Problem med netværksopsætning
Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 28-08-02 21:18

Jeg har to Windows 98 SE-maskiner i en netværksopsætning der volder mig
store problemer. De kan begge komme på nettet via en hub som sidder bag et
TDC ADSL-modem. Ingen problemer. De kan dog ikke se hinanden internt i
netværket. Her er opstillingen taget fra IPconfig:

PC1:
IP: 80.63.240.76
Subnet: 255.255.255.0
Default GW: 80.63.240.1
DHCP: 80.63.240.1

PC2:
IP: 131.164.246.224
Subnet: 255.25.254.0
Default GW: 131.164.246.1
DHCP: 80.63.240.1

Disse indstillinger er givet af DHCP'en og hvis de renewes får man blot de
samme igen. Problemets kerne er tydeligt at de har ikke samme subnet-mask.
Men hvorfor har de ikke det? Hvis jeg manuelt konfigurerer den ene kan den
se den anden, men ikke komme på nettet. Hvorfor giver DHCPen (som jeg går ud
fra er ADSL-modemet) dem ikke samme subnet-mask? Hvorfor har de forskellig
Default Gateway, den bør jo være den samme, nemlig ADSL-modemmet. Jeg
forstår intet, men beskylder lidt modemet for at være synderen. Hvor skal
jeg sætte ind og hvordan?

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : JK

Dato : 28-08-02 22:59

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> TDC ADSL-modem. Ingen problemer. De kan dog ikke se hinanden internt i
> netværket. Her er opstillingen taget fra IPconfig:

- er du sikker på, at de ovenstående oplysninger ikke er indtastet manuelt ?
Hvad sker der hvis du gir' PC1 samme IP nummer -1 (dvs. 223 til sidst)
+samme subnet/gateway som din PC2.
-Installer netbios eller netbeui - ka' simpelthen ikke rigtigt huske hvad
pokker der er hvad - men det er en oldgammel protokol som blev brugt førhen
på små netværk (der ikke havde brug for internet - men det er jo os'
ligegyldigt, det funker jo med din tcpip).

/JK

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 28-08-02 23:45

> [...]

>samme igen. Problemets kerne er tydeligt at de har ikke samme subnet-mask.

Netop. Det er et særdeles kendt problem.

Løsningen er

* enten at installere en anden protokol (NetBEUI eller IPX) som de to
pc'er kan bruge til at kommunikere med hinanden (det er nok det nemmeste)

* eller at give dem hver en ekstra, intern, IP-adresse i et subnet som de
kan snakke sammen på (fx 10.0.0.1 og 10.0.0.2 med maske 255.255.255.0) -
en vejledning i det findes på http://www.makr.dk/go.php3?multiip.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).