&tegn; - Hvad hedder de?
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 28-08-02 19:46

Hej alle.

Når jeg f.eks skal skrive et og tegn, eller et æ/ø/å så bruger jeg f.eks
& osv. Men hvad hedder disse? Så vidt jeg ved kalder man det på engelsk
for entity name, men hvad med på dansk?

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-08-02 19:57

Mark S. Rasmussen wrote in <akj5p4$1kv4$1@news.cybercity.dk>:
> Når jeg f.eks skal skrive et og tegn, eller et æ/ø/å så bruger jeg f.eks
> &amp; osv. Men hvad hedder disse? Så vidt jeg ved kalder man det på
> engelsk for entity name, men hvad med på dansk?

"&amp;" er en entity
"amp" er et entity navn

Oversætte den til dansk. Hmm ...
Personligt synes jeg det vil lyde fjollet at oversætte det, men hvis man
absolut skal:

I min engelsk-dansk ordbog står der:

*entity* ['entiti] /sb/ væsen, realitet, eksistens; størrelse; ( /filos/
/ogs/ ) entitet.

De første fire kan vi godt kassere med det samme. Den sidste (entitet) står
som filosofisk. Jeg synes ikke "entities" er særligt filosofiske, tvært
imod. :)
I øvrigt står "entitet" heller ikke i min Retskrivnings- og
betydningsordbog.

Så alt i alt, på godt dansk ville jeg sige:
Skal man skrive et og-tegn i html bruger man entityen "amp".

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 28-08-02 20:00

> Så alt i alt, på godt dansk ville jeg sige:
> Skal man skrive et og-tegn i html bruger man entityen "amp".

Heh, tak for svaret. Jeg vil give dig ret i at jeg nok ikke skal skrive at
man skal bruge væsenet "amp" ;). Jeg tror også jeg holder mig til de
engelske betegnelser.

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-08-02 00:53

On Wed, 28 Aug 2002 20:57:26 +0200, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>I øvrigt står "entitet" heller ikke i min Retskrivnings- og
>betydningsordbog.

Den står i Retskrivningsordbogen:
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=entitet

Jeg plejer blot at kalde det for "entitet". Det ord bruger jeg tillige
på dansk, typisk hvis jeg skal omtale begrebet i bestemt form. I
ubestemt form skal jeg ikke udelukke, at jeg fx siger "Du skal bruge
en entity".

--
- Peter Brodersen

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-08-02 08:43

Mark S. Rasmussen wrote:

> Når jeg f.eks skal skrive et og tegn, eller et æ/ø/å så bruger jeg f.eks
> &amp; osv. Men hvad hedder disse?

Jeg kalder dem specialtegnskoder.

De herligste hilsner

Fra : Frank B. Daugaard

Dato : 29-08-02 18:30

> Jeg kalder dem specialtegnskoder.

hehe - et dejligt kort og mundret dansk ord - og så siger vi at finerne
har et alvorligt overforbrug af bogstaver i deres sprog.

entitet lugter lidt af indentitet og det er vel lidt derhen af vi skal med
ordet - noget der indentificerer et specialtegn » en entitet

Med venlig hilsen

Frank B. Daugaard
Site Builder

Fra : Tommy Jo

Dato : 29-08-02 09:18

> Når jeg f.eks skal skrive et og tegn, eller et æ/ø/å så bruger jeg f.eks
> &amp; osv. Men hvad hedder disse? Så vidt jeg ved kalder man det på
engelsk
> for entity name, men hvad med på dansk?

Jeg kalder tegnet ampersand - men rigtig dansk er det nok ikke

Læs mere her:

http://www.adobe.com/type/topics/theampersand.html

--
Mange hilsner
Tommy

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-08-02 09:59

Tommy Jo wrote:

> Jeg kalder tegnet ampersand - men rigtig dansk er det nok ikke

Jeg tror, at spørgsmålet var af mere generel karakter.

Desuden vil jeg kalde & for og-tegn.

De herligste hilsner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-08-02 10:24

Claus Sørensen skrev:

> [...]

Nej. Jeg troede også engang at det hed ampersand (med sidste led
udtalt som "sand" i sandkasse) på dansk - men det gør det altså
ikke.

> Desuden vil jeg kalde & for og-tegn.

Det hedder enten og-tegn eller et-tegn [1] (det er en ligatur af
bogstaverne e og t - det latinske ord "et" betyder "og").

1) Udtales "æt-tegn"
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 29-08-02 16:42

> Jeg kalder tegnet ampersand - men rigtig dansk er det nok ikke

Hmm, jeg tror jeg vil prøve at bruge den i en dansk time ;)

Mvh Mark
--
www.improve.dk