Session VS. Mysql
Fra : Jesper Vels

Dato : 28-08-02 17:09

Hej

Jeg er igang med at lave en shop....

Men jeg ved ikke helt hvad jeg skal bygge kurven af...

Hvad er bedst Session eller mysql? evt. fordele og ulemper / erfaringer?

/Jesper Vels

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-08-02 17:25

On Wed, 28 Aug 2002 18:09:29 +0200
"Jesper Vels" <mail@jespervels.dk> wrote:
> [...]
>
> Men jeg ved ikke helt hvad jeg skal bygge kurven af...
>
> Hvad er bedst Session eller mysql? evt. fordele og ulemper /

begge

Personligt, så har jeg i det sidste shopsystem jeg har lavet, benyttet
mig af at gemme session nummer i en database sammen med de vare man har
smidt i kurven.
Dette betyder at man så hele tiden kan trække frem hvad brugeren (en
session) har af vare og de huskes hele tiden imens siden surfes.
Når en person så skal bestille, så skal han logge ind, og nu er din
indkøbskurv pludselig bundet til brugernavn og vare.
Det er lidt svært at forklare uden lidt tegn og fortælling, men det er
klart den løsning jeg har fundet mest brugbar, da vare ikke pludselig
forsvinder hvis man mister sin session, og man behøver samtidigt ikke at
være logget ind fra start af (og logger man ind og ud igen så kan man
gemme ens indkøbskurv til en anden dag, da den jo ligger i databasen),
Jeg ved at osCommerce (www.oscommerce.com) benytter noget lignende, men
deres er vist endnu mere indviklet (forresten er deres shopping system
ikke helt dumt, og så er det jo opensource)

--
Kim Schulz - Freelance Development | QOTD: On a scale of 1 to 10 I'd
Email : kim @ schulz.dk | say... oh, somewhere in there.

Fra : Tinky Winky

Dato : 29-08-02 11:36

> begge

Det har jeg også gjort i en shop jeg lige har lavet. session_id() kan bare
smides ind i et felt i en tabel med varer i kundernes indkøbsvogne.

Hvis folk lægger ting i indkøbsvognen uden at tømme vognen eller bestille
varerne, bliver de ved med at ligge i tabellen. Jeg har så smidt et
timestamp ind, så jeg kan rydde op i tabellen, så fx varer der har ligget 3
dage i indkøbsvognstabellen kan slettes (hvis man fx har en webshop med fisk
begynder de at lugte grumt efter 3 dage i en forladt indkøbsvogn...
eller... )

Fra : Mikkel Gravgaard

Dato : 29-08-02 14:41

"Jesper Vels" <mail@jespervels.dk> wrote in message news:3d6cf5b7$0$149>
> Hvad er bedst Session eller mysql? evt. fordele og ulemper / erfaringer?

Jeg har brugt cookies lige indtil ordren er bekræftet af kunden.
På den måde opnår jeg, at ingen "halve" ordrer ligger i databasen.

Mht. oprettelse af cookies har jeg brugt en enkelt, som styres via
javascript.
Denne indeholder varenumrene sepereret med |-tegn.
PHP læser så cookien, parser det og lægger varerne i en ordre i databasen.

Det virker umiddelbart ganske fint, og vi har da haft en god portion kunder,
som ikke har haft noget brok :)

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-08-02 14:50

On Thu, 29 Aug 2002 15:40:45 +0200
"Mikkel Gravgaard" <snapz@snapz.com> wrote:

> [...]
> databasen.
>
> Det virker umiddelbart ganske fint, og vi har da haft en god portion

Du har bare lige et problem når kunden har slået javascript og/eller
cookies fra i browseren (det gør mange smarte folk for at slippe for en
del sikkerhedshuller og sporing)

--
Kim Schulz - Freelance Development | It is easier to resist at the
Email : kim @ schulz.dk | beginning than at the end. --