Hjælp er det fiskedræber ?
Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 19-02-01 23:24

Hej.

Det ser ud til at jeg har været udeldig at få fiskedræber
"Ichthyophthirius multifiliis" i akvariret.
Hvide prikker på krop + finder. kommet på 12 timer.
der er lagt nogle billeder på http://www.struerdata.dk/fisk/index.htm
men desvære er det rimelig svært at tage billeder af.
Ville gerne havde verificeret at det er fiskedræber og om det er ok at bruge
faunamor
i de 2 år jeg har haft akvarie har jeg ikke været udsat for denne sygdom.

Det drejer som om 2 x gul scalar desvære min ynglende par 4 x ancistrus spec
en af de 60 forskellige.
1 x labeo samt en kampfiske han.

--

Med Venlig Hilsen

Frank Bojsen Nielsen

Fra : JeSpEr@sLoTh

Dato : 20-02-01 00:22

Hej

Det ligner godt nok, men er svært at se hvis det er nogle små og ens prikker
er det næsten helt sikkert fiskedræber hvis de mere udflydende er det nok
noget svampe angreb, prøv med noget middelhavsgrovsalt eller lignende, men
hvis det er fiskedræber så er der ikke så meget tid at tænke i, så er det
handling nu.

Mvh

Jesper

"Frank Bojsen Nielsen" <frank.bojsen.nielsen@descent.dk> skrev i en
meddelelse news:C1hk6.14156$2w6.206512@twister.sunsite.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-02-01 02:02

> [...]
> faunamor
> i de 2 år jeg har haft akvarie har jeg ikke været udsat for denne sygdom.

Det er formentlig ikke "fiskedræber", da det er en meget sjælden sygdom.
Mere sandsynligt er det at de har fået det der kaldes forkølses pletter.
Har de været udsat for nogen ændringer af en eller anden art??
Vandskifte med for koldt vand??

Faunamor skulle kunne tage det, selvom der er fisk der ikke så godt tåler
det.

Carsten

Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 20-02-01 09:58

Jeg havde en vandskifte i Onsdag's der skiftede jeg 20% af vandet.
Min termometer sagde det ikke var under 24 grader C.
Samt fjernet 5 lavasten. Så jeg vil ikke mene det skulle være dette.
Men jeg fik 2 nye maller i akvariet om Torsdagen og den ene af dem
er den der er mest angrebet med små hvide pletter.
Det der undre mig er at maller har de hvide pletter over storset hele
kroppen fra hoved til hale og på finner.
Maller vifter/sitre en del med finnerne, og har syntes jeg forhøjet
åndedræt.
Scalarene holder mere finner indtil kroppen, men ellers ingen adfærds
ændring.
der er heller ingen adfærds ændring på labeo og kampfisk.

Min tvivl er også om det er hvidplet eller forkølelses plet, men jeg har sat
behandling igang
med faunamor igår klokken 2000 15 min. efter jeg var kommet hjem og havde
opdaget det.

Håber det virker.

--

Med Venlig Hilsen

Frank Bojsen Nielsen

Fra : Tulle

Dato : 20-02-01 19:15

Mine fisk har det samme. Jeg fik manden i Aqua living room til at blande noget blåt stads til mig til 84 kr. og det tog det på 48 timer.
Marianne

Fra : Kent Christensen

Dato : 22-02-01 01:12

> [...]
> behandling igang
> med faunamor igår klokken 2000 15 min. efter jeg var kommet hjem og havde

Hej Frank

Det er fint, at du har sat behandlingen med Faunamor i gang, for udfra dine
billeder at dømme er det med 99% garanti fiskedræber. Forkølelsespletter
er meget mere pudder-agtigt.

Fiskedræber er en encellet parasit, som sætter sig fast under huden på værtsfisken.
Når den er voksen, det bliver den på 1-2 dage, bryder den ud og synker til bunds
i akvariet, hvor den danner en form for cyste. Efter kort tid sprænges cysten, og ud
kommer mere end 1000 nye parasitter, som hver vil forsøge at finde sig en fisk.
Denne meget aggressive, hurtige formering betyder, at uden behandling kan alle dine
fisk være udryddet i løbet af 4-5 dage, hvis ikke en effektiv behandling sættes ind i tide.
Det gælder altså om at handle hurtigt, og det har du så også gjort, så det er fint.
I øvrigt er det ikke selve parasitten, du kan se som de hvide prikker. De hvide prikker
er kun den betændelse i fiskens hud, som parasitten forårsager. Parasitten selv kan man
ikke se med det blotte øje.

De hvide prikker på fiskene er nok væk allerede nu, men du skal endelig fortsætte
behandlingen! Parasitterne har bare sluppet deres tag i fiskene for at for formere sig
jvf. ovenstående.

Jeg krydser fingre for at doseringen på brugsanvisningen, der er med Faunamor, er nok
til at udrydde sygdommen i dit akvarie. Jeg har imidlertid oplevet, at denne dosering
ikke er nok i mine akvarier, idet sygdommen flere gange er blusset op igen efter endt
behandling. På et tidspunkt lavede jeg så min egen doseringsplan, og den kan du jo
så følge, hvis du får problemer. Med denne doseringsplan har jeg i tidens løb afværget
4 fiskedræber-angreb uden tab af én eneste fisk.

Doseringsplan pr. 100 liter vand:
1.dag 25 dråber Faunamor, ingen fodring
2.dag 25 dråber Faunamor, ingen fodring
3.dag Normal fodring
4.dag 12 dråber Faunamor, ingen fodring
5.dag Normal fodring
6.dag Normal fodring
7.dag 25 dråber Faunamor, ingen fodring
8.dag Skift 50% af vandet, normal fodring

Som du kan se, er min dosering af Faunamor noget kraftigere, end der står på
brugsanvisningen, men det har jeg altså oplevet er en nødvendighed hos mig. Normalt
skal man ellers følge brugsanvisningen til punkt og prikke. Lav i øvrigt ikke om på
din behandling nu, gør det kun hvis sygdommen blusser op igen. Husk i øvrigt, at du
aldrig må bruge vandtilberedningsmidler (fx Aquasafe), når du behandler med medicin,
idet vandtilberedningsmidler kan forstærke eller nedsætte medicinens virkning, alt efter
typen af medicin.

Når dine maller er helt dækket af hvide prikker, overlever de nok desværre ikke
angrebet. Nu håber jeg ikke, at jeg fornærmer dig, men det er vel ikke
Ancistrus-maller, du har? De er jo fra naturens side fyldt med hvide prikker.
(Jeg kan jo ikke vide, hvor erfaren du er )

Held og lykke.
Jeg hører gerne nærmere.

Vh
Kent

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-02-01 02:12

Kent Christensen <Jacko@pc.dk> skrev i en

> [...]
> 6.dag Normal fodring
> 7.dag 25 dråber Faunamor, ingen fodring
> 8.dag Skift 50% af vandet, normal fodring

Må jeg have lov til få en forklaring på hvad f..... fodring og faunamor
har med hinanden
at gøre???

Ikke en brik!!

Carsten

Fra : Kent Christensen

Dato : 22-02-01 10:53

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:971oj9$2u56$1@news.cybercity.dk...

> Kent Christensen <Jacko@pc.dk> skrev i en

> Må jeg have lov til få en forklaring på hvad f..... fodring og faunamor
> [...]

Nå, så er den gal med netetiketten, hva?

Prøv at læse brugsanvisningen til Faunamor, så får du forklaringen.
På den brugsanvisning jeg har, står der, at der ikke skal fodres, når
der tilsættes Faunamor, så noget er der nok om snakken. Jeg har valgt
at følge dette.

Lad nu være med at starte en debat på så ligegyldigt et emne (fodring <> Faunamor).

Vh
Kent

Fra : ole larsen

Dato : 22-02-01 17:59

Kent Christensen skrev i meddelelsen <972nbb$9r0$1@news.inet.tele.dk>...

>Nå, så er den gal med netetiketten, hva?

Carsten spørgsmål/post har intet - overhovedet - med netikette at gøre.

> [...]
>at følge dette.
>
>Lad nu være med at starte en debat på så ligegyldigt et emne (fodring <>

Emnet er da interessant nok. Du skriver "skal der ikke fodres" - det er ikke
det samme som "må der ikke fodres".
Men menes der "må ikke" kunne grunden jo være, at midlet måske dræber de
"gode" bakterier i akvarium og filter, og det skulle man jo så endelig ikke
fortælle køberne.
Havde der i et sådan tilfælde været tale om medicin (dyr/mennesker), havde
det været let at vinde en sag mod producenten alene på dette grundlag - man
SKAL oplyse om kendte bivirkninger.

Ole

Fra : Kent Christensen

Dato : 23-02-01 00:06

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:bpel6.14197$TL6.783251@news000.worldonline.dk...

> Carsten spørgsmål/post har intet - overhovedet - med netikette at gøre.

Nej, nej. Jeg mener selvfølgelig, at der er tale om brud på netetiketten.
Jeg skriver et helt igennem seriøst indlæg på et spørgsmål, og hvad for jeg
så smidt i hovedet: "Må jeg have lov til få en forklaring på hvad f..... fodring
og faunamor har med hinanden at gøre???"
Ikke en brik!!"

Hvad er det for en tone? Carsten kan ligeså godt skrive "hvad fanden" i stedet
for "hvad f.....", for det opfattes ens.

> [...]
> det været let at vinde en sag mod producenten alene på dette grundlag - man

Der menes MÅ ikke. Helt ordret står der: "Nicht füttern". Jeg kender selvfølgelig
ikke grunden til dette, men hvorfor drage udsagnet i tvivl? Men I skal da bare fodre
løs, jeg er ligeglad. I øvrigt er det meget sandsynligt, at også gode bakterier dræbes
ved en sådan behandling, men hvis ikke man behandler mod fiskedræber, dør fiskene
jo. Hvis jeg ser et angreb af fiskedræber i et akvarium, tænker jeg først og fremmest
på at udryde sygdommen hurtigst muligt, så fiskene ikke lider mere skade end højest
nødvendigt. Bagefter kan man så begynde at tænke på at genoprette en
bakteriebalance, hvis dette synes nødvendigt. Det har aldrig været nødvendigt hos mig,
kan jeg tilføje. Planterne er heller ikke gået tilbage i vækst eller noget.

Vh
Kent

Fra : ole larsen

Dato : 23-02-01 07:05

Kent Christensen skrev i meddelelsen <9745qo$dnb$2@news.inet.tele.dk>...

> [...]
stedet
>for "hvad f.....", for det opfattes ens.

Hans spørgsmål forekommer helt relevant, men kunne måske være formuleret i
en mere venlig tone, OK.
Generelt skal man nok ikke være alt for fintfølende på usenet.

> [...]
selvfølgelig
>ikke grunden til dette, men hvorfor drage udsagnet i tvivl? Men I skal da

Og nu er du vist selv ude med riven

> [...]
>nødvendigt. Bagefter kan man så begynde at tænke på at genoprette en
>bakteriebalance, hvis dette synes nødvendigt. Det har aldrig været

Det er "altid" nødvendigt og sker uanset om du gør noget eller ej.

>Planterne er heller ikke gået tilbage i vækst eller noget.

Og det er jo fint - du skulle vel ikke have hornblad eller Najas ? - De er
ekstremt følsomme for nogle fremmede stoffer.

>Vh
>Kent

Når jeg i det hele taget blander mig i denne tråd, er det fordi vi
akvarister generelt får alt for dårlig information om de ting vi køber til
vor hobby: Endeløse lovprisninger uden relevante fakta. Og netop "medicin"
er et godt eksempel. Og så kunne det jo være på sin plads at vide hvorfor
man ikke skulle fordre i forb. m. brug af Faunamor ihukommende at de fleste
"sygdomme" skyldes mangelfuld pleje.

Ole

Fra : Kent Christensen

Dato : 23-02-01 16:35

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:BLsl6.18138$PC4.791259@news010.worldonline.dk...

UDDRAG:

> [...]
> man ikke skulle fordre i forb. m. brug af Faunamor ihukommende at de fleste

OK.

Vh
Kent

Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 22-02-01 18:37

Hej Kent.

Den var god ))
Jo det er Ancistrus-maller, jeg har og de har narturlige hvide/gullige
prikker.
Den er jeg helt med på, men det ser udyil indtil viderer at det hjælper
her på 4 dage er ca 95 % af alle de hvide huller/prikker væk på
alle fiskene både maller,scalar osv. Jeg har kørt efter brugs anvisning +
10%
det vil sige 22 dråber pr 100 liter, da de var voldsomt angreben.
Alle fiske trives pt godt og de spiser også, hertil skal nævnes at mine gul
scalar lige
havde lagt æg Søndag aften som jeg observerede pletterne mandag, der er idag
udklækket
ca 50 stk af disse, men jeg troer ikke det bliver til noget samt jeg skal
IKKE havde dem flyttet
over i mit yngel akvarie.

Tak for rådet den er gemt i databasen

--

Med Venlig Hilsen

Frank Bojsen Nielsen

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-02-01 21:31

"Frank Bojsen Nielsen" <frank.bojsen.nielsen@descent.dk> wrote in message

> [...]
> udklækket
> ca 50 stk af disse, men jeg troer ikke det bliver til noget samt jeg skal

Ja, man kan ikke lade være med at forbløffes over ynglelysten hos vores
fisk. Jeg har et akvarium med Malawier, der er tonset til i metronidazol og
i 5 dage har været kørt op på 31 grader. Og hvad sker så? Mine vildfangede
Aul. Stuartgranti har lige snuppet sig en svingom og fruen har skuffen fuld!

mvh
Jan

Fra : Kent Christensen

Dato : 23-02-01 00:06

"Frank Bojsen Nielsen" <frank.bojsen.nielsen@descent.dk> skrev i en meddelelse news:07cl6.31177$2w6.519087@twister.sunsite.dk...

UDDRAG:

> [...]
> her på 4 dage er ca 95 % af alle de hvide huller/prikker væk på
> alle fiskene både maller,scalar osv. Jeg har kørt efter brugs anvisning +

Fint! Så skal det nok lykkes at fjerne parasitterne i første hug. Du skal
selvfølgelig endelig fortsætte med behandlingen i alle 8 dage, for ellers
vil du med garanti se et tilbagefald.

> [...]
> udklækket
> ca 50 stk af disse, men jeg troer ikke det bliver til noget samt jeg skal

Tillykke med det! Pas iøvrigt på ikke at få evt. net og lignende, som du har brugt
i det angrebne akvarium, over i andre akvarier.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-02-01 10:57

Det forstår jeg ikke helt. I meget akvarie litteratur står fiskedræber netop
som den mest udbredte sygdom.
Inden for en periode på 2 måneder fik jeg også fiskedræber i mit akvarie 2
gange, hver gang efter indkøb af nye fisk.
Brugte "Pletmedicin" fra Bonnie begge gange hvorefter det straks forsvandt.
Dog skal det siges at medicinen også er virksom mod Oddinium, Chilodonella,
Hemiophrys, Thichlodina og Tetrahymena.
Så hvis forkølelses pletter går ind under et af de navne, så kan det jo være
det jeg har helbredt :)

Mvh. Michael