/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
karbidlygte?
Fra : sune vuorela


Dato : 27-08-02 23:16

Hjesa!

Hvordan virker en karbidlygte?

Er det ved at lave vand+karbid>acethylen og så sætte ild på?
Hvordan styrer man lysstyrken?
Hvad med varmeudvikling?
Hvor meget lyser den?


Problemet er det at jeg har fået en opgave der hed: fremstil en model
af en lygtepæl, der kan lyse uden brug af elektricitet.

Er der andre gode løsningsforslag?



Og ja - jeg ved godt at man skal passe på både med acetylen (meget
brandfarlig/eksplosiv) og karbid (danner ætsende ting ved kontakt med
vand/hud)

--
Sune

 
 
Preben Riis Sørensen (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 27-08-02 23:52


sune vuorela <nospam@vuorela.dk> skrev i en
news:6gunmu4prlv3bhsrv6ievsgrgkm465ghlm@4ax.com...
> Hjesa!
>
> Hvordan virker en karbidlygte?
>
> Er det ved at lave vand+karbid>acethylen og så sætte ild på?
> Hvordan styrer man lysstyrken?
> Hvad med varmeudvikling?
> Hvor meget lyser den?
>
>
> Problemet er det at jeg har fået en opgave der hed: fremstil en model
> af en lygtepæl, der kan lyse uden brug af elektricitet.
>
> Er der andre gode løsningsforslag?
>

Ja, gaslygter, petromaxlygter, eller blot petroleumslamper, men de sidste
lyser nok for svagt. Jeg stemmer dog for en generelt svagere gadebelysning.
Hvem har egentlig sat det krav at gader skal være lysere om natten end om
dagen, og hvad er det man vil opnå derved?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Jeppe Stig Nielsen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 28-08-02 10:22

"Preben Riis Sørensen" wrote:
>
> Hvem har egentlig sat det krav at gader skal være lysere om natten end om
> dagen,

Overdrivelse fremmer forståelsen?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Sven Nielsen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 28-08-02 10:25

On Wed, 28 Aug 2002 00:51:45 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Ja, gaslygter, petromaxlygter, eller blot petroleumslamper, men de sidste
>lyser nok for svagt. Jeg stemmer dog for en generelt svagere gadebelysning.
>Hvem har egentlig sat det krav at gader skal være lysere om natten end om
>dagen, og hvad er det man vil opnå derved?

Det er nu ikke ret mange steder på gaderne, hvor belysningen er
kraftigere om natten end om dagen i solskin. Det er derimod dit øje,
der uden problemer kan tilpasse sig lysforhold, der svinger med en
faktor ca. 10.000.

Men derimod giver jeg dig ret i, at man bør begrænse lysforureningen.
Hvor mange børn i dag har overhodet set Mælkevejen på himlen i dag og
undret sig? Meget få, tror jeg, for det kan kun lade sig gøre fra
tyndt befolkede steder i Danmark hvor der ikke er gadelys.

Hos nutidens børn er "Cartoon Channel" en fattig erstatning for alle
de naturoplevelser, de går glip af.

Med venlig hilsen Sven.

"Creation as literally depicted in Genesis is indeed supported by
faith and needs to be, since it is not supported by anything else.
Evolution, on the other hand, is supported by evidence."
(Richard Dawkins)

Magnus Rohde (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Magnus Rohde


Dato : 29-08-02 07:47

Sven Nielsen <sven@SPAMINGO_scientist.com> wrote:

>
> Men derimod giver jeg dig ret i, at man bør begrænse lysforureningen.
> Hvor mange børn i dag har overhodet set Mælkevejen på himlen i dag og
> undret sig? Meget få, tror jeg, for det kan kun lade sig gøre fra
> tyndt befolkede steder i Danmark hvor der ikke er gadelys.
>
> Hos nutidens børn er "Cartoon Channel" en fattig erstatning for alle
> de naturoplevelser, de går glip af.

Hvorfor det? der kan kan man jo se helte som Jeg Er Væsel og I.R.
Bavian. Hvorfor i det hele taget gå udenfor, når man kan sidde indenfor
og kigge på en lille skærm? om det er fjernsyn eller computer det er da
ligemeget.

Magnus

Bertel Lund Hansen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-08-02 14:24

Preben Riis Sørensen skrev:

>lyser nok for svagt. Jeg stemmer dog for en generelt svagere gadebelysning.

Det ville være skidt. Jeg stemmer for at man lader lyset falde på
vejen og ikke i øjnene på trafikanterne. PH har løst problemet
for længst, men man har ikke benyttet hans løsning. Der findes en
film hvor han demonstrerer værdien af retningsbestemt
gadebelysning.

>Hvem har egentlig sat det krav at gader skal være lysere om natten end om
>dagen

Øh?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Mads Jungersen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Mads Jungersen


Dato : 28-08-02 14:39


> PH har løst problemet for længst, men man har ikke benyttet hans løsning.
Der findes en
> film hvor han demonstrerer værdien af retningsbestemt
> gadebelysning.

Ved du hvad filmen heder denne ville jeg da gerne se?...



Bertel Lund Hansen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-08-02 15:06

"Mads Jungersen" <Jungersen@hotmail.com[REMOVE]> skrev:

>> PH har løst problemet for længst, men man har ikke benyttet hans løsning.
>>Der findes en film hvor han demonstrerer værdien af retningsbestemt
>> gadebelysning.

>Ved du hvad filmen heder denne ville jeg da gerne se?...

Jeg har glemt det, men den findes (fandtes?) hos Statens
Filmcentral. Måske hed den "Lys" eller "PH, lysmageren"?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kim Schulz (27-08-2002)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 27-08-02 23:58

[snip]
> Ja, gaslygter, petromaxlygter, eller blot petroleumslamper, men de
> sidste lyser nok for svagt. Jeg stemmer dog for en generelt svagere
> gadebelysning. Hvem har egentlig sat det krav at gader skal være
> lysere om natten end om dagen, og hvad er det man vil opnå derved?

ja lad os gøre som i Albertslund hvor lygterne er slukket om natten og
kriminalliteten er steget lige siden

--
Kim Schulz - Freelance Development | The woman you buy -- and she is
Email : kim @ schulz.dk | the least expensive -- takes a
Tlf : 51904262 | great deal of money. The woman

Bertel Lund Hansen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-08-02 14:22

sune vuorela skrev:

>Hvordan virker en karbidlygte?
>Er det ved at lave vand+karbid>acethylen og så sætte ild på?

Ja. De gamle lygter havde en vandbeholder øverst og en tud med
hane på. Så kunne man nogenlunde regulere vandtilførslen. Men
eksplosioner og knald var ikke ukendte.

>Hvordan styrer man lysstyrken?

Det gør man på slump.

>Er der andre gode løsningsforslag?

Find nogle mindre risikable lamper. Der er både petroleum og gas
som muligheder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jens (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 28-08-02 20:19

>
> Find nogle mindre risikable lamper. Der er både petroleum og gas
> som muligheder.

Jeg ved af erfaring at kaporater sprit lyser meget mere end både petroleum
og alm. sprit, jeg ved dog ikke om det skal være et bestemt mærke, det må
have noget at gøre med de tilsætningsstoffer der kommes i.

Jens



Jeppe Stig Nielsen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 28-08-02 21:49

Jens wrote:
>
> > Find nogle mindre risikable lamper. Der er både petroleum og gas
> > som muligheder.
>
> Jeg ved af erfaring at kaporater sprit lyser meget mere end både petroleum
> og alm. sprit, jeg ved dog ikke om det skal være et bestemt mærke, det må
> have noget at gøre med de tilsætningsstoffer der kommes i.

Ja, hvad består karburatorsprit af? Er grundbestanddelen mon ikke alm.
sprit (ethanol)?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Sven Nielsen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 28-08-02 22:21

In article <3D6D3724.7205AEE4@jeppesn.dk>, mail@jeppesn.dk says...

> Ja, hvad består karburatorsprit af? Er grundbestanddelen mon ikke alm.
> sprit (ethanol)?

Nej, kaburatorsprit er isopropanol.

Med venlig hilsen Sven.

Regnar Simonsen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 29-08-02 22:31


Sven Nielsen skrev :
> Nej, kaburatorsprit er isopropanol

- altså en blanding af propan-1-ol og propan-2-ol ??

--
Hilsen
Regnar Simonsen




Mikkel (30-08-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 30-08-02 11:53

On Thu, 29 Aug 2002 23:30:56 +0200, "Regnar Simonsen"
<regnar.simo@image.dk> wrote:

>> Nej, kaburatorsprit er isopropanol
> - altså en blanding af propan-1-ol og propan-2-ol ??

Nej Isopropanol er det samme som 2-propanol.

Jeppe Stig Nielsen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 02-09-02 12:51

Mikkel wrote:
>
> >> Nej, kaburatorsprit er isopropanol
> > - altså en blanding af propan-1-ol og propan-2-ol ??
>
> Nej Isopropanol er det samme som 2-propanol.

Ja, navngivning er besværligt. Hvis man tager et C-atom mere med,
får man følgende (C4H9OH):

butanol (dvs. 1-butanol)
isobutanol (dvs. 2-methyl-1-propanol)
sec-butanol (dvs. 2-butanol) (her er der to enantiomerer (R/S))
tert-butanol (dvs. 2-methyl-2-propanol)

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Jens Harming (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens Harming


Dato : 28-08-02 17:43

Hej....
Hvor længe skal den lyse ??
Lystfiskere og festivaldeltagere kender til de plastikrør der lyser når de
bliver knækket. Lyser vist i omkring 12 timer.
Fænomenet hedder kemoluminiscens..eller sådan i den retning.....
Hvilke kemikalier der indgår ved jeg ikke...det er vist det samme i sankt
hansorm og morild.
Sportsbutikker har dem til fiskeri. De har en længde på 5-10 cm. Prisen til
at betale.



Bertel Lund Hansen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-08-02 07:28

Jens Harming skrev:

>Lystfiskere og festivaldeltagere kender til de plastikrør der lyser når de
>bliver knækket. Lyser vist i omkring 12 timer.

Ja, men de oplyser ikke ret godt (ikke dem jeg har set på
festivaller).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste