Hund stikker af ved fært
Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 29-08-02 13:09

Hej NG!
Er der mon nogen der har nogle gode råd til hvad man gør når hunden
vil stikke af ved fært? Jeg kan som regel se på min hund
(schnauzertæve, 4 år) når der er fært af noget spændende, men det sker
jo at det går så hurtigt at jeg ikke når at reagere, og væk er hun.
Drifterne er jo stærke, og selvom jeg står og kalder med nok så lys
stemme, og lægger op til "at det er meget sjovere at lege med mig", så
kan jeg altså ikke gøre mig mere spændende end den fært hun forfølger.
Jeg vil meget gerne høre om der er nogle der har erfaringer med dette,
både i forhold til hvad der har virket/ikke virket.
Jeg er klar over at det naturligvis også må handle om mit lederskab.
Gode råd i forhold til hvordan man bliver en god leder ønskes! Der
hersker jo lidt delte meninger om det i det hele taget kan svare sig
at spise før hunden, gå først ud af døren o.s.v., men et eller andet
skal jeg jo forsøge, så det gør jeg.
På forhånd tak for svarene

Mette

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 30-08-02 22:10

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> wrote in message
Hej Mette
Og uha, lederskabsøvelser er et stort begreb, og mange ting, så at behandle
alle aspekter i lederskab over for sin hund her i denne ng, overstiger nok
mediets grænser.

Hunden har to hoved drifter eller behov som du som leder må og skal opfylde
samt sørge for at din hund får tilfredsstillet, hvis du ikke gør det så vil
den være nødt til at gøre det selv.

Disse to drifter er jagtdriften og flokdriften.
En hund der ikke få disse behov opfyldt bliver syg, meget syg, den kan
faktisk dø af det.
Ganske vist sjældent og alligevel. min påstand er at langt hovedparten af de
hunde der aflives for tidligt pga. problemer skyldtes at lederen/ejeren ikke
har kunnet opfylde eller forstå hvad disse to drifter betyder for hunden.

Dit indlæg tyder på at din hund har et stort behov for at jage altså har den
en udpræget jagtdrift, det er bestemt et pluds for de fleste hunde, hvis de
da ikke lige skal bruges til ledsagerhund, blindeførerhund eller lignende.

En hund med udpræget jagtdrift er en hund der skal arbejdes med, til gængæld
kviterer den slaks hunde, næsten altid med at være formidable lærenem når
blot træningen bygger på hundens naturlige trang til jagt.

At være leder betyder at kunne
Igangsætte en jagt.
Styrre en jagt.
og at afslutte en jagt.

Faktisk handler ledelse for hunden om de tre hovedbegreber. Igangsætte,
styre og afslutte.

Det første er det sværeste og det vigtigste.

Lær hunden at når du igangsætter en jagt er det virkeligt noget der giver
mening for hunden.
Hunden ved hvad formålet med en jagt er, det har dens gener sørget for, så
det skal du ikke lære den.

Man kan f.eks ikke lære en hund at følge eller gå et spor. Det er simpelt
hen en umulighed.

Det er den født til at kunne, men du kan lære at lede den under udførelsen.
du kan lære at igangsætte dens spor, du kan lære at styre hundens måde at
følge spor på, og du kan lære hvordan du får hunden til at afslutte sporet,
altså jagten og vende tilbage til sochial tilstand.

Den enkelste metode er at få hunden til at forstå, at du er den fødte
jagtleder.
Du skal arrangere nogle ordentlige jagter du kan igangsætte sammen med din
hund.
For hunden er en god jagt en der udfordrer dens evner til at jagte, og den
skal ende med at den fanger byttet og æder det.

Brug hundens madskål som byttet.
lav et spor og for enden gemmer du madskålen, lav sporet således at du når
du går tur med hunden tilfældigt krydser det, og begynd så selv at vise
interresse for sporet og opmunter din hund til at finde og følge sporet.

For enden af sporet finder hunden sin madskål og æder sig mæt.

Se det er en jagt den kan forstå, og du er en jagtmester efter hundens
hoved.

Du udpegede sporet, du igangsatte jagten du fulgte og vejlede den under
sporet, og i fandt byttet og du afsluttede jagten ved at lade din hund æde
byttet.

Efter få gange er du den jagtleder i hele verden som din hund mener er
bedst, og den vil aldrig drømme om at starte en jagt uden at have dig med,
og den ved når den finder en fært og du ikke vil med, at så er den jagt ikke
værd at lave, da dem du igangsætter altid er de bedste.

Så simpel er ledelse faktiske.

Tal et sprog din hund forstår (jatte og æde bytte)
Skaf et ressultat som hunden sætter pris på (jatte og æde bytte)

Nu har din hund fået tilfredsstillet sin jagtdrift.

Du vil blive forbavset, så roilig og omgængelig en hund kan blive, blot
efter få jagtture af denne art.

Og så er det faktisk skide sjovt fåde både dig og din hund, og det gør vel
heller ikke noget.

Med venlig hilsen
Bjarne Østergård