Lineførig - råd?
Fra : Ann K.

Dato : 19-02-01 21:21

Hejsa.
Gode ideer efterlyses for at få Dise (7 mdr. shetland sheepdog) til at gå
tættere ved mig, når hun går "lineføring"...
Hidtil har vi trænet med hende løs, hvor hun går perfekt og tæt ved min side
(og klart synes det er sjovt!!!)...
Egentlig går hun også fint på plads, når hun er i line, men samtidig
"hænger" hun ca en ½ meter ude til siden. Jeg kan sagtens få hende til at gå
tættere, hvis jeg har en guf i hånden, men hvis hun ikke får guffen efter
to, tre skridt går hun alligevel væk fra mig...
Vi har rimelig god kontakt med hinanden (hun ser på mig), men alligevel er
det også som om hun keeeeder sig gevaldigt ved øvelserne. For at sige det
rent ud... det er noget hun gør fordi jeg beder hende om det - ikke fordi
det er sjovt. Hun nærmest bare trasker afsted ved siden af mig....
Har forsøgt at forstærke kontakttræningen og det har da givet bonus ved
næsten al anden træning, men ikke i forbindelse med lineføring....

Hmmm - håber at nogen fatter denne beskrivelse... Ret vanskeligt at forklare
problemet på skrift, har jeg lige opdaget

Går nogen af rådene ud på at hive hende ind på plads og styre hende med
snoren , evt en kvælerlænke... så bare glem det!
Dise skal synes det er sjovt at gå i line!!!! Ikke tvinges....

Mvh Ann

Fra : Zirfelt

Dato : 20-02-01 01:01

Hej Ann
Har du prøvet at bevæge dig med små sjove skridt (det kan godt komme til at
se totalt fjollet ud), hvor du evt. også pjatter lidt med dit tonefald . På
den måde er du pludselig ikke så kedelig at gå ved siden af. Hvis så Dise
bliver for overpjanket flader du ud i lange rolige skridt.
Når du træner lineføring, går du så bare lige ud?. Har du prøvet med lidt
pludselige vendinger, eller at du går i slalom. Så kan hunden ikke regne ud,
hvor du er på vej hen, men er nød til at holde sig tæt ind til dig, for at
følge dig.
Håber du kan bruge lidt af det.
Hilsen Irene
www.zirfelt.dk

Fra : Ann K.

Dato : 21-02-01 00:39

Hejsa.
Tak for svarene... Problemet er bare at, det I foreslår, er lige præcis,
hvad jeg i forvejen gør!
Hi, hi - Dise er nu så "fast" i at gå fri at hun, hvis jeg begynder at
opføre mig underligt, ganske enkelt stiller sig op og glor på mig, som om...
"jah, helt normal er mit menneske vel ikke !!!!"
Gør jeg det samme med linen på, stresser hun vildt op (hopper rundt, gøer
osv.)... og kan så slet ikke hitte rundt i hvad det nu var der skulle ske

Guf - er et kapitel for sig, når vi taler om Dise... Det er for det meste
komplet uinteressant... Og hun gider da i hvert fald ikke at bruge tid på at
samle noget op som jeg har "tabt"!!! Eneste løsning for at fastholde hendes
interesse er at holde guffet i hånden og så en gang i mellem lade som om jeg
spiser af det, og at det altså er noget af det allerbedste der findes

Hmmm - det kunne jo også være at hun bare er blevet teen-ager... Hun er
nemlig også begyndt at hævde sin selvstændighed ved indkald... At komme når
jeg kalder, er altså ikke lige hvad den lille dame har lyst til for
øjeblikket - uanset hvordan jeg så tér mig for at være interessant! Nå, men
dét ved jeg da hvordan jeg skal løse Find en åben og ufarlig plads, slip
hende løs, kalde, gemme mig bag et træ - effektivt!!!!

Men igen tak for ideerne - jeg fortsætter i samme spor... det er da i hvert
fald ikke helt forkert... og _måske_ vil hun til sidst vise bare lidt
glæde?!

Mvh Ann

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-02-01 11:33

> [...]
> komplet uinteressant... Og hun gider da i hvert fald ikke at bruge tid på

<>Kan det mon tænkes damen er for mæt .... sådan generelt siden hun ikke
gider arbejde lidt for føden??? kan du muligvis sætte foderrationen ned så
hun får den største mænde foder om aftenen ... hvor du vel næppe træner
hende! har du nogen sinde prøvet at strø hendes mad ud over stuegulvet
/græsplænen .... det kunne være den lille dame skulle lære at arbejde for
føden .... .... når jeg træner mine hunde ...foregår det forresten med
godbidden mellem læberne så de på denne måde tvinges til øjenkontakt ...
(hundene altså .... ikke godbidderne *SSS*)

MVH Anne-Marie

Fra : Ann K.

Dato : 21-02-01 12:42

Hej Anne- Marie

>Kan det mon tænkes damen er for mæt .... sådan generelt siden hun ikke
gider arbejde lidt for føden???

<> Ret sikker på at det ikke er tilfældet... mad/guf er bare ikke noget, der
fylder i Dises univers! Faktisk kan hun sagtens finde på at levne noget
af sin mad!!! Godt at Sif kan "støvsuge"

>kan du muligvis sætte foderrationen ned så
hun får den største mængde foder om aftenen

<> Sker allerede Samtidig tager jeg en vis mængde foder fra pr dag, som
jeg bruger som guf eller også beregner jeg (så nogenlunde) hvad mit guf
betyder for resten af fodermængden...

>har du nogen sinde prøvet at strø hendes mad ud over stuegulvet
/græsplænen .... det kunne være den lille dame skulle lære at arbejde for
føden ....

<> Det er faktisk den eneste måde Dise fodres på!.... Madskålen bruges kun
hvis hun får rester af ris, pasta eller lignende... ellers sviner det for
meget på soveværelsesgulvet

>når jeg træner mine hunde ...foregår det forresten med
godbidden mellem læberne så de på denne måde tvinges til øjenkontakt ...
(hundene altså .... ikke godbidderne *SSS*)

<> Samme gjorde jeg - vist nok endda efter dit råd *ss* Vi havde jo bunker
af tid til den slags da hendes pote var syg... Men som sagt er guf ikke
vigtigt for hende... og hun gider ikke tage guf som jeg har tabt, i hvert
fald ikke når hun går under "kommando" (aner ikke hvad jeg ellers skal kalde
det
Interesse for guf (og legetøj) kommer især når hun mener, hun bliver snydt
for noget godt... derfor lader jeg som om jeg spiser af guffet og at fx
tyggerebet og apportbukken er Sifs
Joohh, jeg er vist ved at lure hende

Mvh Ann

Fra : Lars Stricker

Dato : 22-02-01 12:41

Hej Ann K.
Når du skriver :
"Samtidig tager jeg en vis mængde foder fra pr dag, som
jeg bruger som guf "
- om en hund som beskrives:
"mad/guf er bare ikke noget, der fylder i Dises univers!"
......så beder du selv om problemer

Du må igang med at finde noget som kan få Dise op på tæerne. Det findes, du skal
bare vide at det tager længere tid at finde det end med en altid sulten
labrador. Kogt lever, kogt & ovntørret lever, ost, røde pølser, ovntørrede
pølser, kogte gulerødder, hamburgerryg, røget medister ...et eller andet.

Desuden skal du først og fremmest overbevise dig selv om at lineføring ER sjovt.

Næsten alle hundeførere synes inderst inde at det er temmelig r..sygt. Og
hundene er ikke så nemme at narre.

Har du læst
http://home13.inet.tele.dk/lydighed/htm/index1.htm

Den er god at få forstand af, som man siger i det mørke Jylland.

"Går nogen af rådene ud på at hive hende ind på plads og styre hende med
snoren , evt en kvælerlænke... så bare glem det!
Dise skal synes det er sjovt at gå i line!!!! Ikke tvinges...."

Der er ikke noget galt ved at STYRE sin hund med snoren. Det kan være en stor
hjælp, når du først får hende ordentlig motiveret med guf.

Held og lykke
mvh
-Lars

Fra : Ann K.

Dato : 22-02-01 23:27

Hejsa.

>.....så beder du selv om problemer

>Du må igang med at finde noget som kan få Dise op på tæerne.

<> Har fundet det... A38, bløde tortillapandekager og fiskefrikadeller,
bedst er dog havesnegle! (ok, havesnegle giver jeg hende ikke - de kan
vist overføre hjerteorm! - men hun elsker dem, hvis hun kan se sit snit til
at snuppe en!)

>Det findes, du skal bare vide at det tager længere tid at finde det end med
en altid sulten labrador.

<> Tell me about it Det tog tid... og fiskefrikadellerne "opdagede" jeg
for kun 1 måned siden... Hi, hi, de var så tiltrækkende at Dise for første
gang i sit liv tiggede ved bordet! Og nu er hun næsten ikke til at smide
ud af køkkenet, når jeg laver friske forsyninger...

Jeg er nok én af de få som meget gerne vil kunne gå en flot lineføring...
Jeg synes det ser hammerflot ud når hund og fører følger hinanden så præcist
Specielt, når man samtidig kan se at hunden nyder at lave øvelserne...
Tror også at det er en god måde for hunden at bruge sin hjerne... det kræver
en del koncentration at følge kropssproget på føreren så godt...
Skal nok nævne at jeg altså _ikke_ har problemer med en hund, der hiver mig
afsted, hun trækker ikke... heller ikke når hun "bare" skal gå pænt på
lufteturene :)
Det som er problemet er at hun når hun er i line går ca ½ meter væk fra
mig - kontakten er god, men jeg kan ikke få hende ind... Og der er altså
grænser for hvor længe, jeg kan gå krummet sammen for at holde en guf lige
foran hendes snude, så hun bliver inde
Men alligevel "hænger" hun til siden ved lineføring... Det er næsten en sur
pligt for hende... og jeg fatter ikke helt hvorfor?! Når vi laver nøjagtig
de samme momenter uden line, kan man nemlig se at Dise har det hundesjovt!
Og dér går hun tæt ind til mig, nok for bedre at kunne mærke de forandringer
som jeg har i mit kropssprog inden fx en vending...

Mvh Ann

Ps har lige læst det her igennem. Jeg har faktisk to problemer, kan jeg se:
1. Dise keeeder sig! Synes ikke det er sjovt.
2. Hun "hænger" ca ½ meter fra mig ved "plads"-kommandoen, når hun er i
line.

Fra : Holger Jensen

Dato : 23-02-01 10:22

> [...]
>1. Dise keeeder sig! Synes ikke det er sjovt.
>2. Hun "hænger" ca ½ meter fra mig ved "plads"-kommandoen, når hun er i

Hej Igen

Jeg spekulerer på om problemet kunne være en lille uheldig tildragelse,
Sheltier er utroligt "pivede" og jeg ved at hvis man er uheldig at træde dem
over poterne når de er/går på plads, vil der komme reaktioner som minder om
dit problem. Løsningen er ikke ligetil, men princippet er at overbevise
vovsen om at det ikke gør ondt at gå på plads. Tror kun at ros og utrolig
tålmodighed kan løse problemet. Mine erfaringer siger mig at det kan lykkes
når vovsen "opdager" at det er dejligt at gå på plads.

God vind

Holger

Fra : Ann K.

Dato : 23-02-01 22:40

Hej Holger.

> [...]
over poterne når de er/går på plads, vil der komme reaktioner som minder om

<> Tja, her er vi måske på vej til noget... Vader jævnligt på Dise, når hun
bare går som det passer hende i linen...
Nej, svaret er måske for ironisk, men noget sandt kan der da godt være om
det... har trådt på "den stakkels lille hund" et par gange (eller mere), men
ikke mens hun var "på plads" i linen, kun når hun går pænt (lufteture) og
lige pludselig ræser ind foran eller mellem mine ben (sheltier _er_
lynhurtige!!!)
Det kunne da i hvert fald forklare noget af problemet - Tak!
Så må jeg jo bare til at begynde forfra *suk*

Og det med det pivede... jo, mon ikke! Sikke en pibekoncert i morges - kun
for at rede en mikroskopisk filter ud ved hendes ører!!! Dise er skam vant
til at blive redt, men ikke til at have filtre Og jeg var ellers meget
forsigtig!

Mvh Ann

Fra : Kim Johansen

Dato : 25-02-01 14:11

Hej Ann.
Jeg har læst lidt på denne tråd,fordi det har jo noget med træning at gøre
og det er et emne jeg holder meget af,og synes der er for lidt af i denne
NG,så derfor er det vel kun rimeligt at jeg giver mit bud på emnet,men også
fordi min lineføring og træningen måske er lidt forskelligt fra din,men har
slut resultatet som fælles

>Jeg er nok én af de få som meget gerne vil kunne gå en flot lineføring...

Så nu er vi to!!!

>Jeg synes det ser hammerflot ud når hund og fører følger hinanden så
præcist
> Specielt, når man samtidig kan se at hunden nyder at lave øvelserne...

Det at hunden nyder at lave øvelserne er efter min mening det som gør hunden
præcis,når jeg laver det vi kalder øvelser,tror hunden at vi leger,og i en
hver leg har man nogle regler! Det er min leg! jeg bestemmer hvad den går ud
på.Det er mine regler.Hvis man ikke kan lege efter mine regler stopper
legen.Det er noget hunden lære meget hurtig og den foretrækker det der er
sjovt.
Men det er noget hunden lære lige fra hvalp,den ved ikke andet og har ikke
lært andet end når halsbåndet komme på er det legetid.Et tryk på den rigtige
motivation knap,og vi har en hund der elsker at arbejde fordi det er en
leg,men for os er det en række øvelser.Hundens tankegang forbliver den
samme,kun en leg.Hvis alt det er sat på plads har hunden gjort hvad den skal
gøre, resten er nu op til os.Nu er det kun et spørgsmål om hvor mange fejl
vi laver.Deri lægger forskellen mellem godt og præcis.Og det er ganske
enkelt,men ikke så let.Men det var der så heller ikke nogen der sagde det
skulle være.Og måske det er deri udfordringen ligger!

>Tror også at det er en god måde for hunden at bruge sin hjerne... det
kræver
>en del koncentration at følge kropssproget på føreren så godt...

Jeg bruger nu ikke kropssproget så meget i henblik på at hunden skal følge
dette,men mere til at hjælpe hunden hvis den er i vanskeligheder eller til
at forberede hunden på at noget nyt skal ske,såsom et venstre sving
osv.osv.

> Skal nok nævne at jeg altså _ikke_ har problemer med en hund, der hiver
mig
>afsted, hun trækker ikke... heller ikke når hun "bare" skal gå pænt på
>lufteturene :)

Hvad mener du med (bare skal gå pænt)?
Når jeg går tur med hunden behøver den ikke at gå pænt d.v.s på plads.Jeg
forlanger næsten ingen ting af min hund når vi går tur.Hvis den trækker,for
den besked på at det må den ikke,men aldrig med kommandoen PLADS for det
betyder noget helt andet for hunden.Det er et ord der bliver brugt under
legetræning og på konkurrence pladsen og betyder nu skal vi arbejde.Så jeg
har to forskellige sprog, et for træning og et for fritid.Det eneste fælles
ord jeg bruger er DÆK det er kun fordi jeg mener at det er det mest
vigtigste i
lydighed, kontrolere du afdækningen kontrolere du din hund.

>Det som er problemet er at hun når hun er i line går ca ½ meter væk fra
>mig - kontakten er god, men jeg kan ikke få hende ind...

Uhhh det er for mig at se et kæmpe spørgsmål eller råd,at spørge om. Det
åbner døren til. Alle veje føre til Rom.Det er jo selvfølgeligt altid godt
at få råd og hjælp og i mange tilfælde virker det nok også.Men på den anden
side er der også nogle gange en pris at betale for de såkaldte Easy Fix.Så
måske er det bedre at jeg prøver at forklare hvordan jeg træner.Så kan du
måske den vej finde en løsning, lægge til og sige fra efter eget skøn.Men
også mere for at få gang i debatten.Men ok siden du nu har spurgt om råd,så
må jeg vil hellere give dig et,og det er ganske enkelt!

>Det som er problemet er at hun når hun er i line går ca ½ meter væk fra
mig -

Hvis du stopper alt lineføring har du ikke det problem!!!

Det var jo nok ikke det du ville høre,det er jeg nok klar over.Men det er en
af de ting jeg ikke gør, alså lineføring.Det kommer på et meget sent
tidspunkt i hundens træning,årsagen til det er at PLADS er den fundamentale
position, udgangspunktet for alle mine øvelser,hunden skal lære at kun fra
denne position kan der forekomme aktivitet.Selve positionen hunden har i
forhold til mig,alså den præcise stilling i sit,stå,dæk o.s.v herunder høre
også lineføring, er lært i den stillestående PLADS positionen.Jeg lære ikke
min hund positionen under gang, ikke fordi det ikke kan lade sig gøre,men
fordi jeg mener at det er meget let at nogle fejl,for der er alt for meget
at holde styr på.Som du jo selv siger!

>grænser for hvor længe, jeg kan gå krummet sammen for at holde en guf lige
>foran hendes snude, så hun bliver inde

Der er jo en hel del at holde styr på,det kan jeg godt se,og jeg mener også
der er et andet uheldig element og det ligger i hvad grund hunden har til at
komme til dig,det er jo dig der presser hunden.Jeg mener det bør være
omvendt, hunden skal presse dig,du har noget, hunden vil tage fra dig.Hvis
jeg har noget i hånden jeg vil vise dig,krummer fremover og samtidig stikker
hånden i dit ansigt,vil du nok skifte din position,når jeg vender tilbage
til min normale position har vi lige pludselig ikke den samme afstand som vi
begyndte med.Chancen er hvis jeg vil gøre det igen må jeg komme til dig,du
ville nok blive stående på det samme sted.
Derfor bruger jeg PLADS positionen utroligt meget,det er udgangspunkt for
alt arbejde.
Det er stedet hvor jeg har fuld kontol over mig selv og mit kropssprog,og
det giver mig mulighed for at tænke klart.Hunden skulle heller ikke være
noget problem,den sidder på min venstre side og kan derved let holdes under
kontrol.I den tidlige indlæring får hunden et SIT og jeg bevæger mig ind i
den rigtige plads position.Jeg forsøger ikke at vejlede hunde ind på plads,
det gør jeg på et senere tidspunkt.Årsagen til det er at jeg ønsker at give
hunden det rigtige billede af min position i forhold til den.Hvad der er
meget vigtig for mig her er, at hunden nu må lære at skabe kontakt og
motiveres til at presse for en eller anden form for belønning.Der er kun en
vej for min hund til at udløse en belønning, aktivitet, eller leg og det er
igennem mig,mere bestemt mine øjne.Når det sker falder der et OK og
belønningen udløses.Måden hunden kikker på mig giver mig en ide om hvor
meget fokus den har og hvor meget den presser, når jeg kan føle at den
ligefrem borer huller i mine øjne,begynder jeg at indskyde andre elementer
og forstyrelser for at lære hunden at uanset hvad jeg gør skal den stadigvæk
holde sit fokus og opmærksomhed.Det er en øvelse jeg gør meget ud af og
altid bruger og har lært og fundet ud af, uden et stærkt fokus og
opmærksomhed gennem øjne kontakt laver jeg for mange fejl,og derfor evig og
altid må gå tilbage og rette på min træning.Der medføre til en ikke præcis
øvelse men måske nok en god øvelse.

Det rumstere i hundegården,der er nogen der kalder jeg smutter lige en
stund!!
MVH
Kimmi

Fra : Ann K.

Dato : 28-02-01 00:04

Hejsa.

Kim Johansen skrev:
>snip; afsnit om træning som leg<

Vi er helt enige om denne fremstilling... derfor forsøgte jeg også at
pointere at det jeg kalder træning, skal være sjovt for min hund!
Benytter udelukkende positiv forstærkning under indlæring af hvad som helst,
ignorerer "det forkerte" - og har faktisk haft det ganske let - især når jeg
sammenligner med andre ejere af hvalpe på Dises alder
(Ja, ok, så er der selvfølgelig lige hendes "vagthunde-tendenser", men det
er jo noget heeeelt andet *sss*) (ironi!)
Benytter ikke halsbånd, men sele... og _kun_ når der skal ske noget i
hundens liv... leg aktivering, træning, kald det hvad du vil

> [...]
dette,men mere til at hjælpe hunden hvis den er i vanskeligheder eller til
at forberede hunden på at noget nyt skal ske,såsom et venstre sving

<> Ok, det var faktisk også det jeg mente - men jeg kan nu bedre lide din
måde at sige det på!

>Hvad mener du med (bare skal gå pænt)?

<> At hun _ikke_ trækker!!!! Og det er faktisk alt !
Lufteture er for min hunds skyld... tid til at "læse aviser", tjekke
forandringer, møde andre hunde, mennesker, få gjort sig ren osv...
Selv om det er mig som bestemmer, hvor vi skal gå, så har Dise fuldstændig
mulighed for at bestemme hvor længe hun fx vil snuse, kigge osv... Som sagt,
lufteture er for hendes skyld

>Hvis den trækker, for den besked på at det må den ikke,men aldrig med
kommandoen PLADS for det betyder noget helt andet for hunden.

<> Nemlig... Her hedder det "pænt"... og Dise ved udmærket godt, hvornår det
er det ene eller det andet, jeg beder hende om!

Men som jeg fortæller længere nede er jeg ved at løse problemet
(klikkertræning - Gudernes gave til hundeejerne! ... Og jeg har klart
taget elementer af din træningsform ind i det!!! Ideen med at lade
"plads-positionen" være udgangspunkt for _alt_, kan jeg nemlig rigtig godt
lide! Hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det??? egentlig er det jo så
logisk....
Har også forstærket kontaktøvelserne - især pgr. nyindlæringen, da jeg fik
klikkeren... og må nok sige at resultatet er, hmmm, "godt" er for lille et
ord og "fantastisk" er nok for stort... find selv noget der i mellem

Tak for gode ideer

Mvh Ann

Fra : Kim Johansen

Dato : 28-02-01 10:45

Hej Ann
Tak for dit svar!.
Klip......
Det glæder mig at høre at du har fremgang!! Jeg har dog lige et par ting jeg
godt kunne lide at spørge dig om, håber det er ok!!

Træner du din hund til konkurrance, og til hvilken prøveprogram træner du?

Hvordan får du din hund præcis i lineføring,jeg går her udfra at du tager et
antal skridt?
Hunden kan jo godt have en præcis position ved dit ben, men går skævt (mener
ikke din hund).

Hvordan har du forstærket kontakten,og i hvilken form?

Your doing well Ann, keep up the good work!!!
MVH
Kimmi

Fra : Ann K.

Dato : 01-03-01 00:21

Hej Kimmi.

>Jeg har dog lige et par ting jeg godt kunne lide at spørge dig om, håber
det er ok!!
<> Jamen selvfølgelig... ellers skrev jeg jo ikke her! ;-=

>Træner du din hund til konkurrence, og til hvilken prøveprogram træner du?
<> Næ, ingen konkurrence (endnu da). Jeg er komplet "nybegynder" med at have
min egen hund... har derfor endnu ikke så megen forstand på de programmer
osv. der findes for mig og vovse...
Er jo "kun" vant til den brugshundetræning - m. især spor, rondering,
eftersøgning - som manden træner med vores 7½ årige lab-x (udd.
redningshund - prale, prale . Og, alt andet lige, er der en utrolig stor
forskel på hvad jeg vil med min hund og hvad han vil med sin!
Mine planer er først og fremmest agility og "dressur" (hader det ord!)
Pt. går Dise og jeg til hvalpemotivation, og skal snart starte på
brugshundegrundkursus frem til sommer... Pgr af mine håbløse arb.tider kan
jeg nemlig ikke deltage i det mere målrettede lydighedskursus

>Hvordan får du din hund præcis i lineføring,jeg går her udfra at du tager
et
antal skridt?
<> Øhhmmm - det er så lige her min uerfarenhed slår igennem *sss* Er nemlig
ikke helt sikker på jeg forstår dit spm Vil du forklare?

>Hvordan har du forstærket kontakten,og i hvilken form?
<> Ganske enkelt ved at "starte forfra"! Altså guf/ros bare for at Dise _så_
på mig... Da jeg fik klikkeren blev den jo koblet på og nu klikker jeg altså
for kontakt - har endnu ikke haft min klikker særligt længe, men er også
begyndt at bruge den som belønning/forstærker ved "rigtig" handling - og
Dise reagerer helt fabelagtigt... simpelthen _alt_ er blevet sjovere (og
lettere/hurtigere at lære!), efter at hun er begyndt at forbinde klikkeren
med guf/ros Oven i købet på et tidspunkt, hvor Dise ellers er i fuld
gang med at bevise at hun er blevet teen-ager! *suk* Hendes selektive
hørelse v. indkald på volden (=legepladsen) er næsten ved at være helbredt
*grin*

>Your doing well Ann, keep up the good work!!!
<> Tusind tak! Håber at du vil tage dig tid til at besvare mit spm... og
måske endda give flere ideer (evt gode bøger om emnet)?

For resten... Jeg kan forstå at du selv træner.... hvad????
Og så bare fordi jeg er nysgerrig - hvilken hund har du???

Mvh Ann

Fra : Kim Johansen

Dato : 04-03-01 09:57

Hej Ann.

><> Næ, ingen konkurrence (endnu da). Jeg er komplet "nybegynder" med at
have
>min egen hund... har derfor endnu ikke så megen forstand på de programmer
>osv. der findes for mig og vovse...

Af hvilken programmer der findes,mener jeg at man bør vælge et program der
anlagt efter hundens naturlige evner,hvorfor bruge en Pudel til jagt,ikke
fordi den ikke kan.Men der findes vel hunde med bedre evner til det
formål.At finde det rigtige program for ens hund,mener jeg er meget
vigtig.At lære og forstå programmet og reglerne er vel udgangspunkt for
hvalpens,unghundens, og hundens trænings plan,i hvilken der medvirker til
den gode og præcise udførelse og dermed også formindsker trænings fejl.

>Er jo "kun" vant til den brugshundetræning - m. især spor, rondering,
>eftersøgning - som manden træner med vores 7½ årige lab-x (udd.
>redningshund - prale, prale .

Her er vi lidt uenige!! Taget i betraktning af hvor meget tid og
anstrengelse der ligger i at uddanne en hund i spor,rondering,eftersøgning
og lydighed.Har jeg efter min erfaring fundet ud af, at ordet
"kun" bruges af dem der ikke kan!. Men det kunne jeg da ikke forestille
mig,at være dig! men det var nu også lige for at give manden lidt støtte,og
et klap på ryggen for et stykke arbejde Well Done!
Og vi igen må observere at os mænd leder med de gode eksempler! Uuuhhhh! hi
hi hi! Det skal du ikke tage tungt Ann! lidt sjovt skal vi vel have,ikke
sandt!

.... Pgr af mine håbløse arb.tider kan
>jeg nemlig ikke deltage i det mere målrettede lydighedskursus

Det er jo selvfølgeligt kedeligt at du ikke kan deltage.Men det bør ikke
stoppe dig! brug klubbens træningsplads til at bevise over for dig selv, at
din fremgang i din hjemmetræning forløber som planlagt,så som fokus og
kontakt opmærksomhed.

>et
>antal skridt?
><> Øhhmmm - det er så lige her min uerfarenhed slår igennem *sss* Er nemlig
>ikke helt sikker på jeg forstår dit spm Vil du forklare?

I dit inlæg startede du med problemet, at hunden var en halv meter fra din
side under lineføring!
Det ser jeg som en indlærnings fejl, uanset årsag! Gentagelser af en uønsked
handling er et problem,kun fordi handlingen er sket mere end 1 gang,hvis det
kun forekom 1 gang ville det ikke være et problem.Men forstå mig nu
ret,selvfølgelig kan det forekomme mere and 1 gang uden det bliver et
problem,men det kan meget hurtig tage overhånd,især hvis man er kommet til
at belønne handlingen.
Den eneste mulighed jeg kan se for at undgå en fejl er med et STOP når der
opstår en uønsket handling
Hvis en hund kan gå 10 skridt i en præcis lineføring mener jeg det er en
fejltagelse at tro den kan gå 11 skridt.Hvis den går 10 skridt en dag,for
første gang.Bør den næste dag gå 5 skridt osv osv.Alså en langsom opbygning
af det antal skridt prøveprogrammet kræver.Det gode gamle råd om at stoppe
mens legen er god,virker utroligt godt på vores hunde.Fremfor at forsøge at
gøre for meget for tidligt og dermed for vist hunden den ikke ønskede
handling,og derfor må ty til god snak og lokke træning,hvor ved hunden får
et valg mulighed, og gør så hvad der er mest fordelagtig.?!! Undskyld!
jeg ved godt det var noget af en omvej eller sidespring til at forklare mit
spørgsmål.
Nu var du jo selv inde på det med at gå en præcis lineføring,hvad jeg
efterlyser i mit spørgsmål er din metode eller fremgangsmåde for at opnå
dette.Alså hunden sider på din venstre side, du er klar til at gå! Hvad sker
der så?!!

><> Ganske enkelt ved at "starte forfra"! Altså guf/ros bare for at Dise
_så_
>på mig...

Hvad gør du når hun ikke ser på dig?

>på mig... Da jeg fik klikkeren blev den jo koblet på og nu klikker jeg
altså
>for kontakt -

Klikker du for at få kontakt eller efter kontakten?

>gang med at bevise at hun er blevet teen-ager! *suk* Hendes selektive
>hørelse v. indkald på volden (=legepladsen) er næsten ved at være helbredt
>*grin*

Selektive hørelse! Hmmmmm! Den vil jeg lade være i fred! Glædeligt at du er
ved at finde en løsning.
Hvor meget forlanger du af indkaldet på volden?

><> Tusind tak! Håber at du vil tage dig tid til at besvare mit spm... og
>måske endda give flere ideer (evt gode bøger om emnet)?

Du er velkommen! det er min fornøjelse!
Mener du omkring line føring eller træning i almindelighed!

>For resten... Jeg kan forstå at du selv træner.... hvad????
>Og så bare fordi jeg er nysgerrig - hvilken hund har du???

Schæferhundens B.H.P. I.P.O osv er i helhed det samme.
Schæfer.
MVH
Kimmi.

Fra : Ann K.

Dato : 05-03-01 00:35

Hej Kimmi.

> [...]
hvalpens,unghundens, og hundens trænings plan,i hvilken der medvirker til
den gode og præcise udførelse og dermed også formindsker trænings fejl.

<> Ok, så er jeg med igen Ved dog stadig ikke præcist _hvilket_ program
jeg vil træne... men er i gang med at undersøge det.
Kriterier: Det skal være sjovt for Dise!!!!! Med det mener jeg at det under
ingen omstændigheder må indeholde nogle momenter som hun vil få svært ved!
Ja, ja, selvfølgelig vil det blive svært... men som du selv siger - der er
tale om en langsigtet planlægning... og ingen grund til at forcere hunden!

> [...]
og lydighed.
>Har jeg efter min erfaring fundet ud af, at ordet "kun" bruges af dem der

<> Så må jeg vist lige forklare Har i de sidste 4 -5 år, pgr en meget
dårlig ryg, ikke kunnet deltage i nogen seriøs træning af Sif, kun lært
hende "hundekunster" hjemme... Hendes træning er altså kun noget jeg har
hørt om... enkelte gange har jeg dog selv været med... men så er jeg som
regel blevet brugt som figurant - og man ka' sku' itte se ret meget fra
bunden af et hul i en ruinbunke!!! *grin*
Ryggen er nu så nogenlunde i orden og Dise er oprindelig kun anskaffet,
fordi min læge kraftigt anbefalede mig at gå lange ture (styrkelse af ryg og
lænd!!!)... Sif er for stærk, hvis hun begynder at trække og jeg giiiider
ikke gå alene... At jeg så har fundet ud af at jeg vil mere med min hund,
end kun gå ture, tja, det er jo en anden sag

>Og vi igen må observere at os mænd leder med de gode eksempler! Uuuhhhh! hi
hi hi! Det skal du ikke tage tungt Ann! lidt sjovt skal vi vel have,ikke
sandt!

<>Hmmm - dine jokes er ikke særlig velvalgte... Manden læser faktisk med
over min skulder!!! Gæt, hvad jeg nu skal høre på de næste par dage????
*GRIN*

>snip; afsnit om fejlindlæring<

<> Point taken! Og det kan da være at det er det som er sket... og hvis
hun så samtidig har en eller anden forventning om at blive trådt på, når hun
er tæt i linen... så fatter jeg altså godt _hvorfor_ hun holder sig på
afstand!!!

>Nu var du jo selv inde på det med at gå en præcis lineføring,hvad jeg
efterlyser i mit spørgsmål er din metode eller fremgangsmåde for at opnå
dette.Altså hunden sider på din venstre side, du er klar til at gå! Hvad
sker
der så?!!

<> Tidligere sagde jeg "plads" og gik, Dise "hang" allerede ved det første
skridt... Så begyndte jeg at lokke hende ind vha. guf og ros... på den måde
kunne jeg gå 3 - 4 skridt inden hun igen "hang".
Pt har jeg faktisk stoppet al lineføring, og træner i stedet kun med hende
fri...
Planen er så at jeg vil sætte linen på hende og lade den hænge efter
hende... og så til sidst tage linen i hånden.
Jeg ved skam godt at det vil tage lidt længere tid på den måde... men hun er
tryg og glad ved at gå "fri ved fod", og jeg vil derfor se om ikke jeg kan
fjerne evt utryghed og fejl på den måde.
Man kunne faktisk sige at jeg er startet helt om med træningen!

>Hvad gør du når hun ikke ser på dig?

<> Dét sker sjældent nu efter jeg fik klikkeren... Klikket er jo en
belønning i sig selv... og hvis der er noget Dise gerne vil opnå, så er det
min anerkendelse... Hmmm - tro nu ikke at hun er et "førerafhængigt pjok",
dét tror jeg _aldrig_ hun vil blive *sss*

>Klikker du for at få kontakt eller efter kontakten?

<> Så vidt muligt samtidig med eller hurtigt efter... Klikket skal bruges
som en omgående og altid ens belønning for ret handling.

>Selektive hørelse! Hmmmmm! Den vil jeg lade være i fred!

<> Hi, hi, tak for det

>Hvor meget forlanger du af indkaldet på volden?

<> Egentlig ikke andet end at hun skal komme hen til mig... inden hun igen
får "fri"...
Jeg er nemlig ikke så dum, at jeg tror hun vil få en ustyrlig lyst til at
komme, hvis hun opdager at hun straks sættes i line
Som sagt er lige netop dét stykke af volden legepladsen, og der kan være op
til 10 - 20 hunde, der alle møver rundt og leger... hvorfor skulle jeg styre
lige ind i et nederlag??? Selv om Dise vil reagere korrekt, så er der alle
chancer for, at én af de andre hunde/hvalpe nok skal få "ødelagt" et ellers
perfekt indkald Kommando ordet er da også et andet end når vi træner.
Når vi skal gå kalder jeg bare hendes navn og går væk fra flokken... først
et stykke væk kaldes hun på plads og sættes i line (og nogen gange går jeg
bare væk fra flokken, kalder på hende, "plads" og går så tilbage igen... som
sagt, Dise er klog, og vil ellers hurtigt finde ud af at hun skal i line og
gå hjem!)

Tja, især bøger om lineføring vil være velkomne... men også om træning i
almindelighed, da lineføring jo ikke er det eneste saliggørende! Kan de
to ting egentlig helt adskilles??? )))
Det med flere råd, vil jeg da gerne "hænge dig op på" efterhånden som jeg
får brug for det!!!!!
Har du fx nogle gode trick, øvelser elign. ved "fri ved fod øvelserne", så
vil jeg læse opmærksomt

Pyha, det her blev laaangt... håber du orker hele smøren

Mvh Ann

Fra : Carina Graversen

Dato : 11-03-01 00:11

Hej Ann.

Lige et par helt banale ting:

- holder du linen i venstre hånd ???
Det kan især for mindre hunde være ubehageligt !

- hvad bruger du som belønning ???
Det skal jo gerne være noget hunden sætter pris på - hvad laver hun f.eks.
når hun får "fri" ???

- har du forsøgt at "tale" til hendes flokdrift umiddelbart inden
lineføringen ???
Og så selvfølgelig gøre meget ud af drifttilfredsstillelse i forb. med
lineføringen ???

- har du forsøgt at anvende mystik/hendes nysgerrighed ???

- har du f.eks. forsøgt at træne med "tysker-vendinger" og Dise indvendigt i
en LILLE cirkel, så hun hele tiden kommer til at gå korrekt ???

---[klip]---
[...]

Aha ! - du belønnede hende altså for at hænge ? ! ?

Hun hang = du blev sjov og lokkede.

Jeg har lige været ude at træne et hold i dag, og vi havde en hund med
næsten det samme problem. Det jeg ville gøre var, at lokke meget diskret
helt fra starten, så hun med det samme følger med. Når så hun følger med,
skal du lynhurtigt slå over i virkeligt sjovt humør/gangart. Begynder hun at
hænge, lokker du diskret/drejer omkring så hun "tvinges" på plads, og i
samme sekund hun er på det rigtige sted i forhold til dig, bliver du igen
virkelig sjov (kan du følge mig, for det er lidt svært at forklare - men
ret nemt at vise).

Hvis man først begynder at opmuntre hunden når den hænger/har smidt apporten
eller lignende, så bliver resultatet ofte at den fortsætter med det
forkerte, da det jo i hundens øjne er sjovest når mor/far bliver levende
!!!!

- men måske misforstod jeg bare det du skrev ? ! ?

Jeg ved ikke om du kunne bruge noget af det - det er altså svært at
forklare på skrift, især når man aldrig har set hunden

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (Ina)
E-mail: ina@hund.dk
Min hund: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
Redningshunde i Danmark: www.redningshund.dk
Træningsweekend i bededagsferien: http://hunde-viden.homepage.dk
ICQ # 50 67 93 53

Fra : Lonnie

Dato : 11-03-01 15:18

Hej Carina

-- klip
> - holder du linen i venstre hånd ???
> Det kan især for mindre hunde være ubehageligt !
-- klip

Jeg er ikke helt med, hvorfor kan det være ubehageligt? Jeg har en lille
hund, bør jeg så holde snoren i højre hånd?

Venlig hilsen Lonnie.

Fra : Carina Graversen

Dato : 20-03-01 14:20

Hej Lonnie.

---[klip]---
Jeg er ikke helt med, hvorfor kan det være ubehageligt?
---[klip]---

Lige præcis hvorfor, det ved jeg faktisk ikke, men det er noget jeg har
bemærket med mange små hunde....

Nogle mennesker kan blive svimmel, hvis de skal stå og så på en line lige
over deres hovede, der bevæger sig - så måske er det også det der sker for
nogle hunde .....

Mange hundeførere får også et lidt "kejtet" kropssprog set fra hundens
synspunkt, hvis snoren holdes i venstre hånd (armen spærrer udsynet til
førerens ansigt), og skal man vende sig mod hunden, er man nødt til at føre
venstre arm bagud for at få kontakt med hunden, og så kommer man let til at
stramme snoren. Ved at holde snoren i højre hånd, synes jeg også man bedre
kan hjælpe hunden til at gå det rigtige sted, og vil du vende dig om mod
hunden, kan du gøre det uden at stramme i snoren.

Håber det gav lidt forklaring - det er nemmere at vise end at skrive på et
papir

---[klip]---
Jeg har en lille hund, bør jeg så holde snoren i højre hånd?
---[klip]---

Næææh, hvis hunden går fint nok, så ville jeg ikke ændre noget

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (Ina)
E-mail: ina@hund.dk
Min hund: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
og http://malinois.homepage.dk
Redningshunde i Danmark: www.redningshund.dk
Træningsweeekend: http://hunde-viden.homepage.dk
ICQ # 50 67 93 53

Fra : Ann K.

Dato : 11-03-01 22:34

Hej Carina.

> holder du linen i venstre hånd ???
Det kan især for mindre hunde være ubehageligt !
<> Linen holdes i højre hånd, det er jo "det korrekte" at gøre
Ønsket (fra min side) er at linen helst skal være helt slap, altså ikke være
det som styrer min hund!
Vidste for øvrigt ikke at linen i venstre hånd kunne virke trykkende...
altid noget nyt at lære

> hvad bruger du som belønning ???
<> Fiskefrikadeller. Dise æææælsker dem! Og klikket fra klikkeren i
selve situationen....

>Det skal jo gerne være noget hunden sætter pris på - hvad laver hun
f.eks.
når hun får "fri" ???
<>Keeeeder sig godt og grundigt i et par minutter - og så leger vi ellers
videre med noget andet Hmmm, passer ikke helt, ofte nusser og kæler vi
eller også leder hun efter guf i mine lommer... Altså et forsøg på at styrke
kontakten og vise at det sjove altid udspringer fra mig, også selv om hun
"bare" skal lege med andre hunde....
Ideen er at det skal være aktiviteter med mig som er sjove... ikke
aktiviteter hun selv finder på... Hmmm, det lyder som om jeg ønsker et
uselvstændigt pjok, det gør jeg ikke!!!! Håber du forstår, hvad det er jeg
så mener??

> har du forsøgt at "tale" til hendes flokdrift umiddelbart inden
lineføringen ???
Og så selvfølgelig gøre meget ud af driftstilfredsstillelse i forb. med
lineføringen ???
<> Flokdrift... tjo, men hun bliver lynhurtigt distraheret, hvis der er
andre tilstede (uanset om det er mennesker eller hunde). Hun er utroligt
obs.. ikke fordi hun er utryg, men fordi hun hader ikke at være med
Træningen går lige pt. rigtig fint, når bare vi er alene!
Nogen gode forslag??????

>har du forsøgt at anvende mystik/hendes nysgerrighed ???
<> Jo da, men igen; hendes interesse forsvinder hurtigt, hvis der er andre
og "nemmere" ting at opdage....

> har du f.eks. forsøgt at træne med "tysker-vendinger" og Dise indvendigt i
en LILLE cirkel, så hun hele tiden kommer til at gå korrekt ???
<> Jepper... og det virker!!! Eneste problem er at _jeg_ kan blive
rundtosset *sss*
Er nok ved at lure min lille sheltie... det er ikke fart over feltet, der
har betydning for hende, men at der sker noget... allerhelst noget nyt og
sjovt og spændende... så bla. tyskervendingerne var det helt store hit for
hende, dem havde hun fattet allerede tredje gang vi forsøgte Vi
finpudser dog hele tiden

>Aha ! - du belønnede hende altså for at hænge ? ! ?
>Hun hang = du blev sjov og lokkede.
<> njarj, tjo... ikke helt... Indrømmer at min fremstilling var meget for
kort!!
selvfølgelig lokker jeg fra starten.... Men det _er_ altså svært at
forklare...
bruger meget min stemme og krop, da Dise jo er temmelig uinteresseret i guf,
men til gengæld virkelig har "øre" for alle stemmens/kropssprogets
nuancer... Taler venligt (lys stemme) hele tiden, roser med endnu lysere
stemme og nu er klikkeren også koblet på.... Og det ser virkelig ud til at
virke... Endnu har jeg dog ikke sat linen på hende igen, men den er begyndt
at hænge slapt efter hende - og hun bliver pænt inde ved min side, det skete
ikke tidligere

> [...]
eller lignende, så bliver resultatet ofte at den fortsætter med det
forkerte, da det jo i hundens øjne er sjovest når mor/far bliver levende
<> Forstået... men som sagt, jeg _tror_ ikke, det er det, jeg tidligere fik
gjort?!? At hun hænger er jo kun forbundet med linen, ikke når hun er "fri
ved fod"... Har nøje forsøgt at analysere mit kropssprog for at finde evt
forskelle i de to situationer - og kan ikke se andet end at jeg faktisk er
sjovere når hun er i snor! Tror derfor på at der nok er tale om en (for
hende) ubehagelig oplevelse, som jeg ikke længere kan huske... Hæ, det ville
lige ligne hende, sådan som jeg efterhånden har lært hende at kende!!!
Har fx også haft et problem, når jeg ville binde hende af nede på
træningspladsen... første gang det skete, var hun helt rolig, lagde sig ned
og slappede af selv om hun holdt godt øje med mig... Lige pludselig var der
en af de andre hunde, som blev trådt over poten, med al den hylen og
opstandelse, det nu medfører :( Dise blev forskrækket og det tog mig næsten
en måned igen at få lært hende at alt er OK, når hun er bundet af!!!!

>men måske misforstod jeg bare det du skrev ? ! ?
<> måske, men som sagt, jeg var også noget kortfattet

>Jeg ved ikke om du kunne bruge noget af det - det er altså svært at
forklare på skrift, især når man aldrig har set hunden
<> Jeg kan bruge alle gode råd!!! OK, noget filtreres fra, men som helhed
har dette været en god og iderig tråd, som jeg klart har fået lært noget af

Og du har helt ret... det ville altså være lettere, hvis jeg kunne vise
problemet!!!!

Mvh Ann

Fra : Carina Graversen

Dato : 20-03-01 14:11

Hej igen ....

---[klip]---
Keeeeder sig godt og grundigt i et par minutter - og så leger vi ellers
videre med noget andet
---[klip]----

Er det Dise der leger videre med sig selv, eller er du med i legen ???? Hvis
det sidste er tilfældet, så prøv at lade være, lade hende kede sig et stykke
tid, og gå så lineføringen, hvor I afslutter med at lege ...

---[klip]---
[...]

Altså "gratis" kontakt/nusseri ? ! ?

Når jeg træner med min hund (som i øvrigt også er en hyrdehund), starter det
næsten altid med at hun får lov til at løbe løs præcis så længe at hun
skrup-keder sig, mens jeg sidder helt stille på gærdet ovre ved kirken. Når
så hun keder sig, kommer hun hen og puffer til mig - skubber, bjæffer osv.
osv. efter mig ..... = ingen kontakt fra min side. Når så det passer MIG,
hopper jeg ned og kalder hende på plads. Når så vi går igang med at træne,
har jeg en hund der er "tændt" på at lave noget - hun har så helt fra
hvalp lært, at det er hende der skal yde noget = søge øjenkontakt med mig,
for at få belønningen. Da jeg har brugt flokdriften meget, er det også den
jeg tilfredsstiller når øvelsen er færdig - dvs. hun får lov til at hoppe
op af mig, og slikker mig. Nogle gange tager jeg en hundekiks i munden
(smager rædselsfuldt !!!), som jeg så spytter ud til hende. Bagefter løber
vi lidt samme, og laver evt. nogle hundekunster .

Lige præcis at have kiksen i munden har også den effekt, at hun er nødt til
at tage kontakt med mig, for at se hvornår jeg spytter den ud - og så er
hun ikke sådan en hund, der "klistrer" til hænderne, når man vil vise hende
noget ....... - hun er slet ikke klar over at sådan nogle kan komme med
kiks .....

Så altså - lad være med at belønne gratis, og sørg især med en hyrdehund
for at der også er social belønning . Det er jo ikke kun kiksen hunden er
interesseret i, men hele stemningen i forbindelse med belønningen

---[klip]---
[...]

Hmmmm !!!!!

Får hun lov til at hilse på mange fremmede mennesker og hunde ????

- det gør min hund ikke !!!!!!

Tikki har nogle få rigtig gode hundevenner, som hun kender rigtig godt, og
så får hun lov til at hilse på de mennesker vi kender, eller fremmede
mennesker som hun skal være sammen med f.eks. en weekend eller flere dage.
Hunde er jo ikke sociale på samme måde som vi mennesker, og det kan virke
stressende for den konstant at tage stilling til nye mennesker og hunde, da
den jo fra naturens side slet ikke er "programmeret" til dette. Til gengæld
har hun så MEGET social kontakt indenfor flokken, og når hun er sammen med
hundevenner og andre mennesker.

Lige fra jeg fik Tikki som 8 ugers hvalp, har det kørt på denne måde, og
hver gang vi har mødt nye mennesker/hunde er jeg gået forreste og har hilst
før Tikki, så nu er det sådan, at hvis ikke jeg tager notits af fremmede, så
gør Tikki det (næsten *GGG*) heller ikke - og det er faktisk lækkert
.

Men held og lykke med øvelsen ))

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Ann K.

Dato : 21-03-01 00:59

Hej Carina.

>Er det Dise der leger videre med sig selv, eller er du med i legen ????
<> Jeg skrev da at _vi_ legede, ikk'

>Altså "gratis" kontakt/nusseri ? ! ?
<> Niks.... kontakten, nusseriet er jo afslutningen på lineføringen....

< snip; afsnit om at kede sig >
<> Som sagt, Dise keder sig sjældent!!! Der er altid noget nyt at opdage
eller følge med i... Og hvis ikke _jeg_ "gider" at beskæftige mig med hende
er det da heeelt fint, så finder hun på noget selv...
Har forsøgt at lade hende rende og kede sig på den måde du beskrev...
droppede tanken efter flere forsøg, der alle strakte sig over minimum 3
kvarter - 1 time... Tjo, hun tjekker mig da, men det "pres" jeg forstår at
både du og Kimmi taler om, det eksisterer ikke...

>Nogle gange tager jeg en hundekiks i munden
(smager rædselsfuldt !!!), som jeg så spytter ud til hende.
<> Som sagt flere gange; Dise er _ikke_ guf-interesseret!!!! Selv
fiskefrikadellerne skal hun "hidses" til at ville have!!!! Hun skal tro at
der er konkurrence om guffet før det er virkelig interessant....
Hi, hi, beviste mit argument så sent som til aften ved træningen; der var
pgr. en rund fødselsdag dækket op med kaffe og kage til menneskene og en hel
flæskesteg i småbidder til vovserne... Tog en bid steg og fik Dise på plads,
gav hende stegen som belønning... Hun rent ud spyttede bidden ud igen
*adddrrr* Kun fordi én af de andre hunde ville snuppe guffet, blev det
interessant!!! Og så guffede damen ellers steg resten af aftenen med største
velbehag... Lige indtil jeg ville give hende en guf for at hoppe ind i
bilen, så var det igen *adddrrr*.....

> [...]
noget ....... - hun er slet ikke klar over at sådan nogle kan komme med
<> Ideen kan altså ikke bruges til Dise... men jeg skal huske den, så jeg
kan give rådet videre til andre... Det er nemlig IMO virkelig godt!!!! :)

>Så altså - lad være med at belønne gratis,
<> Håber at jeg har gjort det klart at det heller ikke sker!
(Pyha, hvor _er_ det altså svært at forklare, _hvad_ det nu lige er man gør
når man træner!!!

>og sørg især med en hyrdehund
for at der også er social belønning . Det er jo ikke kun kiksen hunden er
interesseret i, men hele stemningen i forbindelse med belønningen
<> Dét er nemlig lige det jeg gør... Dise nyder at blive kælet og nusset,
specielt hvis jeg samtidig smasker venligt og taler meget lavt med blød
stemme....

>Får hun lov til at hilse på mange fremmede mennesker og hunde ????
<> Næ, egentlig ikke... Da hun var mindre gjorde jeg meget ud af at hun så
vidt muligt skulle møde alle slags mennesker og hunde (signalfølsom sheltie,
du ved nok? ... Gradvist har Dise så fået lært at hun ikke skal/behøver
hilse på alle hun møder, og kan derfor idag sagtens lade være med at snakke
med fx andre hunde som går lige forbi hende - hun afventer min reaktion
inden hun gør noget ved "mødet"... Undtagelserne er (som du også selv siger)
hendes gode venner...

> [...]
før Tikki, så nu er det sådan, at hvis ikke jeg tager notits af fremmede, så
gør Tikki det (næsten *GGG*) heller ikke - og det er faktisk lækkert
<> Det er jo en helt basal lederskabsøvelse... og lige netop det blev jeg
hurtigt klar over var nødvendigt at gøre meget ud af... Dise er dominant -
og bedøvende ligeglad med beskrivelser af shelties som forsigtige og
reserverede
( for resten; Tak for linket i en anden tråd... dér var noget at blive klog
af

>Men held og lykke med øvelsen ))
<> Takker... og "knokler" videre
OK - Dise er blevet rigtig dygtig... har i dag for første gang holdt linen
mens vi gik "plads"... hun hang ikke - men selvfølgelig gik vi også kun 3 -
4 skridt af gangen, inden hun fik sin ros )))

Mvh Ann

Fra : Stine

Dato : 20-02-01 01:44

hej
Når du giver godbidder, skriver du at du har dem i hånden ?
Har du prøvet at bruge pølser og så have dem i munden ??? Så spytter du dem
ud til hende, og hun skal selvfølgelig være tæt på for at kunne fange dem

Ide ???
Når du træner fri ved fod hvordan er dit kroopssprog så ?? Formentlig (
ubevidst ) meget sjovere end når du har linen på. Gå & opfør dig ens.
Held og lykke
Stine

Fra : Holger Jensen

Dato : 21-02-01 10:14

Ann K. skrev i meddelelsen ...
>Hejsa.
>Gode ideer efterlyses for at få Dise (7 mdr. shetland sheepdog) til at gå
>tættere ved mig, når hun går "lineføring"...
>Mvh Ann

Hej Ann

Prøv med lidt snævre "venstredrejede" cirkler, gerne varierede med 8 taller,
brug lys rosende stemme når Dise er inde på sin plads ingen når hun er
"ude", husk kun at træne små perioder så det forbliver spændende (Mor bliver
sååå glad når du går rigtigt :=)), Vis Dise at , det at gå "På plads" er det
dejligste sted i verden. Håber at det lykkes for dig, min erfaring siger mig
at det gør det .Husk igen kun korte intervaller så Dise ikke mister
koncentrationen.

Mange hils

Holger

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-02-01 11:00

Holger Jensen <hej@odkomm.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4HLk6.32$jK.1987@news.get2net.dk...

> Prøv med lidt snævre "venstredrejede" cirkler, gerne varierede med 8
taller,

<> jeg ville faktisk have foreslået venstredreje firkanter med L buer!! så
snart hunden så er hvor den skal være fortsættes med alm gang fremad ...
indtil næste gang der er problemer ... og selvfølgelig kan der ikke roses
nok ....

Mvh Anne-Marie