre
blitzen på. Det sker med de forskellige kontakter der sider i blitzens fod,
hvis der kommer "fejl" strøm kan du risikerer at ødelægge noget af
elektronikken. Jeg tror ejeren vil blive halvsur.
Jeg har selv en rimelig kraftig Minolta blitz hvor hovedet kan drejes i
næsten alle retninger. For at bruge den sammen med mit Contax og Canon har
jeg pillet alle kontakterne ud af foden, undtagen den i midten og så får den
selvfølgelig den anden pol fra siden af foden. Jeg må så indstille kameerne
manuelt og bruge blitzens automatik, det virker fint.

Jensen

Fra : Frank Aalestrup

Dato : 21-02-01 09:41

In article <3A9220EC.A720AA7E@nja.dk>, jbv@nja.dk says...
> [...]
> olympus´ (kan ikke huske modellen) da det kan ødelægge kameraet. Er der
> nogen der har erfaringer/viden indenfor dette område.?

Jeg har lige købt en Cullmann MD 34S !
Denne bliz her udskiftlig fod så den kan tilpassen mange forskellige
kamera. Blizen har 4 programmer ! forudstilling til blinde 8 og 4, en
manuel indstilling og en TTL indstilling.
Specielt funktionen blinde 8 og 4 kan bruges med C2500L
Jeg har gode resultater med denne bliz,,, MEN træerne vokser ikke op i
himlen Den orginale bliz er uden tvivel den bedste løsning, men der
er altså ca. en prisforskel på 3000,- kr.

Den orginale koster tæt på 4000,- mends denne uorginale kun koster 800,-

Mvh Frank

Fra : Jens Bøgh Vinther

Dato : 22-02-01 09:04

Tak for svarene.

Jeg må indrømme jeg er stadig lidt i tvivl om jeg kan bruge en uoriginal blitz
på kameraet, men jeg vil lade tvivlen komme kameraet til gode og evt. kontakte
Olympus. Det er jo ikke mit kamera.

mvh Jens

Frank Aalestrup skriver: