hårvinger &%¤/#""!#!!!!#¤*#£$
Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 28-08-02 10:47

Nu har jeg bundet fluer i en uge og det er ikke så længe, det er jeg godt
klar over.. øvelse gør mester og alt det der.. men hvordan f***** binder man
hårvinger ind så de bliver ordentlige, eller rettere så hovedet på fluen
bliver ordentligt?..

På billeder rundt omkring sidder den ene fede hårvinge efter den anden uden
at hovedet virker specielt tykt.. Når jeg afslutter mine hoveder og har jeg
en rimelig størrelse på hårvingen, bliver hovedet en ordentlig fætter..

Jeg har ligeledes problemer at lave hovedet konisk, da de afklippede hår
danner an alt for skarp kant mod hovedet.. Nogle gange resulterer det i, at
indtil flere tvind ruller ud over kanten og laver "overløb".. :-|

En sidste ting.. Hovedet ser også så kort ud på mange fluer (streamers),
hvis jeg prøver på det falder enten hårene ud, lige så stille, eller også
får jeg det tidligere klump-hoved, tvind der ryger af osv.. Bliver hårene
siddende når hovedet lakeres, eller er det ikke nok?

mvh.
Karsten

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 28-08-02 11:55

> [...]
> får jeg det tidligere klump-hoved, tvind der ryger af osv.. Bliver hårene
> siddende når hovedet lakeres, eller er det ikke nok?

Nu skriver du ikke, hvilke hår du arbejder med, men hvis vi går ud fra
polarræv, er første betingelse, at du udvælger en ordentlig kvalitet. Dvs.
der må ikke være alt for mange dækhår (de lange lidt tykkere og stive hår).
Når du har klippet en passende tot af helt nede ved roden, fjerner du
dækhårene. Hold fast ved roden og hiv simpelthen dækhårene af. Nu skulle der
gerne være en passende portion lidt kortere og en del blødere hår tilbage.
Hold nu hårdt fast i den anden ende og fjern den tætte underuld, så du kun
har disse hår tilbage.

Start med at binde en lille portion hår ned, som højst må nu ud til
krogbøjningen. Når du herefter binder en længere vinge på, vil denne rejse
sig flot, og det er let at lave en fyldig og luftig vinge. Stram gerne så
meget som bindetråden tillader med de første tørn. Giv en dråbe lak efter
hver nedbinding, så holder det.

Grunden til dine meget kloge fluer (store hoveder) er temmelig sikkert, at
du levner for lidt plads til nedbinding. Afslut kroppen lidt før, så du har
plads. Hvis du forbereder en hårvinge af polarræv ordentligt, får du ingen
skarpe kanter efter nedbindingen, og det er let at lave et lille og pænt
hoved.

Johan Gadegaard

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 28-08-02 12:30

Det eneste jeg har af hår lige nu (udover det der sidder på mit hoved) er en
pose indfarvede egernhaler, da det var den eneste pose af mixede hår til
vådfluer de havde, da jeg skulle handle..

Det kan godt være at det er "forkerte" hår, men da bindingsmaterialer er
_dyre_ tog jeg det som en substitut for polarræv mm. Jeg ved ikke om hårene
er for grove, men jeg må nok overleve indtil videre..

En anden ting er at hårene har en tendens til at skride, dvs. de drejer lidt
rundt med tørnene, også selvom jeg først lægger en løs lykke som først
strammes op i andet tvind.. Det kan være at det er hårenes natur, at de er
for glatte?

Nå, jeg vil gå ind og forsøge mig med et par mere.. :)

K.

Fra : Anders B

Dato : 01-09-02 00:10

hej

tag lige og anskaf noget polarræv. egernhår er ret svære at binde på en krog. de "glider" nemt og falder osse nemt af.
hvis du skal binde fluer til alm dk forhold, er en 6/0 eller 8/0 alm bindetråd det eneste rigtige.

vi har alle været igennem begyndelsen. mine første fluer lignede osse noget der var løgn.
øv dig, eller find en der kan lære dig "håndværket"

Fra : Finn Nielsen

Dato : 28-08-02 15:48

Hej Karsten

Prøv at gå ind på vores hjemmeside Nordjydsk Havørredfiskeri (NJHF) på
adressen www.seatroutfishing.dk - her går du ind under rubrikken Fluebinding
og herefter ind under artiklen med hårvinger - god fornøjelse

Mvh
Finn, NJHF

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 28-08-02 17:16

Tak for linket..

Damn! Artikelen beskriver lige nøjagtig de problemer jeg har.. Vingen der
ligger fladt ned ad krogen, det klodsede hoved, materialerne der skrider...
hm, det kan jo være når jeg får købt mig noget polarræv det viser sig at jeg
er verdens sejeste fluebinder.. Ikke dårligt efter bare en uges arbejde!

K.

Fra : Per Herholdt

Dato : 28-08-02 21:03

Karsten Hammer Hansen wrote:
> [...]
> skrider... hm, det kan jo være når jeg får købt mig noget polarræv
> det viser sig at jeg er verdens sejeste fluebinder.. Ikke dårligt

Fortvivl ikke, som du siger "øvelse gør mester", der kan sagtens bindes gode
fluer med egernhale. Lån evt. Sten Ulnits: Fluebinding 2, Hår og hårfluer på
biblioteket.
--
MVH Per Herholdt Andersen
Odense

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 29-08-02 08:28

Den ligger her.. sammen med fluebinding 1 og 3.. Jeg syntes ellers at jeg
havde læst grundigt, men det kan da være at jeg bliver nødt til at læse de
aktuelle kapitler igen?..

Taks for tippet!

K.

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 29-08-02 08:45

Nu skriver Steen Ulnits at man til hårvingefluer helst skal bruge en
bindetråd af nylon, floss til store fluer (har jeg forstået det rigtigt?)..
Men langt størstedelen af de streamers til kystbrug jeg har fundet
beskrevet, har ikke dette opført som bindetråd.. Normalt er det en sort 8/0
eller noget i den stil..

Brude jeg anskaffe mig en sort floss nylontråd, til hårvingerne?

K.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-08-02 09:32

"Karsten Hammer Hansen" skrev
> Burde jeg anskaffe mig en sort floss nylontråd, til hårvingerne?

Jeg bruger vokset Kevlartråd til hårvinger. Fordelen er
at det næsten ikke er til at knække. Ulempen er at det er så
tykt at det kun kan bruges til større fluer.
Den type vinger du har problemer med takler
jeg således: For at få et pænt lille hovede giver
jeg "stubben" en dråbe shellak som får lov at tørre.
Derefter kan den spidses til med en skalpel til en
passende "hovedfacon". Selve beviklingen startes
nedefra og er dermed nem at passe til uden at den
skrider (når tråden er vokset vel at mærke)

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Per Herholdt

Dato : 29-08-02 13:43

Peter Schrøder wrote:
> "Karsten Hammer Hansen" skrev

Jeg bruger alm. vokset bindetråd til alle mine fluer og tror ikke det er her
der er så meget at hente.

Angående hovedets fason (Fluens )
Ja, nu er vi inde i detaljer jeg ikke tænker så meget over tiil hverdag, men
jeg tror jeg gør det, at når jeg klipper det overflødige af så bøjer jeg
det op så det står lodret (vinkelret på krogen). Saksen holdes parallelt med
krogen. På den måde bliver de nederste hår længere end de øverste (buen er
lidt længere), og det giver den skrå fason på hovedet.

>. Selve beviklingen startes
> nedefra og er dermed nem at passe til uden at den
> skrider (når tråden er vokset vel at mærke)

Ja, så støtter den underliggende bevikling.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 29-08-02 09:05

Angående den skarpe kant, kan klippe så kanten bliver skrå.
Men generelt tror jeg at mange nybegyndere bruger alt for mange hår til
fluerne, med deraf store hoveder, og holdbarhedsproblemer. Jeg har stadig en
af mine første Mickey Finn. I bare et enkelt af de tre lag er der nok hår
til hele fluen. Hvis man fjerner krogen kan den bruges som barberkost.

En ordentlig gang lak der suges ind mellem hårene kan også gøre underværker.
Men pas på det ikke kommer op mellem de frie hår.

Jeg bruger ikke speciel bindetråd til hårvinger

Erik Breum Petersen

Fra : Kent Lodberg

Dato : 01-09-02 18:24

Det er altid svært at begynde på et nyt håndværk, ingen tvilv om det...

Jeg er også ret sikker på at du bruger alt for mange hår, egernhår skal bindes meget
sparsomt da de er glatte, stive og tykke, så de er meget svæere at binde ned end polarræv.
Selv bruger jeg kun egernhår som undervinge eller lange hår som mix i polarræven, for at få
stivhed i vingen.

Det ville måske være en fordel for dig at tage nogle lange hackler og rive nogle af de lange fibre af,
de er lidt nemmere at bruge som vinge, og du vil sikkert os få et pænt hoved ud af det...

Jeg bruger desuden tynd kevlar tråd, eller normal 0/8 eller 0/6 tråd til mine fluer. Og så laver jeg 3
eller 4 løkker før jeg strammer til om vingen, det får jeg det bedste resultat med...

Men du kan ikke gøre så meget andet end at øve, for som du selv siger "øvelse gør mestre"...

held og lykke, det er virkelig en fascinerende hobby du har fået gang i..

MVH Kent