/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Måske dumtspørgsmål ?
Fra : Lasse Madsen


Dato : 28-08-02 22:37

Hej ...

Jeg sad og tænkte på ....
(sjovt så mange indlæg der starter sådan :)


Kan en "alm. dansk" myg overføre blodsygdomme når den "vandre" rundt og
stikker forskellige personer ?
eller det gør den måske ikke ? dør den når den har stukket 1 gang ?

sad bare og lurerede ....

m.v.h.
l. madsen



 
 
David T. Metz (29-08-2002)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 29-08-02 01:49

Lasse Madsen skrev:
> Kan en "alm. dansk" myg overføre blodsygdomme når den "vandre" rundt
> og stikker forskellige personer ?
> eller det gør den måske ikke ? dør den når den har stukket 1 gang ?

Interessant spørgsmål. Jeg vil tro, der er flere ovre i
dk.videnskab.sundhed der ved noget om det?

"Bare et forslag" - hvis der ikke kommer svar her.

David
--
Genialt! et program der fixer Outlooks Express, så det citerer
ordentligt! http://flash.to/oe-quotefix/
Gratis, transparent, ingen mærkelige filer i systembiblioteker...



Poul Evald Hansen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Poul Evald Hansen


Dato : 29-08-02 06:08


"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
news:akjfr1$24s4$1@news.cybercity.dk...
> Hej ...
>
> Jeg sad og tænkte på ....
> (sjovt så mange indlæg der starter sådan :)
>
>
> Kan en "alm. dansk" myg overføre blodsygdomme når den "vandre" rundt og
> stikker forskellige personer ?
> eller det gør den måske ikke ? dør den når den har stukket 1 gang ?
>
> sad bare og lurerede ....

Ja, nogle kan, de fleste ikke. Malariamyggen findes i Danmark, men
malariaparasitterne ikke. De gjorde de dog før, og malaria er kendt især fra
Lolland-Falster frem til vist ca. 1870.


--
Med venlig hilsen


Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk



Ivar Madsen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 29-08-02 06:48

On Thu, 29 Aug 2002 07:07:50 +0200, "Poul Evald Hansen"
<cft6753@vip.cybercity.dk> wrote:


>Ja, nogle kan, de fleste ikke. Malariamyggen findes i Danmark, men
>malariaparasitterne ikke. De gjorde de dog før, og malaria er kendt især fra
>Lolland-Falster frem til vist ca. 1870.

"problemmet" med malaria'en er at myggen i Danmark ikke lever længe
nok til at den del af malariaparisitten's clykus ikke kan gennemføres,
derfor er en myg ikke istand til at spræde malaria i Danmark.



--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Kai Birger Nielsen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Kai Birger Nielsen


Dato : 29-08-02 08:28

In <n8drmu0dm3puirjmvitmaemjl2eki5v7ds@4ax.com> Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> writes:

>On Thu, 29 Aug 2002 07:07:50 +0200, "Poul Evald Hansen"
><cft6753@vip.cybercity.dk> wrote:


>>Ja, nogle kan, de fleste ikke. Malariamyggen findes i Danmark, men
>>malariaparasitterne ikke. De gjorde de dog før, og malaria er kendt især fra
>>Lolland-Falster frem til vist ca. 1870.

>"problemmet" med malaria'en er at myggen i Danmark ikke lever længe
>nok til at den del af malariaparisitten's clykus ikke kan gennemføres,
>derfor er en myg ikke istand til at spræde malaria i Danmark.

Øh, hvorfor kunne de så i gamle dage ? Begyndte myggene at ryge med
nedsat levetid til følge eller ? (Jeg har en reference til at
problemet forsvandt, fordi man begyndte at holde køerne mere i stalde
end på marker. Myggene kan godt lide koblod, men malariaparasitterne
kan ikke bruge en ko til noget. Jeg ved ikke om den teori holder, men
jeg har aldrig hørt den anden før. Har du en kildereference til den ?)

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)


Ivar Madsen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 29-08-02 06:54

On Wed, 28 Aug 2002 23:36:52 +0200, "Lasse Madsen"
<Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote:


>Kan en "alm. dansk" myg overføre blodsygdomme når den "vandre" rundt og
>stikker forskellige personer ?
>eller det gør den måske ikke ? dør den når den har stukket 1 gang ?

Ja, det kan den, men Malaia lever den ikke længe nok til at kunne
spræde.
AIDS kan den heller ikke, da den suger blod i små mængder, fortære det
blod, og så suger blod en gang mere. Når den stikker starter den med
at sprøjte noget gift, der skal forhindre blodet i at størkne, i den
gift overføres malaia (hvis myggen har suget blod fra en maliaia
smittet, og myggen er blevet gammel nok til parasitten er klar til at
lade sig viderføre til den der bliver stukket) men AIDS kan ikke
overføres på den måde. Myggen suger forøvigt det meste af giften med
sig igen, hvis man lader den blive færidg med sit forhåndværende
måltid.

Og så er det kun hun myggen der suger blod, da den bruger blodet til
at framstille æg, og give dem næring, og det behov har han myggen jo
ikke


--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Bertel Lund Hansen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-08-02 15:28

Ivar Madsen skrev:

>overføres på den måde. Myggen suger forøvigt det meste af giften med
>sig igen, hvis man lader den blive færidg med sit forhåndværende
>måltid.

Jeg har gået rundt i 14 dage med nogle generende myggestik fordi
jeg i glad tro på den myte lod dem stikke i fred frem for at
klaske dem da jeg fik øje på dem.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

007 (03-09-2002)
Kommentar
Fra : 007


Dato : 03-09-02 00:06

On Thu, 29 Aug 2002 16:28:08 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg har gået rundt i 14 dage med nogle generende myggestik fordi
>jeg i glad tro på den myte lod dem stikke i fred frem for at
>klaske dem da jeg fik øje på dem.

Knib i armen omkring myggen, mens den suger. Myggen 'eksploderer' (fed
hævn og du presser en del af giften med ud, så du undgår helt så
meget kløe.

--
007
AKA
Niels Hansen
Misspellings are for your amusement only
(¯`'·.¸(¯`'·.¸ Queen - Champions of the world ¸.·'´¯)¸.·'´¯)

LR (01-09-2002)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 01-09-02 18:06

> Myggen suger forøvigt det meste af giften med
> sig igen, hvis man lader den blive færidg med sit forhåndværende
> måltid.

Nix - noget folk tror.

//Lars



Per A. Hansen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 29-08-02 19:46


Lasse Madsen <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en
news:akjfr1$24s4$1@news.cybercity.dk...
> Hej ...
>
> Kan en "alm. dansk" myg overføre blodsygdomme når den "vandre" rundt og
> stikker forskellige personer ?
> eller det gør den måske ikke ? dør den når den har stukket 1 gang ?

Der er flere arter. Heriblandt den "rigtige" malariamyg, Anopheles,
der her i landet hyppigst kan træffes i stalde og kælderrum.
Vort klima er for koldt til at malariaparasitten kan finde fodfæste -
måske med tiden. Nordgrænsen for malaria flyttes mod nord.

Hvis en person med malariaparasitten i blodet kommer i
nærkontakt med malariamyggen kan man ikke afvise,
at der kan ske en vis smittespredning, men man regner
det ikke for at være nogen større risiko med vort
nuværende klima.
( Gråkragerne i Københavnsområdet har i øvrigt malaria og
flyver rundt med blodparasitten. Mennesket er heldigvis ikke
nogen god vært for denne malariaform.)

> sad bare og lurerede ....

Måske med noget DDT ved hånden?
Det var det middel, der fik styr på den sygdom, der smitter med
Jordens farligste skadedyr.
Nu er det stort set slut - malaria breder sig stærkt i de sydligere
himmelstrøg.

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste