Kan I hjælpe? Hvordan gør jeg?
Fra : Allan Johansen

Dato : 27-08-02 23:15

Hej NG

Jeg vil gerne lave eller benytte et multi loginscript, men hvordan får jeg
efterfølgende hentet den pågældende persons data frem fra databasen.

F.eks. vil jeg gerne have at siden fremkommer eksempelvis som nedenstående,
men siden skal samtidig være en form for skabelon, så den også kan bruges af
den næste person som logger ind eller hva' ?:

Navn
Adresse
postnr
by
osv....

Redigere

Du har følgende data registeret i databasen:

Kategori1

Data
Data

Slet | redigere

Kategori 2

Data
Data

Slet | redigere

Jeg går ud fra at jeg skal bruge følgende databasetabeller: Medlemmer,
data, kategori
Er det korrekt?

Jeg er ret ny i PHP, så jeg håber på et pædagogisk svar.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-08-02 14:01

Allan Johansen wrote:
> Jeg vil gerne lave eller benytte et multi loginscript, men hvordan får jeg
> efterfølgende hentet den pågældende persons data frem fra databasen.

en ting ad gangen - start med at lave en personliste som du kan vise, og
knyt så login-funktionaliteten på når den første del virker

> F.eks. vil jeg gerne have at siden fremkommer eksempelvis som nedenstående,
> men siden skal samtidig være en form for skabelon, så den også kan bruges af
> den næste person som logger ind eller hva' ?:

Det lyder helt rigtigt tænkt: du laver en side med en form, som bliver
udfyldt med data for en bestemt person idet du henter dataene i database
udfra person-id. (mysql: select Navn, Adresse, PostNr, osv from
Medlemmer where id=$login)

> Jeg går ud fra at jeg skal bruge følgende databasetabeller: Medlemmer,
> data, kategori
> Er det korrekt?

det er muligt

> Jeg er ret ny i PHP, så jeg håber på et pædagogisk svar.

*med et smil og i al venlighed*
du ved nok - som man spørger får man svar - du har ikke specificeret
dit spørgsmål ret præcist, i hvert fald ikke præcist nok til at jeg kan
svare bedre end "det er muligt" lige herover

Hvis du bare skal have brugerdata så kan de sagtens ligge i Medlemmer
alle sammen. Det er kun hvis du har felter af væsentlig størrelse som
ikke er sat i alle datarækker at der er grund til at lægge dem i en
separat tabel.

Skriv igen (og lidt mere udspecificeret) hvis du har behov for
yderligere hjælp.

Du kan overveje at bruge dk.edb.database hvis det er rene
database-design-problemer

mvh

Jesper Brunholm
--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Allan Johansen

Dato : 29-08-02 23:32

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

<SNIP>
> [...]
> dit spørgsmål ret præcist, i hvert fald ikke præcist nok til at jeg kan
> svare bedre end "det er muligt" lige herover
</SNIP>

Først tak for svaret til Jesper Brunholm.

Men her er så mere præsist hvad jeg gerne vil lave.

Jeg vil gerne lave en on-line killingeliste, altså et sted hvor
personer/medlemmer selv kan indtaste deres kuld/killinger, så de senere kan
vises på et website.
Som før nævnt, så forventer jeg, at jeg skal bruge følgende tabeller:
Medlemmer, killing, kategori. Kunne andre komme på tale?
Jeg forventer, at der skal logget ind med medlemsnr. (mid) og password, som
kan gemmes i tabellen medlemmer, nogle problemer i det?

1. Når en bruger er logget ind, så vil jeg gerne have han/hendes personlige
data (navn, adresse, osv.) listet fra tabellen medlemmer, men hvordan gør
jeg det?

2. Der udover vil jeg på samme side gerne kunne liste de kuld/killinger, som
vedkommende har i databasen, med mulighed for at rette eller slette hele
kuldet eller en specifik killing. Hvordan? Samtidig er det ønskeligt at
forældrene også bliver vist i forbindelse med at kuldet bliver vist på
siden. Hvordan?

3. Mit store problem er registeringen af kuld/killinger i databasen og
fremvisningen på medlemmets siden.
Et kuld er som bekendt er et antal killinger med samme far og mor, men hvis
vedkommende der har logget ind, har flere kuld med andre forældre i
databasen, hvordan får jeg så gemt og fremvist killingerne under de
respektive forældre? og under den rigtige kategori, hvis vi forstiller os at
der f.eks er følgende kategorier: Racekatte1 og Racekatte 2 ?

Håber ikke at jeg denne gang har glemt nogle vigtige informationer som gør
det hele upræcist
Jeg håber, at alle vil komme med deres bud/løsning og at jeg så herefter kan
samle det hele til et hele "tæppe"

På forhånd mange tak for eventuelle svar.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 30-08-02 09:17

Allan Johansen wrote:
> [...]
> Jeg forventer, at der skal logget ind med medlemsnr. (mid) og password, som
> kan gemmes i tabellen medlemmer, nogle problemer i det?

Nej - det er let nok. Du kan i øvrigt bruger phpsecurepages.com's
loginsystem - det er godt, let og effektivt.

Du gør det at du, idet du skal vise brugeroplysninger trækker brugerens
oplysninger ud af tabellen medlemmer idet du selecter på at Login skal
være lig det login vedkommende er inde med...

> [...]

oplysninger ud af tabellen medlemmer idet du selecter på at Login skal
være lig det login vedkommende er inde med...

Jeg er nødt til at spørge: hvor meget kan du pt? - måske ville det være
rigtigt smart at lave en lille forsøgsbase med udtræk på et par sider
først... webcafe.dk har en ret godt tutorial på det med php og mysql
(jeg tænker ikke mindst på nederste del af siden
<http://www.webcafe.dk/artikler/php/>)

> [...]
> kuldet eller en specifik killing. Hvordan? Samtidig er det ønskeligt at
> forældrene også bliver vist i forbindelse med at kuldet bliver vist på

Jeg prøver at skitsere en løsning baseret på at du har en serie tabeller
til at arbejde sammen: (men vil kort gøre opmærksom på at både spørgsmål
og svar egentlig hører til i dk.edb.database

[medlemmer]
ID|Navn|Efternavn|Password|Login|osv

[katte]
ID|Navn|EjerID|

/* hvor EjerID = et ID i medlemmer */

[kuld]
ID|KatID|farID|morID|

du kan så få alle en ejers katte trukket ud flg query til databasen

select katte.Navn
from katte
where EjerID=$EjersIdKendtFraLogin

hvis du kun vil have forældre så bliver det

select katte.Navn
from katte, kuld
where EjerID=$EjersIdKendtFraLogin
and katte.ID <> kuld.KatID

hvorimod kuldene kommer på

select katte.Navn, farID, morID
from katte,kuld
where EjerID=$EjersIdKendtFraLogin
and katte.ID = kuld.KatID
order by kuld.ID

du må så med php scripte dig til at få katteforældrene sat op over
killingerne - det er ret tilgængeligt

Jeg håber at det er en skitse som leder dig på sporet af en
databaseløsning som 'fits your needs'

> [...]
> respektive forældre? og under den rigtige kategori, hvis vi forstiller os at
> der f.eks er følgende kategorier: Racekatte1 og Racekatte 2 ?

Jeg har ikke taget højde for racerne, de vil skulle anføres i [katte],
og du kan sortere dem med "order by"

mvh

Jesper Brunholm

--