HJÆLP! Hun sløj efter at have spist noget ~
Fra : Ally

Dato : 28-08-02 22:24

Hej hundevenner.

Jeg har brug for et godt råd. Jeg var ovre på den nærliggende mark sammen
med min Golden Dina tidligere i dag. Hun løb, som hun så ofte gør, ind mod
nogle buske, men stoppede ca. 1 meter inde, og var meget nysgerrig. Da jeg
nærmede mig, så jeg, hun spiste noget. Det lugtede ganske forfærdeligt! Jeg
fik hende selvfølgelig trukket til mig, og så, at det lignede mest af alt en
omgang tyndskid.

Kort tid efter, ca. en time, blev hun meget stille og sløv, hvilket hun har
været lige siden. Hun gider ikke gå tur, og når hun f.eks. går ud i haven,
så går hun meget langsomt. Hun gøer ikke ad kattene og rævene, som hun
plejer.

Hvad gør jeg? Jeg har tænkt mig at se tiden an til i morgen, og fortsætter
det kører jeg hende til dyrlægen. Jeg er bare ikke glad for, at hun er så
sløv

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 28-08-02 23:13

"Ally" <quincy_md@hotmail.com> wrote in message
> [...]
Jeg
> fik hende selvfølgelig trukket til mig, og så, at det lignede mest af alt

Jeg anbefaler at du holder din hund under observation regelmæssigt i nat, og
får den det værre så søg dyrlæge.

En hund er bla. også ådselsæder så dens mave kan som regel tåle meget
skrappe sager med hensyn til forrådnede ting og sager, så at den bliver syg
af det den har spist kunne tyde på en anden slags forgiftning.

Ved du om der er syge dyr i området, ræve eller andre hunde ?

Er den vaccineret ?

Specielt skal du holde øje med hundens væskebalance hvis det er en
forgiftning. bliver den for lav er det livstruende for hunden.

Ved at trække i hundens nakkeskind og slippe igen kan du kontrollere det.
Hvis skinnet ikke smutter tilbage som det plejer men bliver siddende ude når
du har trukket i det skal du øjeblikkelig søge dyrelæge.

Væk den en gang immellem og og tjek dens ballance, kan den gå og kan den
styre kroppen, er der tegn på bevægelses forstyrelser?
Hvis hunden slingre når den rejser sig osv.
Så søg dyrelæge straks, vent ikke til i morgen.

Sørg for at den får vand
Hvornår har den sidst drukket?

Tag evt også dens temperatur og dens puls, hvis det ændre sig pludseligt til
det værre (højere temperatur og højere eller meget lavere puls så søg
dyrelæge straks.

Ved forgiftning kan temperaturen falde, i stedet for som normalt at stige
hvis man er syg.

Indsunkne øjene! træk op i øjenbrynene og slip er de blanke som de plejer?

Ligeså, bør du holde øje med om hunden begynder at få smerter.
Hvis hunden pludselig ændre adfærd til meget bange, eller utryg er det tegn
på hurtigt opståede smerter.
hunde kan ikke sige av.

Har hunden spist græs eller lad den komme ud i græsset og se om den begynder
at spise græs.
og det er ikke en spøg.
Hunde spiser græs hvis de har et fremmedlægme i tarmene eller i mavesækken,
så kan de pakke det ind og gylpe det op.
hvis hunden har gnavet i en pind og den ikke kan komme til at spise græs kan
den måske ikke slippe af med splinterne som den har slugt.

Det er blot nogle af de ting du selv kan anvende til at se om din hund får
det værre eller bedere, men bliv nu ikke bange, en sund og normal hund kan
som regel tåle en del før det er virkeligt farligt.

Så mit råd er, ta det roligt, kontroler en gang immellem hunden
almentilstand i løbet af natten, bliver dens tilstand dårligere så søg
dyrelæge ellers vent til i morgen og se det an indtil da.

Med venlig hilsen
Bjarne Østergård

Fra : Ally

Dato : 28-08-02 23:23

Hej Bjarne!

> Jeg anbefaler at du holder din hund under observation regelmæssigt i
> nat, og får den det værre så søg dyrlæge.

Deal!

> [...]
> skrappe sager med hensyn til forrådnede ting og sager, så at den
> bliver syg af det den har spist kunne tyde på en anden slags

Det er dét, jeg frygter.

> Ved du om der er syge dyr i området, ræve eller andre hunde ?

Det aner jeg ikke. Jeg har intet hørt om syge dyr i byen (Skovlunde).

> Er den vaccineret ?

Ja!

> Specielt skal du holde øje med hundens væskebalance hvis det er en
> forgiftning. bliver den for lav er det livstruende for hunden.

Okay. Hvad gør jeg for at få hende til at drikke?

> [...]
> det. Hvis skinnet ikke smutter tilbage som det plejer men bliver
> siddende ude når du har trukket i det skal du øjeblikkelig søge

Tak for rådet! Det vil jeg løbende tjekke.

> Væk den en gang immellem og og tjek dens ballance, kan den gå og kan
> den styre kroppen, er der tegn på bevægelses forstyrelser?
> Hvis hunden slingre når den rejser sig osv.
> Så søg dyrelæge straks, vent ikke til i morgen.

Indtil videre er der ingen balanceproblemer.

> Sørg for at den får vand
> Hvornår har den sidst drukket?

Det er noget tid siden, jeg sidst har set det... d.v.s. flere timer. Jeg har
forsøgt at få hende til at drikke, uden held!

> Tag evt også dens temperatur og dens puls, hvis det ændre sig
> pludseligt til det værre (højere temperatur og højere eller meget
> lavere puls så søg dyrelæge straks.

Hendes temperatur er 39,7. Det burde være normalt, ik'?

> Indsunkne øjene! træk op i øjenbrynene og slip er de blanke som de
> plejer?

Det holder jeg også øje med.

> Ligeså, bør du holde øje med om hunden begynder at få smerter.
> Hvis hunden pludselig ændre adfærd til meget bange, eller utryg er
> det tegn på hurtigt opståede smerter.
> hunde kan ikke sige av.

Hun er hverken bange eller utryg... blot meget, meget sløv.

> [...]
> hvis hunden har gnavet i en pind og den ikke kan komme til at spise
> græs kan den måske ikke slippe af med splinterne som den har slugt.

Det er jeg klar over. Hun har ikke spist græs efter det skete.

> [...]
> almentilstand i løbet af natten, bliver dens tilstand dårligere så søg
> dyrelæge ellers vent til i morgen og se det an indtil da.

Tusind tak Bjarne! Din hjælp er uvurderlig, dels p.g.a. rådene men også for
at berolige mig!

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 28-08-02 23:59

> Hej Bjarne!

> Okay. Hvad gør jeg for at få hende til at drikke?
Tjah man kan jo som bekendt trække hesten til truget men ikke tvinge den til
at drikke.

Det eneste der er at gøre hvis hunden ikke drikker i lang tid og at dens
væskebalance bliver faretruende lav er drops.

Men inden da er hunden også virkelig syg og kan knapt rejse sig, så du vil
ikke være i tvivl om at den er meget syg.
Men det er til gængæld en farlig situation hvis det kommer dertil.
Hunde plejer at ha kraftig diarre inden, ellers kan de ikke miste så meget
væske på kort tid at det bliver virkeligt truende.

Kaster den op med blod i eller får diarre, og mister meget væske så
anbefaler jeg dig uden tøven at søge dyrelæge.

Men med hunde er det næsten som med børn, de kan se meget syge ud uden
rigtigt at være det.

Men ændrer dens tilstand sig ikke væsentligt kan du blot vente til i morgen
og så se det an, er den stadigvæk syg ville jeg anbefale dig at lade
dyrelægen se på den.

Det kan jo være at årsagen er en helt anden end noget den har spist.

> Hendes temperatur er 39,7. Det burde være normalt, ik'?
Normal temperatur bør ligge mellem 38,5 til 39,0
Pulsen bør være 80 til 100
Respiration (Vejrtrækninger pr. minut er ca 15
Det er de normale værdier, og når hunden er i ro.

Når du måler temperaturen skal du stikke termometeret længere ind end ved et
menneske da hundens temperatur er en grad koldere yderst i endetarmen.

Hvis det er en forgiftning vil den normalt ha en lavere temperatur, jo
stærkere gift dets lavere temperatur.

Som rettesnor kan du bruger at bakterier som regel giver forhøjet temperatur
39,2 til 41,0
Virus giver meget forhøjet temperatud 40,0 til 41,5 (eller mere ved slemme
tilfælde)

Du kan også selv måle et udtryk for blodtrykket på hunden tilnærmelsesvis
således (Kaldes også for kapilærfyldningstiden)
med en tommelfinger præsser du blodet væk mundslimhinden, giv et fast tryk
på slimhinden lige over tandrækken og hold presset i 10 sekunder. Når du
fjerne fingeren tæller du de antal sekunder der går til de hvide pletter der
fremkom ved trykket igen er fyldt ud.
ved normal blodtryk tager det normalt 3 sekunder.

Nå nu skal det jo heller ikke ende med en hel medicinsk aghandling.
Men se nu tiden an hunde er stærke og robuste dyr.

Med venlig hilsen
Bjarne Østergård
God bedring ønskes til din hund.

Fra : Jette Køhler

Dato : 29-08-02 07:41

Jeg ved ikke om det er nogen hjælp, men jeg har selv brugt en engangs
sprøjte og sprøjtet væske ind ved mundvigen (og bagud) på hunden og det har
gået godt. Det kommer selvfølgelig an på hvor meget væske hunden behøver,
jeg brugte det i forbindelse med en dårlig mave hvor hunden intet kunne
holde i sig. Her gav jeg oså lidt druesukker i vandet for at holde lidt
energi i hunden

Hilsen Jette

Fra : Ally

Dato : 29-08-02 11:31

Hej Jette og Bjarne.

En lille opdatering. Dina har det nogenlunde, så vidt jeg kan bedømme. Der
har ikke været noget galt i nat, og her til morgen har vi leget lidt med
bold. Hun går dog stadig meget langsomt, når vi er ude at gå, og det plejer
hun ikke, så jeg tror, hun stadig er øm i maven. Men hun drikker og spiser.

Jeg holder selvfølgelig et vågent øje med hende.

De venligste hilsener med mange tak for hjælpen!

Allan og Dina
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Ally

Dato : 29-08-02 12:37

Opdatering til opdateringen: Jeg har lige opdaget en "udposning" under
hendes højre bagben. Der er noget hårdt kun i højre side.

Jeg har bestilt tid til dyrlæge kl. 14.45. Nu skal hun tjekkes!

K.h.

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-08-02 12:45

Hej Allan

Ally <quincy_md@hotmail.com> skrev i en
> Opdatering til opdateringen: Jeg har lige opdaget en "udposning" under
> hendes højre bagben. Der er noget hårdt kun i højre side.
>
> Jeg har bestilt tid til dyrlæge kl. 14.45. Nu skal hun tjekkes!

Selvom jeg ikke har skrevet på dit indlæg før nu, kan du tro jeg følger med,
det er da noget ubehagligt noget at læse, og jeg håber hun får det bedre
MEGET snart.
Ja, se at få hende til dyrlægen, det er det rigtigste du kan gøre

Held og lykke med hende

Tanker fra

Bobo

Fra : Ally

Dato : 29-08-02 14:39

Hej Bolette!

> [...]
> hun får det bedre MEGET snart.
> Ja, se at få hende til dyrlægen, det er det rigtigste du kan gøre

Tusind tak! Jeg kan lige komme med en opdatering til opdatering til
opdateringen Vi er lige kommet hjem fra dyrlægen.

Han mente ikke, det var noget problem, at hun havde spist det, men bylden
mellem benene skulle jeg holde øje med. Det er formentlig en hormonel
reaktion på hendes løbetid, og den skal gerne forsvinde indenfor 2-3 uger.
Kommer den igen ved næste løbetid, så skal hun nok steriliseres.

Til at stabilisere (forny) hendes tarmflora, fik hun nogle piller og noget
tarmstabiliserende pasta (Zoolac Propaste). Derudover en
pencilinindsprøjtning.

Jeg vil gerne takke jer rigtigt mange gange for støtten og hjælpen! Jeg var
ved at gå ud af mit gode skind (godt dansk ordsprog . Nu holder jeg
ekstra øje med hende de næste uger.

Kærlige hilsener (og VUF)

Allan og Dina
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-08-02 14:46

Hej Allan og Dina

> Tusind tak! Jeg kan lige komme med en opdatering til opdatering til
> opdateringen Vi er lige kommet hjem fra dyrlægen.

Det var dejligt at læse at det ikke var noget alvorligt, som du selv skriver
er man ved at gå ud af sit godt skind når noget sker de kære små ( og
store ).
Ja, jeg har også lige bestilt tid hos dyrlægen, ikke fordi der er noget
alvorligt galt med Nicki, men han er begyndt at slikke sig enormt meget nede
ved endetarmsåbningen, hvilket jeg synes han skal tjekkes for.

mange hilsner fra

Bobo

Fra : Ally

Dato : 29-08-02 15:00

Hej Bolette og Nicki

> Det var dejligt at læse at det ikke var noget alvorligt, som du selv
> skriver er man ved at gå ud af sit godt skind når noget sker de kære
> små ( og store ).

Uha da da ja! Jeg ville ikke kunne bære, hvis der skete hende noget! Og hvis
det viser sig, at en sterilisation er det rigtige for hende, hvis hun bliver
ved med at reagere på hormonerne, ja, så bliver hun steriliseret. Jeg ville
nu gerne have haft en hvalp på hende, men skidt da pyt med det.

> [...]
> noget alvorligt galt med Nicki, men han er begyndt at slikke sig
> enormt meget nede ved endetarmsåbningen, hvilket jeg synes han skal

Det lyder fornuftigt! Nu er jeg godt nok anatomi-analfabet (sig det lige 10
gange hurtigt efter hinanden *G*), men kan det ikke være et tegn på
indvoldsorm? Jeg synes, det ringer et par klokker i hovedet (om jeg så må
sige

K.h. fra os
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-08-02 21:34

Hej Allan og Dina

> [...]
> gange hurtigt efter hinanden *G*), men kan det ikke være et tegn på
> indvoldsorm? Jeg synes, det ringer et par klokker i hovedet (om jeg så må

Nej, Nicki havde ikke nogen form for orm, men lidt betændelse i endetarmen,
så han fik et par skud for det, og piller til de næste 5 dage, så skulle han
være betændelse fri igen.
Nøj hvor kan han ikke lide dyrlægen, bare det at vi nåede til hans dør. Han
strittede imod som bare pokker, så det endte med at jeg måtte bære ham
glad for at han ikke er en stor hund, men blot en hund på 12 kg ). Da
vi blev kaldt ind strittede han endnu mere imod, stakkels hund. Nå, men det
var hurtig overstået, selvom det var ubehageligt og smertefuldt for ham.

Hvordan har Dina det efter omstændighederne?

mange hilsner fra

Bobo og Nicki

Fra : Ally

Dato : 30-08-02 22:19

Hej Bobo og Nicki *S*

> Nej, Nicki havde ikke nogen form for orm, men lidt betændelse i
> endetarmen, så han fik et par skud for det, og piller til de næste 5
> dage, så skulle han være betændelse fri igen.

Det lyder godt. Dina får jo også piller og pasta. Jeg har bare klokket en
smule i det *G*. Pastaen kommer i en sprøjte, hvor man kan indstille,
hvormange ml., der skal gives ad gangen. Jeg havde sat den til 3 ml., tog
hætten af, kaldte Dina til mig og gjorde parat. Jeg kunne ikke se pastaen
for enden, så imens Dina gjorde sig klar, pressede jeg en lille smule for at
få pastaen helt ud til enden af sprøjten! SMUT sagde det, og 3 ml. pasta
endte i Dinas pels *GG*. Ydrk... en klistret og fedtet konsistens, som det
ikke er lykkedes mig at få ud af pelsen endnu... men jeg kunne nu ikke lade
være med at grine *G*.

> [...]
> hund på 12 kg ). Da vi blev kaldt ind strittede han endnu mere
> imod, stakkels hund. Nå, men det var hurtig overstået, selvom det var

Åh, stakkels Nicki! Dina elsker dyrlægen. Hun er helt vild, når hun kommer
dertil. Der er en masse søde mennesker, hun skal hilse på. Okay, igår blev
hun lidt sur på en stol, men det var mest fordi, det var en barnestol med
ryglæn formet som en hund

> Hvordan har Dina det efter omstændighederne?

Efter omstændighederne har hun det fint. Hun er ved at være helt frisk. Det
er værre med hendes "far". Jeg er et omvrandrende nervevrag!!! Jeg er SÅ
bange for den byld mellem hendes bagben. Dyrlægen sagde, at jeg "bare"
skulle vente 2-3 uger, og holde øje med den. Det er nemmere sagt end gjort.
Jeg ville helst have den fjernet nu! Omvendt... den er aflang, og sidder
lige under en brystvorte, så en eller anden (u)logisk sans siger mig, at en
ondartet knude er mere cirkelformet. Aner ikke, om det er korrekt... men at
den er aflang, og sidder lige under en brystvorte, tyder for mig på, at det
er en reaktion i mælkekirtlen. Og ifølge dyrlægen skulle den gerne forsvinde
af sig selv inden 2-3 uger... det er i hvertfald det, jeg skal holde øje
med.

Under alle omstændigheder er det ikke sjovt at gå og vente og "se tiden an".
Jeg ringer til dyrlægen enten i morgen eller mandag, for lige at få lidt
yderligere at vide (beroligelse). Og så regner jeg med at få hende
steriliseret, så hun ikke skal igennem flere af den slags. Indtil videre
prøver jeg at holde nerverne i ro

Kærlig hilsen

Allan og Dina
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 31-08-02 06:26

Hej Allan og Dina

> [...]
> endte i Dinas pels *GG*. Ydrk... en klistret og fedtet konsistens, som det
> ikke er lykkedes mig at få ud af pelsen endnu... men jeg kunne nu ikke

Åååååå nej, sikke noget*G*

> [...]
> ryglæn formet som en hund

> Efter omstændighederne har hun det fint.

Det er jeg glad for at høre, men jeg forstår godt din navøsitet over den
byld, jeg ville være præcis som du, men omvent set tror jeg ikke du skal
være nervøs, dyrlægen ved jo nok hvad han snakker om, men tro mig, jeg
forstår dig 200% og mer' til, det er ikke sjovt. håber du vil fortælle
hvordan det går med hende, man føler jo næsten man kender kende nu ?

Mange hilsner fra

Bolette Og Nicki
http://www.ni3ls.dk/nicki/index.htm

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-08-02 15:05

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> writes:

> Ja, jeg har også lige bestilt tid hos dyrlægen, ikke fordi der er noget
> alvorligt galt med Nicki, men han er begyndt at slikke sig enormt meget nede
> ved endetarmsåbningen, hvilket jeg synes han skal tjekkes for.

Det lyder som stoppede analkirtler, hvis det er det, så er det i hvert
fald ikke noget at være bekymret for. Dyrlægen klemmer dem lige ud og
selvom det er ubehageligt for hunden, så er det hverken farligt eller
andet.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : VRI

Dato : 29-08-02 15:25

"Ally" <quincy_md@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det kører jeg hende til dyrlægen. Jeg er bare ikke glad for, at hun er så

Hej Allan.

Jeg håber du har haft din hund til dyrlæge, men tillader mig alligevel at
komme med en bemærkning til dit indlæg. I Nordkøbenhavn og Nordsjælland er
der mange ræve. ca. 80% af disse har en snylter orm der hedder hjerteorm.
Denne er meget farlig, ja dræbende, da den går ud i systemet og æder hjerte
og lunger. Det lyder som om din hund har spist en rævelort (du skriver den
lugtede forfærdeligt) Jeg ved ikke, om hjerteorm kan give hunden ubehag, så
kort tid efter, men det er værd at snakke med dyrlægen om. Det er
naturligvis heller ikke sikkert, at det er det din hund har fået, men blot
mit bud på en mulighed. Gi en melding når du har været hos lægen.

PS. Det er naturligvis vigtigt, at undgå at ens hund ikke spiser ukendte
ting (men også meget meget svært). Held og lykke

MVH
VRI

Fra : Ally

Dato : 29-08-02 15:40

Hej!

[SNIP]
> [...]
> sikkert, at det er det din hund har fået, men blot mit bud på en
> mulighed. Gi en melding når du har været hos lægen.

Jeg har været hos lægen med hende. Du kan se resultatet i mit svar til
Bolette *S*. Jeg har efterfølgende, efter jeg læste dit indlæg, ringet til
dyrlægen for at forhøre mig om det med hjerteorm. Jeg fik at vide, at det er
snegle, der er mellemvært og ikke afføring. Og Dina har aldrig spist snegle,
heldigvis!

Hun fik en pencilin indsprøjtning, piller (Dihydrostreptomycin vet) og
Zoolac Propaste pasta til at normalisere fordøjelsessystemet.

> PS. Det er naturligvis vigtigt, at undgå at ens hund ikke spiser
> ukendte ting (men også meget meget svært). Held og lykke

Uha ja... svært er ikke ordet. Hvis man ikke er på vagt i 10 sekunder, kan
hun nå at muntre sig med diverse ting. Jeg vælger nu at holde hende i snor
ved buskarealerne, og ellers holde mere øje med hende.

K.h.

Allan og Dina
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : VRI

Dato : 29-08-02 18:43

> [...]
> hun nå at muntre sig med diverse ting. Jeg vælger nu at holde hende i snor
> ved buskarealerne, og ellers holde mere øje med hende.

Hej Allan & Dina.

*GGG* Ja det overså jeg. Jeg er glad for, at Dina nu har det bedre. Hvad
angår hjerteorm, er det ganske rigtigt, at snegle kan være vært for disse,
da de jo også spiser rævelort og andet....... Dette gør (så vidt jeg er
informeret) ikke rævelort i sig selv ufarlig. Jeg mener bestemt, at rævelort
eller en anden hund som er inficeret kan smitte vores hunde, hvis de spiser
dem. Tror jeg vil starte en ny streng op om dette, for at høre hvad andre
mener om den sag

MVH
VRI